NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Geert »

NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling
Geplaatst op: vrijdag 9 juli 2010 14:45
Laatst bijgewerkt: vrijdag 9 juli 2010 14:49


NS rijdt aanstaande dinsdag een Oranje-dienstregeling: de dienstregeling rond Amsterdam Centraal is aangepast en treinen worden verlengd. Om het piekvervoer van grote groepen supporters naar Amsterdam mogelijk te maken, starten in de vroege ochtend de treinen in héél Nederland later en rijden er ook minder treinen in de ochtendspits. Reizigers met een andere bestemming dan Amsterdam kunnen te maken krijgen met extra overstappen en een iets langere reisduur dan gewoonlijk.

Vertrek en aankomst van internationale treinen is dinsdag afwijkend van de gebruikelijke dienstregeling. Fyra rijdt dinsdag niet. Treinreizigers wordt dinsdag aangeraden te kijken op www.ns.nl, op www.nshispeed.nl of op teletekstpagina's 751 t/m 754.

Reizigers richting Amsterdam worden dringend geadviseerd om ruim op tijd te vertrekken. Ook wordt geadviseerd om zoveel mogelijk te reizen via de randstations van Amsterdam, zoals Amsterdam Zuid en Amsterdam Amstel. Vandaar kan met het gratis openbaar stadsvervoer verder worden gereisd richting bijvoorbeeld Museumplein. Reizigers moeten rekening houden met volle treinen.

NS en de politie hanteren dinsdag een verscherpt alcoholbeleid op stations en in de treinen. Op stations worden op dinsdag geen alcoholhoudende dranken verkocht. Bovendien wordt er in samenwerking met de politie op toegezien dat er niet meer dan 0,5 liter zwak-alcoholische drank wordt meegenomen in de trein.
Lees verder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Meltrain »

Lekker dan dat het treinvervoer later begint. Ik weet zeker dat alle forenzen daar erg blij mee zijn, maar niet heus. :?
Wel mooi dat het stadsvervoer in Amsterdam gratis is. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door iljitsch »

Er wordt nu overal geprognosticeerd dat er een miljoen mensen naar Amsterdam gaan komen.

Waar halen ze dit vandaan?

Ik vind het een vrij ongeloofwaardig verhaal. Dinsdag is gewoon een werkdag, en hoeveel mensen zijn er nu zo fanatiek om naar zo'n vesting af te reizen? Vast wel een flink aantal, maar een miljoen geloof ik niet.

Om gewoon maar alle treinreizigers elders in het land te benadelen is ook beneden alle peil.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door VIRM »

Geen rechtstreekse IC's tussen Schiphol en Amersfoort? NS Hispeed rijdt gewoon over dat traject. :)
Verder vreemd dat je mensen oproept de randstations van A'dam te gebruiken, terwijl je heel wat reguliere IC's juist van Amsterdam Zuid en Duivendrecht afhaalt... Waar is de logica?
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Caspar »

Als je niet dergelijke maatregelen neemt dan kunnen de gevolgen wel eens veel hinderlijker zijn voor de dagelijkse reiziger. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat langdurig het gehele verkeer rondom Amsterdam stil ligt. En dan piept hier iedereen dat NS het zou kunnen aan zien komen, maar niets had gedaan...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door iljitsch »

Ik zeg niet dat de NS niks moet doen, alleen dat ik die miljoen niet geloof.

En ik vraag me af hoe later beginnen met rijden helpt om later op de dag geen problemen te hebben...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Caspar »

Ik vermoed dat het te maken heeft met het inzetten van personeel, er zal wel niet genoeg zijn om de hele dag te vullen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Dexter »

Waarschijnlijk willen ze zoveel mogelijk materieel op de juiste plaatsen houden om in de loop van de ochtend de treinen richting Amsterdam mee te versterken. Volgens een normale spitsdienstregeling zou het meeste materieel juist al in Amsterdam zijn om het moment dat de grote toestroom begint en dan heb je er niets aan.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door iljitsch »

Ik kan toch niet anders dan tot de conclusie komen dat de NS weer eens inflexibel is (zoals altijd wanneer er iets onverwachts gebeurt) en niet de moeite neemt de klant goed van dienst te zijn. Ik kan me voorstellen dat ze meer treinen buiten Amsterdam willen hebben na de ochtendspits wanneer de oranjegekte begint, maar daarvoor is het niet nodig om standaard vroege treinen te schrappen. In veel gevallen zal er genoeg tijd zijn om ook weer de andere kant op te rijden, maar ja, waarom nadenken als je gewoon het draaiboek van koninginnedag, wat GEEN werkdag is, van de plank kan trekken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Daniel »

Tja, aangezien het toch vakantie is zou het ook een aardig idee geweest zijn om juist de versterkingsstellen die normaal in de ochtendspits ingezet worden dan niet in te zetten en daarmee juist de treinen te versterken rond de tijd dat iedereen richting Amsterdam wil. Dat beperkt de overlast voor de vroege spitsreizigers nogal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Oud forumgebruiker »

Er is één dagje dat er een aantal treinen korter of anders rijden en meteen is het halve forum van de rel en is het "beneden alle peil" :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door webguy »

Nja, van mij mogen ze, maar ga dan aan het begin van het WK alvast sleutelen aan een WK-finale-huldiging-drgl ipv last-minute die geweldige van koninginnedag gebruiken... Of maak een dagplan dat aanpasbaar is aan verschillende scenario's en duren (dus dat je een drukke morgen of avond kan hebben en daarvoor/na omschakelen). Van alles is logistiek mogelijk tegenwoordig en ik denk dat NS niet veel vriendjes zal maken bij forenzen over die huldiging die een paar uur later gebeurt...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Caspar »

Forensen die 's ochtends rijden problemen? Ik denk eerder dat de terugweg lastig kan zijn voor ze.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Daniel »

Ja, doordat de treinen op zaterdagse tijden (dus later) beginnen met rijden. Geldt natuurlijk vooral voor de vroege forensen en dan meestal beperkt tot extra overstappen.
Verschillen hangen trouwens ook maar net af van 't station (zelfs op dezelfde spoorlijn): vanuit Vlissingen kan je 'n half uur later vertrekken (met 'n kwartier extra reistijd doordat in Roosendaal 'n lange overstap op de Benelux is), terwijl voor Bergen op Zoom de eerste reismogelijkheid anderhalf uur later is.
En Dordrecht heeft dan bv. weer een half uur later de eerste IC maar kent voor de richting Rotterdam een stoptrein met slechts 9 minuten extra reistijd als alternatief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Daniel »

Overigens blijken na 'n blik in de reisplanner enkele vroege treinen toegevoegd te zijn, maar opvallender is dat er enkele treinen niet rijden die normaal op zaterdag juist wel rijden.
Vooralsnog alleen even op dezelfde lijn als in 't vorige bericht gekeken...
- vanuit Vs rijdt de t2116 gewoon als reguliere eerste trein, maar vanaf Bgn tot Rtd rijdt de t2112 niet (volgens za-dienst) en de t2114 wel (doordeweekse dienst)
- een trein die een mooi alternatief voor de t2112 zou zijn is de t5112 maar die rijdt niet volgens de planner terwijl dat een trein is die normaal juist wel op zaterdagen rijdt :roll:

Maar het opvallendste is nog wel dat ik Nachtnet Brabant-treinen tegenkom in de reisplanner. Worden die soms gebruikt om materieel op de gewenste plek te krijgen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Suus »

Ik krijg bij alles wat ik er over lees ondertussen het idee dat er een ramp aan zit te komen. NS adviseert dit, NS adviseert dat. Doe zus, doe zo. Straks verliest Nederland aanstaande zondag en dat kan alle plannen afblazen :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Daniel »

Het schijnt dat er gewoon 'n kopie van 30 april is gemaakt waar nu vroege treinen aan toegevoegd worden. Het ultieme bewijs? Plan maar eens een ritje van Goes naar Vlissingen op ns.nl en je krijgt doodleuk de extra pendels te zien die daar op Koninginnedag reden vanwege het koninklijke bezoek :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Mark »

Ik heb even in de reisplanner gekeken, maar wat heeft pak 'm beet de s7900 in hemelsnaam van doen met die huldiging, dat die pas vanaf 7:30 uur opgestart wordt? :?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door JeePee »

Je zou maar bij NS werken en uit Noord Nederland komen (en dat zijn er genoeg volgens mij). Baas zegt dat je om 8:00 of 8:30 moet beginnen, ben je mooi gepakt door je collega's. 6:45 eerste trein uit Lw = 8:40 op Ut... Das gewoon 1,5 uur later dan normaal :neg:

Erg typisch dit, volgens mij moet dit een stuk eenvoudiger kunnen. Wat Daniël al zegt, in de dal wat minder aftrappen. Verder enkele specifieke treinen versterken. Op Qday wordt bijvoorbeeld de s5800 met DDM1 gereden. Wat let NS om dat op een reguliere werkdag ook te doen... Los daarvan is er op Qday ook sprake van structurele ondercapaciteit. NoordOost was dit jaar echt om te huilen qua capaciteit. Op de terugweg kon je in Zl niet meer instappen enzo...
YC2009
Berichten: 19
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 01:52

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door YC2009 »

zijn de Metro's van de GVB die dagje ook gratis??
is de veerpont van de GVb die dagje ook gratis??
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door STF »

De metro, tram en bus zijn die dag gratis bij GVB, de veerpont is ALTIJD gratis, dus ik neem aan dat het die dag ook zo is! :lol:
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door robert55 »

STF schreef:De metro, tram en bus zijn die dag gratis bij GVB, de veerpont is ALTIJD gratis, dus ik neem aan dat het die dag ook zo is! :lol:
zelfs de douche is gratis *O*
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Karl »

Een uur later? Zijn ze wel helemaal goed in Utrecht?

Naast dat ik zelf een afspraak heb om half negen èn met de trein moet reizen (wat nu niet meer gaat lukken waarschijnlijk) vind ik het echt belachelijk dat men in het zuiden van het land of in Twente last heeft van een paar idioten die in het oranje dronken willen worden in Amsterdam. Je kunt ook een uur eerder beginnen, dan zijn je treinen weer terug 'in de provincie' als de massastroom op gang komt. :wink:
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door webguy »

En daar bovenop: Amsterdam roept mensen op om maandag te komen en woensdag te gaan... Niet iedereen doet dat, maar als de diehard fans dat doen zitten de treinen straks alsnog voller omdat dezelfde mensen in minder treinen vervoerd moeten, maar niet naar amsterdam...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Bericht door Dexter »

Ja, de gemeente Amsterdam denkt ook: Hotelovernachtingen, eters, shoppers etc. *Ka-ching!* :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten