Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Bericht door Daniel »

Gezien het gebied toch al ergens anders ter sprake komt en alleen die discussie geen topic rechtvaardigt maar een algemene...
wilburg22 in het Concesssie 2015 Noord-Brabant-topic schreef:over lijn 1: er is naarmate eind 2009/2010 meer vraag op lijn 1 gekomen. tussen 2009 en 2011 is het reizigersgemidelde verdriedubbeld. er waren toen al petities met meer dan 8.500 handtekeningen om de lijn s'avonds terug te laten komen. Na 2012 (eind lijn 1) zijn er nogeens EEN PAAR KEER meer dan 40.000 handtekeningen opgehaald in dordrecht.
Veel mensen vonden de lijn handig en hadden er veel aan.(daarbuiten moest taxibus laatste jaar op bijna alle ritten helft passagiers laten staan en moest er grote bus gebeld worden :roll: )
Sorry hoor, maar hier geloof ik bar weinig van. Woonde in 2010 zelf nog in Dordrecht en had destijds goede contacten binnen Arriva, maar capaciteitsproblemen op lijn 1 daar heb ik nou werkelijk nog nooit van gehoord. Het lijkt me trouwens ook vrij sterk dat een lijn waarop het aantal reizigers verdrievoudigd is opgeheven wordt.

Laten we er wat cijfertjes bij pakken, weliswaar niet heel recente maar ter vergelijking kan je er wel wat mee: je hebt het over 8500 handtekeningen voor een avondbediening? Hadden al die mensen dan maar met lijn 1 gereisd want dat aantal haalde die lijn nog niet eens in een één week.
Voor de getallen gaan we even terug naar 2004: lijn 1 vervoerde toen in een hele week (inclusief het weekend dus) net zoveel reizigers als de toenmalige lijn 17 er in een week vervoerde. Kleinigheidje: die laatste reed alleen in de spits. Het gemiddelde per rit valt met 28 nog best hoog uit, maar daarbij moet je je wel realiseren dat de bus in de spits wel vol zat op de ritten die door naar Drechtwerk gingen: dat is al een derde van het totale aantal reizigers. Een verdrievoudiging zou dus trouwens ook betekenen dat je staanplaatsen in een 12-meter stadsbus zou hebben terwijl de lijn op een zeker moment juist vertaxibust is. Ook zit je dan akelig dicht bij de reizigersaantallen die lijn 7 vervoert (die in de spits 6x zo vaak en in het dal 4x zo vaak reed!).

Vooruit, nog één getalletje om jouw bericht al helemaal twijfelachtig te maken... lijn 1 zat 10 jaar terug al in de vrije val met een daling van het reizigersaantal per week van 17% (terwijl SVD als geheel nog 1,5% groei had). Op de zondag dat jaar was het al helemaal erg met een daling van, hou je vast, 58% :!:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door waldo79 »

Zoiets heet nu wensdenken, Daniel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Uit het vervoerplan van de RET kon ik al enige (voorlopige) wijzigingen halen voor het DAV-gebied:
*In Ridderkerk krijgt de bestaande lijn 11/12 een nieuw lijnnummer 21, en gaat via Zwijndrecht ziekenhuis doorrijden naar Dordrecht.
*De lijnen 92 en 192 worden gecombineerd waardoor Rijsoord in de spitsuren vaker bediend wordt: ieder kwartier ipv ieder halfuur. Ook gaat lijn 92 weer ’s avonds rijden, en in Zwijndrecht via het ziekenhuis rijden.
*De spitslijnen 187, 190 en 191 zullen via de A15/A16 gaan rijden in plaats van over de Rotterdamseweg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Yanaike »

@Daniël: Ik ben nu wel nieuwsgierig naar een bron eerlijk gezegd :oops:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Lijn 11 en 12 zullen weer een 'rondje Zwijndrecht' worden, zoals vroeger. Lijn 21 zal het stuk tussen Zwijndrecht Walburg en Ridderkerk over gaan nemen. Lijn 13 gaat weer via de Ketelweg in Papendrecht rijden (zoals de route dus tot vorig jaar september was) en lijn 14 en 15 zullen waarschijnlijk weer omgetoverd worden tot een ringlijn. Verder zullen de 88 en 188 waarschijnlijk ook gecombineerd gaan worden zodat er ook op die verbinding een kwartiersdienst ontstaat. Ook zullen er in Papendrecht nog wat lijnen qua route gewijzigd worden (de 87 gaat bijvoorbeeld via de Oostpolder rijden). Als laatste krijgt de 691 nog 2 middagritten er bij van Zuidplein naar het Werkendamseveer. :)

Dit waren een rits wijzigingen die ik nog zo gauw wist.. :P Pin me er overigens niet op vast, dit zijn plannen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:@Daniël: Ik ben nu wel nieuwsgierig naar een bron eerlijk gezegd :oops:
Van de cijfertjes bedoel je neem ik aan? Staan op m´n eigen site, maar dat is eigenlijk gewoon een pagina van de officiële SVD-site die ik hergebruikt heb (die site beheerde ik tot eind 2006 namelijk): http://www.ovronddordt.nl/site/svdincijfers.php Ik moet nog eens kijken of ik ook nog nieuwere cijfers had. Oudere moet ik nog wel ergens hebben maar die zijn slecht vergelijkbaar door een andere telmethode.
Stefan schreef:Lijn 21 zal het stuk tussen Zwijndrecht Walburg en Ridderkerk over gaan nemen.
Hmm, nieuwe reeks binnen de nummering voor lijnen naar Ridderkerk dus waarbij de 1x-reeks weer puur Drechtsteden wordt. Anders was lijn 17 immers wel voor hergebruik beschikbaar geweest, nu de bus naar Heerjansdam verbuurtbust is.
lijn 14 en 15 zullen waarschijnlijk weer omgetoverd worden tot een ringlijn.
Nou ben ik toch benieuwd wat dat nu in de praktijk toevoegt. Immers, het mogen dan wel stamlijntjes zijn nu maar effectief rijdt lijn 14 door als 15 en andersom, waarmee het wel mooi duidelijk is omdat de lijnnummers in beide richtingen gelijk zijn. Immers kan je toch niet echt handig keren vanaf de halte van 14 en 15 op Papendrecht Busstation... de situatie is niet voor niks al jaren gelijk met hooguit net anders toegepaste nummertjes.
Verder zullen de 88 en 188 waarschijnlijk ook gecombineerd gaan worden zodat er ook op die verbinding een kwartiersdienst ontstaat.
Met bezuiniging in de daluren dan, of krijg je dan een dienst die 3x/uur rijdt? Immers heeft de 188 er een tijdje terug ook ritten overdag bij gekregen en volgens mij loopt die lijn best goed (mede ook doordat hij lekker snel is, dan is via de route van 88 gaan rijden wel jammer).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Overigens, dit zijn allemaal plannen die bij ons voortgekomen zijn uit vergaderingen hoor. Kan zijn dat er nog dingetjes wijzigen. :)

Was er nog 1 vergeten: Lijn 13 gaat in de daluren (weet niet of dit alleen 's avonds of ook overdag gaat gelden) om het uur rijden.
Daniel schreef:Nou ben ik toch benieuwd wat dat nu in de praktijk toevoegt. Immers, het mogen dan wel stamlijntjes zijn nu maar effectief rijdt lijn 14 door als 15 en andersom, waarmee het wel mooi duidelijk is omdat de lijnnummers in beide richtingen gelijk zijn. Immers kan je toch niet echt handig keren vanaf de halte van 14 en 15 op Papendrecht Busstation... de situatie is niet voor niks al jaren gelijk met hooguit net anders toegepaste nummertjes.
Ze willen denk ik weer terug naar de situatie van de 162 en 163, de ene linksom en de ander rechtsom. Dat dit toentertijd in 2 (aparte) lijnen veranderd is, had onder andere te maken met de komst van Albatros. Geen idee of dit al verholpen is, maar de Albatros 'wist' nooit of je al op de heen- of terugweg was, omdat je zowel heen als terug langs dezelfde haltes kwam. :)

Oh.. En trouwens, Papendrecht busstation gaat binnenkort ook op de schop trouwens. :) Zal binnenkort eens kijken of ik nog een (crappy) plaatje heb van de plannen.
Daniel schreef:Met bezuiniging in de daluren dan, of krijg je dan een dienst die 3x/uur rijdt? Immers heeft de 188 er een tijdje terug ook ritten overdag bij gekregen en volgens mij loopt die lijn best goed (mede ook doordat hij lekker snel is, dan is via de route van 88 gaan rijden wel jammer).
Ja, deze wijziging heb ik ook nog niet helemaal door.. Het is wel de bedoeling dat er 4x per uur gereden gaat worden, maar waar die 'extra' bus vandaan gaat komen weet ik ook nog niet. Ik snap overigens niet dat er plannen zijn om de 188 op te heffen, vooral in de spits zit 'ie goed vol.

En tijdens 't typen van dit bericht schoot me nog een wijziging te binnen.. :P De 388 gaat vanaf volgend jaar ook op zaterdag rijden, eindelijk. Ben benieuwd of 't nog volk gaat trekken. :)

Zodra er weer dingen zijn die wat 'zekerder' zijn, zal ik 't wel weer melden. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

@daniel ik reed regelmatig met lijn 1 tussen 2010-2012 ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat er minder dan 18 mensen in de bus zaten buiten de spits terwijl dat voor 2010 op het zelfde moment altijd maar 5-7 waren. (ik rijd dan rond midageten, soms rit eerder of later en rond 15.00, voor de avondspits) Nou je het zegt, dom van me dat hoeft natuurlijk niet 3x zoveel te zijn over alle ritten... :oops: In 2011 ging dat 18 mensen niet meer want de bus moest altijd (redelijk veel) mensen laten staan. Heb het zelfs een keer zo bar gezien dat we allemaal moesten uitstappen en dat er grote bus gebeld moest worden :roll: . dat het taxibus werd kwam door de taxiboer... de taxiboer is opgegaan in een ander bedrijf en de lijn was opgeheven. aangezien de lijn minder dan 1xhalf uur ging was het (volgens kranten) praktisch gezien geen stadsbus volgens concessie regels en kon de lijn zo worden opgeheven. de lijn is in 2011 nog rendabel gebleken alleen arriva zij simpelweg nee. daar komen die petities dan weer vandaan om de lijn te houden. (vermoedelijk kwam die "nee" omdat er dan nog 2 bussen bijbesteld hadden moeten worden voor hogere prijs, maar daar ben ik niet zeker over.)


Ik heb nooit gesnapt waarom arriva zo simpel nee zei tegen een belangrijke lijn in dordt. Je moet notabene vanaf de meeste wijken nu 50+ min. met de bus om bij een ziekenhuis te komen...
Lijn 2 zoals ie nu rijd lost probleem compleet NIET op. aangezien de meeste reizigers van stadspolders naar sterrenburg en dordwijk gingen.

toch ben ik wel nieuwsgierig wat de exacte cijfers van lijn 1 in 2010/2011 waren....


anyway moeten ze 21 niet aan de RET overlaten?, die is er toch al in het ridderig kerkje.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ik blijf het toch een raar verhaal vinden. Lijn 1 heb ik door de jaren heen gekend, maar zo druk heb ik ´m zelfs met halfuursdienst nog niet gezien.
Stadspolders - Dordwijk/Sterrenburg was in het strippenkaarttijdperk nog wel aantrekkelijk omdat het een zone scheelde, maar doordat het nogal een slingerlijn is zijn de ritprijzen bij de invoering van de OV-chipkaart fors gestegen. Ik heb ooit zitten rekenen en als ik me niet vergis was het voor diverse ritten zelfs goedkoper om via het station te reizen.

Dat hij makkelijk kon worden opgeheven heeft te maken met de concessie-eisen: lijn 1 had amper haltes waar het de enige lijn was dus ook zonder die lijn namen de loopafstanden naar een bushalte niet toe. En het Drechtwerk-vervoer, z´n belangrijkste functie, is opgevangen door de (inmiddels alweer vervallen) combinatierit 5/8.
Stefan schreef:En tijdens 't typen van dit bericht schoot me nog een wijziging te binnen.. :P De 388 gaat vanaf volgend jaar ook op zaterdag rijden, eindelijk. Ben benieuwd of 't nog volk gaat trekken.
Oeh, da´s lang geleden. In 2003 heeft de 388 voor het laatst op zaterdagen gereden als zelfstandige lijn, daarna tot eind 2006 nog als combilijn 387/388. Maar dat was nog wel met de route via de snelweg i.p.v. de huidige door de Alblasserwaard.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Lijn 1 was erg belangrijk voor ouderen in parkhuis.
ook drakensteynlaan - amstelwijck was een drukbezocht deel.
Lijn 620 bied geen vervanging voor lijn 1 bij parkhuis.

Het ging niet om prijs maar om snelheid. lijn 1 was je in 20 min. stadspolder - sterrenburg. nu duurt dat 40-50 min.

dordwijk-amstelwijck was het stuk dat niet rendabel was over het algemeen. dat stuk was laatste jaren altijd leegrijden.
Ik blub in het Drecht.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Busfoto.nl »

Daniel schreef:Van de cijfertjes bedoel je neem ik aan? Staan op m´n eigen site, maar dat is eigenlijk gewoon een pagina van de officiële SVD-site die ik hergebruikt heb (die site beheerde ik tot eind 2006 namelijk): http://www.ovronddordt.nl/site/svdincijfers.php Ik moet nog eens kijken of ik ook nog nieuwere cijfers had. Oudere moet ik nog wel ergens hebben maar die zijn slecht vergelijkbaar door een andere telmethode.
Wat een enorm hoge cijfers, bijvoorbeeld op lijn 5. Gebaseerd op de huidige dienstregeling 33 reizigers per rit. Zijn deze cijfers, wel betrouwbaar?
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 08 aug 2014, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote ingekort
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Je kunt slecht vergelijken met de huidige dienstregeling. Lijn 5 was ten tijde van die cijfers nog Sterrenburg - Staart namelijk en 4 Wielwijk - Stadspolders. Nu is het 4 Wielwijk - Staart en 5 Sterrenburg - Stadspolders.
Maar de cijfers (zijn de officiële telcijfers, dus ja, dat is wel betrouwbaar) laten precies zien waar het goudmijntje van de stadsdienst Dordrecht ligt: in Krispijn. Die wijk blinkt zelfs nu in het OVC-tijdperk nog uit in de massale verkoop van kaartjes op de bus ook.
En zoals in het gelinkte tabelletje dus al zichtbaar is: 25% van alle buslijnen komt door Krispijn (3, 4 en 5) en die vervoeren 75% van alle reizigers.

Maargoed, lijn 5 is altijd al de drukste lijn geweest ja met ook in de daluren goed bezette bussen. Gold trouwens ook voor lijn 4 tussen Stadspolders en het centrum destijds. De kracht van die verbindingen zit 'm in de gemiddelde snelheid die door strategisch gelegen busbanen behoorlijk hoog ligt. Dat, in combinatie met de parkeerchaos in het centrum van Dordrecht, is ten tijde van SVD echt een behoorlijke trekker van keuzereizigers geweest. In de spits was de bezetting namelijk altijd al wel heel behoorlijk.
wilburg22 schreef:Het ging niet om prijs maar om snelheid. lijn 1 was je in 20 min. stadspolder - sterrenburg. nu duurt dat 40-50 min.
Als je op het station uitstapt en op de volgende rit gaat wachten wel ja. Lijn 5 rijdt Keplerweg - Stadspolders (je moet immers wel vergelijken vanaf een plek waar ook lijn 1 kwam) in slechts 30 minuten volgens de huidige dienstregeling :wink:
Het traject wat echt fors trager is geworden na de opheffing van lijn 1, Dubbeldam - Dordwijk, is daarnaast inmiddels opgevangen door de verlegde lijn 2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

ik bereken vanaf de heelalstraat(dus ind it gevAL blaauwweg oost), lijn 5 die (zoals ie vaak doet) 4 min. wacht op station en 5 min. op bakema-erf. Uitgaande uitstap op maaskant-erf (tijden gebaseerd winterdiesnt 2014)

Even over lijn 5, die zit buiten de spits op ma-vr vaak met alle zitplaatsen beet en 5-10 staanden. in de spits is het proppen en aanstampen, soms moet er extra bus worden geroepen. zien we toch die fijne wright commanders noges :)
Ook in het weekeind is 5 nooit echt leeg. ik denk dat het reizigersgemidelde op werkdagen zon 45 is op het moment en op za/zo zon 12 (gemidelde van mensen verdeeld over hele rit. Tellen tussen iedere halte en daar gemidelde van maken)

7 heeft op avond en zo nooit meer dan 6 passagiers. zou makkelijk kunnen met 8 pers. busje 1 keer per uur. op zaterdag en doordeweeks is de grote bus echt nodig.

Wat mij betreft kan lijn 2 en 10 op zondag ook naar 1 keer per uur mer 8 pers. busje
en zou lijn 5 doordeweeks met gelede bussen rijden.
Lijn 3 zou op zondag ook naar 1 keer per uur met 8 pers. busje kunnen.
Lijn 8 zou dan ma-za gaan rijden basis 1xuur. spits 4xuur.
Lijn 6 naar nieuw krispijn zal terugkomen maar dan langs essenhof naar dordwijk en niet omkeren naar station. dan 2xuur ma-vr en 1xuur za-zo met 8 pers. busje

Maarja das niet mijn beslissing jammergenoeg.
Ik blub in het Drecht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

kreeg vandaag te horen, dat de stadsdienst 10 parttime chauffeurs aan mag nemen, omdat ze er een lijn bij krijgen.
zal de stadsdienst dan misschien lijn 11/12 of zo gaan doen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

@Wilburg22: Gelukkig niet nee, maar laten we het hier maar een beetje bij feiten houden in plaats van nu ook nog eigen verzinsels toe te gaan voegen.
Zou trouwens niet te snel naar het taxibusmiddel grijpen, ookal is lijn 2 op zondag inderdaad niet bepaald de sterkste lijn (per rit nog veel zwakker dan lijn 1 was). Lijn 3 op zondag op station - Crabbehof gaat trouwens nooit in een taxibusje passen, zelfs het rustiger deel naar Oudelandshoek is al twijfelachtig (bezetting varieert nogal, gemiddeld 13 per rit) maar bij een uurdienst krijg je dan nooit iedereen mee. Zover ik weet mag dat nieteens voor de hoofdlijnen van het stadsnet in de huidige concessie.

8 op zaterdag heeft weinig zin, er woont niemand langs die route en het aantal werkenden zal die dag minimaal zijn. Hooguit de woonboulevard zou er iets aan kunnen hebben, zover men daar überhaupt met de bus heen gaat (en dan komen er nog streeklijnen op loopbare afstand)
En lieve help, niet weer een lijn naar Nieuw-Krispijn... die is niet zonder reden al twee keer opgeheven met z'n 3 reizigers per rit. Je bent ook zo inconsequent als wat trouwens: lijn 7 kan met 6 reizigers per rit volgens jou naar een uurdienst en dan wil je voor die 3 reizigers naar Nieuw-Krispijn 2x/uur gaan rijden :roll:

@zone5324bericht: als de stad op 11/12 zou gaan rijden krijg je toch eerder een verschuiving van werk naar een andere vestiging? Maar kan zelf inderdaad ook niet echt een logische extra lijn bedenken voor vestiging Dordrecht. De Hoven is nou niet echt een wijk waar je vervoersvraag verwacht en de nieuwe wijk nabij de kruising van spoor en N3 bij Amstelwijck in de buurt zou je hooguit een verlengde lijn voor verwachten (daar kan lijn 4 immers makkelijk naartoe doorrijden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Lijn 11 en 12 zullen vanaf volgend jaar inderdaad gereden worden door Dordrecht, gaat ook gekoppeld worden aan lijn 2. Houdt dus ook in dat er hybrides buiten Dordt gaan komen! :P
Laatst gewijzigd door Stefan op za 09 aug 2014, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door marvinkok »

Jawel joh, conbinatie van stad en streek is heerlijk ;)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Hallo iedereen, ik heb een vraagje. Ik ben erg nieuwsgierig naar de plannen en aanbestedingen van het DAV-gebied in 2015. Waar lezen jullie dat of halen jullie al die info vandaan? Kan iemand de link sturen naar de plannen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door BR628 »

Aanbesteding duurt nog wel even, in 2018 pas. En de plannen die hier rondzweven zijn nog intern en alleen een select gezelschap kan het weten als je wat contacten hebt in de regio. Voor de lurkers hier is het gewoon afwachten tot de drgl openbaar wordt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Exactly. :) Da's ook wel de reden waarom ik er bij zet dat 't allemaal plánnen zijn. :P Heb zelf wat 'contacten' omdat ik bij Arriva werk. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

@daniel
Er is altijd grote fout in lijn 6 geweest. hij reed alleen in de rustigste uren en reed niet naar de essenhof. dordwijk - nieuw krispijn zou best rendabel kunnen zijn. darbuiten een ev. stop achter station zal een snellere verbinding sterrenburg station geven.
door 7 naar uurdienst langs het lege leerpark te doen en dan 6 2xuur langs ziekenhuis en woonwijk... das niet onlogisch.
8 op zaterdag zou 1e tolstraat, tweede tol en pannekoekenhuis wilhelminaboom beter verbinden. daarbuiten met doorrit naar slangenburg nog best handig als je bij rio je auto moet ophalen :lol:

@iedereen
Nu terug naar realiteit ,ik heb soms last van een hoofd vol ideeen :D .

stdsdienst komt al hybride bussen tekort... nu ook nog 11/12? dan zullen er op zn minst 3 nieuwe hybride bussen moeten komen OF op zn minst 3 buscyclussen met citybus rijden.... dat gaat niet werken.
DAV moet hoedanook volgen jaar al nieuw materieel hebben. ze zijn over hun consessie houdbaarheidsdatum. (max. gemiddelde leeftijd tot 8 jaar. das nu al 9 jaar. (wrights 2001/2002 is 12 jaar) (omnilinks uit 2003, berkhofs uit 2002 en 1tje uit andere consessie uit 2004) (hybride uit 2011 en irisbus uit 2010) ruim 65% is wright commanders (taxibusjes en de hocl berkhof en wirght cadet die in gorinchem rijden niet inbergepen.)
ben benieuwd...
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Die Irisbussen zijn toch al uit 2007?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

De eis is 12,5 jaar maximum voor een individuele bus, over het hele wagenpark genomen mag de gemiddelde leeftijd max 9 jaar zijn, is allemaal terug te lezen in openbare stukken. Nu de Integro's zijn vervangen door Volvo's (2013/2014) zal de gemiddelde leeftijd weer keurig in orde zijn. De Wrights zijn over het algemeen uit 2003, de Ambassadors uit 2004, de Scania's uit 2006, de Irisbussen uit 2007. De Berkhof en de Cadet waar wilburg het over heeft zijn al lang niet meer in dienst. Met de Wrights kan Arriva nog tot in 2015 door, omdat airco ook geen concessie-eis is in DAV. Dat zal het waarschijnlijk pas worden als de boel weer opnieuw wordt aanbesteed en dat duurt nog een paar jaar.

@Omnilezer,
Sommige overheden (in hun functie als concessieverlener) zetten bepaalde vervoersplannen online, zoals dus de stadsregio Rotterdam. Aangezien de concessie-DAV vooral in het zuidoosten (Ridderkerk e.o.) een behoorlijke portie vervoer uitvoert zijn die plannen ook in het vervoersplan opgenomen. Even googelen op de relevante zoektermen en je komt het vanzelf tegen. De regio Ridderkerk is het enige dat naar mijn weten 'live' staat, bij de relevante overheden binnen de Drechtsteden heb ik nog geen openbare documenten gezien.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

alles is te onderhandelen. Airco in Dordt is dus mogelijk, maar Arriva zal er een prijs voor vragen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

wilburg22 schreef:@daniel
Er is altijd grote fout in lijn 6 geweest. hij reed alleen in de rustigste uren en reed niet naar de essenhof. dordwijk - nieuw krispijn zou best rendabel kunnen zijn. darbuiten een ev. stop achter station zal een snellere verbinding sterrenburg station geven.
Op zich een goeie ja, die verbinding is er al sinds de flop van het driebussensysteem niet meer maar heeft jaren met grote bussen gereden. Nadeel is dan wel dat je aan de achterzijde van het station moet gaan vertrekken (anders zijn 2 en 7 aantrekkelijker in reistijd) en dan sta je toch wat verstopt met je bus, heb je een onhandige overstap en kan je niet door naar het centrum. Dan heb ik toch liever de huidige opzet waarbij op de directe omgeving van de Essenhof na diverse haltes van 2/7, 5 of het station op loopafstand van Nieuw-Krispijn liggen.
stdsdienst komt al hybride bussen tekort... nu ook nog 11/12? dan zullen er op zn minst 3 nieuwe hybride bussen moeten komen OF op zn minst 3 buscyclussen met citybus rijden.... dat gaat niet werken.
De hier genoemde koppeling van 2 aan 11/12 lijkt mij juist een efficiente. Lijn 2 rijdt zijn hele rit in een half uurtje en een rondje Zwijndrecht kan in een uurtje, dus het geheel kan met drie bussen gereden worden.

@marvinkok: lijn 11 en 12 zijn nou ook niet echt streeklijnen hoor. 'tis dat je even een brug over gaat maar je blijft constant in stadsgebied. Eigenlijk rijdt je zelfs met de "streek"lijnen van Dordrecht naar Rotterdam nergens de bebouwde kom uit (op een stukje van de 92 na)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 31 gasten