NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Daniel »

NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Geplaatst op: donderdag 1 juli 2010 11:56
Laatst bijgewerkt: donderdag 1 juli 2010 11:56


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de oude dubbeldekkers die op de stoptreintrajecten rijden, geheel moderniseren. Na de verbouwing worden ze ingezet als intercitytreinen, maakte een NS-woordvoerder donderdag bekend. De 20 jaar oude dubbeldekstreinen worden geheel gestript. De rijtuigen krijgen internet, nieuwe stoelen, airco en voorzieningen voor reisinformatie.
De eerste gemoderniseerde trein zal eind volgend jaar rijden, zegt de NS.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Caspar »

Als dat met het tempo gaat als bij ICMm zijn ze tegen 2020 eens klaar met die Ddar. Hoelang zijn ze al met ICMm bezig? Zeker 6 jaar al volgens mij. En nog zijn ze niet lang niet klaar...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Suus »

De eerste ICMm was in november 2006 klaar, de moderniseren daarvan loopt tot 2012. Ze zijn al begonnen met ICM-IV dus het gaat best aardig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door lamar »

Ik las dit berichtje vanochtend en dan staat er een foto van een virm bij :X
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Meltrain »

Ow, nu een foto van een Mat'64. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door iljitsch »

Blijkbaar nemen die ANP-overschrijvers niet zo vaak de trein als ze denken dat dat een dubbeldekker is...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Dexter »

Was dit nieuws niet allang bekend of is dit een aankondiging voor het reizende publiek?
Vallend blad maakt rails glad.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door M57 »

Allebei :p

Na vandaag een halve dienst door DDAR'en te hebben gelopen, hoop ik dat ze héél snel die treinen van airco gaan voorzien :twisted:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Als dat met het tempo gaat als bij ICMm zijn ze tegen 2020 eens klaar met die Ddar. Hoelang zijn ze al met ICMm bezig? Zeker 6 jaar al volgens mij. En nog zijn ze niet lang niet klaar...
Het eerste jaar telt niet echt (dat was nog uitproberen) de seriematige modernisering van ICM begon in 2007 en het lijkt er op dat dit voor eind 2011 klaar is. 137 treinstellen volledig strippen en opnieuw opbouwen in 4,5 jaar tijd is toch best netjes?
DDZ krijgt gewoon een gelijksoortig programma, 50 treinstammen in twee jaar.
iljitsch schreef:Blijkbaar nemen die ANP-overschrijvers niet zo vaak de trein als ze denken dat dat een dubbeldekker is...
Nee, ze zijn alleen lui en plakken bij ieder bericht over de NS een willekeurig plaatje van een gele trein. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door VIRM »

Dit nieuws was inderdaad al lang bekend. :)

In ieder geval wel goed dat die DD-AR's een opknapbeurt krijgen. Wel stel ik vraagtekens bij het concept van DDZ: boven was voor rust en beneden voor activiteit, als ik het mij nog goed herinner... Ik vraag mij echt af of het reizend publiek zich daar aan kan houden. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Dexter »

Misschien wordt het tijd voor rigoreuzere maatregelen: GSM-repeaters in de werkzones en blockers in de stiltezones.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Caspar »

Het eerste jaar telt niet echt (dat was nog uitproberen) de seriematige modernisering van ICM begon in 2007 en het lijkt er op dat dit voor eind 2011 klaar is. 137 treinstellen volledig strippen en opnieuw opbouwen in 4,5 jaar tijd is toch best netjes?
DDZ krijgt gewoon een gelijksoortig programma, 50 treinstammen in twee jaar.
Nou ik vergeleek het meer met de instroom van nieuw Virm onlangs. 50 4tjes in amper 20 weken tijd helemaal gebouwd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door fogeltje »

Die order werd relatief snel afgewerkt omdat het om een vervolgorder ging, NS had immers al eens VIRMpjes besteld. Treinen slopen en moderniseren zal wel niet zo heel rap gaan (maar zal wel goedkoper zijn anders zouden gewoon nieuwe VIRMpjes kunnen bestellen en DD-AR bij het oud ijzer zetten).
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door iljitsch »

Interieur is natuurlijk maar een relatief beperkt deel van de trein. Ik weet niet hoe belangrijk dit bij treinen is, maar daar aan knoeien heeft uiteraard geen invloed op de "spoorwaardigheid".
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door willy84 »

De draaistellen en de kale bak zijn een groot gedeelte van de trein en de kosten. Vooral staal en productiekosten. Daarnaast heb je het electrawerk, aanverwante componten, interieur, ramen, toilet welke bij de revisie worden vervangen. Als je nieuwe Virmps gaat bestellen dan kan je de trekkrachten afschrijven terwijl die nu nog wel 15-20 jaar meekunnen.
immer kwaliteits posts
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Dexter »

Vergeet niet dat bij een algehele modernisering zoals bij SGMm en ICMm er vele nieuwe componenten worden toegevoegd (zoals airco, statische omzetters) die het gewicht van het treinstel veranderen. Daardoor gaat IVW miepen dat er sprake is van een zo goed als nieuw treintype en er dus een nieuwe toelating vereist is voor het Nederlandse spoornet. Dat gaat dan weer gepaard met talloze proefritten, waarbij er getest wordt of de rij- en remkarakteristieken veranderd en al dan niet toereikend zijn. En dat neemt ook de nodige tijd in beslag. Er wordt dus altijd eerst een pre-try-out-treinstel omgebouwd en getest. Is het eerste stel geslaagd, dan volgt de rest in een hoger tempo.
Vallend blad maakt rails glad.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Daan »

willy84 schreef:De draaistellen
Meende dat die bij de revisie niet aangepakt werden, die dingen schijnen hun eigen revisiecyclus te hebben.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door webguy »

Dexter schreef:Vergeet niet dat bij een algehele modernisering zoals bij SGMm en ICMm er vele nieuwe componenten worden toegevoegd (zoals airco, statische omzetters) die het gewicht van het treinstel veranderen.
Een tijdje terug kwam ik of in een enquete over DDZ of in een artikeltje ergens tegen dat een eis van de NS was dat alles zo licht mogelijk moest zijn, zodat een bak straks hetzelfde of liever zelfs minder weegt...
Overigens is veel mogelijk tegenwoordig met op allerlei manieren verstevigde kunststoffen, daar kan je veel winst maken, kijk maar eens naar de luchtvaartindustrie: tegenwoordig heb je bijvoorbeeld veel dunnere stoelen...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door willy84 »

Daan schreef:
willy84 schreef:De draaistellen
Meende dat die bij de revisie niet aangepakt werden, die dingen schijnen hun eigen revisiecyclus te hebben.
Dat bedoelde ik ook aan te geven. Dat is dan ook de reden dat een revisie goedkoper is dan extra Virm bestellen. De draaistellen zijn er al en hoeven niet gekocht te worden terwijl je toch een vernieuwt treinstel hebt.
immer kwaliteits posts
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Dexter »

webguy schreef:Een tijdje terug kwam ik of in een enquete over DDZ of in een artikeltje ergens tegen dat een eis van de NS was dat alles zo licht mogelijk moest zijn, zodat een bak straks hetzelfde of liever zelfs minder weegt...
Overigens is veel mogelijk tegenwoordig met op allerlei manieren verstevigde kunststoffen, daar kan je veel winst maken, kijk maar eens naar de luchtvaartindustrie: tegenwoordig heb je bijvoorbeeld veel dunnere stoelen...
Dat is ook precies waar de winst uit moet komen: lichtere stoelen, het lozen van overbodige (zware) toiletten en dienstruimten enzovoort. Maar in de primaire bakconstructie van een treinstel zal nooit zwaar ingegrepen worden, omdat alles staat of valt met de stevigheid van de bak. Die extra deur in de middenbak van de SGMm III bijvoorbeeld had heel wat voeten in de aarden...
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Caspar schreef:Nou ik vergeleek het meer met de instroom van nieuw Virm onlangs. 50 4tjes in amper 20 weken tijd helemaal gebouwd.
Geklets. De aflevering heeft zéker (op z'n minst) een jaar geduurd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door webguy »

De eerste paar waren veel trager ivm problemen met de glazen deuren, maar de rest, toen de productie op gang was, is geloof ik in 20 weken geleverd idd...
Oud forumgebruiker

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Absoluut niet (zie VIRM-topic Somda).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Wubbo »

Hoe lang heeft het volgens jou dan geduurd? Ik heb geen zin om daar een heel Somda-topic voor door te worstelen.
Oud forumgebruiker

Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren

Bericht door Oud forumgebruiker »

De eerste kwam op 21-5-008 het land in, de laatste op 4-8-2009, dus maar er maar minimaal het dubbele van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten