NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Wubbo »

NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd
Geplaatst op: woensdag 14 juli 2010 21:50
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 juli 2010 21:51


De Nederlandse Spoorwegen hebben aan het begin van de middag ongeveer 45.000 mensen naar Amsterdam vervoerd voor de huldiging van het Nederlands elftal. Dat liet een woordvoerster van de NS weten. Het vervoer van de treinreizigers verliep volgens de NS zonder problemen.
Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

Zo hee. 45.000 van de 700.000 mensen die volgens andere nieuwsberichten in de stad waren. Dat is relatief uitzonderlijk weinig... :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Raymond »

Ik dacht eerst dat er sprake was van een nulletje te weinig toen die berichten voor het eerst opdoken, maar blijkbaar niet. Toch benieuwd hoe dat komt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door iljitsch »

Zou me niks verbazen als ze op een normale dag meer mensen naar Amsterdam brengen. Moest hiervoor nu de treinenloop in het hele land overhoop?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Geert »

Precies, een normale werkdag kent ongeveer een miljoen reizigers. Nou zal dat allicht een stuk minder zijn door de vakantie en doordat een gedeelte van de normale forenzen ook op stap was naar Amsterdam, maar zelfs als er dinsdag de helft van het normale aantal reizigers vervoerd was bedroeg het aantal oranjefans maar 10%. Daar zijn inderdaad wel wat vraagtekens bij te zetten.

Overigens hoorde ik vanmorgen over de stationsomroep in Utrecht een excuusbericht voor de gedupeerde reizigers van gisteren. Kennelijk was de kritiek (deels) toch wel doorgedrongen in het Hgb...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Wubbo »

Tsja. Als het iets anders was gelopen zondag waren er waarschijnlijk wat meer mensen naar Amsterdam gekomen. De vraag is of je dan nog weg komt zonder maatregelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Geert »

NS had allicht meerdere scenario's achter de hand kunnen houden...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Wubbo »

Dat dit niet het juiste scenario was ben ik helemaal met je eens. Maar om in een uur of 30 je complete treindienst om te bouwen en dat ook nog te kunnen communiceren naar je reizigers: da's niet te doen (vooral vanwege dat communiceren, een treindienst ombouwen kost gewoon veel werk en dat kun je dus regelen al kost dat veel geld).

Wat je wel merkt is dat NS het niet gewend is om bij te sturen als er opeens grote groepen reizigers zijn. Bij strandweer lukt het nog redelijk, dat is namelijk voor een flink deel al verwerkt in de plannen. Maar als er ergens een omleiding of een spontaan evenement is wordt op geen enkele manier geprobeerd om die grote groepen reizigers te vervoeren op een normale manier. Da's toch wel een belangrijk leerpunt denk ik.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Dat dit niet het juiste scenario was ben ik helemaal met je eens. Maar om in een uur of 30 je complete treindienst om te bouwen en dat ook nog te kunnen communiceren naar je reizigers: da's niet te doen (vooral vanwege dat communiceren, een treindienst ombouwen kost gewoon veel werk en dat kun je dus regelen al kost dat veel geld).
In dit geval is de communicatie niet zo lastig: als Nederland het WK wint, wordt er dinsdag een aangepaste dienstregeling gereden. Wint Nederland niet, dan blijft de normale treindienst van kracht. Bedenk dat het land anders had gereageerd als het Nederlandse voetbalteam wél had gewonnen.

Dat snapt iedereen. Natuurlijk kan je op operationeel niveau beslissen bepaalde treinen, ook bij verlies, alsnog korter of langer te maken, maar dát hoef je niet nadrukkelijk vooraf te communiceren.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Caspar »

Zou me niks verbazen als ze op een normale dag meer mensen naar Amsterdam brengen. Moest hiervoor nu de treinenloop in het hele land overhoop?
Dit gaat toch om extra reizigers neem ik aan? En treienloop overhoop? Ik denk dat 95% van de treinenloop hetzelfde was als anders. Dat er door de weersomstandigheden een hoop treinen uitvielen die dag is volgens mij ingrijpender geweest.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Overigens hoorde ik vanmorgen over de stationsomroep in Utrecht een excuusbericht voor de gedupeerde reizigers van gisteren. Kennelijk was de kritiek (deels) toch wel doorgedrongen in het Hgb...
Dat niet alleen, er was tussen 5:00 uur en 8:00 uur ook gratis koffie, speciaal voor de gedupeerde ochtendspitsreizigers.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

Bijsturing is al een hele tijd een zorgenkindje en dat is ook wel bekend. Merk op dat er gewoon te weinig mankracht is om "een paar dagen van te voren" nog een hele nieuwe personeel/materieelplanning te maken anders dan een scenario uit de la te vissen en dat in ARI in te kloppen. Wat wellicht nog een beetje zoden aan de dijk kan zetten is de hele bijsturing outsourcen naar India, dan vormt de afdeling zelf geen probleem meer omdat de arbeidskosten dan zo laag zijn dat het niet erg is om een overtal aan personeel te hebben voor de 90% van de dagen dat er (vrijwel) niets aan de hand is... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door iljitsch »

Maar dit was natuurlijk helemaal geen kwestie van bijsturing. Het was bekend dat Nederland meedeed aan het WK. En drie keer raden, dan komen spelers terug, zouden mensen na weken van voetbalgekte ze misschien toe willen juichen?

Ik word er altijd aardig niet goed van dat als er wat mis is met de treinenloop dat je met zelf gokken een grotere kans hebt om zo snel mogelijk op de plaats van de bestemming te komen dan door naar de informatie van de NS te luisteren.

Het is ondertussen 11 jaar geleden maar ik kan me nog levendig de vele keren herinneren dat ik van Diemen Zuid via schiphol naar Den Haag reisde maar dat er weer eens iets mis was met de schipholtunnel (de nieuwe werd toen net aangelegd) zodat er geen verkeer van schiphol naar Leiden was. Dus terug via Amsterdam CS en Haarlem. Als ik dat in Diemen geweten had was ik een kwartier later thuis geweest. Maar daar werd nooit of te nimmer wat omgeroepen, dus voor niks naar schiphol en een uur later thuis.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Daniel »

Dat zijn inderdaad van die ergerniswekkende gevallen... d'r is zelfs een tijd geweest dat je in Dordrecht niet op de ARGOS-borden kon lezen of er toevallig een storing tussen Rotterdam en Utrecht was. Heeft me ook weleens een aardige vertraging (omreizen via Den Haag enzo) opgeleverd terwijl ik destijds vanuit Dordrecht via Gorinchem en vervolgens de Qliner kon omreizen met exact 0 minuten extra reistijd (en met 'n beetje geluk was 't zelfs nog sneller).
Zeker bij langere reizen loont het dan echt om zelf de verstoringspagina van NS Mobiel in de gaten te houden al garandeert dat nog niks: de actuele vertrektijden kunnen soms waardevoller zijn. Ook om achter spoorwijzigingen te komen die nog niet omgeroepen zijn maar wel te verwachten zijn door de aanwezigheid van een andere trein langs 't perron.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door VIRM »

@Daniel: ik vind het ook jammer dat ik enkele jaren geleden een mobieltje heb gekozen waarbij de letters op de internet-pagina's niet kunnen worden vergroot. :) De storingen/actuele reistijd-pagina's zijn soms zeer behulpzaam. Ik merk vaak dat als ik bij een verstoring naar huis bel en iemand vraag om achter de PC te kruipen, ik vaak meer weet dan alle omroepers bij elkaar. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Daantje »

Dexter schreef:
Geert schreef:Overigens hoorde ik vanmorgen over de stationsomroep in Utrecht een excuusbericht voor de gedupeerde reizigers van gisteren. Kennelijk was de kritiek (deels) toch wel doorgedrongen in het Hgb...
Dat niet alleen, er was tussen 5:00 uur en 8:00 uur ook gratis koffie, speciaal voor de gedupeerde ochtendspitsreizigers.
Ik hoorde het ja, alleen konden ze met dit weer beter ijsjes uitdelen dan koffie en thee :p
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Karl »

Om vijf uur 's ochtends? Misschien een ijskoffie ofzo.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

Het was bekend dat Nederland meedeed aan het WK. En drie keer raden, dan komen spelers terug, zouden mensen na weken van voetbalgekte ze misschien toe willen juichen?
De (consequenties van) een eventuele huldiging kwam voor de NS en ProRail als een volledige verrassing. Wellicht dat men over vier jaar beter voorbereid is. En dan zul je net zien dat we er kansloos na de eerste ronde uitvliegen... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Geert »

Dexter schreef:
Geert schreef:Overigens hoorde ik vanmorgen over de stationsomroep in Utrecht een excuusbericht voor de gedupeerde reizigers van gisteren. Kennelijk was de kritiek (deels) toch wel doorgedrongen in het Hgb...
Dat niet alleen, er was tussen 5:00 uur en 8:00 uur ook gratis koffie, speciaal voor de gedupeerde ochtendspitsreizigers.
Ah, ik twijfelde al of ik het goed verstond. Had net voor ik het bericht hoorde betaalde koffie gehaald bij de Appie-to-Go...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Het was bekend dat Nederland meedeed aan het WK. En drie keer raden, dan komen spelers terug, zouden mensen na weken van voetbalgekte ze misschien toe willen juichen?
De (consequenties van) een eventuele huldiging kwam voor de NS en ProRail als een volledige verrassing. Wellicht dat men over vier jaar beter voorbereid is. En dan zul je net zien dat we er kansloos na de eerste ronde uitvliegen... :evil:
Murphy's law blijft natuurlijk altijd onverminderd van toepassing :P
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Had net voor ik het bericht hoorde betaalde koffie gehaald bij de Appie-to-Go...
Dat vind ik wel erg sneu, je krijgt van mij de volgende keer gratis een lekker bakkie koffie hoor. :mrgreen:

Ik moet trouwens meteen aan dit nummer denken:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Jne9t8sHpUc[/youtube]
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Wubbo »

Op het gebied van reisinformatie zijn er de afgelopen jaren flinke slagen gemaakt (met Argosborden maar ook met betere omroepberichten), is mijn indruk. We zijn er nog lang niet, maar er is in ieder geval aandacht voor en het begint langzaam resultaat op te leveren.

Waar komt toch dat verhaal vandaan dat je standaard te weinig mensen hebt voor je bijsturing? Als je er voor zorgt dat je voldoende goed opgeleide flexibel inzetbare mensen hebt zijn dit soort situaties gewoon te behappen. Dan trek je mensen weg bij processen die op dat moment minder prioriteit hebben en zorg je dat ze de logistiek rondom een evenement, verwachte gevolgen van extreem weer of aangekondigde extra buitendienststellingen op orde hebben. De ervaring is dat er veel mensen zijn die het leuk vinden om zoiets er af en toe eens bij te doen, bovendien houdt het je mensen scherp en doordat het mensen zijn die niet altijd hetzelfde doen levert het vaak ook nog creatieve ideeen op.

Het is een kwestie van organiseren, maar het is zeker niet onmogelijk. En dat geldt voor zoveel van de huidige problemen in het OV.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Dexter »

Wubbo schreef:Waar komt toch dat verhaal vandaan dat je standaard te weinig mensen hebt voor je bijsturing?
Ik heb vanmorgen vroeg nog een extra stop onderweg gemaakt om een medewerkster van het Regelcentrum in Rtd op te pikken die met spoed naar Ehv moest, omdat het Regelcentrum daar niet genoeg mensen had... :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

Ik heb afgelopen winter aan den lijve mogen ondervinden hoe bijsturing werkt..., nee dat is een kaartenhuis dat instort als er teveel dingen tegelijk misgaan... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Wubbo »

Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat de bijsturing nu goed geregeld is. Ik wil alleen af van de gedachte dat meer mensen erbij alleen nodig zijn op topdruktemomenten: dat is niet waar.

Om even een balletje op te gooien: waarom is er een verschil tussen bijsturing en de normale dagplanplanning? Waarom zijn dat andere mensen? Het principe is hetzelfde, dus waarom integreer je die functies niet?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten