Bedieningsmodellen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Afgesplitst van OV-Chipkaart in Maastricht:

Van 2001 tot 2007 ging ik elk jaar wel naar Ede, nu ik in Spanje woon wat minder vaak. 8-)

Is er nu nieteens een cross platform overstap meer? Dit is echt belachelijk. Vroeger kon je gewoon rechtstreeks van Den Haag naar Arnhem. Ik snap echt niet hoe de NS denkt meer klanten te trekken door langzamer te rijden en mensen vaker over te laten stappen. Misschien dat de tweede kamer blij is met de "stiptheid" die dat oplevert, maar als gewone reiziger die weer eens een aansluiting waar vroeger geen overstap was mist ga ik toch maar weer eens narekenen hoe duur een auto ook al weer was.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

De trein naar Den Haag is ingeruild voor een trein naar Schiphol...
Er is inderdaad geen cross-platform meer. Vorig jaar de is de intercity tussen Den Haag en Arnhem/Nijmegen opgeknipt in een deel tussen Den Haag en Utrecht en een deel tussen Schiphol en Nijmegen.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Thijs »

iljitsch schreef:Is er nu nieteens een cross platform overstap meer? Dit is echt belachelijk.
Het is kiezen of delen lijkt me. Als reiziger uit Arnhem heb ik (even los van de huidige verbouwing in Utrecht nu) een cross-platform overstap op de trein naar Schiphol en Amsterdam, zodat Arnhem-Schiphol/Amsterdam en Eindhoven-Schiphol/Amsterdam een mooie kwartierdienst is. Voor de reiziger is het duidelijk dat op 5/7 en 14/15 die corridor rijdt. Dan is er geen ruimte meer voor cross-platformoverstappen naar Den Haag is jammer, maar niks aan te doen. Overigens denk ik wel dat het verdwijnen van een rechtstreekse Arnhem/Ede-Wageningen/Driebergen - Den Haag NS wel flink wat reizigers (en trajectkaarten) heeft gekost (maar de vraag is of dit gecompenseerd is door meer reizigers naar Schiphol).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

Thijs schreef:
iljitsch schreef:Is er nu nieteens een cross platform overstap meer? Dit is echt belachelijk.
Het is kiezen of delen lijkt me. Als reiziger uit Arnhem heb ik (even los van de huidige verbouwing in Utrecht nu) een cross-platform overstap op de trein naar Schiphol en Amsterdam, zodat Arnhem-Schiphol/Amsterdam en Eindhoven-Schiphol/Amsterdam een mooie kwartierdienst is. Voor de reiziger is het duidelijk dat op 5/7 en 14/15 die corridor rijdt. Dan is er geen ruimte meer voor cross-platformoverstappen naar Den Haag is jammer, maar niks aan te doen. Overigens denk ik wel dat het verdwijnen van een rechtstreekse Arnhem/Ede-Wageningen/Driebergen - Den Haag NS wel flink wat reizigers (en trajectkaarten) heeft gekost (maar de vraag is of dit gecompenseerd is door meer reizigers naar Schiphol).
NS verwachtte zelf dat op korte termijn meer reizigers nadeel ondervonden door het wijzigen van de verbinding uit Arnhem, maar op de lange termijn hebben meer reizigers profijt van een rechtstreekse verbinding met Schiphol dan met een rechtstreekse verbinding met Den Haag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Wubbo »

Dat de wijziging dan toch is doorgezet is omdat het anders niet mogelijk was geweest om 4x per uur Utrecht - Schiphol te rijden in verband met de verbouwing van Utrecht C, en per saldo profiteren daar wel veel reizigers van.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:op de lange termijn hebben meer reizigers profijt van een rechtstreekse verbinding met Schiphol dan met een rechtstreekse verbinding met Den Haag.
Ik zie dat niet. Hoe vaak moet een gemiddeld mens nu op schiphol zijn? Ik had ooit een collega die iedere morgen van Arnhem naar Den Haag en later Rotterdam reisde en dan onderweg sliep. Dan helpt zo'n overstap niet bepaald. :-(

Bovendien is dat maar één kant van de medaille: de Hagenaars die nu niet meer rechtstreeks naar Arnhem e.d. kunnen worden niet meegeteld. Op schiphol woont niemand dus dat compenseert niet.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door tsov »

Nou, op Schiphol woont weliswaar niemand, maar er werken wel heel veel mensen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:
Geert schreef:op de lange termijn hebben meer reizigers profijt van een rechtstreekse verbinding met Schiphol dan met een rechtstreekse verbinding met Den Haag.
Ik zie dat niet. Hoe vaak moet een gemiddeld mens nu op schiphol zijn? Ik had ooit een collega die iedere morgen van Arnhem naar Den Haag en later Rotterdam reisde en dan onderweg sliep. Dan helpt zo'n overstap niet bepaald. :-(

Bovendien is dat maar één kant van de medaille: de Hagenaars die nu niet meer rechtstreeks naar Arnhem e.d. kunnen worden niet meegeteld. Op schiphol woont niemand dus dat compenseert niet.
Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Zuid worden ook aangedaan door die intercity. Bovendien werken er inderdaad erg veel mensen in de omgeving van Schiphol...
Oud forumgebruiker

Bedieningsmodellen NS

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Ik had ooit een collega die iedere morgen van Arnhem naar Den Haag en later Rotterdam reisde en dan onderweg sliep. Dan helpt zo'n overstap niet bepaald. :-(
Het belang van duizenden mensen die werken rondom de Zuidas en Schiphol is denk ik effe wat groter dan van 'ooit een collega'.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

Je moet ook niet overdrijven. Er waren vrij veel treinreizigers die naar Den Haag reisden vanuit de richting Arnhem. De zuidas en Schiphol hebben veel werknemers, maar Den Haag ook: denk maar aan alle ambtenaren op de diverse ministeries.
Oud forumgebruiker

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nou ja, als je werkt in Den Haag is het vrij gemakkelijk om een woonruimte in de buurt te vinden. Rondom Schiphol/Zuidas is dat natuurlijk al lastiger. Maar ik heb de feitelijke cijfers niet. Het lijkt mij in ieder geval dat NS dit niet zo maar besloten heeft zonder te kijken naar het belang van de diverse groepen reizigers.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Nou ja, als je werkt in Den Haag is het vrij gemakkelijk om een woonruimte in de buurt te vinden. Rondom Schiphol/Zuidas is dat natuurlijk al lastiger. Maar ik heb de feitelijke cijfers niet. Het lijkt mij in ieder geval dat NS dit niet zo maar besloten heeft zonder te kijken naar het belang van de diverse groepen reizigers.
Dat geldt voor mensen die op de Zuidas werken ook, die hoeven echt niet allemaal in Arnhem te gaan wonen ;)
Oud forumgebruiker

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Dat geldt voor mensen die op de Zuidas werken ook, die hoeven echt niet allemaal in Arnhem te gaan wonen ;)
Uiteraard wonen die niet allemaal in Arnhem. Maar ik heb het idee dat als je oorspronkelijk uit Arnhem komt je sneller een woonruimte gevonden heb ik Den Haag en omstreken dan in Zuidas e.o.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Daar ben ik echt niet van onder de indruk, hoor. Er werken meer mensen in Den Haag dan op schiphol.

Hoe je het ook in plakjes snijdt, het blijft gewoon een verslechtering. En niet de eerste of de laatste. Bij de NS is het toch structureel één stap naar voren en drie naar achteren.

Ik zat trouwens weer eens naar de kaart te staren, blijkt dat er in Sappemeer/Hoogezand binnen een afstand van vijf kilometer maar liefst VIER stations liggen! Zoals jullie weten vind ik stations als Den Haag Moerwijk of zelfs Amsterdam Lelylaan al te veel van het goede, maar vier stations op loopafstand van elkaar in een gemeente met 35000 inwoners geeft maar weer eens aan dat op het spoor normale logica niet van toepassing is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Er werken veel mensen in Den Haag ja, maar er werken er ook veel in Amsterdam en Schiphol. Voor sommige reizigers is het nadelig, voor andere voordelig, maar de reiziger weet nu wel altijd waar hij aan toe is: Schiphol of Amsterdam Centraal op beide assen ten zuiden van Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Hoe je het ook in plakjes snijdt, het blijft gewoon een verslechtering. En niet de eerste of de laatste. Bij de NS is het toch structureel één stap naar voren en drie naar achteren.
Dit vind ik wel erg kort door de bocht. Het is verslechtering voor reizigers op de corridor Ah - Gvc ja, maar voor mensen op de corridor Nm - Ah - Ut - Shl is het juist weer een verbetering. Je moet bij de niet-investerende politiek klagen.

Er moest een keuze gemaakt worden voor een rechtstreekse IC Gvc - Ah of een rechtstreekse IC Shl - Nm, het is uiteindelijk de laatste in de vorm van de s3100 geworden. Je kunt niet alles hebben. En niet iedereen tevreden stellen.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Daar ben ik echt niet van onder de indruk, hoor. Er werken meer mensen in Den Haag dan op schiphol.
Ik probeer ook geen indruk te maken op je, je mag altijd je eigen werkelijkheid hebben. Geen probleem. Bovendien is al zo'n 88x gezegd dat de trein ook grote kantorengebieden in Amsterdam bediend. Niet alleen Schiphol. Of het alles bij elkaar minder is dan Den Haag durf ik niet te zeggen, maar NS zal niet die keuze niet hebben gemaakt als het niets op zou leveren. Dus kennelijk is het gebied Zuidas/Schiphol interessant. Ik weet zeker dat jij ook geen cijfers hebt van de mensen uit Arnhem/Nijmegen/Utrecht die werkzaam zijn in Schiphol/Amsterdam vs. Den Haag én die per trein reizen dus jij kunt je stelling ook niet 100% onderbouwen. Feit blijft dat NS voor deze verbinding gekozen heeft en het lijkt me niet dat dat alleen is vanwege de verbouwing op Utrecht Centraal.
iljitsch schreef:Hoe je het ook in plakjes snijdt, het blijft gewoon een verslechtering. En niet de eerste of de laatste. Bij de NS is het toch structureel één stap naar voren en drie naar achteren.
Waarom altijd zo kortzichtig? Als jou iets niet aanstaat is het een verslechtering, terwijl je niet eens iets van cijfers of bronnen hebt (hoeveel mensen profiteren hiervan en hoeveel mensen ondervinden hinder?) :neg: [/quote]
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Tja, ik kan toch moeilijk anders dan uit eigen ervaring spreken. Wat ik merk is dat ondanks al het geld dat in het spoor gepompt wordt het er eigenlijk nooit sneller op wordt (en vaak het tegendeel) terwijl tegenwoordig wel ieder station van enige omvang een kruising tussen een bouwkeet en een winkelcentrum is. Van die dingen kan ik niet blij worden.

Wat ik mis bij de NS is aandacht voor de reiziger die tussen de grote steden reist. Dat zijn best wel heel veel mensen.

Ok, alle klachten die ik hierna getypt heb maar weer weggehaald, zie mijn bezwaren tegen het opheffen van de t9200 in discussies twee maanden geleden mocht het je interesseren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Wat ik mis bij de NS is aandacht voor de reiziger die tussen de grote steden reist. Dat zijn best wel heel veel mensen.
Specificeer eerst eens wat je precies bedoelt met 'geen aandacht', want ik vind dat deze opmerking kant nog wal raakt. Er is juist heel veel aandacht voor reizigers die tussen de grote steden reizen, omdat dat juist verreweg de grootste groep reizigers is. Dat er tussen Arnhem en Den Haag geen rechtstreekse treinen meer rijden, wil niet zeggen dat er geen aandacht meer is voor reizigers die tussen grote steden reizen. Op de meeste drukke baanvakken en tussen veel grote steden rijdt hier elk kwartier een IC, doet de RENFE in Spanje dat ook? :idea:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Vinny »

Daarnaast had je gewoon de cijfers kunnen nalezen in de LOCOV documentatie, daar staat precies beschreven hoeveel reizigers profijt hebben bij een IC Arnhem - Schiphol versus nadeel van het niet meer bieden van de IC Den Haag - Arnhem. Er stond letterlijk in dat vanaf 2015 het aantal arbeidsplaatsen en luchtreizigers er meer mensen profijt hebben dan nadeel. Tot die tijd is het niet zo, maar werd de wijziging al doorgevoerd om lucht te geven voor de herbouw van Utrecht CS.

Ik voor mij had liever gezien dat de IC uit Den Haag doorgetrokken werd (als stoptrein) naar Veenendaal Centrum, zodat er in Driebergen een Cross Platform overstap ontstaat, waarbij Utrecht ook nog eens ontlast wordt. Dat is voor reizigers een stuk meer confortabel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:
iljitsch schreef:Wat ik mis bij de NS is aandacht voor de reiziger die tussen de grote steden reist. Dat zijn best wel heel veel mensen.
Specificeer eerst eens wat je precies bedoelt met 'geen aandacht', want ik vind dat deze opmerking kant nog wal raakt. Er is juist heel veel aandacht voor reizigers die tussen de grote steden reizen, omdat dat juist verreweg de grootste groep reizigers is.
Misschien zou ik moeten zeggen: tussen de grote stations van de grotere steden. Zie de plannen voor de t9200 en de t2100. Straks gaat Den Haag - Amsterdam CS vijf minuten of meer langer duren dan de huidige snelste verbinding, en Rotterdam CS - Amsterdam CS ongeveer een kwartier (voor degenen die niet tot wel dubbel tarief willen betalen voor de fyra) en geen rechtstreekse (normaal tarief) verbinding van Rotterdam en Den Haag HS naar schiphol, vanaf Den Haag CS naar schiphol is ook trager dan de huidige snelste verbinding vanaf HS. En de cross platform overstap in Leiden is ook al jaren geleden afgeschaft, dus daar hoef je het ook niet van te hebben.

En dat is alleen als alles volgens de dienstregeling loopt. Want wee je gebeente als er ook maar iets gebeurt dan loopt alles gelijk de soep in. Eén wissel in Amersfoort kapot? Er rijdt gelijk helemaal niks meer van/naar dat station.

Vergelijking met Renfe gaat totaal niet op, omdat in Spanje je rond alle steden van enig formaat een soort sprinternetwerk hebt met de steden in de buurt en apart daarvan de langeafstandstreinen. In Nederland zijn die functies veel minder gescheiden. Natuurlijk heb je wel stoptreinen en intercity's maar intercity's worden ook veel voor korte afstanden gebruikt. Als de intercity's nog maar op één station per grote stad zouden stoppen en alle randgemeenten overslaan kan je tenminste een beetje snelheid maken op de lange afstand. Dat hoeft dan echt niet elk kwartier, zelfs met één snelle trein per uur vanaf de randstad naar de uithoeken van het land (naast wat er nu is) kom je een heel eind.

De Renfe circanias rijden op de meeste lijnen trouwens wel veel vaker, vanuit Leganés waar ik woon gaat er iedere 8 minuten ofzo (vaker in de spits) een trein naar Madrid. Maar helaas gaat-ie na Atocha weer de stad uit dus je moet overstappen en het station is een half uur lopen van mijn huis dus ik neem eigenlijk altijd de metro.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Een intercitystation per stad is niet haalbaar, bovendien valt de snelheid van het netwerk reuze mee. Er lijkt mij meer winst te boeken in minder bochtige spoorbanen die niet aan elkaar hangen vol fragiele wissels voor de flexibiliteit die nooit gebruikt worden.

Het incident was een veiligheidsfout, veel ernstiger dan even een defecte wissel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Waarom zou dat niet haalbaar zijn? Zolang je ook maar sneltreinen hebt, die dan stations als Bijlmer, Sloterdijk, Laan van NOI en Schiedam aandoen voor de overstappers. Zie ook de t9200, die altijd goed vol zit boven Dordrecht ondanks het feit dat-ie op de genoemde stations allemaal niet stopt.

Er valt inderdaad nog het nodige te verbeteren qua infrastructuur, ook bijvoorbeeld door te zorgen dat treinen niet op hoge snelheid langs perrons hoeven te razen. Een goed voorbeeld waar verbetering mogelijk is is Beilen - Hoogeveen - Meppel - Zwolle. De trein rijdt van Beilen min of meer recht naar het zuiden, maakt dan in Hoogeveen een hoek van bijna 90 graden om recht naar het westen te rijden naar Meppel, dan meer nog dan 90 graden om uiteindelijk Zwolle vanuit het noordoosten binnen te rijden. (Meppel ligt min of meer recht boven Zwolle.) Als je een stuk spoor zou leggen tussen Beilen en Zwolle dat Hoogeveen en Meppel afsnijdt moet je hier een enorme winst kunnen halen.

Als de nieuwe route via schiphol en flevoland dan ook sneller is dan via Utrecht (ik durf er bijna niet op te hopen) en misschien hier en daar het spoor opwaarderen zodat er minstens consequent 140 gereden kan worden en liever nog 160 op rechte stukken, dan zou je in twee uur van Den Haag in Groningen kunnen zijn. Dat zet zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:
Dat hoeft dan echt niet elk kwartier, zelfs met één snelle trein per uur vanaf de randstad naar de uithoeken van het land (naast wat er nu is) kom je een heel eind.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat in Nederland reizigers meer waarde hechten aan een hogere frequentie dan rijtijdwinst van vijf minuten. Feit blijft dat wanneer je die (hele snelle) trein mist, dan wel een uur moet wachten. Ik hecht dan meer waarde aan een hogere frequentie en minder overstappen (natuurlijk in verhouding tot de rijtijd, het moet natuurlijk niet zo zijn dat we alle IC's gewoon afschaffen en overal 6 stoptreinen per uur laten rijden).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:en geen rechtstreekse (normaal tarief) verbinding van Rotterdam en Den Haag HS naar schiphol, vanaf Den Haag CS naar schiphol is ook trager dan de huidige snelste verbinding vanaf HS. En de cross platform overstap in Leiden is ook al jaren geleden afgeschaft, dus daar hoef je het ook niet van te hebben.
Ehm, de cross-platform overstap in Leiden is er nog gewoon en blijft er ook gewoon. 't zijn alleen halve knopen want je kunt nu eenmaal met maar één trein tegelijk van Leiden naar Schiphol: vanuit Den Haag Centraal 'n snelle aansluiting op de sneltrein/IC naar Haarlem (en daar maakt 't echt uit welke treinsoort je hebt). Uit Den Haag HS heb je aansluiting op 'n stoptrein naar Schiphol maar daar ligt niet zo gek veel tussen.

iljitsch schreef:Zie ook de s9200, die altijd goed vol zit boven Dordrecht ondanks het feit dat-ie op de genoemde stations allemaal niet stopt.
Dat de s9200 vol zit boven Dordrecht komt vooral omdat 'ie daar al vol aankomt vanuit België. En vanuit die richting zijn er niet zo gigantisch veel reizigers die bestemming Dordrecht hebben. Het niet stoppen in Leiden is daar nog niet relevant: vanuit Roosendaal, Dordrecht en in mindere mate Rotterdam gaat er met name een dikke reizigersstroom tot Den Haag HS. Den Haag HS kent dan wel wat meer reizigers richting Leiden en verder naar Schiphol en Amsterdam, maar daar heb je vrijwel tegelijk ook de s2200 voor de reizigers met bestemming Leiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten