Bedieningsmodellen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Vergelijking met Renfe gaat totaal niet op, omdat in Spanje je rond alle steden van enig formaat een soort sprinternetwerk hebt met de steden in de buurt en apart daarvan de langeafstandstreinen. In Nederland zijn die functies veel minder gescheiden. Natuurlijk heb je wel stoptreinen en intercity's maar intercity's worden ook veel voor korte afstanden gebruikt.
Ik had het over een hoge frequentie op IC-corridors tussen de grote steden in de Randstad en dat kan je niet vergelijken met een voorstadsnetwerk zoals Cercanias rond de grote steden in Spanje. Allicht dat die veel vaker rijden, maar rijden er ook elke 10 of 15 minuten treinen tussen Barcelona en Madrid om maar een voorbeeld te noemen? Want wat je nu doet is appelen met peren vergelijken.
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

We hebben nu eigenlijk een discussie over drie dingen tegelijk. We hebben een bepaalde infrastructuur die al dan niet voldoet, we hebben bepaalde reizigersstromen die al dan niet rechtstreeks vervoerd worden, en we hebben een stoppatroon dat al dan niet voor iedereen handig is. En natuurlijk hebben deze drie allemaal met elkaar te maken.

Als je het afpelt heeft iedereen altijd het liefst een trein van waar hij is naar waar hij zijn moet, zonder dat die stopt op plaatsen waar hij toch niet wil zijn, op het tijdstip dat het hem uitkomt. Dat dat niet voor iedere willekeurige reisrelatie mogelijk is is duidelijk, en ik denk dat we het er over eens zijn dat dat ook een situatie is waar we niet heen willen. Dan zul je dus afwegingen moeten maken: welke reisrelaties bieden we wel aan en welke niet, en welke combineren we door het toevoegen van stops? En dat model moet dan ook nog eens passen op de infrastructuur.

Ik wil deze discussie eens lostrekken van alleen de trein en multimodaal bekijken. Een reis begint of eindigt namelijk eigenlijk nooit op een station maar kent ook voor- en natransport. Bij het maken van een afweging of je een reis met het openbaar vervoer gaat maken of met de auto telt de complete reistijd, de complete reiskosten en het complete reisgemak. In dat licht moet je volgens mij ook de diverse bedienmodellen zien: een station kan wel in de middle of nowhere liggen, maar als het een plek is waar je over kan stappen op allerlei bussen of trams die wel naar plekken gaan waar mensen willen zijn, doe je er goed aan om er toch te stoppen omdat je daar heel veel mensen een plezier mee doet. Dat is de discussie die nu onder andere gaande is over Den Haag Laan van NOI, maar wat bijvoorbeeld ook telt voor Rotterdam Alexander.

Overstappen wordt door reizigers nooit gewaardeerd, op geen enkele reizigersstroom. Overstappen kost altijd tijd, en bovendien wordt overstaptijd slechter gewaardeerd dan reistijd dus gevoelsmatig duurt 10 minuten reizen korter dan 10 minuten overstappen. Dat geldt niet alleen voor overstappen tussen stromen (de discussie over Leiden Centraal in dit topic) maar ook voor overstappen op stoptreinen. Het zomaar weghalen van stops levert dus voor bepaalde reizigersgroepen een extra overstap en daarmee gegarandeerd een gevoelsmatig langere reistijd op. Ook dat jaagt mensen weg, dus dat kan er voor pleiten om met treinseries vaker te stoppen.

Naast reistijd telt ook frequentie. Je merkt het met Fyra: een snellere verbinding die maar 1x per uur rijdt wordt niet gevonden door de reizigers. Bij Fyra speelt natuurlijk ook prijs mee, maar frequentie speelt daar ook een niet te onderschatten rol in. Een trein die maar 1x per uur rijdt sluit namelijk heel vaak niet aan op de tijd waarop jij de trein nodig hebt en is dan dus sowieso geen alternatief.

Eigenlijk zoeken we dus naar een model met veel treinen (hoge frequentie) die zonder zware reizigersstromen te laten overstappen snel mensen van A naar B brengt, waarbij A en B geen stations zijn maar de specifieke locaties waar mensen vandaan komen en waar ze heen willen. Wat dan het beste treinmodel is: zeg het maar, ik weet het niet. Laat staan hoe je daarbij het overige OV meekrijgt, want die heb je ook nodig...

Het blijft een lastig iets, dienstregelingen maken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Meltrain »

Tja, het beste kun je eigenlijk overal 6 IC's per uur en 6 stoptreinen per uur invoegen, waarbij de IC's eventueel afwisselend stoppen om zo meerdere reizigersstromen goed te bedienen.
Een voorbeeldje voor de verbinding Ddrd - Gv (na volledig in gebruik zijn van HSL):
1900: Ddr - Rtd - Dt - Gv (- Gvc)
2100: Ddr - Rtb - Rtd - Sdm - Dt - Gv (- Laa - Ledn - Hlm - Ass - Asd)
2200: Ddr - Rlb - Rtd - Sdm - Dt - Gv (- Ledn - Had - Hlm - Ass - Asd)

Zo nemen voor verschillende grotere groepen de reistijden af en voor kleinere groepen iets toe, maar dat zal weer gecompenseerd worden door de hogere frequenties.

Over de s2000:
Waarom wordt de s2000 eigenlijk niet doorgetrokken naar Amf en de s2800 ingekort tot Ut? Dit levert voor reizigers Rtd - Amf wel een iets langere reistijd (+ extra overstap te Gd) op, maar zorgt wel voor een kwartiersdienst op de relatie Gvc - Amf. Die is er nu immers niet aangezien de overstap s2000 ---> s2800 net niet te doen is. De relatie Gvc - Amf heeft dus nu een vage 3/27-dienst.... :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Gvc-Amf zou betekenen dat er later wordt gereden van Utrecht naar Amersfoort (en eerdere aankomst vanuit Amersfoort naar Utrecht). Dat is niet mogelijk omdat er richting Amersfoort vlak na de s2800 een goederenpad ligt (Ut door .05/.35). Dit goederenpad is een doorgaand goederenpad Essen - Bentheim en is non-stop of met 1 stop (afhankelijk van de karakteristieken van de trein). Met dat goederenpad kun je geen kant op, dat kan echt niet schuiven tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht.

Het nadeel van een alternerend stoppatroon is dat je de alterneerstations opzadelt met lage frequenties (2x/uur) waarmee je aanbod flink in waarde afneemt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:Het nadeel van een alternerend stoppatroon is dat je de alterneerstations opzadelt met lage frequenties (2x/uur) waarmee je aanbod flink in waarde afneemt.
Dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de hoge(re) frequenties van de Sprinters.
Per saldo heeft elk station daarmee minimaal vier keer per uur aansluiting op het Intercity-netwerk: twee keer rechtstreeks en twee (soms vier) met één overstap.
Bij Db en Klp werkt het ook, dus ik zie niet in waarom in de Randstad niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door robert55 »

Het gekke is dat in dit hele draadje het P-woord nog niet gevallen is, terwijl Prorail toch een belangrijke aanjager van het corridor rijden is. Prorail heeft graag een eenvoudige dienstregeling en houdt niet echt rekening met reizigers. Prorail vindt overstappende reizigers geen probleem.

De verbinding van de zuidelijke randstad naar het oosten is overigens niet de enige die gesneuveld is. Vanuit Haatrlem kan je zonder overstap niet meer naar Utrecht [of zelfs maar Bijlmer]. Nou kan je daar nog een overstap op Sloterdijk doen en zo de K-zooi die A'dam Centraal heet vermijden, maar Utrecht is ook al jaren geen goede overstapmachine en niet te vermijden.

Ik heb ook mijn twijfels of 'vijf minuutjes extra' geen probleem is. Rij- en reistijden worden al jaren langer, terwijl de concurrentie [de auto] ondanks files op de langere afstanden sneller wordt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Ehm, de cross-platform overstap in Leiden is er nog gewoon en blijft er ook gewoon. 't zijn alleen halve knopen want je kunt nu eenmaal met maar één trein tegelijk van Leiden naar Schiphol: vanuit Den Haag Centraal 'n snelle aansluiting op de sneltrein/IC naar Haarlem (en daar maakt 't echt uit welke treinsoort je hebt). Uit Den Haag HS heb je aansluiting op 'n stoptrein naar Schiphol maar daar ligt niet zo gek veel tussen.
Ik volg hier niet precies wat je bedoelt...

Als ik me niet vergis kan je zowel vanaf Den Haag HS als Den Haag CS 2 x per uur naar schiphol en 2 x per uur naar Haarlem. Vroeger was het dan zo dat de trein van CS naar Haarlem aan de ene kant van het perron stond in Leiden en de trein van HS naar schiphol aan de andere kant, kon je dus rechtstreeks overstappen. (Een kwartier later dan HS/Haarlem + CS/schiphol.) Vervolgens stond er dan een kilometer lopen verderop aan de noordkant van het perron nog een stoptrein.

Maar tegenwoordig moet je dus een paar minuten wachten op die andere trein.
Daniel schreef:
iljitsch schreef:Zie ook de s9200, die altijd goed vol zit boven Dordrecht ondanks het feit dat-ie op de genoemde stations allemaal niet stopt.
Dat de s9200 vol zit boven Dordrecht komt vooral omdat 'ie daar al vol aankomt vanuit België. En vanuit die richting zijn er niet zo gigantisch veel reizigers die bestemming Dordrecht hebben. Het niet stoppen in Leiden is daar nog niet relevant: vanuit Roosendaal, Dordrecht en in mindere mate Rotterdam gaat er met name een dikke reizigersstroom tot Den Haag HS.
Dat is niet helemaal mijn ervaring. Ik heb inderdaad wel eens in een volle s9200 over de grens gezeten, maar vaker zie je dat-ie niet overdreven vol aankomt in Roosendaal en dat er dan bij iedere halte meer mensen instappen dan uitstappen, misschien met uitzondering van schiphol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Suus »

Er is een cross-platform voor de s2200 - s2600 in Leiden Centraal richting Den Haag. Het "gevaar" bij deze overstap is dat de s2200 twee minuutjes eerder weggaat omdat ze tussen Leiden en Den Haag Laan van NOI nog van spoor moeten wisselen. Er is geen cross-platform tussen de s2100 en de s3400, maar wel op de s6300 :)

Andersom hetzelfde verhaal, wel crossplatform s2200 en s2600, en cross-platform s2100 en s6300 . Dat is ook een betere keuze dan de s3400, want die komt in het weekend helemaal niet in Leiden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

robert55 schreef:Ik heb ook mijn twijfels of 'vijf minuutjes extra' geen probleem is. Rij- en reistijden worden al jaren langer, terwijl de concurrentie [de auto] ondanks files op de langere afstanden sneller wordt.
Precies. Het probleem is ook dat op die manier de intercity de dood van de 1000 speldeprikken sterft. Even een paar minuten extra in Utrecht om kop te maken en als reserve voor de punctualiteit, we stoppen nu ook maar op Laan van Nieuw Oost Indië vanwege de aansluitingen op randstadrail. Er komt alleen maar tijd bij, en er gaat eigenlijk nooit wat af.

Ik snap best wel dat overstappen niet te vermijden is, je kan niet van alles rechtstreeks naar alles. Maar er is geen enkele zinnige reden waarom er straks geen treinen van Rotterdam/Den Haag HS naar schiphol gaan maar wel 4 per uur van Den Haag CS naar schiphol. Prorail en NS vinden het wel lekker makkelijk om met hoge frequentie dezelfde stukjes te rijden, maar voor de reiziger is dit echt niet goed.

Met de fyra zie je inderdaad dat 1 x per uur niet opschiet, maar bedenk wel dat de reis hier maar 25 minuten is naar schiphol. De frequentie is dus twee keer de reistijd. Dat werkt niet. Maar Den Haag - Groningen is 2.36 u met de huidige intercity. Als je één van de twee per uur verandert in een snellere intercity die eea in 2 uur doet dan is het dus sneller om 6 minuten te wachten om vervolgens de snellere trein te nemen!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Andersom hetzelfde verhaal, wel crossplatform s2200 en s2600, en cross-platform s2100 en s6300 .
Let wel op: je kunt van de s2600 op de s2200 overstappen, niet andersom. De s2200 geeft wel weer aansluiting op de s5700. Beide zijn cross-platform en da's dus ook wat bedoeld werd met de halve knopen: je hebt altijd een aansluiting in de gewenste richting, maar niet op alle treinen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:Ik had het over een hoge frequentie op IC-corridors tussen de grote steden in de Randstad en dat kan je niet vergelijken met een voorstadsnetwerk zoals Cercanias rond de grote steden in Spanje. Allicht dat die veel vaker rijden, maar rijden er ook elke 10 of 15 minuten treinen tussen Barcelona en Madrid om maar een voorbeeld te noemen? Want wat je nu doet is appelen met peren vergelijken.
Het zijn ook appels en peren, want de afstand tussen de twee grootste steden in Nederland is 80 km over de weg, in Spanje 620 km. Madrid - Barcelona is verder dan Amsterdam - Parijs. Toen ik voor het paasweekeinde naar Barcelona ging was dat met het vliegtuig, dat was goedkoper. Er gaan dan ook tientallen vluchten per dag. Er gaat tot 15.30 u elk uur een trein van MAD naar BCN, vanaf 15.30 u tot 21 u elk half uur. De reistijd varieert van 2.38 tot 3.18 u. Wel heb je een soort incheckprocedure vergelijkbaar met het vliegtuig (maar dan sneller), dus 2 minuten voor tijd je fiets op het stationsplein knallen, chipkaart langs de lezer halen en in de trein springen is er niet bij.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Ik snap best wel dat overstappen niet te vermijden is, je kan niet van alles rechtstreeks naar alles.
Gelukkig is het kwartje eindelijk gevallen. :wink: Ik snap best dat iedereen 6x per uur een rechtstreekse verbinding naar zijn/haar verbinding wil, maar dat gaat met onze huidige spoorinfra en - bezetting niet. Daarom hebben NS en Prorail sinds 2007 ingezet op het versterken en concentreren van de treindienst op corridors, de grootste reizigersstromen op het kernnet. Een voordeel daarvan is een hoogfrequente treindienst op de corridors, een nadeel is weer dat er vaker moet worden overgestapt. Betere aansluitingen en makkelijke cross-platform-overstaps met aansluitgarantie zouden het ongemak kunnen verzachten. Helaas is dit ook weer vanwege de infra niet overal mogelijk.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben er net zoals jij voor om zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen aan te bieden en wat me daarbij de beste opzet lijkt is een combinatie van het corridorrijden met het dienstregelingmodel dat we voor 2007 hadden. Je zou veel meer rechtstreekse bestemmingen kunnen aanbieden door het materieel vaker te laten splitsen en combineren. Voer weer de rechtstreekse Noord-Oost-IC's in zoals ze waren: Asd / Shl / Gvc / Rtd - Lw / Gn / Dv / Es, de s2000 Gvc / Rtd - Ah - Nm en een s800 Hlm / Amr - Mt / Hrl. Ja ik weet dat men zegt dat combineren en splitsen van treindelen tijdrovend en storingsgevoelig is, maar in de praktijk valt dat reuze mee hoor. Bied op het andere half uur een cross-platform-overstap met aansluitgarantie aan en pas de infra daarop aan. Zodat je op de corridors een hoge frequentie hebt en dat de treinen na de corridor uitwaaieren naar verschillende bestemmingen.
iljitsch schreef:Maar er is geen enkele zinnige reden waarom er straks geen treinen van Rotterdam/Den Haag HS naar schiphol gaan maar wel 4 per uur van Den Haag CS naar schiphol. Prorail en NS vinden het wel lekker makkelijk om met hoge frequentie dezelfde stukjes te rijden, maar voor de reiziger is dit echt niet goed.
Die redenen heten 'Fyra' en 'Thalys'. De s2100 wordt van de Schiphollijn en de Westtak verbannen om plaats vrij te maken voor de nieuwe HSL-treinseries en de Thalys. (Het parallel rijden van een snelle IC met een HSL zal ongetwijfeld ook meespelen, maar dat mag vast niet worden hardop gezegd.) :wink: Ter compensatie voor Leiden, dat straks tussen wal (lees: Haarlem) en schip (lees: HSL) dreigt te vallen worden de Noord-Oost-IC's vanaf Schiphol doorgetrokken naar Den Haag C en met de plezante bijeenkomstigheid dat ook meteen het overvolle Hoofddorp Opstel wordt ontlast en de doorstroming in de Schipholtunnel wordt verbeterd. Vind ik dat het een schoonheidsprijs verdiend? Nee, want heel Zeeland, West-Brabant en Dordrecht raken hun rechtstreekse verbinding met Schiphol kwijt en de reistijd naar Amsterdam voor degenen die niet via de HSL willen of kunnen reizien, zal aanzienlijk toenemen door alle extra stops.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Dexter: maar ze zouden toch best de s2100 via schiphol kunnen laten rijden en de s2600 voortaan via Haarlem in plaats van andersom, waarbij de trein uit Groningen de rechtstreekse verbinding Den Haag CS - schiphol oppakt. Alleen Amsterdam Lelylaan valt dan buiten de boot, maar voor degenen die niet via Sloterdijk of Zuid kunnen reizen is er altijd nog de s3900.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Dexter »

Met 6 Fyra's per uur (met bestemmingen Rtd, Bd en Brussel) en 1x Thalys die allemaal vlot moeten kunnen doorrijden, 2x s3300 sprinters naar Hnk, 2x s3900 en dan nog 2x een doorrijdende s2100 of een stoppende s2600 wordt het filerijden op de Westtak, ik denk nooit dat dat gaat passen zonder dat treinen met 40 km/h in de polonaise moeten aansluiten.

(Ik krabbel dit even uit mijn blote hoofd, maar ik weet niet wat precies de planning is met Westtak als de HSL eenmaal volledig draait. Iemand die me kan aanvullen of verbeteren?)

Aan de andere kant zetten infrastructurele maatregelen maar beperkt zoden aan de dijk: Met een viersporige Westtak tot aan de aansluiting met de Hemboog kan je alleen tot Ass lekker doorrijden, daarna kom je onvermijdelijk weer in een file van treinen bij de Singelgracht. En een 8-sporig Singelgracht-tracé zit er vanwege de beperkte ruimte niet in...

Vandaar dat NS heeft geopperd om (een deel van?) de HST's naar Asdz te sturen om Asd en de Westtak te ontlasten. Maar dat vind ik persoonlijk echt mega-publieksonvriendelijk. Mensen reizen met de trein om dat ze van hartje stad naar hartje stad kunnen. Niet om in een zakenwijk te worden gedropt en met een metro verder te moeten reizen toch?
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Dat mag allemaal zo zijn, maar voor die problematiek maakt het natuurlijk niet uit of die treinen die in Amsterdam in de file komen te staan uit Den Haag CS of Den Haag HS komen. Wat ik schreef in mijn eerdere bericht heeft geen impact op de situatie rond Amsterdam.

Overigens laat dit nu wel zien dat iedere tien minuten een twee treinen (intercity + stoptrein) misschien wel een klein beetje veel van het goede is. Zeker omdat voor veel bestemmingen op de grootste stations kopgemaakt moet worden en je dus niet lekker iedere paar minuten een trein over een spoor kan jassen zoals op doorgaande stations als Sloterdijk of HS.

Geef mij maar 4 x per uur een trein die dan 5 minuten sneller rijdt, net zo goed voor de reiziger maar scheelt wel de helft in het aantal treinen dat moet rijden. Of 4 intercity's (die die 5 minuten wel goedmaken) + 6 stoptreinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:maar ze zouden toch best de s2100 via schiphol kunnen laten rijden en de s2600 voortaan via Haarlem in plaats van andersom
Vergeet niet: de corridors zijn heilig :P Maar aangezien in jouw idee de NoordOost de verbinding vanaf Den Haag Centraal in z'n eentje voor z'n rekening neemt zou je de s2200 via Schiphol moeten sturen (die is tegelijk met de s2600 in Leiden volgens deze uitwerking)

Eigenlijk zo'n gek idee nog niet: dat beide treinen tegelijk in Leiden zijn moet haast wel betekenen dat ze op Laa - Ledn naast elkaar rijden en infratechnisch gezien is het handiger om Gvc - Hlm en Gv - Shl te rijden. Dat kan namelijk geheel kruisingsvrij in tegenstelling tot Gv - Hlm en Gvc - Shl.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Meltrain »

Dexter schreef:Met 6 Fyra's per uur (met bestemmingen Rtd, Bd en Brussel) en 1x Thalys die allemaal vlot moeten kunnen doorrijden, 2x s3300 sprinters naar Hnk, 2x s3900 en dan nog 2x een doorrijdende s2100 of een stoppende s2600 wordt het filerijden op de Westtak, ik denk nooit dat dat gaat passen zonder dat treinen met 40 km/h in de polonaise moeten aansluiten.

(Ik krabbel dit even uit mijn blote hoofd, maar ik weet niet wat precies de planning is met Westtak als de HSL eenmaal volledig draait. Iemand die me kan aanvullen of verbeteren?)
Het is maar 5x per uur Fyra (2x Rtd, 2x Bd en 1x Brussel), want die zesde trein ìs de Thalys. ;)
En volgens mij kwam er ook nog iets als een stoptrein Gvc - Asd, maar die zou dan tussen Hoofddorp en Asd de functie van de s3900 overnemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Klopt, de 13900 wordt dat :wink: Die neemt op Laa - Ledn trouwens ook de functie van de s5000 over die immers in de uiteindelijke situatie als Sprinter Gvc - Ddr (- Bd) gaat rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Ik vind dit soort puzzels altijd wel leuk. Vergeet even de huidige treinseries want die zijn toch niet heilig: hoe zou dan de dienstregeling op de Oude Lijn eruit moeten zien? Wat voor series, met welk stoppatroon, zouden hoe vaak moeten rijden? (als het handig is om ze te nummeren: be my guest en nummer ze). Dan kunnen we daarna wel eens puzzelen of dat past of niet.

Voor een juist plaatje moet je dan trouwens ook weten wat er hoe vaak van Amsterdam Zuid naar Hoofddorp gaat rijden, de Schipholtunnel en de verbinding naar Hoofddorp Opstel beperken je namelijk nogal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Voor zo'n puzzel is 't natuurlijk ook wel relevant 'n beetje inzicht te hebben waar de goederenpaden liggen. Of liever: hoeveel er nodig zijn en van waar naar waar. Dat maakt 't wat makkelijker te bepalen wat wel en wat niet past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Suus »

De goederenpaden voor de Schiphollijn weet ik wel: die zijn er niet :P Het enige waar je mee zit zijn de goederenpaden vanaf Venserpolder Aansluiting richting Weesp. Maar gezien mijn ervaring van de afgelopen nachten liggen die vooral 's nachts :shock: :shock: -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Op de Oude Lijn zelf (dus 't stuk naar Haarlem) had je er in de ochtendspits geloof ik eentje die geloof ik uit Beverwijk kwam. En natuurlijk de bediening van DSM in Delft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Vinny »

Volgens mij worden de treinseries in de huidige situatie al het eerst ingelegd door de Schiphol tunnel, waarna de rest van Nederland volgt. Overigens zijn vooral de internationale treinpaden van belang. De Thalys, de IC Brussel en de ICE treinen worden ook ingelegd voordat de andere worden ingevuld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Meltrain »

Eigenlijk vind ik dat je (in elk geval op belangrijke trajecten in de Randstad) niet eens rekening hoeft te houden met goederenpaden. :? Als er overdag ruimte voor blijkt, kunnen ze wel toegevoegd worden, maar als zo'n goederenpad een betere dienstregeling voor de reizigers in de weg staat, moet hij gewoon verhuisd worden naar de nacht, of desnoods omgeleid.
Maar goed, dat is slechts mijn mening. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Volgens mij worden de treinseries in de huidige situatie al het eerst ingelegd door de Schiphol tunnel, waarna de rest van Nederland volgt.
Helaas, geen koelkast. De dienstregeling voor heel Nederland is gebouwd rondom knoop Zwolle/Amersfoort/Deventer, de rest is daarna gepland.
Vinny schreef:Overigens zijn vooral de internationale treinpaden van belang. De Thalys, de IC Brussel en de ICE treinen worden ook ingelegd voordat de andere worden ingevuld.
En weer geen koelkast. Er worden wel in een vroege fase afspraken gemaakt met de buurlanden over grenstijden, maar dat is in de fase waarin het hele BasisUurPatroon wordt ontwikkeld en daarin zit ook de ruimte voor alle andere treinseries. Je zag dat op een gegeven moment (ik meen rond dienstregeling 2006) heel mooi, toen had ICE in Nederland een belabberd pad omdat de Duitser hem op een vervelende tijd wilde hebben. Toen is de ICE uit arren moede maar gaan stoppen in Duivendrecht: die rijtijd had die serie toch, dus waarom niet...
meltrain schreef:Eigenlijk vind ik dat je (in elk geval op belangrijke trajecten in de Randstad) niet eens rekening hoeft te houden met goederenpaden. :? Als er overdag ruimte voor blijkt, kunnen ze wel toegevoegd worden, maar als zo'n goederenpad een betere dienstregeling voor de reizigers in de weg staat, moet hij gewoon verhuisd worden naar de nacht, of desnoods omgeleid.
Ik denk dat je daarmee de goederenvervoerders geen plezier doet ;-) Maar in deze fase, het inventariseren van wensen, hoef je er inderdaad geen rekening mee te houden mijns inziens. In de detailuitwerking gaat wel blijken of dingen gaan passen, en dan gaan we ook allerlei randvoorwaarden er wel eens bij halen (brugopeningen, goederenpaden, perroncapaciteit, etcetera, etcetera). Dat goederenpad over de Oude Lijn kun je van alles van vinden maar die wordt nauwelijks benut. Wel zul je er rekening mee moeten houden dat je goederenpaden blijft houden door de Willemsspoortunnel bij Rotterdam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten