buszones

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
san
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 16:40

buszones

Bericht door san »

dag,
kan iemand mij vertellen op welke manier de buszones ingedeeld worden, soms zit ik 22 minuten in de bus n betaal ik 3 strippen, en een stukje van net 10 minuten kost me soms 4 strippen. Ik was daarom benieuwd waar op gelet wordt bij het indelen van de zones en wie de zones indeeld, provincie of het rijk?

al vast bedankt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door Daantje »

Wat jij noemt kan sowieso afhangen van de plaats waar je instapt en uitstapt. Als jij vlak voor een zonegrens instapt, de zonegrens passeert, een zone door reist en vlak na de zonegrens weer uitstapt ben je vier strippen kwijt voor een stukje wat net zo lang kan zijn als van het ene uiterste van de zonegrens naar het andere uiterste van de zonegrens waar je maar twee strippen voor kwijt bent.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: buszones

Bericht door Ruben »

De zones zijn oorspronkelijk in samenspraak met gemeentes en provincies opgezet. Gemeentes hebben hierbij geprobeerd de zonegrenzen zoveel mogelijk met de gemeente (of stads-)grenzen samen te laten vallen. Bij latere uitbreidingen van de stad is dit voordeel echter komen te vervallen en werden ritjes binnen dezelfde stad dus duurder dan binnen het oude gedeelte van een stad.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door reisthijs »

Bijvoorbeeld, in Utrecht is de centrumzone flink opgerekt zodat het zuiden van de stad er helemaal inpast, de zone van Nieuwegein is ook zo dat de hele plaats erin past. Gevolg hiervan is dat tussen deze twee zone's in een extra smalle zone is, waardoor je tussen twee opeenvolgende haltes twee zonegrenzen passeert. (Met de sneltram van Utrecht CS tot P&R Westraven is 2 strippen, een halte verder reizen kost 4 strippen.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door Suus »

Tussen Den Haag en Zoetermeer is er ook zo'n zone. In Rotterdam is er jaren geleden met de zones geschoven zodat de zone van Prins Alexander niet meer de centrumzone raakt, zodat de opbrengsten bij de metro omhoog gingen. (Daar heb ik een stevige discussie over gevoerd met een meneer uit Ommoord, die dat na al die jaren nog niet wist en het een schande vond dat de chipkaart hem zoveel geld ging kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: buszones

Bericht door 88122903 »

Er is niet echt een systeem om dat te bepalen hoe je zone grensen moet indelen.
Bij het invoeren van de landelijke strippenkaart heeft men geprobeert de zones in te delen naar gemeente/wijkgrenzen, helaas is deze logica een beetje vervaagt door het enorme voordeel die de strippenkaart had.
Het probleem is dat je met een universele strippenkaart niet kunt zien hoeveel pasagiers er exact per consesie gebied reizen, het is zelfs zo dat er geen administratie bestaat die laat zien welke zone nummers in de ster abonomenten gezet worden.
Hierdoor gebeurd het volgende:

-De landelijke jaarinkomsten van de strippenkaarten/abonomenten worden opgeteld
-Vervolgens wordt het totaal aantal zones in Nederland gedeeld door de jaarinkomsten, waardoor er een vast bedrag per zone ontstaat
-Vervolgens wordt er gekeken hoeveel zones er per consessie gebied zitten, waneer er in het concessiegebied pietje 3 zones zijn krijg je het vaste bedrag per zone x3, van dit bedrag moet het openbaar vervoer in het consessie gebied pietje geregeld worden.

Omdat lokale amtenaren van de gemeentes/gedeputeerde staten een goed budget voor hun lokale OV willen, worden de zone grensen kleiner per regio vaak kleiner gemaakt, waardoor er meer ontvangen wordt voor hun loklale OV systeem.

Dit gedoe zorgt er natuurlijk voor dat de kilomter/reistijd/zoneverhouding nog omslagtiger wordt dan het al is.
Daarom hoop ik dat het nieuwe OV chipkaart systeem er voor zorgt dat gemeentes en vervoerders beloont worden als ze echt goede routes bedenken waar veel meer pasagiers mee vervoerd worden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: buszones

Bericht door Jurjen »

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen, 88122903? Zet volgende keer eerst je eigen gedachten uiteen, en maak er dan een samenhangend betoogje van, want ik kan hier echt niks uithalen. Ja, wat losstaande "feiten", maar een gedachte? Nee.

- Zones zijn in essentie ingedeeld naar gemeentegrenzen.
- De strippenkaart had een enorm voordeel. (Wat was dat?)
- Het is onduidelijk hoeveel passagiers per concessie gebied reizen. (Hier hebben we het doorgaans over Provincies.)
- Dus gaan lagere overheden (Gemeenten) zonegrenzen aanpassen (hebben die überhaupt wat over zones te zeggen?)
- De verhoudingen worden omslachtiger. (Hoezo? Als gemeenten hun zones allemaal verkleinen, kom je toch juist op een fijnmaziger, en dus reeëler systeem uit?)
- Waarom moeten overheden en instanties beloond worden voor het bedenken van routes waar meer passagiers mee vervoerd worden? Dit is namelijk hetzelfde als het verschralen van aanbod in dunbevolkte gebieden, en versterken van aanbod in dichtbevolkte gebieden, die toch al ontsloten zijn, maar enkel 'beter' ontsloten worden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door JeePee »

88122903 schreef:-De landelijke jaarinkomsten van de strippenkaarten/abonomenten worden opgeteld
-Vervolgens wordt het totaal aantal zones in Nederland gedeeld door de jaarinkomsten, waardoor er een vast bedrag per zone ontstaat
-Vervolgens wordt er gekeken hoeveel zones er per consessie gebied zitten, waneer er in het concessiegebied pietje 3 zones zijn krijg je het vaste bedrag per zone x3, van dit bedrag moet het openbaar vervoer in het consessie gebied pietje geregeld worden.
Ehhh waarom dienen vervoerders dan te tellen in november (NVS jaartelling) en krijg je rond die tijd een enquete bij de aankoop van een strippenkaart? Simpel, omdat vanuit die gegevens de verdeelsleutel voor de strippenkaartgelden bepaald wordt. Het aantal zones in een concessiegebied heeft daar niets mee te maken, behalve dan dat men uiteraard ook de kosten van een rit moet weten. Dat maakt de verdeelsleutel nauwkeuriger bij de analyse van de enquetes. Men weet dan namelijk niet alleen waar men gereisd heeft, maar ook over welke afstand..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door Suus »

Het lijkt mij inderdaad logisch dat er in de centrumzone van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam iets meer reizen met het openbaar vervoer plaatsvinden dan in een landelijke zone ergens in Oost-Groningen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: buszones

Bericht door Vinny »

Ehhh waarom dienen vervoerders dan te tellen in november (NVS jaartelling) en krijg je rond die tijd een enquete bij de aankoop van een strippenkaart? Simpel, omdat vanuit die gegevens de verdeelsleutel voor de strippenkaartgelden bepaald wordt. Het aantal zones in een concessiegebied heeft daar niets mee te maken, behalve dan dat men uiteraard ook de kosten van een rit moet weten. Dat maakt de verdeelsleutel nauwkeuriger bij de analyse van de enquetes. Men weet dan namelijk niet alleen waar men gereisd heeft, maar ook over welke afstand..
Sorry dat ik het zeg, maar dit is een uiterst oppervlakkige en niet-nauwkeurige manier om reisgegevens te verkrijgen. Ik heb een OV-rapport van de stadsregio Amsterdam gelezen dat op basis hiervan bedacht wat de drukste haltes waren, terwijl dit gewoon niet waar is. Er werd een drukke halte gedefinieerd waar ik nog nooit iemand in heb zien stappen, noch waar er fietsen staan van reizigers.Natuurlijk is dit geen wetenschappelijk verantwoorde conclusie, maar dat een enquete en een jaartelling natuurlijk ook niet.

De OV-chipkaart gaat hierin eens echt verandering brengen, zodat de vraag en het aanbod nog veel beter op elkaar worden afgesteld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Sorry dat ik het zeg, (...)
Waarom "sorry"? De reden waarom de vervoerders zo graag de OV-chipkaart willen is juist omdat die tellingen zo onbetrouwbaar zijn.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: buszones

Bericht door JeePee »

Precies, ik geen alleen een weergave hoe het nu gaat. Dat dit een op-zijn-zachts-gezegd geen ideaal systeem is moge duidelijk zijn. En inderdaad zoals Geert als zegt kan die OVC niet snel genoeg geïmplementeerd zijn.
san
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 16:40

Re: buszones

Bericht door san »

Weet iemand of de zones tussen Rhenen en Wageningen en Ede en Wageningen ooit zijn veranderd? Er ligt tussen Wageningen en Rhenen namelijk een zone,4050, van zo´n 3.5 km, die er misschien ooit niet was. dat kan als de zones rond rhenen en Wageningen aan elkaar zouden grenzen. ik heb een zonekaart gevonden: http://www.reiziger.connexxion.nl/web/s ... ntid=29986

weet iemand misschien waar ik oude zonekaarten kan vinden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten