Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ik zag dat er al een topic was over de aanbesteding van Waterland. Van het gebied Gooi en Vechtstreek heb ik er echter nog geen een gevonden. Een goede reden om hem te openen *O* . Alleen is er wel een probleem...

Ik kan helemaal geen PvE vinden ? :| Via Google kom ik enkel op een nieuwsberichtje dat er een concept pve is maar verder kom ik niet. Ook niet op aanbestedingskalender of op de site van de provincie zelf. Niet echt een duidelijke site in tegenstelling tot de SRA. Iemand die hem wel kan vinden?

Met dank aan Geert en de provincie is het PvE te downloaden. Nu de aanbieding van XX nog zien te bemachtigen.
Geert schreef:PvE staat online:

- Programma van Eisen
- Bijlage B (Lijnprofielen)
Laatst gewijzigd door willy84 op di 11 mei 2010, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Ik heb er een tijdje terug ook naar gekeken maar helaas.. Zonder succes.
Ik verwacht wel iets rood-grijs op de lijnen 100, 101 en 102.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Ik heb nog even gezocht... en heb het PVE zelf niet kunnen vinden. Ik heb wel een reactie kunnen vinden op de inspraak op het concept-PVE wat wel enige verduidelijking geeft.
Een aantal hoofdpunten:
  • lijn 100 en 101 worden samengevoegd naar MRAnet lijn 320 (zonder traject Huizen - Naarden-Bussum_NS dus)
  • lijn 102 wordt op minimumniveau spitslijn 202 ingekort tot Tergooiziekenhuis-Amsterdam-ZO
  • Milieunorm is EEV. Voor de niet-MRAnet-lijnen is tot 2015 Euro IV toegestaan
  • Maximumtarief nachtbus is 10 euro :!:
  • looptijd Concessie: 8 jaar
Ik ben er achtergekomen dat het inleveren van de offerte's door de vervoerders op 5 april heeft plaatsgevonden. Informatie over de winnaar is dus waarschijnlijk in juni te verwachten *O*
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Dank, die had ik nog niet gevonden. Ik snap er niks van dat het PVE niet te vinden is op internet. Ik moet er toch eens over bellen. De SRA regelt dat wel netjes.
Ik kwam als opvallend punt nog wel dit tegen:
[*]Nieuw ten opzichte van eerdere concessies van de provincie Noord-Holland is dat de vervoerder
in het eerste jaar (2011) een bonus kan verdienen bij een succesvolle implementatie.
[*]Een andere noviteit is dat de vervoerder bij een hoge klanttevredenheid een aparte bonus
krijgt die direct moet worden uitgekeerd aan het uitvoerend personeel.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Je kan idd een belletje plegen met de provincie. Als die niet meewerken en je het echt héél graag wilt hebben kan je altijd nog een WOB-verzoekje indienen. :mrgreen:
De bonus voor een goede implementatie vind ik wel een erg goed idee trouwens. Al is de kwaliteit van de implementatie wel vervoerderafhankelijk heb ik het idee. De implementatie in Almere ging gigantisch goed moet ik zeggen. Veolia Haaglanden was wel erg jammer. Niet dat deze twee ook meteen maatgevend voor de bedrijven zijn maar ik hoop wel dat ze hun best doen om goed te implementeren. *O*
Een bonus voor uitvoerend personeel vind ik ook een mooie :D Al vraag ik me wel af of dat niet verdeeldheid zal geven tussen het enthousiaste en minder enthousiaste personeel omdat de bonus "net niet gehaald is" -O-
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ik weet niet hoe hoog die bonus is maar ik vind het een symphatiek idee. Dat een consessie wisseling misgaat is volgens mij altijd bij wisseling van vervoerders. In Almere is Connexxion gewoon gebleven en dan is het makkelijk veranderen natuurlijk.

Wat ik niet kan vinden is de vraag of de huidige lijn 101 van Blaricum Carpool naar het Amstelstation blijft rijden. Het schijnt lijn 320 te worden en de 102 wordt een spitslijn. Dan vraag ik me af of die 101 dan vaker gaat rijden want de 102 zit toch altijd wel redelijk vol.

Verder heeft die knakker die al die vragen beantwoord heeft echt veel copy paste werk gedaan. Bij ieder antwoord vermelden dat de eis in het PvE aan de OVprofielen voldoet vind ik wel erg stacato en niet tegemoet komen aan de wensen van de gebruikers.

Verder is het voorzieningenniveau in de dorpen wel écht uber scraal met 1 bus per uur als minimum eis (en dan hoopt men dat XX er meer aanbiedt).

Ik sprak vandaag een chauffeur en die zei dat XX de enige aanbieder was en dat er mogelijk VDL's zouden komen (ambassaors?). Maar je weet hoe het werkt met die tam tam.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Gooi- en Vechtstreek is wel echt zo'n concessie waar geen droog brood mee te verdienen valt. Want wat stelt het nu helemaal voor: Het zijn 3 stadslijnen en 14 streeklijnen. Er komt er ééntje bij (GVB lijn 49 gaat ooit over naar deze concessie), maar er zijn in het verleden al lijnen als 116 of 117 geschrapt. Connexxion heeft zo'n 4,5 jaar geleden het lijnennet drastisch gesaneerd, sindsdien is er eigenlijk weinig gebeurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

willy84 schreef:Wat ik niet kan vinden is de vraag of de huidige lijn 101 van Blaricum Carpool naar het Amstelstation blijft rijden. Het schijnt lijn 320 te worden en de 102 wordt een spitslijn. Dan vraag ik me af of die 101 dan vaker gaat rijden want de 102 zit toch altijd wel redelijk vol.
Waarschijnlijk zal lijn 102 wel als wens opgenomen zijn. (op z'n minst in het dagdal.)
willy84 schreef:Verder heeft die knakker die al die vragen beantwoord heeft echt veel copy paste werk gedaan. Bij ieder antwoord vermelden dat de eis in het PvE aan de OVprofielen voldoet vind ik wel erg stacato en niet tegemoet komen aan de wensen van de gebruikers.

Verder is het voorzieningenniveau in de dorpen wel écht uber scraal met 1 bus per uur als minimum eis (en dan hoopt men dat XX er meer aanbiedt).
Tjah.. met een beperkte pot geld kan je natuurlijk nooit aan de wensen voldoen. Daarnaast kan je beter niet teveel vragen tijdens de aanbesteding om te voorkomen dat er niemand inschrijft. Als je sommige wensen bekijkt vraag ik me wel eens af of ze zich niet iets te goed voelen in 't Gooi (zitplaats garantie stadsdienst Hilversum? :N )

Ik denk dat Bee ook wel gelijk heeft met z'n opmerking dat er geen droog brood in deze concessie te verdienen valt. Gemiddelde rijsnelheden zijn laag in 't gooi. Daarnaast zijn de bussen zeker niet vol. Dan zijn er nog 2 dikke lijnen over met een zitplaatsgarantie. Zo is het wel erg moeilijk voor een vervoerder om geld te verdienen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding consessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Nou voor wat betreft die zitplaats garantie. Over de snelweg met de 100, 101 of 102 met staanplaatsen is geen succes. Op de stadsdienst is het een ander verhaal alleen daar is de eis minimaal een 30 min dienst (op een stadsdienst :roll: )

Het is waar, Gooi en Vechtstreek is een kleine consessie dus in die zin weinig interessant. Aan de andere kant, vele kleine maken ook een grote consessie.

Zojuist gesproken met iemand van de provincie. Het document zal mij per e-mail worden opgestuurd waarna ik het uiteraard hier zal plaatsen. Gedeputeerde Staten schijnt er vandaag over te vergaderen waarna bekent schijnt te worden gemaakt wie de winnaar is. Ik haarde wel via een chauffeur dat XX de enige inschrijver is.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ik heb zojuist het PvE ontvangen. Ik wil het graag op deze website plaatsen in de OP alleen heb geen serverruimte oid. Iemand die mij kan helpen? Dan kan ik het per mail toesturen.

Verder wat opvallendheden. De huidige 101 die wordt doorgetrokken vanaf Blaricum Carpoolplaats naar Hilversum station en gaat in Amsterdam ook stoppen op de haltes Kruislaan, H. de Vrieslaan. Nu wordt alleen op de Brinkstraat gestopt. Toch wel een achteruitgang voor de doorgaande reizigers en komt niet overheen met het snelle karakter van de bus.
Laatst gewijzigd door willy84 op di 11 mei 2010, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Geert »

Stuur maar een mailtje naar geert@ovinnederland.nl, dan zet ik 'm op de server.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Geert »

Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Voor MRAnet-lijn: T100 bussen vereist.. 45 zitplaatsen in rijrichting vereist... Ik denk dat Volvo een bestelling binnenheeft voor een aantal 8700's van 14,5m *O* Voor gelede bussen kun je geen T100 aantekening krijgen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Geert schreef:PvE staat online:

- Programma van Eisen
- Bijlage B (Lijnprofielen)
Dank! Ik heb hem even in de OP geplaatst voor de duidelijkheid.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Voorlopig kan er gewoon met de huidige bussen worden doorgereden behalve op die MRA lijnen. Pas in 2015 moet er overal EEV zijn en als je weet dat dát al meer dan 1 jaar te verkijgen is dan is het niet echt ambiteus.
Klaasje schreef:Voor MRAnet-lijn: T100 bussen vereist.. 45 zitplaatsen in rijrichting vereist... Ik denk dat Volvo een bestelling binnenheeft voor een aantal 8700's van 14,5m *O* Voor gelede bussen kun je geen T100 aantekening krijgen.
Dat idee had ik ook al. De huidige 101 gaat in de OS 8x per uur rijden tussen Blaricum Carpool en Amstelstation. Dat is een hele mooie dienst (toevallig mijn verbinding *O* ) Wel erg schraal dat de 102 dan verdwijnt (tenzijn XX dat extra heeft aangeboden maar dat weet ik niet). Feitelijk ga je dan van 12x per uur naar 8 x per uur. Hoe de huidige 100 eruit komt te zien weet ik niet maar wel dat er ongelofelijk gek wordt gegoocheld met die lijn. Knippen, haltes overslaan, extra diensten en lijnalternatieven. Ik wordt er geen wijs uit.

Feitelijk kan je toch wel concluderen dat er een matige aabesteding is gedaan. Tijdens de eerste aanbestedingen in gebieden werd er soms wel 30 of 40% vervoer geboden voor hetzelfde geld. De 2e ronde van aanbestedingen valt wat dat betreft behoorlijk tegen. Ik dacht dat dat bij meer gebieden zo was?

In de Zaanstreek is er 20% geld bijgekomen en 10% vervoer. Hier is er dacht ik 10% geld bijgekomen maar nog steeds 10% minder vervoer.

De ambities vwb milieu vallen mij ook tegen (uitgezonderd het MRA net) Voorlopig kan er gewoon met de huidige bussen worden doorgereden behalve op die MRA lijnen. Pas in 2015 moet er overal EEV zijn en als je weet dat dát al meer dan 1 jaar te verkijgen is dan is het niet echt ambiteus.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

101 jouw verbinding? dan komen we elkaar vast wel eens tegen. Ik ben van de 152 :wink: (kom jij ook wel eens om 8:05 op Amstel aan?)
Ik denk trouwens dat ze voor het materieel dezelfde truc als in Almere gaan toepassen. MRAnet-> Nieuw, Rest-> Verbouwing omdat we dan meteen heel hip EEV hebben. (A)
8x per uur vindt ik trouwens best wel een stevige eis voor een buslijn als je daarvoor een andere goedlopende buslijn moet opdoeken die nu ook best frequent rijdt :N

Wat betreft de aanbestedingen.. Dat zie je bijna overal. De kosten in het OV zijn gestegen. Reizigersgroei is in de eerste ronde aanbestedingen overschat. De onstabiliteit van het chipkaartsysteem zorgt voor enorme kosten. 1+1+1 is helaas nog altijd 3. -O- Dit zul je waarschijnlijk ook bij IJsselmond en Waterland gaan zien -O-
Ik weet eigenlijk zelf maar één concessie waar er meer uitgebreid is in de ritten dan in de subsidie bij een aanbesteding in het afgelopen anderhalf jaar.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Chauf21 »

willy84 schreef:Feitelijk kan je toch wel concluderen dat er een matige aabesteding is gedaan. Tijdens de eerste aanbestedingen in gebieden werd er soms wel 30 of 40% vervoer geboden voor hetzelfde geld. De 2e ronde van aanbestedingen valt wat dat betreft behoorlijk tegen. Ik dacht dat dat bij meer gebieden zo was?
Vergeleken met een tiental jaar terug is er een behoorlijk efficiëntieslag gemaakt. Daardoor kon er vaak meer vervoer voor minder of hetzelfde geld worden aangeboden. Op dit moment zijn vervoerders zo ver dat er met het verbeteren van de businzet e.d. weinig winst meer valt te behalen. Het kan wel, maar dan moet er op kwaliteit worden ingeleverd. Je komt nu dus in een situatie waarbij het grootste deel van de kosten die een vervoerder bij een concessie moet maken (personeels-, materieel-, brandstofkosten) voor iedere vervoerder ongeveer gelijk is. Er valt hier en daar wat te snoeien in overhead(/kantoor)functies, maar of dat vele miljoenen verschil gaat maken..
Wel kan er worden ingezet op kwaliteitsverbeteringen, maar dat kost geld. Zolang er geen zicht is op meer inkomsten (reizigersopbrengsten, subsidie), zal een vervoerder ook niet zo snel willen investeren in zo'n gebied. Of dat terecht en de juiste insteek is, is een heel andere discussie waar de meningen over uiteenlopen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

Zolang er geen zicht is op meer inkomsten (reizigersopbrengsten, subsidie), zal een vervoerder ook niet zo snel willen investeren in zo'n gebied. Of dat terecht en de juiste insteek is, is een heel andere discussie waar de meningen over uiteenlopen.
Je kunt natuurlijk niet zomaar vervoerders "dwingen" geld in een bodemloze put te stoppen. Dat de overheid dat jarenlang met het OV gedaan heeft, wil niet zeggen dat het ook een goed idee is. Wanneer er geen reizigers te vervoeren zijn, dan zijn er geen reizigers te vervoeren. Uiteindelijk heeft vrijwel iedereen in het Gooi een auto (rijke mensen) dus heb je het OV echt vrijwel alleen maar rijden voor middelbare scholieren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door tsov »

Ja, in het Gooi wonen natuurlijk alleen maar rijke mensen :?
Met name Huizen, Eemnes en Hilversum staan vol met jaren '60-'70-prut voor schappelijke (Randstad)prijzen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

Uh ja, maar vroeger toen de oude 136 (Amsterdam - Diemen - Het Gooi - Hilversum) nog bestond en ik voor mijn plezier wel eens een rondje Gooi deed met de bus, viel me altijd op dat je een kanon kon afschieten in de bus. Dat lijkt me niet rendabel ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Het OV wordt voornamelijk gebruikt door scholieren/studenten en ouderen. Dat zie je overal in het land gedurende de daluren. Dat er welgestelde gebieden zijn neemt niet weg dat het OV voor die groepen dan maar waardeloos moet zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

In het Gooi wonen genoeg mensen die met het OV gaan. Het is geen Amsterdam Noord waar mensen liever met de bus gaan dan met de fiets. De 100 wordt veel gebruikt door scholieren/studenten zeg 75%. De 101 en 102 voornamelijk door studenten en mensen die in Amsterdam werken. Daar is de verhouding ongeveer 50% schat ik zo in. Je moet ook niet vergeten dat het onmogelijk is om met de auto naar je werk te gaan in Amsterdam. Als ik met de auto zou gaan (die ik niet eens heb) dan ben ik 4 of 5 euro per uur kwijt omdat ik in het centrum van Amsterdam werk.

Toegegeven, de andere lijntjes stellen geen fluit voor en zijn meer ter ontsluiting. Misschien dat die stadsdienst van Hilversum nog wel wat passagiers heeft maar daar heb ik geen zicht op. Vandaar dat die andere lijnen straks wellicht met klein materieel worden gereden in een 30 of 60 min dienst.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het OV wordt voornamelijk gebruikt door scholieren/studenten en ouderen. Dat zie je overal in het land gedurende de daluren. Dat er welgestelde gebieden zijn neemt niet weg dat het OV voor die groepen dan maar waardeloos moet zijn.
Ik verzin niet dat het OV in de Gooi en Vechtstreek ten dode is opgeschreven, dat blijkt uit de reacties van de inschrijvende vervoerders en de aanbestedende overheid. :idea:
De vraag van de provincie was al redelijk minimalistisch (PvE), gezien het feit dat er maar één vervoerder met pijn en moeite heeft ingeschreven duidt natuurlijk ook ergens op. Overigens zijn grote delen van het Gooi ook per trein verbonden met Amsterdam. Steden als Huizen, die nu nog redelijk excentrisch liggen worden straks bediend door de busbaan die de provincie gaat aanleggen. Ik neem aan dat daar wel een redelijke vervoersdienst zal worden geboden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Er wordt volop ingezet op Huizen-Hilversum met circa 12x per uur in de spits en daarbuiten 4 x per uur. Op zondag 2x per uur is wel erg magertjes maar net als nu. De lijn naar Amsterdam Amstel wordt ook goed bedient. Dat is natuurlijk volgens het PvE minimaal voorgeschreven. We weten niet of en zo ja, wat er extra is aangeboden. De rest van het net is idd een verbinding omdat het "moet". Opmerkelijk is wel dat geledes worden toegestaan bij diensten die eens per 30 min rijden. Dit zou m.i pas bij een 10 min mogen.

Ik ga achter het aanbod van Connexxion aan om te weten te komen wat zij extra hebben geboden.

Vinny ben het niet met je eens voor wat betreft je stelling dat het OV ten dode is opgeschreven. Ook in andere gebieden was er maar 1 inschrijver (voorbeeld Zaanstreek en dacht ook Almere, dat is ook geen hele kleine consessie). Dan zou in feite het OV in heel Nederland ten dode zijn opgeschreven. Wat ik buiten de randstad opzich ook vind. Het kabinetsdoel om jaarlijks 5% extra reizigers het OV in te krijgen gaat iig niet lukken. En al helemaal niet met deze diensten.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

Vinny ben het niet met je eens voor wat betreft je stelling dat het OV ten dode is opgeschreven.
Dat is natuurlijk een beetje sterk uitgedrukt, alleen dat het wat mij betreft niet heel erg zinvol is om bijvoorbeeld op zondag vier keer per uur met lege bussen te gaan rijden. Geld kan wat mij betreft beter besteed worden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten