[Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

[Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door mb90 »

Van maandag 5 juli t/m vrijdag 30 juli gaat het complete Hofplein op de schop. Alle sporen worden vernieuwd en tegelijkertijd wordt ook de sporenloop anders. Het wordt als ik het goed begreep een soort rotonde constructie. Hierdoor worden ook de haltes Stadhuis, Weena en Pompenburg aangepast, aangezien de sporen anders niet goed aansluiten.

Door de werkzaamheden zijn er voor bijna elke lijn wijzigingen. Alleen lijn 2 en 20 rijden de normale route. Bij de bussen is omleiding voor lijn 38 (via CS Achterzijde en Station Hofplein) en wordt lijn 48 ingekort vanaf Zuid tot Station Blaak. De wijzigingen per tramlijn zijn:
- Lijn 4: Rijdt in 2 delen. Dit zijn Lijn 4 Noord met de route Molenlaan - Hofplein - Centraal Achterzijde & Lijn 4 West met de route Marconiplein - Centraal - Beurs - Willemsplein v.v.
- Lijn 7: Komt niet bij het Willemsplein (daar komt lijn 4 West) en rijdt de route Woudestein - Oostplein - Blaak - Beurs - CS v.v.
- Lijn 8: Komt niet bij Centraal en Beurs en rijdt de route Kleiweg - Linker Rottekade - Oostplein - Blaak - Leuvehaven - Spangen.
- Lijn 21 en 23: Rijden tussen Beurs en Centraal via de haltes Lijnbaan en Kruisplein.
- Lijn 25: Rijdt in 2 delen. Dit zijn 25 Noord met de route Schiebroek - Blijdorp - Centraal Achterzijde & 25 Zuid met de route Carnisselande - Beurs - Lijnbaan - Rotterdam Centraal v.v.
- Lijn 4 Noord en 25 Noord gaan bij Centraal op elkaar over.
- Lijn 11 rijdt NIET.

Hieronder staat de complete folder van de RET over deze werkzaamheden met een kaart van het tijdelijke tramnet:
http://www.ret.nl/reizen-met-ret/omleid ... n_web.ashx
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door iljitsch »

Voor degenen uit het wat noorderlijker deel van Zuid-Holland die dit net zo lezen als ik: dit gaat over het Hofplein, niet de Hofpleinlijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Daantje »

Pfff, hoop dat ik in die tijd niet vaak met het OV van m'n huis naar het centraal station moet. Bus 38 rijdt al eeuwen een omleiding waardoor ie niet bij m'n huis in de buurt komt, tram 8 rijdt dan ook niet meer naar centraal en tram 4 is een takke-eind lopen naar de halte hier.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Chauf21 »

Lijn 38 gaat dan CS-Hofplein-Noordplein-Zaagmolenbrug rijden *O*
Als het goed is, is de omleiding via de Crooswijkseweg dan voorbij. Zo niet, dan wordt het een echt creatieve Route du Nord *bus*

Wat ik ook wel grappig vind, is dat de boog Blaak-Churchillplein/Leuvehaven nu ook eens in de reguliere reizigersdienst bereden gaat worden :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Daantje »

Ow, dan valt het nog mee, dan kom ik die tijd wel door :)

Beginnen ze overigens bewust pas als de Tour de France weer vertrokken is? ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me alleen af waarom lijn 4 naar het Willemsplein gaat en niet gewoon lijn 7. :?
Verder hoop ik dat lijn 20 deze periode ook 's avonds rijdt, anders hebben de reizigers van de halte Museumpark 's avonds geen tram meer. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door mb90 »

De werkzaamheden zijn maandag dus begonnen. De sporen waren gisteren voor een deel al weggehaald:
Afbeelding

En hier ligt een deel van die sporen:
Afbeelding

Dan de omleidingen. Lijn 8 rijdt eens door de boog bij het Churchillplein tussen Leuvehaven en Blaak. Hier de 721 opweg naar de Kleiweg:
Afbeelding

Ook historische tramlijn 10 maakt gebruik van deze boog. Hier komt de 1614 eruit en gaat daarna naar het Willemsplein:
Afbeelding

Lijn 4 rijdt in 2 delen en het deel vanaf Marconiplein rijdt in plaats van lijn 7 naar het Willemsplein. Hier steekt de 719 het Churchillplein over:
Afbeelding

Lijn 4 heeft ook nog een noordelijk deel. Deze is bij de Blijdorpzijde van Centraal aan lijn 25 gekoppeld. Hier is de 732 net van lijn 25 afgekomen en gaat als lijn 4 naar de Molenlaan:
Afbeelding

Lijn 7 rijdt dus zoals ik al zei vanaf Woudestein tot Centraal. Ook rijdt hij om via o.a. de Blaak, zoals hier te zien is:
Afbeelding

Dan de bussen. Eerst lijn 38. Die rijdt zoals al gezegd via CS Blijdorpzijde en het Noordplein. Hier vertrekt de 290 vanaf het Proveniersplein naar Crooswijk:
Afbeelding

Bij het Noordplein reed deze 341 langs opweg naar Schiedam Centrum:
Afbeelding

Tot slot buslijn 48. Deze is vanaf ingekort tot Station Blaak, zoals deze 202 op het Noordereiland laat zien:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Suus »

Die 721 heeft een rare koplamp zeg :lol: Verder vind ik dat de trams van de RET er soms wel een beetje verwaarloosd uitzien: de 737 heeft flink wat deuken in het plaatwerk :roll:

Ik had ook al wat rare dingen in de dienstregeling gezien. De lijnkoppeling van lijn 4 en 25 komt niet helemaal duidelijk uit het systeem, langs diverse haltes van lijn 4 hangt een dienstregeling met daarop lijn 25 richting Schiebroek :|

Bij Oostplein rijdt lijn 7 richting CS een leuk ommetje door de keerlus aldaar en de halte voor lijn 8 op datzelfde Oostplein heeft bordjes zonder haltenaam of lijnsticker, alleen een klein bordje met een stokoude reclame voor de RET website en een dienstregeling. Hoe bedoel je: zoek het maar uit :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Karl »

Ziet het nieuwe Hofplein er hetzelfde uit, of krijgt het een andere configuratie? Als ik bijvoorbeeld naar de sporenloop kijk, vraag ik mij af of dit de meest handige is.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Suus »

Ik begreep, maar weet het niet zeker, dat er een enkelsporige rotonde komt met slechts één rijrichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Karl »

Enkelspoor? Er liggen nu drie sporen.
Het is een spectrum.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door jesse-cruzu »

lol als het enkelsporig word, wordt het volgens mij een chaos daar... Aangezien er echt om de secondes trams over het Hofplein moeten. En tja, ik vond ook dat lijn 7 gewoon naar het Willemsplein moest rijden via Rotterdam Centraal en lijn 4: Molenlaan - Station Noord - Schiekade - R,dam Centraal Proviniers zijde - Statentunnel - Claes de Vrieslaan - Nieuwe Binnenweg - Marconiplein. Zo zou je geen geknipte lijn 4 hebben die bovendien nu een hele rare loop heeft door het centrum :S
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Daantje »

Nou, bus 38 mag wat mij betreft vanaf nu altijd de huidige route blijven rijden :D
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door jesse-cruzu »

Zoals die nu rijd over het Noordplein en Achterkant R,dam Centraal?
Of de normale route over het Weena en R,dam Centraal :P
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door iljitsch »

"Enkelsporige rotonde" klinkt wat raar, maar probeer je eens voor te stellen hoe een rotonde met in twee richtingen circulerend verkeer eruit zou zien. Dat werkt nooit. Als je van iedere kant naar iedere andere kant wilt kunnen is een echte rotonde wel zo handig, hoewel die wissels vast niet lang mee zullen gaan.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door jesse-cruzu »

Een enkelsporig rotonde lijkt mij niet erg realistisch voor het Hofplein, omdat het daar echt te druk is qua trams (En auto's natuurlijk).
Iemand enig idee hoe het dan wel wordt? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Suus »

De situatie zoals hij was is ook onpraktisch, omdat je nu op een rotonde allemaal kruisend verkeer heb. Ik kom niet zo vaak meer in Rotterdam, maar de paar keren dat ik met een tram over het Hofplein ging moest er toch weer een tram eventjes in de ankers omdat een andere tram tegelijkertijd hetzelfde spoor op wilde.

Voorbeeld: Een lijn met een 7 richting CS die in de ankers moest voor een 21 richting CS, die wilden beiden tegelijk naar de halte Weena. Zo zijn er nog wel meer situaties te bedenken, een 8 richting CS die bijna een 25 in de zijwand heeft richting Schiebroek.

En je moet eens kijken wat ze op een vergelijkbare rotonde in Amsterdam, het Weteringcircuit, aan trams over een enkelsporige rotonde jagen, en dat is bij verstoringen al helemaal bizar. Daar heb ik met een lijn 9 nog wel eens aardig in de file gestaan toen de lijnen 4, 7, 9, 10, 14, 16, 24 en 25 zich allemaal deels of helemaal over de rotonde gingen wurmen, waarbij 4, 9, 14 en 25 het zogenaamde rondje van de zaak doen :roll:

In Kralingen zijn binnenkort trouwens werkzaamheden aan de Burgemeester Oudlaan, meen zoiets een paar weken geleden op de halte een mededeling daarover gezien te hebben. Dat kunnen best voorbereidende werkzaamheden voor de Citadis zijn natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Daantje »

jesse-cruzu schreef:Zoals die nu rijd over het Noordplein en Achterkant R,dam Centraal?
Of de normale route over het Weena en R,dam Centraal :P
Vroeg me al af of m'n bericht duidelijk was toen ik op 'bevestig' klikte ;) maar ik bedoel de huidige omleidingsroute via achterkant CS en het Noordplein. Is voor mij veel sneller en veel minder ver lopen naar de treinen.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door jesse-cruzu »

Ik was vandaag even langs het Hofplein geweest en ik zag dat ze al bezig waren met leggen van de nieuwe tramsporen. En zo te zien word het weer de zelfde situatie, maar dat had ik al een beetje verwacht omdat de bovenleidingen niet werden vervangen.

De routes van lijnen 4, 7, 8 (en misschien 11) moeten allemaal Citadis-proof worden gemaakt wat een behoorlijke klus is. Dus de Burgermeester Oudlaan is nog maar het begin :P
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Daantje »

Ik vraag me af hoe je dat wil doen met tram 8 op oa de Zaagmolenstraat en de Jonker Fransstraat en met tram 4 op de Nieuwe Binnenweg :?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door jesse-cruzu »

Daantje schreef:Ik vraag me af hoe je dat wil doen met tram 8 op oa de Zaagmolenstraat en de Jonker Fransstraat en met tram 4 op de Nieuwe Binnenweg :?
De RET werd al van te voren gewaarschuwd door Alstom dat de Citadis niet geschikt is voor het Rotterdamse tramnet, eigen schuld, dikke bult.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door mb90 »

De Nieuwe Binnenweg is al deels Citadis-proof hoor. Er hebben op het deel tussen Eendrachtsplein en de Mathenesserlaan al Citadissen gereden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Chauf21 »

jesse-cruzu schreef:De RET werd al van te voren gewaarschuwd door Alstom dat de Citadis niet geschikt is voor het Rotterdamse tramnet, eigen schuld, dikke bult.
Er zijn kortere Citadis-trams besteld. Naar verluidt staat er nu al eentje bij de RET, anders zal 'ie snel komen.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 15 jul 2010, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: korter, niet smaller, begrijp ik :)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Michael »

Chauf21 schreef:
jesse-cruzu schreef:De RET werd al van te voren gewaarschuwd door Alstom dat de Citadis niet geschikt is voor het Rotterdamse tramnet, eigen schuld, dikke bult.
Er zijn smallere Citadis-trams besteld. Naar verluidt staat er nu al eentje bij de RET, anders zal 'ie snel komen.
de eerste nieuwe Citadis (2101) is al in Rotterdam
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] Hofplein van 5 t/m 30 juli op de schop

Bericht door Daantje »

Vanavond ging ik nog een stukje met tram 8 en toen kwam ik dit bordje tegen op de Linker Rottekade, vlakbij de halte Zaagmolenbrug:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten