NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39179
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Geplaatst op: donderdag 1 juli 2010 11:56
Laatst bijgewerkt: donderdag 1 juli 2010 11:56
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de oude dubbeldekkers die op de stoptreintrajecten rijden, geheel moderniseren. Na de verbouwing worden ze ingezet als intercitytreinen, maakte een NS-woordvoerder donderdag bekend. De 20 jaar oude dubbeldekstreinen worden geheel gestript. De rijtuigen krijgen internet, nieuwe stoelen, airco en voorzieningen voor reisinformatie.
De eerste gemoderniseerde trein zal eind volgend jaar rijden, zegt de NS.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 1 juli 2010 11:56
Laatst bijgewerkt: donderdag 1 juli 2010 11:56
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de oude dubbeldekkers die op de stoptreintrajecten rijden, geheel moderniseren. Na de verbouwing worden ze ingezet als intercitytreinen, maakte een NS-woordvoerder donderdag bekend. De 20 jaar oude dubbeldekstreinen worden geheel gestript. De rijtuigen krijgen internet, nieuwe stoelen, airco en voorzieningen voor reisinformatie.
De eerste gemoderniseerde trein zal eind volgend jaar rijden, zegt de NS.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Als dat met het tempo gaat als bij ICMm zijn ze tegen 2020 eens klaar met die Ddar. Hoelang zijn ze al met ICMm bezig? Zeker 6 jaar al volgens mij. En nog zijn ze niet lang niet klaar...
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
De eerste ICMm was in november 2006 klaar, de moderniseren daarvan loopt tot 2012. Ze zijn al begonnen met ICM-IV dus het gaat best aardig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Ik las dit berichtje vanochtend en dan staat er een foto van een virm bij :X
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Ow, nu een foto van een Mat'64.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Blijkbaar nemen die ANP-overschrijvers niet zo vaak de trein als ze denken dat dat een dubbeldekker is...
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Was dit nieuws niet allang bekend of is dit een aankondiging voor het reizende publiek?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Allebei
Na vandaag een halve dienst door DDAR'en te hebben gelopen, hoop ik dat ze héél snel die treinen van airco gaan voorzien
Na vandaag een halve dienst door DDAR'en te hebben gelopen, hoop ik dat ze héél snel die treinen van airco gaan voorzien
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Het eerste jaar telt niet echt (dat was nog uitproberen) de seriematige modernisering van ICM begon in 2007 en het lijkt er op dat dit voor eind 2011 klaar is. 137 treinstellen volledig strippen en opnieuw opbouwen in 4,5 jaar tijd is toch best netjes?Caspar schreef:Als dat met het tempo gaat als bij ICMm zijn ze tegen 2020 eens klaar met die Ddar. Hoelang zijn ze al met ICMm bezig? Zeker 6 jaar al volgens mij. En nog zijn ze niet lang niet klaar...
DDZ krijgt gewoon een gelijksoortig programma, 50 treinstammen in twee jaar.
Nee, ze zijn alleen lui en plakken bij ieder bericht over de NS een willekeurig plaatje van een gele trein.iljitsch schreef:Blijkbaar nemen die ANP-overschrijvers niet zo vaak de trein als ze denken dat dat een dubbeldekker is...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Dit nieuws was inderdaad al lang bekend. :)
In ieder geval wel goed dat die DD-AR's een opknapbeurt krijgen. Wel stel ik vraagtekens bij het concept van DDZ: boven was voor rust en beneden voor activiteit, als ik het mij nog goed herinner... Ik vraag mij echt af of het reizend publiek zich daar aan kan houden. :)
In ieder geval wel goed dat die DD-AR's een opknapbeurt krijgen. Wel stel ik vraagtekens bij het concept van DDZ: boven was voor rust en beneden voor activiteit, als ik het mij nog goed herinner... Ik vraag mij echt af of het reizend publiek zich daar aan kan houden. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Misschien wordt het tijd voor rigoreuzere maatregelen: GSM-repeaters in de werkzones en blockers in de stiltezones.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Nou ik vergeleek het meer met de instroom van nieuw Virm onlangs. 50 4tjes in amper 20 weken tijd helemaal gebouwd.Het eerste jaar telt niet echt (dat was nog uitproberen) de seriematige modernisering van ICM begon in 2007 en het lijkt er op dat dit voor eind 2011 klaar is. 137 treinstellen volledig strippen en opnieuw opbouwen in 4,5 jaar tijd is toch best netjes?
DDZ krijgt gewoon een gelijksoortig programma, 50 treinstammen in twee jaar.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Die order werd relatief snel afgewerkt omdat het om een vervolgorder ging, NS had immers al eens VIRMpjes besteld. Treinen slopen en moderniseren zal wel niet zo heel rap gaan (maar zal wel goedkoper zijn anders zouden gewoon nieuwe VIRMpjes kunnen bestellen en DD-AR bij het oud ijzer zetten).
"Een touringcar is geen bus"
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Interieur is natuurlijk maar een relatief beperkt deel van de trein. Ik weet niet hoe belangrijk dit bij treinen is, maar daar aan knoeien heeft uiteraard geen invloed op de "spoorwaardigheid".
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
De draaistellen en de kale bak zijn een groot gedeelte van de trein en de kosten. Vooral staal en productiekosten. Daarnaast heb je het electrawerk, aanverwante componten, interieur, ramen, toilet welke bij de revisie worden vervangen. Als je nieuwe Virmps gaat bestellen dan kan je de trekkrachten afschrijven terwijl die nu nog wel 15-20 jaar meekunnen.
immer kwaliteits posts
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Vergeet niet dat bij een algehele modernisering zoals bij SGMm en ICMm er vele nieuwe componenten worden toegevoegd (zoals airco, statische omzetters) die het gewicht van het treinstel veranderen. Daardoor gaat IVW miepen dat er sprake is van een zo goed als nieuw treintype en er dus een nieuwe toelating vereist is voor het Nederlandse spoornet. Dat gaat dan weer gepaard met talloze proefritten, waarbij er getest wordt of de rij- en remkarakteristieken veranderd en al dan niet toereikend zijn. En dat neemt ook de nodige tijd in beslag. Er wordt dus altijd eerst een pre-try-out-treinstel omgebouwd en getest. Is het eerste stel geslaagd, dan volgt de rest in een hoger tempo.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Meende dat die bij de revisie niet aangepakt werden, die dingen schijnen hun eigen revisiecyclus te hebben.willy84 schreef:De draaistellen
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Een tijdje terug kwam ik of in een enquete over DDZ of in een artikeltje ergens tegen dat een eis van de NS was dat alles zo licht mogelijk moest zijn, zodat een bak straks hetzelfde of liever zelfs minder weegt...Dexter schreef:Vergeet niet dat bij een algehele modernisering zoals bij SGMm en ICMm er vele nieuwe componenten worden toegevoegd (zoals airco, statische omzetters) die het gewicht van het treinstel veranderen.
Overigens is veel mogelijk tegenwoordig met op allerlei manieren verstevigde kunststoffen, daar kan je veel winst maken, kijk maar eens naar de luchtvaartindustrie: tegenwoordig heb je bijvoorbeeld veel dunnere stoelen...
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Dat bedoelde ik ook aan te geven. Dat is dan ook de reden dat een revisie goedkoper is dan extra Virm bestellen. De draaistellen zijn er al en hoeven niet gekocht te worden terwijl je toch een vernieuwt treinstel hebt.Daan schreef:Meende dat die bij de revisie niet aangepakt werden, die dingen schijnen hun eigen revisiecyclus te hebben.willy84 schreef:De draaistellen
immer kwaliteits posts
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Dat is ook precies waar de winst uit moet komen: lichtere stoelen, het lozen van overbodige (zware) toiletten en dienstruimten enzovoort. Maar in de primaire bakconstructie van een treinstel zal nooit zwaar ingegrepen worden, omdat alles staat of valt met de stevigheid van de bak. Die extra deur in de middenbak van de SGMm III bijvoorbeeld had heel wat voeten in de aarden...webguy schreef:Een tijdje terug kwam ik of in een enquete over DDZ of in een artikeltje ergens tegen dat een eis van de NS was dat alles zo licht mogelijk moest zijn, zodat een bak straks hetzelfde of liever zelfs minder weegt...
Overigens is veel mogelijk tegenwoordig met op allerlei manieren verstevigde kunststoffen, daar kan je veel winst maken, kijk maar eens naar de luchtvaartindustrie: tegenwoordig heb je bijvoorbeeld veel dunnere stoelen...
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Geklets. De aflevering heeft zéker (op z'n minst) een jaar geduurd.Caspar schreef:Nou ik vergeleek het meer met de instroom van nieuw Virm onlangs. 50 4tjes in amper 20 weken tijd helemaal gebouwd.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
De eerste paar waren veel trager ivm problemen met de glazen deuren, maar de rest, toen de productie op gang was, is geloof ik in 20 weken geleverd idd...
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Absoluut niet (zie VIRM-topic Somda).
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
Hoe lang heeft het volgens jou dan geduurd? Ik heb geen zin om daar een heel Somda-topic voor door te worstelen.
Re: NS gaat oude dubbeldekkers moderniseren
De eerste kwam op 21-5-008 het land in, de laatste op 4-8-2009, dus maar er maar minimaal het dubbele van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten