Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door Daniel »

Lingelijn 'groeit' nu al stevig

door Bernardo van Hal.

GELDERMALSEN/BEESD - De Merwede-Lingelijn heeft in 2007 meteen al veel baat gehad bij de komst van Arriva als nieuwe vervoerder.
Het spoor- en busbedrijf boekte 15,2 procent meer reizigers ten opzichte van concurrent NS die in 2006 nog de spoorverbinding tussen Geldermalsen en Dordrecht beheerde.

Exacte cijfers over het aantal passagiers – ook uitgerekend per station – verwacht Arriva over een maand te kunnen geven.

Overigens kan het aantal in- en uitstappers per station dan nog niet met de NS-cijfers over 2006 worden vergeleken. Want het nationale spoorbedrijf verstrekte deze getallen uit concurrentie-overwegingen nooit.

Het groeicijfer dat Arriva in haar eerste Lingelijn-jaar wist neer te zetten is opmerkelijk goed. Want eigenlijk heeft alleen het oprekken van de dienstregeling naar een halfuursdienst tussen Geldermalsen en Dordrecht daar aan bijgedragen, evenals het toevoegen van enkele zeer vroege en late ritten.

Arriva zelf verwacht veel van de inzet van de nieuwe rijtuigen, die vanaf medio september op het baanvak gaan rijden. Dit moderne en luxe materieel is onder meer voorzien van een lage instap, veiligheidscamera's en ruimte voor gratis fietsvervoer.

Bovendien is het de bedoeling dat vanaf 2010 tussen Gorinchem en Dordrecht een kwartierdienst wordt gereden en moeten er tussen Leerdam en Dordrecht vijf nieuwe stations komen.

Met al die extra service wil Arriva tussen 2007 en 2017 een reizigersgroeicijfer van maar liefst 100 procent zien te bereiken: een verdubbeling van het aantal Lingelijnreizigers.

Dat deze cijfers haalbaar zijn bewijst Arriva in Noord-Nederland: op diverse regionale spoorlijnen – zoals Groningen-Leeuwarden, Groningen-Delfzijl en Leeuwarden-Harlingen – is in drie jaar tijd bijna 50 procent aan reizigersgroei 'gescoord'.

Maar ook concurrent Syntus heeft in 2005 en 2006 op de oude Betuwelijn – het spoor tussen Tiel en Elst/Arnhem – een groei van 27 procent weten te realiseren. Terwijl de Betuwelijn beduidend 'lastiger' is en minder reizigerspotentie heeft dan de Merwede-Lingelijn en de Friese en Groningse spoorlijnen.

Bron: De Gelderlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door Wubbo »

En hoeveel buslijnen zijn hierbij geslachtofferd, zodat reizigers de trein in zijn gejaagd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door Daniel »

Er zijn slechts twee buslijnen ingekort, maar in totaal is het aantal parallelle verbindingen juist toegenomen!
  • lijn 157 (nu 91) rijdt vanaf Rotterdam nog maar tot Sliedrecht i.p.v. Gorinchem. Sliedrecht - Gorinchem is overgenomen door lijn 77 die tussen Sliedrecht en Hardinxveld elk halfuur rijdt (was elk uur 157) en in Sliedrecht ook bij 't station komt. De ritten tot Hardinxveld rijden daar als lijn 76 verder via de dorpjes ten noorden van het spoor naar Gorinchem die eerst geen bus hadden
  • lijn 112 (nu 73) van Gorinchem naar Leerdam was een spitslijn in één richting, maar rijdt nu dagelijks een uurdienst in beide richtingen
  • Lijn 388 rijdt vanaf Utrecht na Dordrecht Ziekenhuis niet meer naar station Dordrecht, maar naar Sterrenburg. Eigenlijk is dit de enige echt geslachtofferde lijn, ondanks dat het aantal reizigers vanaf Dordrecht CS altijd al erg klein was.
Verder nog wat aanpassingen die ongetwijfeld reizigers naar de trein zullen trekken, maar op zich geen verslechtering zijn:
  • lijn 387 sluit nu de hele dag perfect aan op de trein in Gorinchem i.p.v. net niet. Vanuit Sliedrecht en Arkel is trein+Qliner daardoor zelfs iets sneller als de rechtstreekse bus, op Hardinxveld-Giessendam - Utrecht scheelt het maarliefst een half uur!
  • Sliedrecht had altijd de twijfelachtige eer een station buiten het dorp zonder buslijnen te hebben, maar daar is nu een goede aansluiting op lijn 13 die het hele dorp door rijdt
  • alle nieuwe buslijnen naar de kleine dorpjes/gehuchtjes in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden sluiten goed aan op de treinen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Weer meer reizigers Betuwelijn

Bericht door Wubbo »

Weer meer reizigers Betuwelijn
door Bernardo van Hal. zaterdag 10 mei 2008 | 03:46 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 10 mei 2008 | 09:47

TIEL/KESTEREN/OPHEUSDEN - Op de oude Betuwelijn – het spoor tussen Tiel en Elst/Arnhem – zijn vorig jaar 5 procent meer reizigers vervoerd ten opzichte van 2006. Het openbaarvervoerbedrijf nam in het voorjaar van 2005 de spoorverbinding over van de NS. In de eerste twee jaar werd een forse reizigerstoename van bijna 30 procent genoteerd.
Die explosieve stijging is het gevolg van betere service en een uitgebreider dienstregeling. Hetzelfde effect zag Arriva op de Lingelijn tussen Geldermalsen en Dordrecht: ruim een jaar geleden werd ook deze reizigersdienst van de NS overgenomen, hetgeen leidde tot 15 procent groei.

Syntus is tevreden met 5 procent meer reizigers in 2007. "Het voldoet aan de verwachtingen als je na de eerste groeispurt de stijging op deze manier kunt vasthouden", aldus woordvoerder Ten Brink.

In- en uitstapcijfers per station krijgt Syntus – net als Arriva – pas over een maand of twee.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door Geert »

Stijgt uberhaupt niet het aantal treinreizigers op alle lijnen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door Wubbo »

Ja. Maar ook daarmee kun je natuurlijk opscheppen ;-)
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door aswnl »

Op marginale lijntjes zijn kleine aantallen groei meteen hoge percentages.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door deadlock »

Dat is bagatellisering van een enorme groei...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Lingelijn 'groeit' nu al stevig

Bericht door Fles »

aswnl schreef:Op marginale lijntjes zijn kleine aantallen groei meteen hoge percentages.
Nou en? Sterke groei met behoud van capaciteit, noem je dat dan 8-)

Knappe jongen die daar niet blij mee is :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten