Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 09:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 09:44
AMSTERDAM - De regionale vervoerders zijn boos op de Nederlandse Spoorwegen. De NS berekent te veel geld aan de concurrenten op het spoor voor de huur van kaartjesautomaten en informatiebalies. Dat zeggen de topmannen van Veolia en Arriva in een gesprek met Het Financieele Dagblad van woensdag.
Veoliadirecteur Lageirse zegt dat de NS te veel in eigen voordeel rekent. ''Wij hebben 40 procent reizigersgroei, maar slechts 8 procent meer inkomsten. Dat sterkt ons vermoeden.'' Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen. De vervoerders betalen 23.000 euro huur per jaar voor een kaartautomaat. Voor dat bedrag kunnen we een heel nieuw apparaat kopen, zegt Lageirse.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 09:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 09:44
AMSTERDAM - De regionale vervoerders zijn boos op de Nederlandse Spoorwegen. De NS berekent te veel geld aan de concurrenten op het spoor voor de huur van kaartjesautomaten en informatiebalies. Dat zeggen de topmannen van Veolia en Arriva in een gesprek met Het Financieele Dagblad van woensdag.
Veoliadirecteur Lageirse zegt dat de NS te veel in eigen voordeel rekent. ''Wij hebben 40 procent reizigersgroei, maar slechts 8 procent meer inkomsten. Dat sterkt ons vermoeden.'' Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen. De vervoerders betalen 23.000 euro huur per jaar voor een kaartautomaat. Voor dat bedrag kunnen we een heel nieuw apparaat kopen, zegt Lageirse.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Overigens wordt "de NS" weer lekker op een hoop gegooid hier, maar die infobalies huren zal wel via NS Poort gaan toch, en niet via NS Reizigers of Ticketing ofzo?
23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.
23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Bieden Arriva en Veolia in de automaten die zij willen kopen dan ook treinkaartjes aan naar alle stations in Nederland?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Gezien de tijd tot de volledige invoering van de OV-chipkaart op het spoor zullen ze wel doelen op automaten om de chipkaart op op te laden... op zich niet zo gek dat die een stuk voordeliger kunnen zijn dan een complete kaartautomaat, bij dat laatste komt toch wat meer kijken qua software en techniek lijkt me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Op het nieuwe station van Veendam staat bijvoorbeeld al geen NS kaartautomaat meer, alleen een Arriva chipkaartautomaat. Hoe zit dit met de nieuwe stations langs de Merwede-Lingelijn eigenlijk?Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Die hadden bij de opening ook nog geen NS-kaartautomaat, maar deels was dat ook te wijten aan het nog niet klaar zijn van de voorpleinen waar die automaten zouden moeten komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
maar in het Arriva-gebied zijn enkele of zelfs alle stations toch al eigendam van Arriva en niet meer van NS?
en de OVC-kaart zou er toch voor hebben moeten zorgen, dat alle vervoerders krijgen, waar ze recht op hebben?
en de OVC-kaart zou er toch voor hebben moeten zorgen, dat alle vervoerders krijgen, waar ze recht op hebben?
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Dat lijkt me lastig worden als Arriva de concessie verliest. Ik dacht dat alles eigendom was van ProRail ofwel NS Poort, maar wellicht weet iemand hoe dat precies zit.
De OV-chipkaart zorgt er inderdaad voor dat elke vervoerder krijgt waar die recht op heeft. Alleen zal het nog een jaar duren voordat het papieren kaartje wordt afgeschaft en tot die tijd heb je een verdeelsleutel nodig. En een automaat die zulke losse kaartjes ook kan verkopen natuurlijk, als je die service aan reizigers wil bieden.
Als Arriva zo'n probleem heeft met de kosten van zo'n kaartjesautomaat dan kopen ze lekker een andere. Desnoods alleen zo'n oplaadpunt, het is dan aan de klant om daar een mening over te hebben.
De OV-chipkaart zorgt er inderdaad voor dat elke vervoerder krijgt waar die recht op heeft. Alleen zal het nog een jaar duren voordat het papieren kaartje wordt afgeschaft en tot die tijd heb je een verdeelsleutel nodig. En een automaat die zulke losse kaartjes ook kan verkopen natuurlijk, als je die service aan reizigers wil bieden.
Als Arriva zo'n probleem heeft met de kosten van zo'n kaartjesautomaat dan kopen ze lekker een andere. Desnoods alleen zo'n oplaadpunt, het is dan aan de klant om daar een mening over te hebben.
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Op station Groningen-Noord staat volgens mij alleen nog maar een arriva-automaat, dus het kan wel. Hoe het op de rest van die lijnen in het noorden zit zou ik niet weten eigenlijk.
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Ach NS doet het toch ook altijd, sein en wisselstoringen, andere vervoerders, externe factoren van storingen, het is toch altijd die "K*T NS"webguy schreef:Overigens wordt "de NS" weer lekker op een hoop gegooid hier, maar die infobalies huren zal wel via NS Poort gaan toch, en niet via NS Reizigers of Ticketing ofzo?
23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.
Wat betreft de automaten, vergeet je ook het leeghalen (geld) van de automaten, vandalisme wat immers ook doorberekend moet worden, en nu al is het eenmalig het ombouwen van de automaten voor het nieuwe pinnen.
Maar goed, laat ze inderdaad gewoon zelf een eigen automaat neerzetten. Het verbaast me alleen dat ze daar nu ineens mee gaan komen, terwijl dit neem ik aan toch al jaren een probleem zou moeten zijn, maar het zal wel met een soort van charmeoffensief naar de politiek te maken hebben i.v.m. de aanbestedingen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Die vervoerders hebben dus al eigen automaten neergezet, speciaal voor de OV-chipkaart. De NS-kaartautomaten op die stations hebben namelijk geen chipkaart-functionaliteit, maar zijn er alleen voor de verkoop van papieren kaartjes.
Niet zo vreemd dat ze dan liever niet meer willen betalen voor die NS-automaten.
Wat me niet duidelijk is, hebben vervoerders een verplichting om papieren kaartjes te verkopen zolang die nog geldig zijn in hun treinen?
Niet zo vreemd dat ze dan liever niet meer willen betalen voor die NS-automaten.
Wat me niet duidelijk is, hebben vervoerders een verplichting om papieren kaartjes te verkopen zolang die nog geldig zijn in hun treinen?
Ze zijn geen eigendom van Arriva. Het enige wat vorig jaar veranderd is, is dat op de stations waar geen NS-treinen komen de NS-logo's zijn vervangen door de logo's van de regionale vervoerder. Dan ziet het er uit als een "Arriva-station" en niet meer als een "NS-station" maar de perrons zijn gewoon van Prorail.zone5324bericht... schreef:maar in het Arriva-gebied zijn enkele of zelfs alle stations toch al eigendam van Arriva en niet meer van NS?
Als er een andere vervoerder komt hoeven ze alleen maar een paar bordjes te vervangen._Ari schreef:Dat lijkt me lastig worden als Arriva de concessie verliest.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Arriva-bordjes komen overigens alleen in Groningen/Friesland voor, in Zuid-Holland hangen vooralsnog gewoon NS-borden (of geen borden in het geval van Dordrecht Stadspolders)
In het laatste geval verwacht ik overigens ook eerder "MerwedeLingeLijn" borden, net als er tussen Amersfoort en Ede-Wageningen "Valleilijn"-borden in plaats van de NS-borden gekomen zijn. Op die manier ben je natuurlijk al aardig vervoerder-onafhankelijk.
In het laatste geval verwacht ik overigens ook eerder "MerwedeLingeLijn" borden, net als er tussen Amersfoort en Ede-Wageningen "Valleilijn"-borden in plaats van de NS-borden gekomen zijn. Op die manier ben je natuurlijk al aardig vervoerder-onafhankelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Veolia heeft wel borden vervangen, bijvoorbeeld op Nijmegen Heyendaal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten