Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

SRE: Geen hoogwaardige trams, maar bussen

Bericht door Wubbo »

SRE: Geen hoogwaardige trams, maar bussen
Geplaatst op: dinsdag 6 juli 2010 22:28
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 juli 2010 22:30


Hoogwaardig busvervoer is in de regio Zuidoost-Brabant een betere optie dan het inzetten van trams. Dat blijkt uit onderzoek van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Een tram op het zogeheten HOV-netwerk is volgens de uitkomsten van het onderzoek financieel niet haalbaar.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Wubbo »

Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen
Geplaatst op: dinsdag 6 juli 2010 22:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 juli 2010 22:32


Een 'hoogwaardige bus' is het beste vervoermiddel voor de eerste en de tweede hoogwaardig openbaar vervoer-lijn in Eindhoven. Een tram of ander railvoertuig is volgens het onderzoek 'nu en in de toekomst' geen verstandige keuze. Een tram is volgens het SRE te duur, minder flexibel en moeilijk te combineren met bestaande busverbindingen.
Lees verder
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Joshua »

Toch jammer. Ik vind Eindhoven wel echt een stad voor een tram. Als je daar op het busstation staat zie je ook meteen dat het echt groot is en dan ook echt druk met bussen.
Ik heb wel eens geroepen dat ik Eindhoven ook een stad vind waar een metro prima in zou passen. Nou is dat natuurlijk maar een beeld in mijn fantasie. Maar een tram in Eindhoven, ik zeg doen.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Raymond »

Dat je op dit moment niet besluit voor een tram te gaan is te begrijpen. De busdiensten kunnen nog veel verder geinventiseerd worden en materieeluitbreiding is ook nog mogelijk in de spits.
Uiteindelijk zullen er wel tramlijnen komen in Eindhoven verwacht ik, maar ik denk dat we dan richting 2020-2030 zitten. Mede omdat de waarschijnlijke komst van station Acht/Eindhoven Airport het busnet flink op de schop zal zetten, waardoor de bezetting van lijnen ook heel anders gaat worden: meer gespreid.
Oud forumgebruiker

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik denk dat je nu sowieso nog weinig over 2020-2030 kan zeggen. Wie weet sluit er dan een of andere fabriek of gaan er een aantal bedrijven failliet. Dan liggen de reizigersstromen weer heel anders.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Dexter »

Dat niet alleen maar het is maar net hoe gespreid de vervoersstromen zijn. Als die in Eindhoven heel gespreid liggen, zijn ze daar beter af met een goed busnet. Maar wanneer er een aantal zware vervoersstromen zijn, kunnen een of meerdere van die assen beter vertramd worden omdat de bussen het niet (goed) meer alleen kunnen bolwerken.

Op het eerste gezicht doet het wel raar aan dat een grote stad met veel inwoners als Eindhoven (vijfde van Nederland qua inwoneraantal) geen aanstalten voor tramplannen maakt, terwijl kleinere steden als Groningen (in vergevorderd stadium) en Nijmegen die wel hebben. Maar dat zal dan wel liggen aan bovengenoemde verschillen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Vinny »

Nee, dat is prestige. Een tramnetwerk aanleggen exploiteren en onderhouden kost aanzienlijk meer geld dat het in stand houden van een busnetwerk. Op zich zijn de extra uitgaven verdedigbaar omdat het comfort van de reiziger, en de overlast voor de stadsbewoners in de vorm van schadelijke uitstoot minder wordt, terwijl de vervoerscapaciteit ook iets hoger ligt. Maar je bent wel meer geld kwijt dat je wellicht aan andere zaken had kunnen besteden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door JeePee »

Van Groningen is het inderdaad een prestigeproject van Karin Dekker. Zinnig is het niet. Naar Zernike is in de spitsrichting capaciteit te kort, de andere richting is het min-of-meer leeg rijden. In de dal en 's avonds kun je sowieso een kanon afschieten. Daarnaast is de reistijd per tram straks 8!! minuten langer dan met bus 15 nu en wordt een hele wijk overgeslagen (dus alsnog parallelle bussen...). Grappig is ook wel dat de college's op de RUG allemaal om .30 beginnen. Treinen komen ongeveer op het hele uur aan. Met de tram ga je dat niet meer redden, nu ben je net op tijd...

De lijn naar Kardinge is zinniger aangezien die meer gevuld zal zijn in de minder drukke periodes en omdat er meer sprake is van een spits in 2 richtingen (grote middelbare school in Lewenborg, zorgt voor volle bussen daar heen). Maar of de mensen in Beijum en Lewenborg nu erg blij gaan worden van de overstap op Kardinge (en naar het Martini ZKHS 2 overstappen) valt te betwijfelen...

Algemeen vermoed ik dat de tram meer boze mensen gaat opleveren dan blije mensen. Ook omdat mensen in andere wijken ook de dupe gaan zijn van de tram (niet meer met de bus over de Grote Markt, geen verbinding met UMCG etc)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door iljitsch »

Een ander voordeel van de tram is dat-ie voor ander verkeer minder "eng" is dan de bus. Bij de tram weet je heel precies waar-ie rijdt en hij zwenkt niet ver uit. Een bus kan alle kanten op en kan net als een vrachtwagen makkelijk fietsers pletten bij rechtsaf. Een tram passen ook meer mensen in, dus de frequentie kan op drukke tijden lager zijn voor dezelfde capaciteit. Ik heb dus liever een tram op een groot plein of een (min of meer) voetgangersgebied dan een bus.

Overigens snappen ze die logica in Maastricht niet, waar veel misbaar gemaakt wordt over de mogelijkheid van een tram over de Markt terwijl daar nu ook (nog steeds wat) bussen rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Suus »

Tramrails zijn dan wel weer gevaarlijk voor fietsers trouwens, fietsbanden zijn precies breed genoeg om er in te vallen. Ik ben dan ook altijd voorzichtig als ik direct naast tramrails iets in moet halen en een tramrail moet passeren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door iljitsch »

Ja, je moet de tramrails altijd wel onder een hoek kruisen. Maar daar wen je wel aan.
Oud forumgebruiker

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het is wel altijd weer leuk om te zien in september, als er weer een nieuwe lichting studenten is :lol:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Dexter »

Uhuh, nieuwe bewoners van een stad herken je er ook meteen aan. Toen ik nog in Den Haag woonde ben ik de eerste de beste dag meteen op mijn plaat gegaan in de Grote Marktstraat. Zoiets gebeurt je maar één keer. De ironie wil dat daar nu geen tramrails meer liggen. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Tramrails zijn dan wel weer gevaarlijk voor fietsers trouwens, fietsbanden zijn precies breed genoeg om er in te vallen. Ik ben dan ook altijd voorzichtig als ik direct naast tramrails iets in moet halen en een tramrail moet passeren :)
Moet je ook zeker blijven doen. Mij kostte het ooit een flinke slag in m'n wiel en 40 euro voor een nieuwe velg. M'n vriendin hield er een op twee plaatsen gebroken kaak en heel wat minder tanden in haar mond aan over. Is na een jaar nog altijd niet volledig hersteld.

Daarnaast ben ik het niet eens dat een tram minder 'gevaarlijk' is/lijkt voor automobilisten. Als ik vertel dat ik rijles heb in Rotterdam krijg ik regelmatig te horen dat dat lastig zou zijn omdat er trams rijden die afwijkende regels hebben, niet uit kunnen wijken, etc. Dat is wellicht anders als je overal een vrije trambaan hebt maar dat is nog niet overal zo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek: geen tram op HOV-lijnen

Bericht door Suus »

Het tramnetwerk van Rotterdam is dan ook niet te vergelijken met dat van Den Haag of Amsterdam. Rotterdam heeft nog zeker op de rechteroever heel veel straattrajecten, haltes op het trottoir terwijl de tram in het midden van de weg halteert en krappe bochtjes in smalle straatje. In Amsterdam en Den Haag is dat grotendeels verdwenen omdat of het traject is verdwenen of er een vrije baan ligt. Maar dat laatste is erg moeilijk in veel delen van Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten