Mag ik even kwijt #49

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Justin »

@Webguy, ja die site heb ik helemaal uitgepluist, maar het gaat meer om de hoeveelheden die ik meeneem. Moet denk ik meer dan 430 euro (619 dollar) aan producten meenemen, en hoe dat zit met belastingafdracht, of als ik nu een deel per post opstuur, of ik er dan onder uit kom enzo... En sowieso, tax-free shoppen is geloof ik niet een mogelijkheid, of wel...?

Pijnlijk, die enkel -o-
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Karl »

Misschien opsturen naar iemand anders in Nederland als cadeautje?
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Dexter »

@Ziggy: Op het spoor viel het met de drukte ook ontzettend mee. Ik had vroege dienst en de aanvoer richting Amsterdam verliep gelukkig gespreid en de sfeer was ontspannen. Hier en daar wat plukjes Oranje-volk. Ik geloof dat de afvoer geconcentreerder, drukker en hectischer was, dus ik ben blij dat ik die niet heb meegemaakt. :mrgreen:
webguy schreef:Het ging in het WK topic over V-IRM klembeveiliging... Begin juni was er de EO-jongerendag in Arnhem, in het Gelredome, christelijk concerten/festival. Een vriendin van een kennis ging ook, met de trein, en sprong op het laatste moment (waarschijnlijk na het fluitsignaal), in een V-IRM...
@Webguy: Even reageren op je verhaal, wat ik met een open mond van verbazing heb gelezen... :shock:

Ik maak uit je verhaal op dat de trein is gaan rijden met de enkel van dat meisje buiten boord.

Bij een enkel of een pols of iets wat dunner is zal de inklembeveiliging van VIRM niet aanspreken. Een voet of een hand is dikker, die worden wel gezien. Je kan klembeveiliging natuurlijk ook zo gevoelig afstellen dat een potlood ook wordt gedetecteerd, maar op zo'n manier komt een trein nooit meer weg van een station. De deur sluit, klikt in de vergrendeling ("KLONK"), in de cabine gaat de groene lamp Deuren Dicht branden als teken dat alle deuren gesloten en vergrendeld zijn. Als mcn heb je geen zicht op de deuren, dat is de taak van de Hc. Dus is de lamp DD je vertrekbevel.

Er bestaat in het geval van een persoon of een obstakel tussen de deuren een vaste procedure voor het personeel:

1: Hc bediend de noodrem om te voorkomen dat de trein in beweging komt.
2: Hc licht via de portofoon Mcn in over het voorval.
3: Mcn geeft Hc toestemming om zijn sleutel terug te draaien.
4: Mcn ontgrendeld de deuren, zodat de deuren kunnen worden geopend.
5: Na controle of de deuren vrij zijn, start Hc opnieuw de vertrekprocedure.

Bij stap 3 zijn alle deuren gesloten en zal de laatste deur (die waar de Hc bij staat) ook sluiten. Dit ziet er natuurlijk vreemd uit en leidt nog weleens tot paniek ("Help, ze hebben me niet gezien! Straks vertrekt de trein!") Maar zolang Hc de sleutel niet terugdraait, kan de Mcn de deuren niet ontgrendelen, vandaar dat dat zo moet.

Overigens zijn deuren altijd en in alle gevallen (denk aan brand of een aanrijding) te ontgrendelen:

- 'Goedschiks': Mcn ontgrendeld in de cabine of Hc met de sleutel.
- 'Kwaadschiks': Met noodknop of noodgreep deurbediening boven de desbetreffende deur.

Verder zitten er nogal wat losse eindjes aan dit verhaal, maar daar kan ik zo niets over zeggen omdat ik er natuurlijk niet bij was. Waarom heeft bijvoorbeeld niemand aan de noodrem getrokken? Reizigers op een vol balkon zien het gebeuren maar niemand vond het blijkbaar nodig om in te grijpen...

Maar een ding staat vast en dat is dat dit meisje het grotendeels toch echt aan zichzelf te danken heeft. Je moet natuurlijk nooit na het fluitsignaal tussen zich sluitende deuren een trein in springen. Begrijp me niet verkeerd: Het is natuurlijk rot dat ze een pijnlijke enkel heeft opgelopen, maar ze had wel wat meer gezond verstand moeten tonen.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Karl »

Hmpz, vind die HC ook onprofessioneel gehandeld hebben. Aan de andere kant, dit verhaal komt nu via-via op dit forum terecht. Over een jaar komt er een verhaal op het forum, via-via-via heb ik gehoord dat er een groep mensen tussen de deur zat en die trein ging gewoon rijden.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door webguy »

Het verbaasde mij inderdaad ook erg dat niemand kennelijk durfde aan de noodrem te trekken. Lijkt me dat 'ie daarvoor is, helemaal als de HC helemaal overstuur is die toch een veiligheidsfunctie heeft op een trein. Was er iets anders gebeurt, dan stond de machinist er helemaal alleen voor.

En ja, het is een beetje via-via idd, maar zeker weet ik dus dat dat meisje met d'r enkel tussen de deur zat van Ede tot Arnhem. Gelukkig is dat maar 10 minuten, en is het allemaal relatief goed afgelopen, maar je vraagt je wel af... En het begon inderdaad met te laat instappen: daar begon het mee, en dat was erg stom. Ik vind de NS aanklagen of schadevergoedingen ook niet aan de orde: je moet sowieso niet na het fluitsignaal instappen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door find_your_spot »

Het is hier prachtig in China... *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Ardan »

Aaaah, dus dáár waren ze vanmorgen mee bezig op mijn bushalte! Haltes verhogen! Werd hoog tijd, aangezien mijn haltes aan de Zwolseweg eigenlijk alleen maar uit een stoeprand met een haltepaaltje bestaan, waarbij je nog geluk hebt als er geen auto staat geparkeerd, bij wijze van. Zoiets dus.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door webguy »

Is ook al rage hier in Ede bij m'n ouders: alle haltes worden verhoogd, en ze hebben hier veel halve-haventjes in de wijk. Liefst doen ze ze allemaal tegelijk, dus bussen moeten erg raar stoppen. Inmiddels zijn ze gelukkig bijna klaar
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door htm_tram »

webguy schreef: Mensen zagen het, en wisten niet wat ze moesten doen, dus eerst conducteur zoeken. Die gevonden, kwam naar dat meisje toe, zag wat er aan de hand was en barste in huilen uit en kon het allemaal niet meer in, omdat zoiets een week eerder al was gebeurd. Maar ja, die trein bleef rijden, met enkel buiten de deur.

Ik geloof dat de deuren niet ontgrendeld konden worden, ook niet de noodontgrendeling, omdat de deur waar je in Ede instapt, links, ligt in Arnhem 99% van de tijd geen perron maar een ander spoor met treinen die daarover rijden. Maar resultaat is wel dat de ouders van dat meisje de NS gingen aanklagen...

Persoonlijk had ik al in Ede aan de noodrem getrooken, voordat de trein begon met rijden, natuurlijk niet op de vrije baan. Verder lijkt het me dat elke HC een portofoon heeft: laat het de machinist weten en laat die een rijweg aanvragen langs het perron in Wolfheze ofzo, helemaal als de HC zo reageert en het niet meer aankan...
Ik had gewoon aan de noodrem getrokken en met die 3hoek sleutel die deur ontgrendeld maar pas als de trein stilstond. Daarna zou ik de hc hebben omgeroepen door de omroep... Maar het blijft dom om na het signaal in te stappen.. Is ook strafbaar dacht ik?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Mark »

Was er niemand die op het idee kwam om aan de noodrem te trekken en daarna met de noodknop de deuren te openen? Daar zijn die dingen tenslotte voor gemaakt :idea:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door webguy »

Het idee geloof ik wel, maar weet ook niet waarom dat niet gedaan werd. Ik snap dat dat in Arnhem lastig is, omdat je de niet-perron kant van de trein dan moet ontgrendelen, en daarnaast ligt weer een spoor met treinen, etc etc. Maar als de trein aan het optrekken is en dat gebeurt zou ik aan de noodrem hebben getrokken idd..
Oud forumgebruiker

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vandaag kwamen er twee dames uit, zoals ik me heb laten vertellen, Aalten bij me in de tram. Zeiden vrolijk gedag en gingen toen op de stoelen naast me zitten. Beetje met elkaar overleggen en op een gegeven moment komt er één van ze naar me toe:

"Mag ik vragen tot hoelaat de Albert Heijn hier los is?"
Wat? los? :lol: Hier zit de Albert Heijn gewoon vast hoor.
Oh ik bedoel open hahahahaha
Ooooh open, ja tot tien uur. De eerstvolgende is op de Bilderdijkstraat. Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig waar in Nederland de AH los zit :shock:.
Ja, wij komen uit Aalten... dat is in het oosten!
Oke, nou daar is niets van te horen hoor, jullie zijn accentloos! :roll: :wink:
Moet je horen wie het zegt :lol:

Afijn, na het gesprekje met de dames moesten we even wachten op een open brug. Ik kon het niet laten om te roepen dat we nog even moesten wachten omdat de brug los was :lol:. Toen kwam er een een groot geschater vanaf de zitplaatsen naast me vandaan.

Dit soort klanten maken je werk leuk :).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Fles »

ziggy schreef: Moet je horen wie het zegt :lol:
Auw :lol:
Oud forumgebruiker

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ach, mooie dames mogen alles zeggen :wink:. En tja, ik ben accentloos, dat wisten ze zelf ook als geen ander.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Fles »

ziggy schreef:Ach, mooie dames mogen alles zeggen :wink:. En tja, ik ben accentloos, dat wisten ze zelf ook als geen ander.
t zou me verbazen, van een Amsterdammer, maar okee, ik ken je niet. Ik moet je geloven. :lol: ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Joshua »

ziggy schreef:Ach, mooie dames mogen alles zeggen :wink:. En tja, ik ben accentloos, dat wisten ze zelf ook als geen ander.
Accentloos? Die korte periode dat ik je gezien heb tijdens het etentje bij de meeting was het toch overduidelijk te horen dat je uit Amsterdam kwam.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door STF »

Ik heb zelf een licht Amsterdams accent dus mij is niets van een accent bij ziggy opgevallen aangezien we waarschijnlijk hetzelfde accent hebben. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Ach, mooie dames mogen alles zeggen :wink:. En tja, ik ben accentloos, dat wisten ze zelf ook als geen ander.
Als ik me goed herinner (van de meeting) heb je wel een Amsterdams accent hoor. Maar ja, wie heeft er nou helemaal geen accent...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Suus »

Alphenaren :mrgreen:

Maar in Alphen aan den Rijn wil je nog niet dood gevonden worden, ookal hebben ze het enige station in Nederland met een gigantische metalen appel als fietsenstalling :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door |Pim| »

Ik vond eigenlijk iedereen ook wel een accent hebben op de meeting.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Geert »

Bee schreef:met een gigantische metalen appel als fietsenstalling :P
Appel aan den Rijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Suus »

Precies :lol:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Oud forumgebruiker »

STF schreef:Ik heb zelf een licht Amsterdams accent dus mij is niets van een accent bij ziggy opgevallen aangezien we waarschijnlijk hetzelfde accent hebben. :wink:
Ik hoorde bij jou juist zo'n typisch Noord-Hollands/Zaanse manier van praten. Althans, zo zou een oud-docent het van me hebben genoemd, met van die lange uithalen en de intonatie :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door Ardan »

Viel mij inderdaad ook al op ja, écht Amsterdams was het niet. Je kwam toch van orgine uit Castricum, STF?
Zelf ben ik echt een mengelmoesje... Westerse tongval, maar als ik een dagje met FYS op stap ben geweest praat ik zo plat Amsterdams als maar kan. En na een dagje Nijmegen of iets_in_die_richting_in_ieder_geval_ten_zuiden_van_de_rivieren zeg ik ineens dat ik langs de trein sta... :roll: Winterswijk moet ik ook niet langer dan 3 dagen zitten, dan kraig ik óóók inééééns wea'n óóóóóó ofzóóóóóóó..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #49

Bericht door ODRAIL »

Mag ik even kwijt: dat ik vandaag 5 jaar geleden (15 juli 2005) mijn internetsite heb opgericht :wink:.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten