Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door Wubbo »

Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart
Geplaatst op: donderdag 8 juli 2010 22:03
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 juli 2010 22:04


Het aantal reizigerskilometers per metro is in Rotterdam in 2009 ruim 10 procent afgenomen. Het aantal reizigers per bus en tram steeg wel. In geheel Rotterdam daalde het gebruik van het OV met bijna zes procent. De Rotterdamse vervoerder RET wijt de afname aan de OV-chipkaart.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Maar komt die afname nu doordat er eerst zoveel zwartrijders waren in Rotterdam, of komt 't door gestegen ritprijzen... da's wel een interessante vraag natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door midnet »

-de opbrengst zou (iets) omhoog zijn gegaan-dus het lijkt erop dat het vooral de nu weggebleven zwartijders zijn-tenzij zij het zijn die dan (2009!!) juist overstapten op tram of bus. In cijfers: van 91 naar 82 miljoen/jaar.
Ergens anders las ik dat het % zwartrijders tot 4 (inmiddels 3,x) was gedaald-en die sjipkaart zou toch het zwartrijden de wereld uitbannen? Zelfs 3,x is volgens mij nog steeds hoger als wat de normale streekvervoerders claimen te hebben (ergens ver weg-zoals naar Oud Beyerland e.d.)
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door VIRM »

Wellicht kiezen sommige mensen ervoor om voor korte afstanden de fiets te pakken ipv de chipkaart te gebruiken. :)

Daarnaast heb ik gehoord dat het nog steeds vrij eenvoudig is om zwart te rijden. Je loopt gewoon achter iemand aan een poortje door.
Ik heb ook een familielid gehad die incheckte en toen gewoon aan de kant werd geduwd door iemand die aan de andere kant van het poortje stond te wachten (zwartrijder dus).
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door Dexter »

Dat is wel heel erg asociaal, maar goed, het gebeurt dus helaas. De OV-Chipkaart-generatie-zwartrijder is geboren. :N
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Zwartrijden zal altijd blijven bestaan denk ik, het probleem wordt in ieder geval niet door alleen technologie (zoals poortjes) opgelost...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door iljitsch »

Het is zinniger om te stellen dat de kosten van het uitbannen op een zeker moment te hoog worden.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door jesse-cruzu »

Het is simpelweg gewoon TE duur.
Veel mensen schrikken gewoon van de hoge prijzen... :shock:
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door robert55 »

Het RET jaarverslag geeft als zwartrijderspercentage in de metro voor 2008 van 12% en voor 2009 van 3,9% en zegt ook dat het inmiddels gedaald is tot 3,3%.
Als je naar de verschuivingen in de reizigerskilometers kijkt [jaarverslag p. 8] is het aantal reizigerskilometers bij bus en tram met 13 miljoen gestegen, bij de metro met 32 miljoen gedaald.

De netto opbrengst kaartverkoop steeg van 111,7 miljoen naar 121,5
De explotatie bijdrage van 161,7 naar 166,8.
[jaarverslag p 61]

Mijn interpretatie:
- dat de zwartrijders massaal naar bus en tram zijn uitgeweken is niet zichtbaar;
- een reductie van het zwartrijpercentage met 8 procentpunten, met een verder dalende tendens, is gewoon een goed effect, dat is bepaald niet enorme kosten maken voor een beperkt resultaat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Het grote probleem van de OV-chipkaart (voor zover je daarvan kunt spreken) in mijn ogen, is dat de anonieme chipkaart wel erg duur is (7,50). Als je voor de derde keer binnen een jaar (zoals ik) een nieuwe moet kopen dan wordt dat wel een beetje vervelend ja... ;)
Ik wil hier natuurlijk niet heel erg over zeuren (ben Rover niet), maar ik kan me wel voorstellen dat het nieuwe reizigers afschrikt. Ik voor mij zie liever nog altijd dat incidentele ritten met het OV naar verhouding een stuk goedkoper moeten worden, en abonnementen een stuk duurder. Je wilt immers dat mensen de overstap maken naar het OV, mensen die er al mee reizen moeten de daadwerkelijke kosten van het product betalen. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Ja, de eenmalige kosten aan het begin kunnen zeker reizigers afschrikken, aan de andere kant zullen veel automobilisten een nog veel groter bedrag aan eenmalige kosten aan het begin van hun vele autoreizen hebben, die auto moet ook betaald worden.

Hogere tarieven voor abonnementen ben ik niet met je eens. Daarmee straf je dus de mensen die het goede voorbeeld geven en al daadwerkelijk gebruik maken van het openbaar vervoer om een groep incidentele reizigers binnen te halen waar je als vervoerder niet op aankunt. Echter zijn kaartjes van €4,00 (Arriva binnen de gemeentegrens van Amsterdam) binnen de stad wel te zot voor woorden.

De RET maakt mooie cijfers, ik kan het niet anders zeggen. Heb ik in ieder geval het idee dat ik niet voor niets vorig jaar februari de kou heb getrotseerd op stations als Schenkel, Wilhelminaplein, Zuidplein, Beurs en Capelsebrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door jesse-cruzu »

Ik vind wel dat een kaartje qua prijs goedkoper kan. Bijvoorbeeld een gezin die even de stad in willen gaan moeten nu allemaal een kaartje hebben voor 2,50 of misschien zelfs 3,50 als ze de metro nemen. De kosten lopen dan behoorlijk op. Zou handiger zijn als ze met een OV-chipkaart komen voor groepen. *O*
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart

Bericht door willy84 »

Dat voorheen metro zwartreizigers zijn overgestapt op tram en metro lijkt mij niet daar deze in Rotterdam hele andere verbindingen bieden.

Een daling van het aantal reizigers als men moet betalen is een bekent fenomeen. Toen de conducteur weer terugkwam op de Amsterdamse tram daalde het aantal ritten omdat er zoveel minder passagiers waren.

Conclusie er wordt erg veel zwartgereden door mensen die niet bereid zijn te betalen voor een dienst.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten