(BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Wubbo »

Vooral Connexxion is daar meester in... :?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Chauf21 »

Jurjen schreef:
1 De Concessiehouder draagt er zorg voor dat
Lijndiensten niet eerder vanaf een Halte vertrekken
dan is voorgeschreven in de Geldende Dienstregeling.
Lijkt me vrij helder. Komt zo uit het Plan van Eisen voor de concessie Noord Holland Noord 2009-2016.
Ok, dat staat er zo letterlijk in ja, ben benieuwd hoe dat ten uitvoer wordt gebracht. Er wordt echter niet gesproken over te laat rijdende bussen bij normale haltes (of ik moet er overheen hebben gelezen). Mogelijk dat er RET-achtige praktijken worden toegepast; de dienstregeling zo opstellen dat het onmogelijk is geworden om te vroeg te rijden. Met zeer ruime buffertijden op de knoopppunten zal de dienstregeling heel betrouwbaar worden; de rit alleen ook onnoemelijk en onnodig veel langer.
Dat PvE heeft alleen wel meer onmogelijke eisen: er wordt uitval van 0% ge-eist, dat k
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Mogelijk dat er RET-achtige praktijken worden toegepast; de dienstregeling zo opstellen dat het onmogelijk is geworden om te vroeg te rijden. Met zeer ruime buffertijden op de knoopppunten zal de dienstregeling heel betrouwbaar worden; de rit alleen ook onnoemelijk en onnodig veel langer.
Toch presteert de RET het om regelmatig mijn gebruikelijke halte met -5 voorbij te scheuren (en dan wordt er meestal ook al met -2 vanaf Rotterdam Centraal vertrokken).
Chauf21 schreef:Waarom zou een chauffeur niet
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door deadlock »

Staat er bij de RET haltes niet dat de bussen en trams +/- 3 minuten kunnen vertrekken?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:En zeker van een beginpunt (ik noem een Utrecht Centraal) ga ik er niet van uit dat een bus twee minuten te vroeg vertrekt. Ik heb dat al regelmatig meegemaakt op zondagavonden, waarbij de rijtijden echt niet te krap zijn (wanneer er op tijd wordt vertrokken komt de bus ook gewoon op tijd langs de tijdhaltes). Dat heeft dus niets met service, aansluitingen of opvangen van vertragingen te maken: dat noem ik gewoon asociaal.
Er zit natuurlijk een groot verschil in het beginpunt dat jij noemt en menig beginpunt ergens in een woonwijk of ander gebied. Te vroeg vertrekken vanaf het beginpunt waar een station (waar aansluiting op geboden kan worden) is, keur ik ook niet goed. Te vroeg vertrekken (maar niet meer dan met -2) vanaf een rustig punt kan ik me goed voorstellen als een chauffeur weet dat er onderweg vertraging wordt opgelopen en het gros van de reizigers baat heeft bij een tijdige aankomst. Bij vertrek vanaf een groot station dupeer je met te vroeg vertrekken dusdanig veel reizigers dat dat niet opweegt tegen de latere aankomst elders.
waldo79
Berichten: 7640
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door waldo79 »

Te vroeg vertrekken (maar niet meer dan met -2) vanaf een rustig punt kan ik me goed voorstellen als een chauffeur weet dat er onderweg vertraging wordt opgelopen en het gros van de reizigers baat heeft bij een tijdige aankomst.
De redenering van je kan ik wel invoelen :wink: Alleen krijg je daarmee wel weer een schemergebied met wanneer je het wel en niet acceptabel acht om ietsje eerder te vertrekken. Als deelnemer in een klantenpanel noteerde ik dan wel dat de bus te vroeg was vertrokken :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Chauf21 »

waldo79 schreef:Als deelnemer in een klantenpanel noteerde ik dan wel dat de bus te vroeg was vertrokken :roll:
Dag mag, dat is de bus immers ook ;) Van mij mag je zelfs een klacht indienen als dat het geval is. Alleen zal de klantenservice en vervolgens de verantwoordelijke manager de chauffeur om opheldering vragen, waarna de manager wel of niet instemt met de actie. Het is aan het vervoerbedrijf om richtlijnen voor dat soort situaties op te stellen, waarbij een afweging moet worden gemaakt tussen 'iets te vroeg vertrekken en
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Caspar »

Ik zat vandaag in een Ambassador op Qliner 350 Alkmaar- Leeuwarden :twisted: Het was ook nog eens stikheet; de ventilatieschuiven op het dak gingen pas open vlak voor aankomst in Bolsward, waar ik uitstapte.
Oja moest gewoon een kaartje kopen; de ambassador had niet het qliner verkoop systeem dus kreeg ik voor 11
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Jurjen »

klaxxon schreef:Klopt, staat ook in alle PvE's van de concessies van de Stadsregio Amsterdam.
Maar als in de dienstregeling staat dat de tijden bij benadering zijn... Dan houden de bussen zich dus wel aan de geldende dienstregeling als ze 1 of 2 minuten vroeger vertrekken.
En dus dan moeten ook 90% van de ritten 180 seconden na de bij benadering-vertrektijd vertrokken zijn? Dus 180 seconden na een ongedefinieerde hoeveelheid tijd? Laten we die stiptheidsclausules dan maar direct schrappen...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Cookie »

Op de Valleilijn (Ede=Wageningen - Wageningen) werd mijn rit vanavond met een Ambassador gereden i.p.v. een gelede Valleilijnbus. De eerste bus die werd gekruist was ook overigens een Ambassador, de tweede was wel een Valleilijnbus. Mijn bus naar Wageningen was gelukkig rustig, maar ik vrees dat er op de avond ook wel een moment zou zijn dat niet alle passagiers in de Amba passen...

Verder werd door de chauffeur omgeroepen in de bus dat er komende woensdag/donderdag een algehele staking is en dat de bussen dan buiten de spits niet rijden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Ruben »

2 CAFjes op de 53 naar Gaasperplas gezien, 1 BN stelletje dat als lesmetro werd gebruikt, en 2 lege zilvermeeuwen die vanaf Amstel via het spoor van de 51 door Spaklerweg tuften (ledig mat).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door MdJ »

Gisterenochtend reed mijn lijn 3 Matenhoeve->station(Vertrek 8:31 in het midden van het rondje Matenhoeve) met -5. De chauffeur wist wel hoe je dit kon verhelpen zonder stil staan, er werd niet harder van 30 gereden. Vervolgens kom je op het station alsnog met -5 aan. :wink: :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Wubbo »

Zojuist een Connexxion-Amba gezien op GVU-lijn 30 (17.11 op de Tripkade richting zkh Overvecht, en om 17.30 de andere kant op). Blijft een raar idee, geen GVU-Volvo's meer maar dit soort prut.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Ruben »

Vergeet nog helemaal dat Veolia Veluwe gisteren ook de zondagdienst hanteerde waardoor er op lijn 5 naar Woudhuis 9-persoons busjes reden in de ochtend. Nog enigszins slaapdronken dacht ik eerst de bus gemist te hebben sinds het wel erg lang duurde, kwam er dus zo'n ding voorrijden. Mocht nog mee als ik op de grond zitten goed genoeg vond...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door M57 »

NS-Reiziger schreef:2 CAFjes op de 53 naar Gaasperplas gezien, 1 BN stelletje dat als lesmetro werd gebruikt, en 2 lege zilvermeeuwen die vanaf Amstel via het spoor van de 51 door Spaklerweg tuften (ledig mat).
Net een losse CAF op de 51, in de avondspits. Ik stond er bij en keer er naar, huhuhu :lol:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Zojuist een Connexxion-Amba gezien op GVU-lijn 30 (17.11 op de Tripkade richting zkh Overvecht, en om 17.30 de andere kant op). Blijft een raar idee, geen GVU-Volvo's meer maar dit soort prut.
Lijn 13 werd vandaag met gelede Citaro's gereden, met briefje achter de ruit + een bordje "rijdt in opdracht van GVU". Er was er wel een bij waarbij het koersdisplay gewoon de juiste info gaf.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door mb90 »

Deze weken is hier maar weer eens gebleken dat sommige mensen niet op de haltepaal kijken. Sinds 2 weken rijdt Buslijn 44 (en nog 2 BOB-Bussen) hier om de hoek niet meer langs door een afsluting een stukje verderop (in de Utenhagenstraat). Dit staat zoals gebruikelijk aangegeven op de haltepaal d.m.v. een oranje/rood papiertje met wat tekst over de omleiding. Lijkt me duidelijk genoeg dat er geen bus komt, want Buslijn 44 (en de BOB-Bussen) zijn de enige bussen die hier komen. Maar, het is blijkbaar niet duidelijk genoeg, want in een week tijd heb ik 3 mensen gezien die op de bus zaten te wachten. Ik heb maar gezegd dat ze 15 weken kunnen wachten op de eerstvolgende bus. :lol:

Maar, na die 15 weken krijgen we er gelijk wel een extra bus voor terug, want de 'nieuwe buslijn 77 voor Charlois' komt hier (als de plannen doorgaan) langs. :D
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door STF »

Dat is inderdaad altijd leuk om te zien, als er mensen gaan wachten op een halte die tijdelijk buiten gebruik is.
Heb het in Amsterdam ook wel gezien, dat tientallen mensen gaan wachten op een halte, waar op een display hele tijd voorbij scrollt: neem pendelbus. Iedereen die doodleuk er een kwartier gaat staan wachten...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door JeePee »

Er rijden nog Wright Dennis (ex-Frysl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Daniel »

Hmm, nieuw type? :P Dennis Dart SPD/Alexander ALX200 heten die dingen volledig :wink:

Nog "erger": er rijden zelfs nog twee Mercedes O408'en (zie m'n reisverslagje van vorige week woensdag).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door JeePee »

Reiziger Ddrs schreef:Hmm, nieuw type? :P Dennis Dart SPD/Alexander ALX200 heten die dingen volledig :wink:
Ook best, irritante k*t bussen die voor zowel de passagiers als sjoofs een ramp zijn. Daarnaast zien ze er ook nog belachelijk uit. Wel ben ik blij dat er daar 2 rijden, dat zijn er iig 2 minder hier 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Vinny »

Dat is inderdaad altijd leuk om te zien, als er mensen gaan wachten op een halte die tijdelijk buiten gebruik is.
Heb het in Amsterdam ook wel gezien, dat tientallen mensen gaan wachten op een halte, waar op een display hele tijd voorbij scrollt: neem pendelbus. Iedereen die doodleuk er een kwartier gaat staan wachten...
Ik heb wel eens mensen zien wachten bij een bushalte naast een weg die compleet was opengebroken. Kennelijk in de verwachting dat het GVB bulldozers zou inzetten op betreffende buslijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Dubbele P »

Wat dacht je van een tweetal mensen die vanmorgen op de bus stonden te wachten bij een halte, terwijl ik voorbij reed toen ik naar het station gebracht werd :P

Een impressie van busstation Heerlen, omstreeks 13.45 uur.

Afbeelding

Normaal een drukte van jewelste, maar nu: tja, wat zullen we zeggen, leeg... :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Ik heb wel eens mensen zien wachten bij een bushalte naast een weg die compleet was opengebroken. Kennelijk in de verwachting dat het GVB bulldozers zou inzetten op betreffende buslijn...
Doe me denken aan een aantal jaar terug, toen in Rotterdam de route van lijn 21 werd aangepast om die als TramPluslijn te exploiteren: terwijl de diverse graaf- en werkmachines de halte Woudestein voorbijreden en de bovenleiding demonteerden, zaten de mensen dikwijls op hun uurwerken te kijken wanneer de tram kwam... Na de opmerking dat er voorlopig geen tram zou rijden reageerden de meesten nog vrij ongeloofwaardig...

En in de categorie vakantiedienstregeling: terwijl ik in de winter met een bus buiten dienst naar Duinrell reed, zat daar ook een jongen "al een uur of twee" te wachten op een bus die alleen in de zomermaanden rijdt. Maargoed, misschien was mijn reactie door het raampje "er rijdt hier geen bus hoor!" ook niet helemaal tactisch :lol:

*zucht*
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in mei 2008

Bericht door Dubbele P »

Mja, dat klinkt inderdaad een beetje alsof je met een sigaret in de mond iemand vertelt dat roken slecht is ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten