Metro/tramverbinding ipv trein: voordelen?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro/tramverbinding ipv trein: voordelen?

Bericht door iljitsch »

Ja, dan zou je wel een heel groot gat in Stichthage moeten boren...

Op zich kan je natuurlijk die nieuwe netkous gewoon over alles heenleiden naar boven de Rijnstraat en dan de Bezuidenhoutseweg over. Zou wel futuristisch staan.

Maar ik zie het nut van die metro naar 't strand niet zo, wie gaat er nu een uur in de metro zitten van Rotterdam zuid naar Scheveningen? Even in de intercity lijkt me toch meer voor de hand liggen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Metro/tramverbinding ipv trein: voordelen?

Bericht door Dexter »

Ik denk dat het grootste nut van een metro naar Scheveningen te halen is uit het strandvervoer vanuit Den Haag Centrum, Rotterdam Centrum en de tussenliggende plaatsen. De grotere capaciteit van de metro ten opzichte van de pendeltrams is dan een welkome bijeenkomstigheid. Overigens snap ik niet dat ze zo moeilijk doen en het eindpunt niet gewoon alsnog ondergronds aanleggen. Bij de bouw van Stichthage en Gvc is er ruimte vrijgehouden voor een ondergronds station onder spoor 8/9 en voor tunnelinritten tussen de sporen in de boog vanaf Laa richting Gvc.
Vallend blad maakt rails glad.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Metro/tramverbinding ipv trein: voordelen?

Bericht door dAb »

Als ik ook nog even een (oude) duit in vorige "zakjes" mag doen, had men bij het Light Rail Transit (als bijv. RR) op Sneltrams van het StadsSpoor nooit en te nimmer met zgn. Lagevloer-materieel moeten beginnen, want dat is onnodig en slecht voor de rijeigenschappen en zo voorts, ondanks alle politieke statements :N en waarover ik al elders enig gewag heb gemaakt.! ↓ ...
Zie mijn 2e post http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... =75#p98261 op *Re: Officiële opening van Haagse tram 19* .. :idea:
Niettemin succes met deze problemen, die al bij het 1969 ontwerp voor het StadsGewestelijkMaterieel = SGM in samenspraak met het directieoverleg van o.a. GVBA en NS en HTM als onhaalbaar besproken zijn ... ook hier: niets nieuws onder de zon ... 8-) D.A. Borgdorff :shock:
↑ Ref. archief NS Hoofddirecteur ir. P.H. Bosboom: http://www.nationaalarchief.nl/toegange ... 45.ead.pdf inventarisnummer 30 -- De zoetermeerlijn : 1965-1972 en 28 vers 9-13 -- Eisen Randstadmaterieel, en voorts: Sneltram / Semi-Metro 19-20 e.v. QED.
Laatst gewijzigd door dAb op zo 11 jul 2010, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro/tramverbinding ipv trein: voordelen?

Bericht door iljitsch »

In een GTL8-II gaan 188 mensen, in een RegioCitadis 220 en in een Rotterdamse 5500 270. Het voordeel van het inzetten van losse metrostellen is dus vrij beperkt. Natuurlijk zou het mooi zijn als je met gekoppelde metrostellen kon rijden maar ik zie dat echt niet gebeuren, dat zou bizar hoge investeringen vereisen, terwijl je buiten de spits gewoon een zooi extra trams kan optrommelen en het daarmee ook af kan zonder extra investeringen in infrastructuur.

Dexter: er ligt nu een autotunnel voor het Koningin Julianaplein. De metrotunnel zou dus erg diep moeten liggen en zeer duur zijn om aan te leggen. Hoewel een oplossing was natuurlijk geweest de tram en auto's ondergronds gelijkvloers te laten kruisen. Met een OGAHOB-installatie? (OnderGrondse AHOB) :-)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Metro/tramverbinding ipv trein: voordelen?

Bericht door Dexter »

Helemaal vergeten, dat is waar ook. Nu ligt de Koningstunnel voor de deur van het CS. Dan zou men daar weer onderdoor moeten duiken. Al weet ik niet op welke diepte de gereserveerde ruimte onder spoor 8/9 ligt. Als dat diep genoeg is, zouden ze alsnog een trein/metro/sneltram/tramtunnel onder de Koningstunnel kunnen aanleggen.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten