Europees hsl-netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS

Re: Europees hsl-netwerk

Berichtdoor PHS » Wo 03 Apr 2019, 12:59

Z2N schreef:Maar, PHS, als jij een andere effectieve manier weet om de modal shift te faciliteren zonder nog rigoureuzere maatregelen te nemen, hoor ik dat graag. :)

Daar wil ik best een poging toe doen :Y

Ik denk dat een model shift bereikt kan worden door een combinatie van gericht overheidsbeleid en het eerlijker maken van de internationale spoormarkt.

De overheid moet bekijken welke verbindingen in aanmerking komen voor het introduceren of verbeteren van de spoorverbindingen om reizigers uit het vliegtuig te krijgen. Sommige bestemmingen zouden nu al verbonden kunnen worden met het netwerk van internationaal treinverkeer, maar heel veel bestemmingen niet, onder meer door infrastructurele en technische beperkingen. De overheid moet daarbij zijn prioriteiten op orde hebben, want er zijn maar beperkte middelen om de infrastructuur te verbeteren. De overheid moet dan ook uitgaan van de vraag naar een verbinding en de ecologische winst die geboekt kan worden in plaats van te redeneren vanuit de infrastructuur zelf. Daarnaast kunnen overheden ook overwegen om subsidies of bepaalde belastingvoordelen aan spoorbedrijven te geven om nieuwe verbindingen op te zetten of bestaande verbindingen te verbeteren.

Ik zou echter niet al te veel ingrijpen in de spoormarkt en parallel daaraan de vliegmarkt. De trein kan nu al goed concurreren met het vliegtuig, zelfs als de verbinding relatief onaantrekkelijk is (IC Berlijn bijvoorbeeld). Bovendien zullen de prijzen van vliegtickets de komende jaren gaan stijgen door een tekort aan piloten en capaciteit op luchthavens en de verminderde concurrentie door het faillissement van diverse luchtvaartmaatschappijen. Het prijsverschil tussen de trein en het vliegtuig gaat daardoor afnemen, mits de concurrentie op de spoormarkt eerlijk wordt, want anders kunnen DB, SNCF, Thalys, Eurostar en consorten zichzelf in de markt blijven zetten als spoormonopolist met premiumproduct.

Ook moet de macht van de overheid ingeperkt worden om de internationale spoormarkt eerlijker te maken. Mijn indruk is dat veel overheden bereid zijn om het internationale treinverkeer te verbeteren, zo lang het maar niet ten koste gaat van de belangen van het nationale spoorbedrijf (NMBS en SNCF bijvoorbeeld). Hoewel er vanuit de EU maatregelen genomen worden om de internationale spoormarkt verder te liberaliseren, is dit in de praktijk toch vooral een wassen neus. Nieuwe verbindingen kunnen nauwelijks tot stand komen zonder toestemming/medewerking van het nationale spoorbedrijf. Slechts in een beperkt aantal landen (Zweden, Tsjechië en Italië) is er sprake van serieuze concurrentie op de langeafstandsverbindingen. Internationaal is dat nog minder: er zijn wel een paar grensoverschrijdende treinverbindingen, maar daar hebben de nationale autoriteiten vaak wel een dikke vinger in de pap. Zo lang het gemakkelijk blijft voor overheden om buitenlandse of private vervoerders te frustreren in hun plannen, gaat er weinig veranderen.
- vertrokken -

Z2N

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 16:06

Dus je wil geen maatregelen nemen om het spoorvervoer goedkoper te maken, ervanuitgaande dat door de verminderde concurrentie op de vliegmarkt de prijzen daar omhoog gaan. Dat zorgt naar mijn idee niet per sé voor een betere markt, alleen maar voor hogere winstmarges voor de vliegtuigmaatschappijen. Ook wil je meer spoorverbindingen aanbieden door subsidies (en daarbij dus concessies), terwijl al eerder gebleken is dat dat zorgt voor een oligopolie (busmarkt in Nederland bijvoorbeeld), en niet per sé voor een goede kwaliteit (Southern Rail). Geen van de beide maatregelen zorgt mijner inziens voor een kwalitatiever treinproduct.

Ik ben het met je eens dat de macht van de overheid misschien wat ingeperkt moet worden. Maar een stelsel waarin juist meer directe concurrentie aangespoord wordt zou daarin grote stappen zetten. Want als zoiets in Nederland ingevoerd wordt (voor jouw plannen is Europese samenwerking nodig, voor de mijne niet), zou niet alleen NS, maar letterlijk iedereen met plannen om een treindienst naar Nederland in te voeren ervan profiteren. De voorbeelden die je aanhaalt zijn mogelijk geworden omdat de nationale overheid financiële voordelen bood voor de gehele markt, waardoor toegang tot de markt makkelijker werd. Dat lukt echter niet met subsidies op internationaal vervoer, omdat daar nieuwe internationale afspraken voor nodig zijn (en dat moet door de molen van de EU), of vervoersconcessies (hetgeen haaks staat op meer concurrentie). Een systeem waarbij jan en alleman van de Nederlandse overheid geld terug kan krijgen als zij aan kunnen tonen dat zij mensen per trein vervoeren én een bepaalde kwaliteitsstandaard hebben kan in theorie in 2021 door de Nederlandse overheid ingevoerd worden.
Journey of a night time

Flickr!

PHS

Berichtdoor PHS » Wo 03 Apr 2019, 16:59

Z2N schreef:Dus je wil geen maatregelen nemen om het spoorvervoer goedkoper te maken, ervanuitgaande dat door de verminderde concurrentie op de vliegmarkt de prijzen daar omhoog gaan. Dat zorgt naar mijn idee niet per sé voor een betere markt, alleen maar voor hogere winstmarges voor de vliegtuigmaatschappijen.

Ik wil inderdaad niet in de spoormarkt ingrijpen om zo lagere prijzen af te dwingen. Om een model shift van het vliegtuig naar de trein te bewerkstelligen, moet de trein goedkoper en comfortabeler zijn ten opzichte van het vliegtuig. De concurrentiepositie van de trein verbetert vanzelf als de prijzen van vliegtickets stijgen. Reizigers voorzien van 'goedkope' treinkaartjes (de subsidie betalen we immers met z'n allen weer terug via de belastingen) moet geen doel op zich zijn: het verstoort de markt en is op de langere termijn niet houdbaar - de kosten stijgen immers door het bereiken van de model shift. Hoe wil jij jouw subsidiestelsel in stand houden naar mate de model shift toeneemt?

Het is overigens niet zo dat de winstmarges van luchtvaartmaatschappijen dusdanig veel zullen stijgen, ze komen eerder terug op hun gebruikelijke niveau. De afgelopen jaren zijn de winstmarges fors gedaald vanwege de prijzenslag en de toenemende kosten. In 2015 maakte de luchtvaart als geheel € 36 miljard winst over 3,565 miljard passagiers, oftewel € 10,10 winst per passagier. In 2018 maakte de luchtvaart als geheel € 32,3 miljard winst over 4,343 miljard passagiers, oftewel € 7,44 winst per passagier. Het is geen toeval dat er nogal wat maatschappijen omvallen :wink:

Z2N schreef:Ook wil je meer spoorverbindingen aanbieden door subsidies (en daarbij dus concessies)

Het subsidiëren van het internationale treinverkeer kan op vele manieren - en het door jou voorgestelde stelsel is daar een voorbeeld van. Zelf denk ik aan aanschafsubsidies voor duurzame en comfortabele treinen (bijv. voor een nieuwe vloot aan nachttreinen, die kunnen namelijk heel succesvol zijn) en subsidies voor het aanbrengen van beveiligingssystemen of omvormers zodat meer treinen de grens over kunnen steken. Van concessies ben ik niet zo'n fan, dat zou je inmiddels wel moeten weten :mrgreen: Ik ben het dan ook eens met je pleidooi voor meer directe concurrentie, al denk ik wel dat er eerst Europese afspraken gemaakt moeten worden om dat mogelijk te maken in plaats van dat landen als België en Frankrijk moedwillig iedere vorm van concurrentie buiten de deur kunnen houden.
- vertrokken -

Z2N

Berichtdoor Z2N » Wo 03 Apr 2019, 17:24

PHS schreef:Hoe wil jij jouw subsidiestelsel in stand houden naar mate de model shift toeneemt?

Ik denk dat doordat de modal shift verschuift, de spoorwegsector zichzelf beter kan bedruipen. Een nachttrein met 200 passagiers is lastig in stand te houden, maar als je in plaats daarvan 300 of 400 mensen meeneemt wordt het al snel haalbaarder. Mijn stelsel houdt bovendien stand zolang er nog vraag is naar snellere verbindingen, dus zolang er nog een zakenmarkt is die wel baat heeft bij het uurtje reistijdwinst van vliegen naar de City kan het standhouden.

PHS schreef:Het subsidiëren van het internationale treinverkeer kan op vele manieren - en het door jou voorgestelde stelsel is daar een voorbeeld van. Zelf denk ik aan aanschafsubsidies voor duurzame en comfortabele treinen (bijv. voor een nieuwe vloot aan nachttreinen, die kunnen namelijk heel succesvol zijn) en subsidies voor het aanbrengen van beveiligingssystemen of omvormers zodat meer treinen de grens over kunnen steken.

Dat zijn inderdaad wel goede opties, al kan ik me wel voorstellen dat aanschafsubsidies voor internationale treinen niet toegestaan zijn onder huidige EU-regels. Het is wel een goede optie, omdat je daarmee ook controle kan houden op de kwaliteit van het materieel (ik ben zelf meer fan van het Britse nachttreinmodel met kleinere tweepersoonskamers dan de Europese standaard met grotere driepersoonskamers, dat biedt meer privacy). Wel heb je zo minder controle over het uiteindelijke product, omdat een maatschappij natuurlijk zijn subsidie al ontvangt voordat de dienst begint.

PHS schreef:Ik ben het dan ook eens met je pleidooi voor meer directe concurrentie, al denk ik wel dat er eerst Europese afspraken gemaakt moeten worden om dat mogelijk te maken in plaats van dat landen als België en Frankrijk moedwillig iedere vorm van concurrentie buiten de deur kunnen houden.

Zijn we het gelukkig wel met elkaar eens over iets. :mrgreen: Al denk ik wel dat het lastig wordt om zoiets binnen EU-verband te regelen, omdat juist de landen die er niet gelukkig mee zijn dat zij minder controle krijgen wetgeving kunnen vetoën. In plaats daarvan kan je gebruik maken van de huidige regels gebruiken (het vierde spoorpakket is aangenomen door het EP), landen die meer vervoer willen zullen echter sneller en beter effect krijgen als zij zelf sturende maatregelen nemen.
Journey of a night time

Flickr!

Klaasje

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Apr 2019, 18:07

Het is een verschuivende model split óf een model shift.

isadora

Berichtdoor isadora » Wo 03 Apr 2019, 19:20

Ladies en gentlemen; is het nu "modal shift", of is het "model shift", of als we toch niet weten hoe het geschreven moet worden, kunnen er dan geen eigentaalse termen voor gevoerd worden?
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Aking

Berichtdoor Aking » Wo 03 Apr 2019, 19:28

modellgeschift?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Suus

Berichtdoor Suus » Do 04 Apr 2019, 03:15

isadora schreef:Ladies en gentlemen; is het nu "modal shift", of is het "model shift", of als we toch niet weten hoe het geschreven moet worden, kunnen er dan geen eigentaalse termen voor gevoerd worden?
Vervoermodaliteitsverschuiving.
model split
Vervoermodaliteitenonderverdeling.
Rame à l'approche

isadora

Berichtdoor isadora » Do 04 Apr 2019, 07:55

Kortweg "modaliteitswissel" in plaats van "modal shift".
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

trolly

Berichtdoor trolly » Do 04 Apr 2019, 08:00

Begint al als nederlands te klinken. Ik zie ook wel wat in modaliteitverandering of modaliteitverschuiving.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Terug naar “Ideeën OVer OV”