tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door tsov »

Misschien is dit het begin van een serie, ik merk vanzelf wel hoeveel afleveringen er komen :wink:
In ieder geval heet dit "tsov wandelt", dus dat impliceert dat ik wandel. Wat dan zullen jullie je misschien afvragen; nou: lijnen! Ik heb dit idee een tijdje terug ontwikkeld en ben afgelopen vrijdag begonnen met GVB-Lijn 1.
Ik wandel gewoon een lijn af van begin tot eind en maak onderweg foto's :)

Goed, lijn 1.

Lijn 1 begint in het verre westen van Amsterdam: Osdorp De Aker. Het is zelfs het meest westelijke bewoonde punt van de gemeente Amsterdam na het dorp Ruigoord in het Westelijk Havengebied.
Ik vergat een foto van het eindpunt te maken, dus daarvoor grijp ik terug in m'n archief.
Afbeelding
Vanaf dit eindpunt gaat het via vrije trambaan over de Akersingel door de nieuwbouwwijk De Aker, gelegen in de Middelveldsche Akerpolder. (Ik zie een verband in die namen :lol:)
Afbeelding
Midden door de nieuwbouwwijk loopt nog de Noorderakerweg, een oude polderweg. In deze polderweg zit nu wel een overweg over de trambaan.
Afbeelding
Bij het Ecuplein gaat de trambaan de bocht om, hier aan het eind kun je zien dat het vanaf het eindpunt een perfect rechte lijn is.
Afbeelding
De andere kant op:
Afbeelding
Trammetje:
Afbeelding
De andere kant op is de Pieter Calandlaan, hier komt een tram van de brug over de Hoekenesgracht en duikt de Middelveldsche Akerpolder in.
Afbeelding
Over de brug komt de tram in het jaren '60 deel van Osdorp, dit stukje daarvan is kaalgeslagen en hier staat nieuwbouw.
Afbeelding
Verderop staat wel nog de oudere bouw.
Afbeelding
Dan gaat de tram linksaf de Meer en Vaart op.
Afbeelding
Vervolgens gaat het rechtsaf de Cornelis Lelylaan op, hier komt de tram weer op een oudere route. In 1962 werd de tramlijn naar Osdorp in gebruik genomen. Toen werd lijn 17, die eerder als proef verbust was, als tram verlengd van het oude eindpunt Surinameplein naar Osdorp (Dijkgraafplein). In 1971 werd deze verbinding in het kader van het plan 'Lijnen voor Morgen' rechtgetrokken en overgenomen door lijn 1. In 2001 verliet lijn 1 het Dijkgraafplein en ging lijn 17 daar weer heen, omdat lijn 1 werd verlegd naar De Aker. Aan het eind van de Cornelis Lelylaan gaat sindsdien lijn 1 linksaf en lijn 17 rechtsaf.
Op de Cornelis Lelylaan ligt de tram in de middenberm van een 70km-weg. Hier worden aardige snelheden ontwikkeld door de trams en bij de opening in 1962 werd het dan ook aangeprezen als het eerste Nederlandse sneltramtracé.
Afbeelding
Omdat de trambaan in de middenberm van een 'snelweg' ligt, waarlangs geen stoep ligt, kunnen de haltes niet zomaar bereikt worden. Dus zijn er onder de Lelylaan verschillende (fiets)tunneltjes waar trappen naar boven gaan om bij de haltes te komen. In de middenberm liggen een aantal haltes, ik heb bij allemaal (een) foto('s) gemaakt. Als eerste de halte Piet Wiedijkstraat.
Afbeelding
Hier kwam toevallig ook nog een mooie Blokkendoos als lestram langs :)
Afbeelding
*PLONG* Johan Huizingalaan
Afbeelding
De volgende halte is onder het NS-Station Amsterdam Lelylaan
Afbeelding
De laatste (of eerste, zo je wilt) halte in de middenberm van de Cornelis Lelylaan is de Derkinderenstraat.
Afbeelding
Bij iedere halte hingen deze bordjes in het tunneltje:
Afbeelding
Afbeelding
Vlak voorbij de Derkinderenstraat ligt de Ring A10. Hierboven, bij de afslag, ligt een rotonde voor het autoverkeer, waar de tram ook gebruik van maakt.
Afbeelding
Binnen de A10 stond vroeger het Andreas Ziekenhuis. Dit is gesloopt en nu worden daar woningen gebouwd. De 2023 rijdt langs de bouwput waar een grote hijskraan bezig is.
Afbeelding
Het laatste stukje Lelylaan...
Afbeelding
...waarna het Surinameplein volgt. Bij dit plein doorsnijdt lijn 1 het circuit, lijn 17 rondt het circuit om af te slaan en een andere route naar het CS te volgen.
Afbeelding
Daarachter ligt een kort straatje, de Surinamestraat.
Afbeelding
Hierna gaat lijn 1 over de Overtoomse Sluis, waar de Kostverlorenvaart overgaat in de Schinkel.
Afbeelding
Dan volgt de Overtoom. Hier is lijn 1 al sinds de eerste rit in 1904 aanwezig, al of niet gecombineerd met andere lijnen zoals lijn 6, 17 of 23. In 1904 eindigde de lijn op het eind van de Overtoom bij de Amstelveenseweg (links op bovenstaande foto). Al in 1906 werd de lijn verlengd naar over de Amstelveenseweg tot aan de Koninginneweg, waar een eindlus via de Saxen Weimarlaan werd gedeeld met lijn 2. In 1929 werd de lijn via de Zijlstraat verlengd naar het hagelnieuwe Hoofddorpplein. Na oorlog keerde de lijn hier voor slechts drie jaar weer terug; in 1948 werd de lijn verlegd naar het Stadionplein. Dat eindpunt heeft lijn 1 ruim 20 jaar te gast gehad, in 1971 werd de lijn dus verlengd naar Osdorp.
Afbeelding
Als de hele Overtoom gevolgd is botst de lijn op het oude hoofdkantoor van de Gemeentetram aan de Stadhouderskade waar de lijn rechts afslaat. Dat hoofdkantoor staat hieronder rechts op de foto.
Afbeelding
Bij het Leidsebosje, waar vroeger een circuit heeft gelegen gaat het linksaf over de Leidsebrug naar het Leidseplein. Hier komen vanaf de andere kant van de Stadhouderskade lijn 2 en 5 erbij.
Afbeelding
Iets typisch Amsterdams is het strengelspoor in de Leidsestraat. Helemaal uniek is het niet, maar bij mijn weten wel in Nederland. Correct me if I'm wrong :wink: Vroeger (tot de jaren '90) lag hier enkelspoor, maar dat ging bij de wisselplaatsen op de bruggen nog wel eens fout, waardoor een tram ging spookrijden :lol: Overigens ligt er nog steeds enkelspoor met wisselplaatsen in de Utrechtsestraat en het heeft voor de doorbraak voor de metrobouw in de (toen tamelijk smalle) Weesperstraat gelegen en voor de doorbraak (dus in de paardentramtijd) in de Vijzelstraat gelegen.
Afbeelding
Wisselplaatsen op de bruggen dus. Deze zijn voor de indienststelling van de (langere) Combino's, rond 2000 dus, nog verlengd, waardoor er ook twee Combino's achter elkaar passen. Het was overigens niet de eerste verlenging, want de trams zijn in de afgelopen eeuw steeds langer geworden.
Afbeelding
Bij het Koningsplein wordt het weer dubbelspoor.
Afbeelding
Linksaf het Singel op...
Afbeelding
...en vrij snel weer rechtsaf naar het Spui, hier heb ik vrijdag geen foto gemaakt, maar eerder wel.
Afbeelding
Hierna gaat het snel de Nieuwezijds Voorburgwal op, een gedempte gracht die in het begin tamelijk smal was.
Afbeelding
Daarna wordt het iets breder, maar al snel perst het verkeer tussen het Paleis op de Dam en het oude hoofdpostkantoor (nu Magna Plaza) door. Hier komen ook nog lijn 13 en 17 erbij.
Afbeelding
Hier hield ik het even voor gezien, want het was 14.50 en ik had om 15.00 college. Om 17.00 was ik weer klaar en zag ik als eerste deze bus.
Afbeelding
En ook nog een tram...
Afbeelding
Het laatste stukje voor het Centraal Station komen de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat (vroeger Nieuwezijds Achterburgwal) samen in de Martelaarsgracht.
Afbeelding
Bij de kruising met de Prins Hendrikkade gaat de tram rechtdoor de Westelijke Toegangsbrug op en dus niet rechtsaf het Prins Hendrikplantsoen (waar sinds kort geen plantsoen meer is :(), zoals deze tram heeft gedaan :?
Afbeelding
Als de tram dus rechtdoor was gegaan had hij in de Westelijke lus van het CS terecht gekomen. Met een foto hiervan besluit ik de eerste reportage in deze reeks :) Ik hoop dat het beviel :wink:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Daan »

Interessant verslag :) Van mij mogen er meer komen ;)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Ronald »

Zo, je hebt het in ieder geval serieus aangepakt! Erg mooi en interessant verslag. Trouwens wel een heel eindje lopen...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door tsov »

Nogal ja! Het duurde ook iets langer dan ik verwachtte :lol:
Ik stapte om 11.52 uit bij de eindhalte Matterhorn, om 14.50 was ik dus pas bij de Dam :shock: Bedacht me onderweg dat je heel vroeger als je bijvoorbeeld een boer uit Sloten was die zijn waren in Amsterdam wilde verkopen je ook elke keer dat takke-eind moest lopen... Wat zijn we dan verwend met zo'n tram :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Dubbele P »

Erg origineel! :) Helaas ben ik niet bekend met het reizen met een tram, zodat me dit niet bekend voorkomt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door STF »

Leuk verslag!

Ja een aardig eindje lopen, ik loop meestal geen lijn af, maar loop van het eindpunt van de ene lijn (bijvoorbeeld Dijkgraafplein) naar een ander eindpunt (bijvoorbeeld de Aker of Nieuw Sloten). Soms ook best een eind wandelen.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door dvdhoven »

Leuke reportage! :)
Even over het strengelspoor.
In Utrecht heeft het ook gelegen in de Servetstraat in de lijn naar het Ledig Erf.
Maar goed dat was voor de 2e Wereldoorlog. Het trambedrijf daar is in 1938 geëindigd.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Geert »

Dat is al lang opgebroken zeker? (Vorige keer dat ik daar liep lag het er in ieder geval niet meer :P)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Daantje »

Originele reportage, leuk idee en tof uitgewerkt :)
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Sebastiaan »

Leuk orgineel verslag, ik hoop dat er meer komen :wink:
mvg,
Sebastiaan
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door Justin »

Ahhh dus dit bedoelde je Tsov ;)!

Jeetje, wat een takkenend voor je eerste reisverslag! En ik kan wel raden wat de tweede is, na vandaag ;)...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door STF »

Het is maar 10 kilometer hoor, valt opzich toch wel mee.

Wanneer ga je lijn 50 lopen? (meer dan 20 kilometer) :P
robbebob
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:40

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door robbebob »

dvdhoven schreef:Even over het strengelspoor.
In Utrecht heeft het ook gelegen in de Servetstraat in de lijn naar het Ledig Erf.
Maar goed dat was voor de 2e Wereldoorlog. Het trambedrijf daar is in 1938 geëindigd.
Leuk verslag! Ga je dat ook met spoorlijnen doen ... vast goed voor de conditie ;)

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Strengelspoor staan er nog wat meer voorbeelden van strengelspoor.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door dvdhoven »

Geert schreef:Dat is al lang opgebroken zeker? (Vorige keer dat ik daar liep lag het er in ieder geval niet meer :P)
Opgebroken is het zeker, maar in Utrecht zijn op diverse plekken nog muurrozetten en haken te vinden van de tram. Het worden er helaas langzamerhand wel steeds minder. :cry:
Dick van den Hoven
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door deadlock »

8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door math1985 »

dvdhoven schreef:Opgebroken is het zeker, maar in Utrecht zijn op diverse plekken nog muurrozetten en haken te vinden van de tram. Het worden er helaas langzamerhand wel steeds minder. :cry:
Waar dan?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door tsov »

robbebob schreef:Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Strengelspoor staan er nog wat meer voorbeelden van strengelsppor.
Ohja, de Czaar Peterstraat... En ik maar roepen dat het uniek is :lol:

Over die muurrozetten, daar heb ik ook wel eens naar lopen speuren als ik weet dat ergens een tram heeft gereden. Onder andere in het centrum van Leiden hangen ze nog op diverse plaatsen :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: tsov wandelt #1: GVB Lijn 1

Bericht door dvdhoven »

math1985 schreef:
dvdhoven schreef:Opgebroken is het zeker, maar in Utrecht zijn op diverse plekken nog muurrozetten en haken te vinden van de tram. Het worden er helaas langzamerhand wel steeds minder. :cry:
Waar dan?
Pfoeh, zo uit mijn hoofd: In de Nobelstraat een paar forse muurrozetten, in de Korte Jansstraat een paar muurrozetten, eentje naast een erker. In de Koekoekstraat een paar haken, Herenweg: haken, Kanaalstraat: haken, Bilitonkade: dacht ik ook nog een of meer haken. Daar heeft ook nog lang een trammast gestaan.
Maar ik zal binnenkort wel eens een of meer stadswandelingen doen en dan hier een berichtje droppen. :)
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten