<...> Zonder al teveel (verder te technisch) uit te weiden, lag de *kwestie* aan de nieuwe starre ARC-draaistellen, die te weinig scheluwte konden verdragen, en dus een veel nauwkeuriger spoorligging vereisten. Dit RegioCitadis-materieel wordt gedragen door 2 motortrucks aan de kopeinden, en 2 loopdraaistellen rond de middenbak/kast. En bij een gewijzigd wielbandprofiel of railprofiel kan men (dus) interactie-problemen verwachten, zoals RR-ontsporingen, etc. ... dat was een eeuw geleden ook al zo, en er hoeft daarvoor niet opnieuw het wiel uitgevonden te worden.Bee schreef:Eh, ik mis geloof ik mijn technisch woordenboek bij die post, maar ik lees niets over de elders ook regelmatig gebezigde argumenten dat er een ander soort rails wordt gebruikt en dat een deel van de sporen een andere vorm van slijtage tonen dan eerder gebruikelijk was door de RegioCitadis.
Is het bovendien niet opmerkelijk dat de HTM PCC's blijft kopen voor onderdelen? Als de tram zulke lage kosten van onderhoud heeft, lijkt mij dit toch een behoorlijke uitgave elke keer :X
In het RandstadRail-materieel zijn dus slechts 4 van de 8 assen Bo'2'2'Bo' elektrisch aangedreven en zó beremd. Bij de GTL8-wagens is er echter wel totale adhesie door de al-as-aandrijving, dus ook beremming op alle 8 assen. Het benodigde elektrisch remvermogen bedraagt (als het *goed* is) thans tenminste het dubbele van het aanzetvermogen (= bij de GTL8 beperkt tot ruim ½ MW = ca. 1½ x het uurvermogen van 8 x 45 kW) ook omdat de karakteristieke snelheid vaak halverwege de maximum-snelheid gekozen wordt. Bij de Alstom-RRC-wagen ligt dat -- mede met de adhesie -- anders, maar ik weet dat daar niet zo precies als HTM of natuurlijk: de fabrikant. De remvertraging moet in alle gevallen steeds aan wettelijke eisen voldoen van de Wegenverkeerswet, ook RVV en VöV = VDV + BOStrab - Lloyd's Register - Metro- & Tramweg-Relementen, etc.
Zie eventueel verder het rapport door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (AVV/IVW) van ir. W.R. Beukenkamp :
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/kenni ... singen.pdf ... D.André Borgdorff
Tenslotte zijn sommige (Brusselse ? ) PCC-cars vaak al ouder dan 50 jaar, dus niet meer te koop :X ??