Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door mb90 »

Doordat metrolijn E vanaf 16 augustus doorrijdt naar Rotterdam Centraal wijzigt een weekje later, 23 augustus, het complete busnet van Qbuzz in Lansingerland. Dit zijn de huidige lijnen 170, 171, 173, 174 en 204. Allemaal wijzigingen ze. Het centrale punt gaat van Rotterdam Centraal naar station Berkel Westpolder waar dus overgestapt kan worden op lijn E. Dit zijn de uiteindelijke wijzigingen.
Qbuzz.nl schreef: 170 Zoetermeer – Berkel en Rodenrijs – Bergschenhoek – Rotterdam-Noord
Lijn 170 wordt ingekort tot station Noord en gaat over de Ringdijk i.p.v. de Straatweg rijden. In de avonden en weekeinden rijdt deze lijn alleen nog het traject Zoetermeer – Berkel en Rodenrijs en takt bij station Westpolder aan op de Randstadrail. Op de Wilhelminastraat in Berkel kunnen reizigers tussen Zoetermeer en Rotterdam-Noord overstappen op lijn 171, die aansluiting richting Bergschenhoek en Hillegersberg/Schiebroek biedt.

270 Zoetermeer – Berkel Westpolder (sneldienst)
Lijn 270 wordt de vervanger van lijn 204 en gaat maandag t/m vrijdag overdag tussen Zoetermeer en station Westpolder rijden. Hierdoor neemt de reistijd van Zoetermeer naar Rotterdam aanzienlijk af.

171 Pijnacker – Berkel en Rodenrijs – Bergschenhoek - Rotterdam-Noord
De route van lijn 171 wordt eveneens aangepast via station Westpolder. Daarna gaat hij via de Rivierenstraat en de St. Franciscus Poli naar Berkel Centrum en vervolgens net als lijn 170 via Bergschenhoek en de Ringdijk naar station Noord. Lijn 171 gaat een volledige dienstregeling rijden, 7 dagen in de week. Het takje naar Pijnacker wordt voortaan alleen nog maandag t/m vrijdag overdag gereden.

173 Bleiswijk – Bergschenhoek - Berkel Westpolder
Deze lijn gaat voor een snellere verbinding tussen Bleiswijk en Randstadrail zorgen, via de Oosteindseweg, Randweg-West en Klapwijkseweg. Het deel van de route naar Zoetermeer wordt overgenomen door lijn 174.

174 Zoetermeer – Bleiswijk – Bergschenhoek – Berkel en Rodenrijs – Delft
Lijn 174 wijzigt slechts een klein beetje ten opzichte van de huidige route. In Bergschenhoek gaat hij via de Groeneweg en Jacob Marislaan rijden, omdat lijn 173 hier niet meer komt. Na Bleiswijk rijdt hij via Kruisweg naar Zoetermeer. Lijn 174 gaat ook op zaterdagen naar Delft rijden voor het winkelend publiek; in de avonden en op zondag rijdt lijn 174 slechts tussen Westpolder en Zoetermeer Centrum West.

274 Zoetermeer – Bleiswijk (spitslijn)
Lijn 274 wordt een spitslijn tussen Zoetermeer Centrum West, de NS-stations van Zoetermeer en Bleiswijk, over de route van de huidige lijn 204. Hiermee krijgt Bleiswijk een betere verbinding met de treinen naar Gouda en Den Haag. In Bleiswijk rijdt lijn 274 door als lijn 173 naar Berkel Westpolder v.v.
Ook is er op de site van Qbuzz een nieuwe lijnennetkaart van de regio Rotterdam te vinden met dus ook Lansingerland. Deze kaart staat onder de link van de quote.
Op die kaart is verder ook te zien dat bij de RET ook wat gaat veranderen. Buslijn 49 verdwijnt en Buslijn 45 wordt vanaf de Kleiweg verlengd via de Rozenlaan en de Bergselaan naar Staton Noord. Het is dan wel te hopen dat die lijn wat regelmatiger gaat rijden.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door lamar »

Ik ruik een wat muffe RET lucht op de achtergrond. Julie ook?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Daantje »

Ik ben hier eigenlijk helemaal niet zo blij mee maar op zich vind ik de wijzigingen wel begrijpelijk. Ik snap alleen het inkorten van de buslijnen tot station Rotterdam Noord niet zo in verband met het doorrijden van de Randstadrail naar Rotterdam Centraal? Ik ga er vanuit dat veel mensen op Rotterdam Noord over zullen stappen op tram 4 en tram 8, tramlijnen die nu ook al niet zo royaal in de zitplaatsen zitten (zeker niet in de vakantiedienstregeling die ingaat als het nog niet eens vakantie is :? ) Klopt het trouwens dat er doordeweek dus geen Q-bus meer rijdt tussen station Delft en Berkel Westpolder randstadrailstation?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door mb90 »

Er zullen alleen in de avonduren en op zondag geen bussen rijden tussen Delft en Berkel Westpolder. Net als nu volgens mij.
lamar schreef:Ik ruik een wat muffe RET lucht op de achtergrond. Julie ook?
Het zou mij ook niks verbazen als deze lijnen aan het einde van de concessie (eind 2011) allemaal of deels naar de RET gaan.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Daantje »

Okee :) Dan blijft m'n sluiproute dus bestaan voor als er weer eens geen treinen rijden op Rotterdam-Delft :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Vinny »

Maar de verbinding Zoetermeer - Rotterdam gaat er zoals verwacht wel degelijk op achteruit. Wat was nou ook al weer de bedoeling van het hele Randstadrail project? :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Suus »

Een snelle buslijn tussen Zoetermeer en Berkel? Die lijn 270 is de zogenaamde Zoro bus.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als lijn 4 vanaf Bleizo (mooie afko's hebben ze toch in die regio :lol: ) steeds verder wordt doorgetrokken totdat hij aangesloten kan worden op de stadstram in Schiebroek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Chauf21 »

lamar schreef:Ik ruik een wat muffe RET lucht op de achtergrond. Julie ook?
De RET heeft de regie-/ontwikkelfunctie voor het gehele gebied van de Stadsregio Rotterdam, dus dat zou best kunnen ;)
Daantje schreef:Ik snap alleen het inkorten van de buslijnen tot station Rotterdam Noord niet zo in verband met het doorrijden van de Randstadrail naar Rotterdam Centraal?
Je hebt met de RandstadRail een snellere verbinding naar het centraal station. Men gaat ervan uit dat het ongemak van het overstappen wordt gecompenseerd door de winst in reistijd. Daarnaast stelt het inkorten tot Westpolder/Noord je als vervoerder in staat om met dezelfde hoeveelheid bussen hogere frequenties op de kortere lijnen aan te bieden of om andere lijnen op te zetten.
Daantje schreef:Ik ga er vanuit dat veel mensen op Rotterdam Noord over zullen stappen op tram 4 en tram 8, tramlijnen die nu ook al niet zo royaal in de zitplaatsen zitten (zeker niet in de vakantiedienstregeling die ingaat als het nog niet eens vakantie is :? )
Lijn 38 en 46 ook doortrekken naar station Noord en Noord wordt nog eens een super knooppunt *O*
Bee schreef:Het mooiste zou natuurlijk zijn als lijn 4 vanaf Bleizo (mooie afko's hebben ze toch in die regio :lol: ) steeds verder wordt doorgetrokken totdat hij aangesloten kan worden op de stadstram in Schiebroek.
Lijn 4 vanaf Berkel doortrekken naar Rotterdam Hillegersberg/Noord en daar de metrotunnel naar Stadhuis in laten duiken :pos:
Oud forumgebruiker

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Chauf21 schreef:
lamar schreef:Ik ruik een wat muffe RET lucht op de achtergrond. Julie ook?
De RET heeft de regie-/ontwikkelfunctie voor het gehele gebied van de Stadsregio Rotterdam, dus dat zou best kunnen ;)
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Klinkt als een (stinkend) vreemde constructie... :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Chauf21 »

Grofweg betekent dat dat de RET alle zaken rondom lijnvoering e.d. voor de regio Rotterdam voor rekening neemt. Zo zal de RET regionale marketingcampagnes opzetten, een leidende positie hebben bij het bepalen van de routes, maar ook fungeren als het eerste aanspreekpunt voor gemeenten en andere instellingen. Het is een afdeling die als het ware loskomt van het bedrijf RET en een verbindende en integrale rol in het regionale vervoer inneemt.

Bij Q-buzz zag je al voorbeelden van een dergelijke integratie: het OV-chipkaartsysteem en de verkeersleiding zit bij de RET, nu zie je in Lansingerland dat het busvervoer wordt afgestemd op "het vervoersysteem" als geheel en niet zozeer op de wensen en verwachtingen van de vervoerder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Suus »

Chauf21 schreef:
Bee schreef:Het mooiste zou natuurlijk zijn als lijn 4 vanaf Bleizo (mooie afko's hebben ze toch in die regio :lol: ) steeds verder wordt doorgetrokken totdat hij aangesloten kan worden op de stadstram in Schiebroek.
Lijn 4 vanaf Berkel doortrekken naar Rotterdam Hillegersberg/Noord en daar de metrotunnel naar Stadhuis in laten duiken :pos:
De RET wil dat niet, wat ik heel goed begrijp. De voertuigen van de HTM zijn lagevloers, die kunnen dus niet halteren langs de hoge perrons in de metrotunnel. Daarnaast is volgens de mening van de RET de capaciteit van de voertuigen te laag voor echt massavervoer zoals dat in de Rotterdamse metro gebeurt. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen. Als er afgelopen zaterdag in de metrotunnel ook nog korte trams hadden gereden was er wel degelijk een capaciteitsprobleem ontstaan, dat men nu volledig in de hand had door lange treinen in hoge frequentie.

Aansluiten op de TramPlus-baan in de buurt van Melanchthonweg is dan een goed alternatief vind ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Etienne »

Ik vind het ook wat vreemd dat lijn 173 juist wordt ingekort tot Bleiswijk - Berkel en de 174 verlengd wordt vanaf Bleiswijk naar Zoetermeer :?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door jesse-cruzu »

Ik vind het wel jammer dat het op deze manier moet, nou komen er (bijna) geen streeklijnen op meer Rotterdam Centraal, en er komen al zo weinig buslijnen op R,dam Centraal (Vind ik). En de verlening van lijn 45 ziet er ook vrij kansloos uit...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door JeePee »

Pijnackerbus schreef:Ik vind het ook wat vreemd dat lijn 173 juist wordt ingekort tot Bleiswijk - Berkel en de 174 verlengd wordt vanaf Bleiswijk naar Zoetermeer :?
Dat kon wel eens met de tijdligging te maken hebben. Ik weet dat in het oorspronkelijke plan lijn 174 beter door kon rijden aangezien die op de knoop in Zoetermeer uit kwam. De 173 doet dat overduidelijk niet. Ik weet niet zeker of dit nog steeds de reden is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Karl »

jesse-cruzu schreef:Ik vind het wel jammer dat het op deze manier moet, nou komen er (bijna) geen streeklijnen op meer Rotterdam Centraal, en er komen al zo weinig buslijnen op R,dam Centraal (Vind ik). En de verlening van lijn 45 ziet er ook vrij kansloos uit...
De metro/RR moet ergens mee gevuld worden. Zo kan je over een paar jaar toch een stijging van het aantal passagiers laten zien en dus is het een succes. De twijfels bij de ombouw van de Hoekse Lijn moeten ongetwijfeld nog worden weggenomen. Vraag me af of het per saldo meer reizigers oplevert, of dat mensen nu 'onconfortabeler' moeten reizen door eerst met de fiets te gaan naar het metrostation terwijl ze 'vroeger' een directe bus namen naar het centraal.

Dat centraal geen eindpunt van de reis kan zijn en iedereen 'naar het centrum' wil, vind ik overigens echt onzin...
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Dexter »

Je ziet bij elke metroverlenging dat de streekbuslijnen worden teruggetrokken tot een metrostation, dat was zo bij de opening van de Beneluxlijn, de metrolijn naar Capelle, die naar Spijkenisse en ga zo maar door. Ik denk eerder dat de reden is dat de metro sneller is en geen last heeft van verkeersopstoppingen, waarin bussen zonder vrije busbaan zich altijd zullen blijven vastrijden. In die zin vind ik het wel een logische ontwikkeling.

Het kost je zoiezo een extra overstap, dus wat dat betreft is het niet klantvriendelijk. Maar dat bezwaar zou je weer deels kunnen opvangen door goede ontsluitende en frequente buslijnen die de wijken of voorsteden verbinden met de metro. En zo kan de klant dan wel sneller op zijn bestemming zijn dan wanneer ie in de streekbus zou blijven zitten.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Suus »

Parallelliteit. In sommige steden is het wegsnijden daarvan tot topsport verheven, in andere steden blijft alles zoals het was bij een nieuwe tramlijn of metro, waarna men gaat klagen dat de reizigersaantallen achterblijven bij de verwachting...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Geert »

Karl schreef:Dat centraal geen eindpunt van de reis kan zijn en iedereen 'naar het centrum' wil, vind ik overigens echt onzin...
Eens! Hemel en aarde wordt bewogen om de Hoekse Lijn tot metrolijn om te bouwen, waardoor je 'dichter' in het centrum staat doordat je niet meer uitstapt op Centraal maar bij Beurs. Tja, lekker boeien, vanaf Centraal sta je ook in 5 minuten op de Lijnbaan... Overigens los van het feit dat het geen recht doet aan alle overstappers op Rotterdam Centraal. Bij Beurs kun je alleen overstappen op wat trams en de metro naar Centraal, op Centraal kun je overstappen op treinen naar alle windrichtingen, metro's, trams en bussen... :roll:
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door jesse-cruzu »

Ik vind het wel jammer dat er tegenwoordig zo weinig komt op Rotterdam Centraal qua buslijnen :(
Nu worden de streeklijnen verbannen uit het centrum...
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Bart »

Dexter schreef:Je ziet bij elke metroverlenging dat de streekbuslijnen worden teruggetrokken tot een metrostation, dat was zo bij de opening van de Beneluxlijn, de metrolijn naar Capelle, die naar Spijkenisse en ga zo maar door. Ik denk eerder dat de reden is dat de metro sneller is en geen last heeft van verkeersopstoppingen, waarin bussen zonder vrije busbaan zich altijd zullen blijven vastrijden. In die zin vind ik het wel een logische ontwikkeling.
Ook is er in het centrum te weinig ruimte om alle bussen te kunnen herbergen. In Amsterdam waren de bushaltes al op alle plaatsen voor het CS te vinden: Arriva op het Oosterdok, Connexxion op de Prins Hendrikkade, GVB ook nog op de bruggen. En dat was dan alleen nog voor de concessies Waterland en een gedeelte van Amstelland. Als je ook nog alle andere bussen zou doortrekken vanaf busstation Marnixstraat en het Amstelstation zou het te druk worden. Hetzelfde verhaal geldt natuurlijk ook in Rotterdam met Zuidplein en Capelsebrug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Vinny »

Die ruimte is er heus wel op het moment dat streekbussen gewoon geintegreerd met stadsbussen rijden. Kijk je naar Amsterdam dan zie je wat er fout gaat. Er rijden tientallen bussen over de Lairessestraat/Corn. Krusemanstraat. Volkomen inefficient om daar dan ook nog een tram overheen te laten rijden. Helaas zijn de aanbestedende overheden niet in staat om het streekvervoer een relevante intra-stedelijke rol toe te kennen, en dus blijft het behelpen... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Daniel »

Deels is dat nog een restant uit het verleden toen er nog geen strippenkaarten enzo waren en je met je stadsbuskaartje ook echt niet met de streekbus mee mocht. Later zijn er echter toch echt wel samenwerkingspogingen geweest. Zo was er de samenwerking van ZWN en Stadsvervoer Dordrecht die gezamelijk de lijncombinatie 258/17 Rotterdam Kralingse Zoom - Dordrecht CS - Dordrecht Sterrenburg reden wat al een mooi voorbeeld gaf waarin het fout ging: spitslijn 258 liep geregeld vertraging op wat weer problemen op 17 gaf.
Ook had ZWN destijds een hoop lege bussen die na een spitsrit vanuit de Hoekse Waard leeg terug moesten. Die werden toen op de terugweg gebruikt om lijn 14 van station Dordrecht naar het industriegebied te rijden: de bussen moesten namelijk toch die kant op.

Maar vooral omdat je zo wel heel lange lijnen krijgt gaat 't gewoon niet werken. Vergis je immers niet waar de bussen op bijvoorbeeld Rotterdam Zuidplein allemaal vandaan komen. Die leggen soms aardige afstanden af.

Maar kijk ik bijvoorbeeld naar Utrecht dan hebben de streeklijnen vanuit Nieuwegein nog wel een relevante rol in het stedelijk gebied. Op de lijnen die richting de Uithof de stad uit gaan is er wel wat meer overlap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Vinny »

In het kader van: In het buitenland is het altijd beter

http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Aviv_C ... us_Station

Ben er zelf in 2000 geweest, toen het railnetwerk in Israel nog quasi-non existent was. Het is het meest indrukwekkende busstation wat ik ooit gezien heb, en alle streek- en langeafstandsbussen van Egged rijden dus gewoon van/naar het centrum van Tel Aviv. De metropolitane regio heeft 3,2 miljoen inwoners, twee keer zoveel als de stadsregio Amsterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Karl »

Mijn ervaring is wel dat de bussen elders (niet alleen in Israël) hier gelijk zijn aan de internationale trein naar Berlijn. Je hebt meer bussen en 'coaches' (Nederlands woord?), net zoals Victoria coach station in London of Buenos Aires' Retiro.

Per saldo houd je dus wel de lokale bussen (in het geval van London wat minder) over die de 'coaches feederen', maar dat is meer vanwege een (soms bewust) gebrek aan een volwaardig raillijnnennet, precies waar het hier in het geval van Lansingerland over gaat.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuw buslijnennet Qbuzz Lansingerland per 23 augustus

Bericht door Dexter »

In bijvoorbeeld Spanje heeft ook elke grote stad een grote busterminal met een soort vertrekhal voor interlokale bussen. Ik vind het toch een beetje armoede als een land zich moet behelpen met busvervoer op de lange afstand. Stel je eens voor dat je van Amsterdam naar Maastricht in een bus zou moeten zitten. Ik moet er niet aan denken... :|

Geef mij de trein maar. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten