Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door Daniel »

Het was afgelopen vrijdag, dat ik eens 'n bezoekje bracht aan (in reistijd vanuit Dordt gezien) een van de meest afgelegen steden van het land: Groningen. Toch vooral met als doel de stadsbusjes daar eens wat meer "in het wild" vast te leggen.
Zoals gebruikelijk op 'n doordeweekse dag maar weer getracht de kortingsloze reistijd zo goedkoop mogelijk te houden, dus begon 't na een wandelingetje met de trein naar Gorinchem met aldaar een mooie aansluiting op lijn 387 naar Utrecht. Een stukje dat nog met 'n gewoon Qliner-enkeltje plaatsvond, daar dat goedkoper blijkt dan de toeslag voor 'n OV-dagkaart :wink:

Iets aan de vroege kant kwam ik in 't Utrechtse aan, maar om nou te zeggen dat dat een ramp was... lekker in 't ochtendzonnetje op 'n bankje op de trein zitten wachten en ik kwam de tijd wel door. Uiteindelijk ging het in 'n uitgestorven viertje in 't midden van de t529 in een keer door naar Groningen, waar eerst maar 'ns een stukje het centrum in gelopen werd... konden alle lichaamsdelen na de lange zit weer op de juiste plaats zakken :P Al kwam ik voor de Herebrug alweer tot stilstand vanwege een passerend bootje, was ook niet de enige die tot stilstand kwam bleek toen de brug weer dicht was...
Afbeelding

Op 't Hereplein stond de 533 mooi te poseren in't zonnetje...
Afbeelding

Een stukje per bus verder belandde ik aan 't einde van de Oosterhamrikbaan, waar gelijk wat leuks langskwam :) ...
Afbeelding

Afbeelding

Op zoek naar andere leuke plekjes met lijn 3 verder gereisd, wat me in Lewenborg deed belanden...
Afbeelding

En daarvandaan maar rustig aan weer 'n stukje teruggewandeld...
Afbeelding

Afbeelding

Na een korte lunchpauze m'n weg per trein vervolgd, en wel het enorme eind naar Groningen Noord :P Daarvandaan maar weer de busroutes gevolgd, nog wat langer als ik dacht zelfs...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat deed me alweer op de Grote Markt belanden, waar een Volvo op lijn 1 kwam aangereden. Kwam mooi uit, had nog nooit in zo'n ding gezeten. En of ik er ooit nog in zal zitten... langer dan tot het station hield ik 't in ieder geval niet uit in die sauna :wink:
Na 'n recordpoging van zoveel mogelijk materieeltypes in Qliner-uitvoering op één foto...
Afbeelding

...nog even op 't Emmaviaduct gestaan, waar dit kleurrijke servicebusje passeerde. De lijfilm vermeldde opmerkelijk genoeg een lijn die normaal Delfzijl niet uit komt...
Afbeelding

Je zou er maar tot Assen in moeten zitten...
Afbeelding

En nog twee busjes die ooit hier in de regio reden...
Afbeelding

Afbeelding

Gevolgd door de 7806 in Citybus-uitvoering...
Afbeelding

Uiteindelijk nog een klein ritje met lijn 6 gemaakt...
Afbeelding

Afbeelding

...voordat de Volvo waar ik eerder in zat met moeite op de foto wilde...
Afbeelding

Daarna maar gauw wat te eten gehaald, waarna het wachten was op de IC van 17.04 uur die maar niet kwam. Begon al het ergste te vrezen, hoewel het erg origineel was geweest, toen men met wat DM'90 begon te rangeren, maar dat ging slechts richting de tankplaat.
Net voor vertrektijd kwam de IC uiteindelijk binnen met helemaal voorop een ICMm, eindelijk! :D De grote studentenmassa zat ook nog eens in de achterste twee stellen, zodat ik lekker de ruimte en rust (en airco uiteraard :) ) had.
Mja, zo overleefde ik 't wel tot Amersfoort, al duurde het even voor we er binnen kwamen: na 'n stop langs het perron van Schothorst ging het seintje voor seintje verder wat me al deed vrezen voor de aansluiting. Maar zowaar, hij stond er nog bleek na een wat grondiger blik langs het perron. Alleen wel ergens ter hoogte van de Kiosk, terwijl ik aan het einde van de overkapping uitstapte :x : in aantal stellen was 'ie nog nieteens zo enorm veel korter trouwens.

Maargoed, kon 'm nog precies halen dus dat was weer een hindernis minder, op naar de volgende in Utrecht. Nouja, da's wel een heel klein overstapje natuurlijk, gelukkig stond de trein naar Rotterdam wel gewoon netjes aan de overkant.
In Rotterdam stond zelfs de benelux er nog, maar daarvan was het treinpersoneel nog druk met de spoorwegpolitie in bespreking. Maar even afgewacht, de IC naar Dordt die ik eigenlijk zou hebben zou toch naar spoor 4 gewijzigd zijn.
Uiteindelijk zag ik die nog op spoor 6 op de CTA's gedraaid worden, wat me 'n aardig voordeeltje opleverde: toen de tweede spoorwijziging werd omgeroepen was ik al op 't juiste perron.

Er moest alleen nog gesplitst worden, wat samen met een beperkte snelheid tussen Rotterdam Zuid en -Lombardijen de busaansluiting in Dordt de mist in deed gaan. Achja... dan maar met de trein, zo kwam ik alsnog op m'n eindbestemming.

De statistiekjes:
Reisduur: precies 13 uur
Reisroute: Dordrecht Stadspolders - Gorinchem - Utrecht C. - Groningen - Groningen Noord - Groningen - Amersfoort - Utrecht C. - Rotterdam C. - Dordrecht - Dordrecht Stadspolders
Gebruikte vervoerbewijzen: klik hier
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door Caspar »

Leuk verlag van al dat bekende spul hier :D Hoe laat stond je aan de van Swietenlaan bij die rotonde en het witte ziekenhuis?
Ik werk (nog 1 week) daar precies naast in 1 van die kantoren recht er tegenover, waar je waarschijnlijk bent uitgestapt en opgestapt. Ik was om 16.00 vrij, maar je niet zien staan fotograferen.

En die 5914 als lijn 519 naar Assen, is dat een bus die ook in Polen heeft rond gereden? Ben wel vaker eentje tegengekomen met Poolse bestickering van binnen, èn 3 deuren. (die bestickering is volgens mij al wel verwijderd).
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door tsov »

In Polen hebben ze bij mijn weten nooit gereden, maar de Volvo's 59xx zijn tweedehands uit Malmö (Zweden dus). Arriva verloor daar ooit een concessie en toen zijn die bussen (die nog tamelijk nieuw waren, destijds) naar Nederland gehaald, waar Arriva toen enorm aan het uitbreiden was :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Hoe laat stond je aan de van Swietenlaan bij die rotonde en het witte ziekenhuis?
Ik werk (nog 1 week) daar precies naast in 1 van die kantoren recht er tegenover, waar je waarschijnlijk bent uitgestapt en opgestapt. Ik was om 16.00 vrij, maar je niet zien staan fotograferen.
Hmm, dan heb je me maar heel net gemist... de laatste foto daar heb ik zo rond 16.30 uur gemaakt, maar toen was ik er al een kwartier: kwam immers uit de lijn 6 daarvoor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robbebob
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:40

Re: Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door robbebob »

Tot die vrijdag had ik nooit gehoord van de eindbestemming van de bus op de laatste foto ... uitgerekend op de dag van je reportage kwam "De Punt" -- helaas -- in het nieuws.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door Caspar »

Ook met betrekking tot de OV-wereld is De Punt helaas al zeer triest in het nieuws geweest...

Overigens zie ik bijna nooit een Volvo op die lijn rijden, bijna altijd Citaro's.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Ddrs on tour #21: Dwars door Groningen

Bericht door Daan »

Mooi verslag, veel bekende plekken en bussen :) Die Volvo op 52 zag ik later op de middag ook nog door Eelde scheuren, leuke afwisseling :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten