Bedieningsmodellen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daan »

Wubbo schreef:Hoe was het gezegde ook alweer? Kan niet ligt naast wil niet op het kerkhof, ofzo?
Kan niet ligt op het kerkhof, en wil niet ligt ernaast.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Ach zo kocht ik een keer in Groningen een kaartje naar "Hollands Spoor" en bedacht pas toen ik m'n geld aan het uittellen was dat ik "Den Haag" had weggelaten. Maar de meneer achter de toonbank vertelde dat er maar één station Hollands Spoor is en dat-ie "Den Haag" er dus zelf maar bij bedacht had.

Ik denk dat dit niet zozeer daadwerkelijke neerbuigendheid is maar meer de gewoonte om normaal over het centraal station te praten in tegenstelling tot de andere stations in de stad, waardoor als je buiten de stad bent je er niet op tijd aan denkt om de volledige naam te gebruiken.
Oud forumgebruiker

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Niet zo neerbuigend doen over mensen die van buiten Amsterdam komen hoor Ziggy. :wink:
Ik wist zoëven geen ander woord voor mensen uit de provincie Noord-Holland/Flevoland :wink: Misschien had forenzen beter geweest, maar die kunnen natuurlijk ook uit Amsterdam komen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Nou, zal ik dan zelf maar eens een schot voor de boeg doen? Mogen jullie schieten ;-)

Optie 1, gebaseerd op 'mijn' 20-minutendienst:
6x/uur HSL Rotterdam - Schiphol - Amsterdam (waarvan 3x uit Venlo - Eindhoven - Breda en 3x uit Belgie/Frankrijk)
3x/uur IC Breda - Dordrecht - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden Centraal - Heemstede-Aerdenhout - Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal
3x/uur IC Vlissingen - stoppend tot Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Lelylaan - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal
(samen een 10-minutendienst Dordrecht - Leiden (- Amsterdam Centraal))
3x/uur Sprinter Hoofddorp - Amsterdam Sloterdijk - Hoorn Kersenboogerd (in 10-minutendienst met de IC uit Vlissingen)
3x/uur IC Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - Assen - Groningen
3x/uur Sprinter Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem (en eventueel verder)
3x/uur Sprinter Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam Centraal - Den Haag HS - Leiden Centraal - Schiphol - Weesp en verder naar Flevoland of het Gooi
3x/uur Sprinter Breda - Dordrecht - Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal (eventueel uit Tilburg/Eindhoven)
De Sprinters bieden samen een 10-minutendienst tussen Lage Zwaluwe en Den Haag HS en tussen Den Haag Laan van NOI en Leiden Centraal
Rondom Haarlem wordt eea nog aangevuld met 3x/uur Zandvoort, 3x/uur Uitgeest, 3x/uur Sprinter Amsterdam Centraal en 3x/uur IC naar Alkmaar en verder
Tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid rijdt nog allerlei andere zooi, maar dat heb ik nog niet bedacht ;-)
Ik vraag me hierbij af of ik tussen Den Haag Centraal en Haarlem voldoende capaciteit bied. Zo nee, dan moet ik een extra IC Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Heemstede-Aerdenhout - Haarlem rijden (en dan door naar Alkmaar waarschijnlijk)

Optie 2, gebaseerd op 'normale' halfuursdiensten:
6x/uur HSL Rotterdam - Schiphol - Amsterdam (waarvan 2x uit Venlo - Eindhoven - Breda, 2x uit Belgie/Frankrijk en 2x uit Rotterdam)
2x/uur IC Breda - Dordrecht - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden Centraal - Heemstede-Aerdenhout - Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal
2x/uur IC Vlissingen - stoppend tot Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Lelylaan - Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal
2x/uur IC Dordrecht - Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden Centraal - Heemstede-Aerdenhout - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Heiloo - Alkmaar (-Hoorn)
(samen een 10-minutendienst Dordrecht - Leiden en een kwartierdienst Leiden - Haarlem)
2x/uur Sprinter Hoofddorp - Amsterdam Sloterdijk - Hoorn Kersenboogerd
2x/uur Sprinter Hoofddorp - Amsterdam Centraal
(samen in 10-minutendienst met de IC uit Vlissingen)
2x/uur IC Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - Assen - Groningen
2x/uur IC Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Enschede
(kwartierdienst Den Haag Centraal - Leiden, samen met IC uit Vlissingen 10-minutendienst tussen Leiden en Schiphol)
2x/uur Sprinter Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem (en eventueel verder)
2x/uur Sprinter Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Schiphol - Weesp en verder naar Flevoland of het Gooi
2x/uur Sprinter Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal
2x/uur Sprinter Breda - Dordrecht - Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal (eventueel uit Tilburg/Eindhoven)
De Sprinters bieden samen een kwartierdienst tussen Lage Zwaluwe en Den Haag Centraal en tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal. Als het politiek wenselijk is kan er ook nog 2x/uur een Sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal - Den Haag HS - Leiden Centraal toegevoegd worden waarmee 10-minutendiensten ontstaan.
Rondom Haarlem wordt eea nog aangevuld met 3x/uur Zandvoort, 3x/uur Uitgeest en 3x/uur Sprinter Amsterdam Centraal Tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid rijdt nog allerlei andere zooi, maar dat heb ik nog niet bedacht ;-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Meltrain »

Als je bij minimaal één IC-serie Rotterdam Blaak vervangt door Rotterdam Lombardijen, ben ik je man. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Geert »

Volgens mij heeft Blaak minstens het dubbele aantal in- en uitstappers van Lombardijen. Ik ben toch voor Wubbo's plan ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Ik ben bang dat het zo ie zo niet gaat passen op de Westtak. Als machinist bekijk ik de dingen altijd graag vanuit de praktijk en de praktijk leert dat zodra ook maar één trein +1 of +2 heeft, de hele boel in het honderd loopt. Ik heb vanmiddag nog van Rtd tot Dt file gereden omdat er een vertraagde trein in de caroussel zat. De hoogste snelheid die ik heb bereikt was 80 en dat was net voor Dt toen de vertraagde trein net weg was. Daarom geloof ik ook niet in Route 66 (oftewel elke 10 minuten een trein) op een dubbelsporig baanvak zonder infrastructurele aanpassingen.

@Iljitsch: Ass en Asdl liggen dan wel aan dezelfde kant van de stad, maar hebben hun eigen vervoerswaarde en bedienen elk een andere publiek. Asdl is een overstapstation voor mensen die per bus of tram uit de westelijke buitenwijken komen en Ass daarintegen is meer een overstapstation voor treinen onderling en bedient een grote kantorenwijk.
Dat ligt natuurlijk aan het feit dat er veel te veel verschillende rijkarakterestieken zijn voor het aantal treinpaden. Ga je dat terugbrengen naar 1 per spoor, dan kun je gewoon een metrofrequentie rijden. In principe is dat met het huidige beveiligingssysteem 3 minuten opvolgtijd... 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten