Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Geert »

deadlock schreef:
Geert schreef:Toch moet je me eens uitleggen waarom er überhaupt een database geraadpleegd zou moeten worden om te berekenen of iemand overstapt (want daar ging de hele discussie over). Dat laatste kan namelijk prima met de gegevens die op de chipkaart zelf zijn opgeslagen.
Omdat je dan alle informatie in één keer centraal hebt. Je kaart hoort alleen een reismogelijkheid te zijn. Als je alle informatie die er opstaat alleen koppelt aan het ID van de kaart ban je fraude zo goed als uit. Saldo hoort niet op de kaart te staan maar op een account in een database waarvan het nummer gekoppeld is aan de account. Zelfde geldt hier gewoon voor.
Dat zou misschien wel ideaal zijn voor het opwaarderen van saldo en dergelijke, maar zo is het systeem nu eenmaal niet uitgevoerd en bovendien is zoiets veel duurder. Overigens is fraude daarmee nog steeds niet uitgeband, iemand kan immers jouw chipkaart nog steeds klonen en reizen op het saldo dat gekoppeld is aan jouw kaart.
Maar die datablocks, of sporen, kunnen wel degelijk door alle vervoerders uitgelezen worden; sterker nog, op die manier wordt berekend of je wel of niet opnieuw 75 moet betalen als je incheckt in de bus/tram/metro. Dat zou NS dus ook kunnen doen, zonder real-time databases of andere dure oplossingen.
Maar dat mág dus niet zomaar en dat is het hele probleem. Anders zou het probleem namelijk al een stuk minder zijn maar nog steeds met een workaround werken in plaats van een permanente oplossing.
Heb je daar een bewijs voor dat dat niet kan of niet mag? Het GVU-loket kan tenslotte mijn NS-reizen gewoon uitlezen en andersom kan de NS-automaat (en NS-conducteur) ook zien wanneer ik ben ingecheckt en bij welke maatschappij. Dat is voldoende informatie om te berekenen dat iemand overstapt in plaats van dat iemand aan een nieuwe reis begint.

@Vinny: het gaat om het probleem dat je twee keer opstaptarief betaalt bij een reis met meerdere treinaanbieders: NS rekent zijn eigen tarief, en vervolgens betaal je bij (bijvoorbeeld) Veolia nog eens 78cent+kilometertarief.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Vinny »

De NS heeft helemaal geen opstaptarief, en mij lijkt 78 cent ook nog wel overkomelijk, aangezien vrijwel niemand op twee regionale vervoerders overstapt. Daarnaast is de aansluiting op de bus ook weer *gratis. Ik dacht dat het bedrag in de trein veel hoger zou zijn. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Geert »

NS --> bus is niet gratis, en dat tikt behoorlijk aan als je vroeger met je strippenkaart in de trein mocht reizen. Dat afschaffen van het NVB in de trein mag nog wel eens goed gecompenseerd worden, want in sommige stedelijke gebieden maakt de trein net zo goed deel uit van het stadsvervoer. :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Vinny »

Ik had het over Arriva - bus, Veolia - bus of Connexxiontrein - bus :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door reisthijs »

Het is alleen nog steeds niet duidelijk of dat inderdaad het geval zal zijn, het zou kunnen dat de overige vervoerders inderdaad 78cent+kilometertarief gaan berekenen ("bus-tarief") maar het is ook mogelijk dat ze NS zullen volgen en dus volgens NS-tarief blijven rekenen. In dat laatste geval zou de overstap CXX-trein --> CXX-bus dus niet 'gratis' zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door iljitsch »

De overheid zou de NS wel op kunnen leggen dat ze met 78-centoverstap ook gaan hanteren. De goedkoopste rit met de NS is 1,10 dus dit is wel te doen. Wel is het zo dat korting bij stad/streek en NS op basis van heel andere criteria toegepast wordt, dus vaak zal iemand bij de één wel korting krijgen en bij de ander niet.

Als de overige spoorvervoerders ook het stad/streektariefmodel gaan hanteren krijg je wel dat eenzelfde rit via de NS of een andere spoorvervoerder een ander tarief krijgt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Als de overige spoorvervoerders ook het stad/streektariefmodel gaan hanteren krijg je wel dat eenzelfde rit via de NS of een andere spoorvervoerder een ander tarief krijgt.
Dat fenomeen treedt zowiezo ook op bij lijnen uit verschillende concessies tussen twee haltes in bepaalde gevallen. Of dat bezwaarlijk is, tja, je mag zelf kiezen welke bus je neemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door M57 »

En dan zeker later op je bestemming aankomen. Ik vind dat zeker bezwaarlijk! Het openbaar vervoer is er voor de reiziger, en niet andersom.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Daniel »

Of eerder, of tegelijk. Ligt maar net aan de dienstregeling. Met een strippenkaart was je net zo goed route-afhankelijk en kon een weinig rijdende rechtstreekse bus weleens een strip minder kosten dan een frequente verbinding met overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Geert »

Maar dat het vroeger zo was is geen reden om dat nu zo in te voeren ;) Ik vind het sowieso stom dat je betaalt voor een omweg waar je niets aan hebt en die je extra reistijd kost. Maar ja, wie ben ik...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door M57 »

Daniel schreef:Of eerder, of tegelijk.
Waarom zou je een systeem propageren dat in één van de drie mogelijke situaties nadelig is voor de reiziger?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:Het is alleen nog steeds niet duidelijk of dat inderdaad het geval zal zijn, het zou kunnen dat de overige vervoerders inderdaad 78cent+kilometertarief gaan berekenen ("bus-tarief") maar het is ook mogelijk dat ze NS zullen volgen en dus volgens NS-tarief blijven rekenen. In dat laatste geval zou de overstap CXX-trein --> CXX-bus dus niet 'gratis' zijn.
De vervoerders op de regionale treindiensten bepalen dat natuurlijk niet. De aanbestedende overheid is de verantwoordelijke. Het kan dus zo zijn dat Arriva Zuid-Holland een opstaptarief van 78 cent hanteert, Arriva Achterhoek/R'land een opstaptarief van 1 euro en Arriva Noord NL helemaal geen opstaptarief hanteert maar het NS model moet volgen. Vervolgens kan de decentrale overheid vast eisen dat bij een overstap bus-trein (vv) geen dubbelopstaptarief wordt gehanteerd (en dan heb ik het nog helemaal niet over een overstap van Trein van bedrijf X naar busbedrijf Y). Maar dat betekent minder inkomsten, wat weer betekent dat e.e.a. niet opbrengstenneutraal is en dus het kilometertarief weer omhoog moet, gevolg: chipkaart lijkt duurder dan NS-papierenkaartje.

Helemaal lastig wordt het als iemand met een Qbuzz naar station Rodeschool gaat, daar met de Arriva trein naar Groningen, vervolgens met de NS naar Geldermalsen, vandaar uit naar Arrriva Z-H naar Dordrecht Stadpolders. *Daniel's oude huis bezoeken* Vandaar met de Arriva bus naar Dordrecht CS. Vervolgens met NS naar Rotterdam, daar in de RET RR richting Den-Haag waar op de Veolia bus wordt overgestapt.
Zie daar het probleem. En begin nu niet dat het verhaal niet realistisch is. Niet de hele reizen, maar veel losse onderdelen worden door veel mensen dagelijks gemaakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Vinny »

Ik geloof dat 75% van de treinreizen zonder overstap zijn, en de overige 25% in meerderheid met maximaal 1 overstap, welke meestal gewoon NS - NS is.

Neemt niet weg dat het gewoon beter was geweest als figuur Eurlings gewoon had besloten dat de locale overheden hoog of laag kunnen springen maar dat de NS tariefstructuur gewoon bindend zou worden voorgeschreven op alle treinverbindingen... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Ik geloof dat 75% van de treinreizen zonder overstap zijn, en de overige 25% in meerderheid met maximaal 1 overstap, welke meestal gewoon NS - NS is.
(...)
Stel dat dat zo is, dan maakt het opeens niet meer uit of is het minder belangrijk? Als ik tegen de AH zeg dat ze 25% van hun klanten benadelen met een 'nieuw' product, denken ze nog wel een tweede keer na...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Vinny »

Dat zeg ik helemaal niet, ik geef alleen maar aan dat ik vind dat de commotie ook wel een beetje buiten proportie is. Ik denk zelfs dat met 78 cent overstaptoeslag het totale treinkaartje in veel gevallen goedkoper wordt, omdat het regionale kilometertarief lager ligt dan dat van de NS. Naar Bunde, Weener en Leer wordt het zelfs heel veel goedkoper omdat je eindelijk van het achterlijke CIV tarief verlost bent, of moet gaan lopen goochelen met een strippenkaart. Kortom, het is niet al zwartgalligheid wat de klok slaat :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Geert »

Dat 'goochelen met de strippenkaart' viel ook wel mee. Treinkaartje naar Groningen kopen, daar genoeg strippen stempelen en je was evengoed voordelig uit. Daar verandert de chipkaart weinig aan hoor.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Freek »

Vinny schreef:Ik denk zelfs dat met 78 cent overstaptoeslag het totale treinkaartje in veel gevallen goedkoper wordt, omdat het regionale kilometertarief lager ligt dan dat van de NS.
Kijk en dat vraag ik me al af. Is er namelijk al ergens een regionaal treintarief bekend? Gelderland+Overijssel hebben in ieder geval nog niets, daarmee heb je al 1 van de grootste opdrachtgevers. Limburg + Noord NL zijn nog niets eens voor de bus over. MLL is volgens mij ook niet vast gesteld. Hoe kom je er dan bij dat het reguliere tarief goedkoper is?

De VDU wordt dacht ik ook niet meer geldig op de regionale lijnen, omdat dit een NS-product is en geen regionaal product. Men zal dus voor de regionale treindiensten weer appart een kortingspropositie moeten aanschaffen. Daarbij is dan ook nog weer de vraag of alle regionale overheden een kortingspropositie gaan invoeren. Immers een kortingskaart houdt weer in dat het normale km-tarief hoger moet zijn omdat er sprake moet zijn van opbrengsten neutraliteit. En om het nog gekker te maken, zijn regionale buskortingskaarten (zoals deze in Oost-NL er zijn) straks ook geldig op de regionale treinen??
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door robert55 »

Maar dat werkt beide kanten op: je kan ook niet weten of het duurder wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Kijk en dat vraag ik me al af. Is er namelijk al ergens een regionaal treintarief bekend? ... MLL is volgens mij ook niet vast gesteld.
'tis inderdaad nog niet vastgesteld maar heb al eens een bericht langs zien komen dat het een tarief in de bus-vorm (dus 78 cent opstap + kilometertarief) zou gaan worden ter integratie met het omliggende busnet.
De VDU wordt dacht ik ook niet meer geldig op de regionale lijnen, omdat dit een NS-product is en geen regionaal product. Men zal dus voor de regionale treindiensten weer appart een kortingspropositie moeten aanschaffen. Daarbij is dan ook nog weer de vraag of alle regionale overheden een kortingspropositie gaan invoeren.
Zowiezo heeft Arriva nu al z'n eigen kortingskaart die op al hun spoorlijnen geldig is. Maar je ziet nu al wat kleine verschillen in geldigheid van vervoersbewijzen, met name bij speciale regionale acties.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Bericht door midnet »

2 puntjes:
1.NS heft natuurlijk wel een soort ''opstaptarief/vaste aanslag'' in zijn KM-tarieven, al verschilt die per soort kaart (je krijgt er ook gewoon 40% korting op met een Kortingkaart). Reken maar even wat bvb 40/50/60 km kost en pas wat algebra toe.
het was iets als ongeveer de helft van het goedkoopste kaartje (=1-8 km-of althans-dat was het altijd, misschien nu ook verder gedifferentieerd). Het ligt in de bedoeling om -op lange duur en vanwge die verd..de sjipkaart, een vast KMtarief te gaan hanteren-en per km en niet per groep, bovenop een (nog niet vastgestelde) ''vaste 1e aanslag''-dus analoog aan de bussen.
2.het CIV-tarief is niet meer! Sinds 12/12/09 gereorganiseerd en anders benoemd. Internationale kaartjes gelden nu ook nog maar 1 maand (voorheen 2). Dit om de talrijke private vervoerders tegemoet te komen-het oude systeem was vooral gebaseerd op 1 nationale staatsvervoerder per land. (zie forum drehscheibe-online.de -iets als SISC of zo).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten