OVer Missers in de Reisinformatie #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Bericht door webguy »

In Arnhem liggen bij het informatie punt in de brug over de sporen 2 verschillende folders zelfs...

Verder las ik vandaag een artikel, dat in New York op Grand Central Station, alle treinen officieel een minuut later vertrekken dan dat overal vermeld staat, zodat mensen niet al te veel hoeven te haasten, maar altijd nog een minuut hebben... Bij de NS doen ze het omgekeerde: een minuut eerder beginnen met vertrekken :) Overigens interessant artikel over het hele station, niet alleen vertrektijden :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Bericht door Dexter »

Geert schreef:Is de topokennis van de gemiddelde Nederlander nou echt zo slecht? -o-
Ja die is echt zo slecht. :Y Daarnaast is het weer de tijd van het jaar dat er zich weer een meer-dan-gemiddeld aantal dagjesmensen in de treinen begeven. En die kenmerken zich door: Onwetendheid - onzekerheid - goed humeur.

@webguy: Nee, dat is niet zo. Bij NS beginnen we een halve minuut / 30 seconden met de vertrekprocedure zodat er exact op het springen van de klok kan worden weggereden. Er zijn daartoe afspraken met Prorail dat zij de uitrijseinen 60 seconden / 1 minuut voor vertrektijd veilig zetten. Iedereen die eerder begint met vertrekken, is te vroeg.
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Bericht door webguy »

Ok, halve minuut dus... En met "beginnen met vertrekken" bedoelde ik dus inderdaad de vertrekprocedure... Maar het is dus precies de omgekeerde denkwijze als daar.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Caspar »

Wat is het verschil trouwens? Als je als forens merkt dat iedere keer je trein 1 minuut later vertrekt dan aangegeven, dan ga je daar toch ook rekening mee houden na verloop van tijd?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Dexter »

Reizigers zouden er nu juist een rekening mee moeten leren houden dat een trein ook vaak genoeg op tijd vertrekt. Want eigenlijk is het ook nooit goed, te laat of te vroeg zoiezo niet, maar als je op tijd vertrekt krijg je veelal scheve gezichten van mensen die net te laat zijn. Ik meen me een oude, maar nog steeds geldende huisregel te herinneren dat reizigers die met een bepaalde trein meewillen, 5 minuten voor het vertrek op het perron aanwezig dienen te zijn. :idea:
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Caspar »

Oja, ik zat in t3353 naar Amsterdam centraal vandaag afwijkend. De HC liep keurig de trein door om te vragen of er mensen waren voor Schiphol en Hoofddorp, en dat deze mensen dan over moesten stappen. Op de Argos borden stond dat er geen rechtstreekse treinen waren tussen Zaandam en Hoofddorp. En de CTA's tenslotte gaven aan dat de trein naar Hoofddorp ging.

Nu komt het vervelende: in Zaandam stapte bijna de helft van de mensen uit, die ik even later in Amsterdam centraal uit de t4000 zag stappen. Men was er dus vanuit gegaan dat de trein niet naar Amsterdam centraal zou rijden (zelf had ik eigenlijk ook geen enkel idee op dat moment, ik dacht echt van: ik merk het allemaal wel). Omdat ik op het voorste balkon zat, kon ik nog even een gesprekje met de HC opvangen, die zei dat ze het wel 3x had omgeroepen dat vandaag Amsterdam centraal het eindpunt was. Maar de hele rit is er niet 1 omroep bericht geweest. De conclusie was dus ook dat de omroep installatie het niet had gedaan. Toch wel zuur voor al die reizigers dat ze overbodig over hadden gestapt.
Wel suf ook dat men niet Amsterdam centraal in de CTA's zet als eindbestemming voor de s3300 met de storing bij Schiphol.

Maar uit ervaring weet ik dat NS dat doorgaans niet willen, zelf de eindbestemming op CTA's aanpassen ten opzichte van de gele vetrekstaten bij een stremming.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Dexter »

Nee dat klopt. Het beleid van NS en Prorail is om bij zowel geplande (bv. werkzaamheden) als ongeplande (aanrijding, verstoring) inkortingen de originele eindbestemming te tonen in zowel de CTA's als op de koersborden van de trein. Er wordt uiteraard wel om een begeleidend omroepbericht gevraagd of in de CTA zonodig het plaatje 'Let op omroepbericht' of 'Trein wordt omgeleid'.

Wat betreft die koersborden werk ik daar lekker niet aan mee :6 en zet ik zoveel mogelijk de echte eindbestemming op de trein. Dat lijkt me uiteindelijk toch het meest duidelijke voor de reizigers. En omroepen doet altijd wonderen. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #3

Bericht door Freek »

Geert schreef:Is de topokennis van de gemiddelde Nederlander nou echt zo slecht? -o-
Dat misschien niet, maar de spoorkennis misschien wel. Neem treinen die vanuit Gvc en Rotterdam in Utrecht aankomen. Topografisch gezien (en voor het gevoel helemaal) zouden deze treinen 'gewoon' door moeten rijden naar Amersfoort, toch rijdt men weer 'achteruit' Utrecht uit.
Wat te denken van een ritje Ede-Veenendaal Centrum ook die klopt topografisch niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Caspar »

@Dexter:
Ja dit zorgt altijd voor mooie discussies. Ik doe/ deed het altijd volgens de regels. Maar dan wordt je toch ook van tijd tot tijd weer gebeld door service medewerkers die het graag anders zien. En dan moet je toch uitleggen dat hun eigen organisatie dat niet wil. Maar wil ook niet de boeman uithangen dan, maar enige speelruimte is er niet.
Zelf ben ik van mening dat het met een wat langer durende stremming zoals nu bij Schiphol prima kan.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door VIRM »

Caspar schreef:Wel suf ook dat men niet Amsterdam centraal in de CTA's zet als eindbestemming voor de s3300 met de storing bij Schiphol.
Inderdaad, dat viel mij vanochtend ook al op. Op het station wordt wel omgeroepen dat hij naar Centraal gaat, maar de CTA bleef gewoon op Hoofddorp staan. De flapjes voor een stoptreintje naar Centraal zijn neem ik aan zo tevoorschijn te toveren.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Nee dat klopt. Het beleid van NS en Prorail is om bij zowel geplande (bv. werkzaamheden) als ongeplande (aanrijding, verstoring) inkortingen de originele eindbestemming te tonen in zowel de CTA's als op de koersborden van de trein.
Wat eigenlijk vanuit reizigersoogpunt ook weer onhandig is. Ik als reiziger wil weten waar m'n trein heen gaat, niet waar 'ie als er niks aan de hand was geweest heen had moeten gaan want dat wist ik al van tijdens het plannen van de reis :wink:
Er wordt uiteraard wel om een begeleidend omroepbericht gevraagd of in de CTA zonodig het plaatje 'Let op omroepbericht' of 'Trein wordt omgeleid'.
Waarbij het ook wel praktisch kan zijn om dan ook daadwerkelijk iets om te roepen... afgelopen dinsdag, over de TBP's had ik 't al eerder in dit topic, bijvoorbeeld geen omroep terwijl de TBP's op "Let op omroepbericht" stonden en dat komt wel vaker voor.
Of er is wel iets omgeroepen maar dan juist te lang van tevoren (bv. bij een cross-platform-overstap). Of juist te kort van tevoren waarmee je frustrerende situaties kunt krijgen als dat wanneer het omroepbericht te horen is je alternatieve reismogelijkheid juist net is vertrokken. Kijk zelf tegenwoordig dan ook maar op NS Mobiel zodra een dergelijk flapje wordt voorgedraaid om te zien wat er nu aan de hand is, werkt vaak 'n stuk beter.

In zo'n geval is het handiger de gewijzigde informatie op de CTA te zetten want wat daar op staat kan je immers op elk gewenst moment lezen. En vooral: ook als er net een goederentrein passeert tijdens het omroepbericht :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Caspar »

Wat eigenlijk vanuit reizigersoogpunt ook weer onhandig is. Ik als reiziger wil weten waar m'n trein heen gaat, niet waar 'ie als er niks aan de hand was geweest heen had moeten gaan want dat wist ik al van tijdens het plannen van de reis
Ja dat is dus dat punt van de eeuwige discussie die ik wel vaker ben aangegaan. Als je de bestemming aanpast, dan gaan reizigers weer zeuren dat het niet meer klopt ten opzichte van wat er op de gele vertrekstaten of op hun uitdraai van internet staat. En daarom is er dus voor gekozen om de bestemming niet aan te passen, maar te begeleiden met een omroep bericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

En als je de bestemming nu aanpast met een vermelding erbij dat er iets aangepast is.

Trouwens, de uitvoer van de reisplanner op internet is zowiezo al waardeloos aangezien die geen eindbestemmingen weergeeft en je dus moet gaan zoeken naar tussenstations. Leuk als je op Rotterdam Centraal in de tunnel staat en je trein is gespoorwijzigd: de trein van 7.20 uur naar Deventer zou je dan nog wel kunnen vinden, maar met het vinden van de trein van 7.20 uur richting Gouda wens ik je veel succes aangezien de kleine schermen in de tunnel alleen eindbestemmingen tonen :wink:
En owja, die uitdraai klopt ook niet bij een spoorwijziging. Maar stel dat origineel van spoor 12 vertrokken werd: dan laten ze 'm daar toch ook niet op de CTA staan omdat er toch wel wordt omgeroepen dat het gewijzigd is. Komt op 'tzelfde neer natuurlijk, de reiziger is net zo zeer z'n trein kwijt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door webguy »

Inderdaad, uitdraaien geven de meest nutteloze informatie ooit. De trein van 11:16 uit Arnhem richting Utrecht Centraal zou theoretisch ook een vertraagde s3000 ipv een s3100 kunnen zijn. Den Helder of Schiphol zul je er niet in vinden tenzij je daar naartoe reist.
Die reisplanner is sowieso nog altijd stom, dat er reizen in komen te staan die niet kunnen met de mededeling "Deze reis kan niet", laat 'm dan niet zien als er een grote storing is
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Dexter »

Ik heb het idee dat de reisplanner enkele jaren geleden gesimplificeerd is tot een soort reis-zoekmachine voor Dummy's. Treinnummers worden tegenwoordig ook weggelaten en stationsafkortingen (vooruit, die kent lang niet iedereen) pakt ie ook al niet meer.
Vallend blad maakt rails glad.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door tsov »

Ik gebruik de gewone reisplanner eigenlijk nooit, maar m.ns.nl pakt nog wel verkortingen. Is sowieso een feel fijnere (en vooral snellere) interface :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door webguy »

Dexter schreef:Treinnummers worden tegenwoordig ook weggelaten en stationsafkortingen (vooruit, die kent lang niet iedereen) pakt ie ook al niet meer.
Stationsafkortingen pakt 'ie wel, als je maar even de auto-suggest kan omzijlen, dat is erg lastig, dat wel. Treinummers staan er nog wel in: even met je muis over de treintype hangen, dan krijg je een tooltip te zien met die informatie. Erg handig dat dat er wel instaat, zonder is intelligent een reisplannen een ramp.
Verder is de NSHispeed planner nog erger. "Rotterdam" kent 'ie niet, nee, je moet expliciet "Rotterdam Centraal" typen, anders krijg je een keuze scherm, bedoelde u Rotterdam centraal, Rotterdam blaak of ...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door VIRM »

@Dexter: hoe kom je dan achter je treinnummer? Ze zijn ook al weggehaald bij de Actuele Vertrektijden. Ik zie hier regelmatig mensen bij Reiservaringen treinnummer (of verwar ik het nu met treinserie :s) posten.

Overigens gebruik ik liever zelf 9292ov: veel duidelijker met de layout en er zijn ook nog andere vervoersmogelijkheden. Enig punt is uiteraard wel dat je wat kritisch moet zijn: soms komen er reismogelijkheden uit, terwijl als je er een beetje mee gaat 'spelen' er wat makkelijkers/beters uit kan komen. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Marc »

Vijf foto's van afgelopen dinsdag in Dordrecht:

De Internationale trein naar Rotterdam (ipv Amsterdam door de huldiging) werd aangekondigd als sneltrein. Normaal moest hier "let op omroepbericht" staan.
Afbeelding

Volgens de CTA op spoor 2a stopte de sneltrein naar Amsterdam twee keer op Rotterdam C en Schiedam C. Let ook op het oude flapje met Rotterdam CS.
Afbeelding

Een IC naar Leiden Centraal ipv Den Haag Centraal.
Afbeelding

Geen commentaar :mrgreen:...
Afbeelding

En ook de stoptrein naar Den Haag Centraal zou volgens de CTA naar Leiden rijden.
Afbeelding

Afgelopen woensdag op Sloterdijk: de stoptrein naar Rotterdam stopt niet in Voorschoten.
Afbeelding

Door de defecte bovenleiding op Schiphol reed de stoptrein naar Hoorn Kersenboogerd van/naar Amsterdam. Volgens de CTA op 10a ging dit via een alternatieve route.
Afbeelding
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Karl »

Wat betreft die treinnummers, ik vind het ook irritant dat ze niet aanklikbaar zijn. Op bahn.de kan je ze aanklikken zodat je kan zien waar de trein vandaan komt en naartoe gaat. Dan weet je of je een vertraging kan verwachten bij een verstoring op een eerder trajectdeel en je kan zien op welke bestemming je moet letten als je opzoek gaat naar je trein.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Geert »

VIRM schreef:@Dexter: hoe kom je dan achter je treinnummer? Ze zijn ook al weggehaald bij de Actuele Vertrektijden. Ik zie hier regelmatig mensen bij Reiservaringen treinnummer (of verwar ik het nu met treinserie :s) posten.
Treinnummers kun je vinden door je muis boven de treinsoort te houden in de planner. Voor de AV heb ik ooit eens een handig tooltje gemaakt: http://www.calips.nl/index.php
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Jurjen »

webguy schreef: Stationsafkortingen pakt 'ie wel, als je maar even de auto-suggest kan omzijlen, dat is erg lastig, dat wel.
Niet echt lastig, je moet alleen even weten hoe: afkorting intypen, gevolgd door 'pijltje omhoog'. :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Caspar »

De HC vanochtend: goedenmorgen allemaal, even een vraagje aan jullie: hebben jullie allemaal een geldig kaartje? Nadat iedereen instemmend knikte liep ie weer naar de volgende coupé met dezelfde vraag. :D

Andere HC omroepen: Dames en Heren, we zijn met 2 minuten vertraging uit Utrecht vertrokken omdat we ook te laat waren binnengekomen, en we eerst nog even moesten remmen op Utrecht centraal. Is 'remmen' vakjargon voor een remproef bij combineren? Paar mensen naast me: ja logisch dat je eerst moet remmen voor je kan vertrekken...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Dexter »

@Caspar: Ja, remmen is NS-slang 8-) voor de remproef nemen. Dit kan zijn na splitsen, combineren of kopmaken.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Ik zie net op Somda het volgende plaatje gelinkt staan: zelfs digitale flapjes blijven weleens plakken...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten