Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
maandag 12 juli 2010
De Nederlandse ov-busvloot kleurt in rap tempo ‘groen’. Niet letterlijk, maar voor wat betreft de milieuprestatie. Inmiddels is 60 procent van de bijna 5100 bussen zeer milieuvriendelijk: Euro V, EEV en hybride/elektrisch (CO2-arm). Met 2820 bussen is EEV (Enhanced Environmental-friendly Vehicles) nu de norm. De aantallen Euro II- en Euro III-bussen namen het afgelopen jaar sterk af, terwijl de hybride aandrijftechniek zijn opwachting maakte. Dit blijkt uit het overzicht dat het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) samenstelde.
Op een poster is per concessie te zien hoeveel ov-bussen er rijden en welke milieuprestatie zij hebben. De poster is voorzien van een uitgebreide toelichting. De conclusie is dat de Nederlandse busvloot bijzonder schoon is.
Kijk voor de poster en de rest van het bericht op: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/s ... oon-142661
maandag 12 juli 2010
De Nederlandse ov-busvloot kleurt in rap tempo ‘groen’. Niet letterlijk, maar voor wat betreft de milieuprestatie. Inmiddels is 60 procent van de bijna 5100 bussen zeer milieuvriendelijk: Euro V, EEV en hybride/elektrisch (CO2-arm). Met 2820 bussen is EEV (Enhanced Environmental-friendly Vehicles) nu de norm. De aantallen Euro II- en Euro III-bussen namen het afgelopen jaar sterk af, terwijl de hybride aandrijftechniek zijn opwachting maakte. Dit blijkt uit het overzicht dat het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) samenstelde.
Op een poster is per concessie te zien hoeveel ov-bussen er rijden en welke milieuprestatie zij hebben. De poster is voorzien van een uitgebreide toelichting. De conclusie is dat de Nederlandse busvloot bijzonder schoon is.
Kijk voor de poster en de rest van het bericht op: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/s ... oon-142661
Vallend blad maakt rails glad.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Interessant, maar de enige reden waarom dit jaar zo vooruit is gegaan, is dat veel nieuwe concessies zijn ingegaan...
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
En waarbij Amsterdam er behoorlijk slecht op staat met 171 Euro-II bussen...
Alweer een positief effect van aanbesteden.
Alweer een positief effect van aanbesteden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Nou klopt de poster ook niet helemaal.... Volgens die poster wordt de concessie Almere met 112 EEV bussen gereden. Dat er ook nog 14 Euro III bussen voor die concessie rijden wordt niets over gezegd. :X
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Kooldioxide mag dan een broeikasgas zijn waarvan we liever niet te veel in de atmosfeer hebben, het is niet vies. Ik dacht een verhaal te gaan lezen over keurig gepoetste bussen...
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Inderdaad, al wil ik daarnaast wel een poster hebben van graad van kapitaalvernietiging door aanbesteden, bussen worden nu wel érg snel afgeschreven.Bee schreef:En waarbij Amsterdam er behoorlijk slecht op staat met 171 Euro-II bussen...
Alweer een positief effect van aanbesteden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Tja het lijkt alsof men geteld heeft hoeveel bussen van een bepaalde milieunorm ooit voor een bepaalde concessie zijn aangeschaft. Zo zouden er in DAV 16 EEV-bussen moeten zijn, maar die zijn er slechts tot 26 april 2008 geweest: daarna zijn er twee naar Groningen vertrokken en begin dit jaar is één daarvan zelfs naar Portugal verhuisd. Die wordt dus nog meegetelt terwijl 'ie nieteens meer in Nederland rijdt Verder rijdt er nog één van die bussen in de Hoekse Waard. In de praktijk blijven er dus slechts 13 over.Klaasje schreef:Nou klopt de poster ook niet helemaal....
Overigens ben ik ook erg benieuwd wat die ene Euro II bus in Rivierenland is... ze hadden daar 'n Volvo maar die is er zover ik weet eind 2009 uit gegaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Hahaha En viel dat even tegen? De buitenkant van de bussen gaat over het algemeen nog wel, maar aan de binnenkant zijn het soms rijdende kliko's, Althans, in deze regio. Qua milieunorm komt het in 2011 ruimschoots goed.iljitsch schreef:Ik dacht een verhaal te gaan lezen over keurig gepoetste bussen...
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Dit is toch best logies. Veel nieuwe concessies in gegaan. Dus veel nieuwe eisen. Ook als het gaat om het milieu.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Prachtig dat de gemeente Amsterdam die zichzelf neerzet met zijn programma schone lucht en een milieu zone voor vrachtwagens heeft ingesteld, bij haar eigen GVB de oudste en meest vervuilende bussen van heel Nederland heeft. Hulde voor dit soort politiek. PvdA bedankt!
immer kwaliteits posts
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Aan de andere kant kunnen we aanstaande zaterdag wel de 12e verjaardag vieren van de oudste bus van GVB-wagenpark: bus 102 werd op 17 juli 1998 afgeleverd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Ik ben echt een leek, maar 12 jaar is dus extreem oud voor een stadsbus? Toen ik van 2003 tot 2008 nog in Groningen woonde had ik het idee dat er daar bussen rond reden in de stadsdienst die wel 20 jaar oud waren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Zijn die echte oudjes, dat moeten de CSA's ofwel DAF/Hainje bussen wel geweest zijn, er niet in 2003 al uit gegaan. Enkelen hebben nog wat laatste stuiptrekkingen in het toen net gewonnen DAV-gebied vertoond waar toen ook hun vervangers alvast reden. Die zijn in april van dat jaar richting Groningen gegaan. Maar kan heel goed dat die toen tegen de 20 jaar liepen (de oudjes, niet de vervangers )
In Dordrecht overigens ook nog 'n stadsbus van 17 jaar oud mee mogen maken. Die serie heeft het trouwens relatief lang volgehouden: d'r zijn zelfs jongere wagens eerder vervangen.
In Dordrecht overigens ook nog 'n stadsbus van 17 jaar oud mee mogen maken. Die serie heeft het trouwens relatief lang volgehouden: d'r zijn zelfs jongere wagens eerder vervangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Van die gelede rood/grijze bussen volgens mij op lijn 3, 6, 11 en 15. Er was in ieder geval altijd gedonder met de sluiting van de deuren. Dat moest dan een keer of 3 opnieuw gebeuren voor het goed zat. Die bussen stonden nog een tijdje in Meppel in een remise, als ik dat tenminste goed zag vanuit de trein. :D
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Ah, O405G's Die zijn daar afgeleverd van 1990 tot 1993, de 20 jaar hebben ze dus nooit gehaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
In het stadsvervoer zijn er nog wel oudere bussen te vinden dan die van het GVB, maar vergeleken met de regio's rondom Amsterdam is het natuurlijk wel erg oud. Sommige voertuigen zijn ook wel merkbaar aan vervanging toe trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Heeft iemand eigenlijk wel eens de belasting op het mileu doorgerekend van al die nieuwe bussen en het verschil in uitstoot. Nieuwe bussen betekende bijvoorbeeld in utrecht minder fijnstof volgens calculaties, maar verplaats je dan niet het probleem ergens anders naar toe?
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Eist de stadsregio voor de nieuwe concessie van het GVB ook een wagenpark wat wel aan wat strengere milieunormen voldoet (lees: alle Berkhofjes en gelede volvo's eruit)? Een grote order citea's voor VDL wellicht?Bee schreef:En waarbij Amsterdam er behoorlijk slecht op staat met 171 Euro-II bussen...
Alweer een positief effect van aanbesteden.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
De eis is maximaal 12 jaar oud geloof ik, dan kan je in 2012 wel het een en ander afschrijven ja...
Overigens is de keuze voor Citea's nog lang niet genomen, er komt ook nog een nieuwe Citaro van Mercedes-Benz op proef. Lijkt mij dat die ook best wel wat kans maakt, omdat er al een aanzienlijk aantal Citaro's rijdt. Een aanbesteding moet de keuze definitief maken.
Overigens is de keuze voor Citea's nog lang niet genomen, er komt ook nog een nieuwe Citaro van Mercedes-Benz op proef. Lijkt mij dat die ook best wel wat kans maakt, omdat er al een aanzienlijk aantal Citaro's rijdt. Een aanbesteding moet de keuze definitief maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Amsterdam scoort goed zie ik!! :D Maargoed, de enige die dit te verwijten valt is de SRA.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Kooldioxide zit niet in de euronormen.iljitsch schreef:Kooldioxide mag dan een broeikasgas zijn waarvan we liever niet te veel in de atmosfeer hebben, het is niet vies.
Wel koolmonoxide, stikstofoxide, koolwaterstof en fijnstof
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Het werd wel specifiek genoemd in het originele bericht.robert55 schreef:Kooldioxide zit niet in de euronormen.iljitsch schreef:Kooldioxide mag dan een broeikasgas zijn waarvan we liever niet te veel in de atmosfeer hebben, het is niet vies.
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
mh, dat is zo. Is een van de minder heldere teksten: de CO2-arm claim slaat eigenlijk alleen op elektrische aandrijvingen [en dan nog alleen als je alleen naar de bus kijkt en niet naar de electriciteitsopwekking]. verbrandingsmotoren leveren [ik zou haast zeggen per definitie] CO2 op.iljitsch schreef:Het werd wel specifiek genoemd in het originele bericht.robert55 schreef:Kooldioxide zit niet in de euronormen.iljitsch schreef:Kooldioxide mag dan een broeikasgas zijn waarvan we liever niet te veel in de atmosfeer hebben, het is niet vies.
Euronormen gaan tot nu toe vooral over reductie van de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden, koolwaterstoffen en fijnstof. Allemaal spul dat je niet in je longen wil
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Naar ik begreep staan er nog opties gelede Citaro open. GVB kan die inlossen. Er is dus geen nieuwe aanbesteding nodig.Bee schreef: Overigens is de keuze voor Citea's nog lang niet genomen, er komt ook nog een nieuwe Citaro van Mercedes-Benz op proef. Lijkt mij dat die ook best wel wat kans maakt, omdat er al een aanzienlijk aantal Citaro's rijdt. Een aanbesteding moet de keuze definitief maken.
Er loopt trouwens ook nog de vervanging van die busje 30 busjes (Holysloot etc)
immer kwaliteits posts
Re: Nederlandse OV-bussen bijzonder schoon
Volgens mij zijn ze bij HWGO de TCR meuk vergeten mee te tellen. Want alleen EEV bussen hebben we hier niet rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten