Dat zou misschien wel ideaal zijn voor het opwaarderen van saldo en dergelijke, maar zo is het systeem nu eenmaal niet uitgevoerd en bovendien is zoiets veel duurder. Overigens is fraude daarmee nog steeds niet uitgeband, iemand kan immers jouw chipkaart nog steeds klonen en reizen op het saldo dat gekoppeld is aan jouw kaart.deadlock schreef:Omdat je dan alle informatie in één keer centraal hebt. Je kaart hoort alleen een reismogelijkheid te zijn. Als je alle informatie die er opstaat alleen koppelt aan het ID van de kaart ban je fraude zo goed als uit. Saldo hoort niet op de kaart te staan maar op een account in een database waarvan het nummer gekoppeld is aan de account. Zelfde geldt hier gewoon voor.Geert schreef:Toch moet je me eens uitleggen waarom er überhaupt een database geraadpleegd zou moeten worden om te berekenen of iemand overstapt (want daar ging de hele discussie over). Dat laatste kan namelijk prima met de gegevens die op de chipkaart zelf zijn opgeslagen.
Heb je daar een bewijs voor dat dat niet kan of niet mag? Het GVU-loket kan tenslotte mijn NS-reizen gewoon uitlezen en andersom kan de NS-automaat (en NS-conducteur) ook zien wanneer ik ben ingecheckt en bij welke maatschappij. Dat is voldoende informatie om te berekenen dat iemand overstapt in plaats van dat iemand aan een nieuwe reis begint.Maar dat mág dus niet zomaar en dat is het hele probleem. Anders zou het probleem namelijk al een stuk minder zijn maar nog steeds met een workaround werken in plaats van een permanente oplossing.Maar die datablocks, of sporen, kunnen wel degelijk door alle vervoerders uitgelezen worden; sterker nog, op die manier wordt berekend of je wel of niet opnieuw 75 moet betalen als je incheckt in de bus/tram/metro. Dat zou NS dus ook kunnen doen, zonder real-time databases of andere dure oplossingen.
@Vinny: het gaat om het probleem dat je twee keer opstaptarief betaalt bij een reis met meerdere treinaanbieders: NS rekent zijn eigen tarief, en vervolgens betaal je bij (bijvoorbeeld) Veolia nog eens 78cent+kilometertarief.