NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf 2013
NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf 2013
De NS gaat overstag, er komen meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle.
"NS gaat vanaf 2013 stapsgewijs meer treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Al jaren wordt er gesproken over deze frequentieverhoging, die ook tussen Zwolle en Groningen wordt doorgevoerd vanaf volgend jaar (...)"
Lees artikel op treinreiziger.nl
Ik ben benieuwd hoe de plannen uit gaan pakken. Op termijn komen er twee IC's en twee sprinters. Ik zou ze alleen op Meppel en Heerenveen laten stoppen, in Meppel voor de aansluiting op de sprinter, en in Heerenveen omdat dat het enige IC-waardige station is aan de lijn.
"NS gaat vanaf 2013 stapsgewijs meer treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden. Al jaren wordt er gesproken over deze frequentieverhoging, die ook tussen Zwolle en Groningen wordt doorgevoerd vanaf volgend jaar (...)"
Lees artikel op treinreiziger.nl
Ik ben benieuwd hoe de plannen uit gaan pakken. Op termijn komen er twee IC's en twee sprinters. Ik zou ze alleen op Meppel en Heerenveen laten stoppen, in Meppel voor de aansluiting op de sprinter, en in Heerenveen omdat dat het enige IC-waardige station is aan de lijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
In dit artikel staat het nog niet helemaal juist beschreven trouwens. Het idee is dat de Sprinter in Steenwijk aansluiting biedt op de IC die er dan vlak achter zit (en andersom vlak voor) en vervolgens dan in Meppel op spoor 1 gaat keren. Het perron langs dat spoor wordt hiertoe op de juiste hoogte gebracht.
Op die manier voorkom je dat de ICs via 40 km/u wissels naar het andere spoor moeten om de kerende Sprinter te passeren, het ding staat namelijk redelijk lang te keren op Meppel.
Op die manier voorkom je dat de ICs via 40 km/u wissels naar het andere spoor moeten om de kerende Sprinter te passeren, het ding staat namelijk redelijk lang te keren op Meppel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Wat ik begrepen is, dat de stoptrein van Leeuwarden naar Meppel rijdt en dat de reizigers in Meppel overstappen op de stoptrein van Groningen naar Zwolle. Wat voor nut heeft het om een trein naar Steenwijk te rijden; leeg naar Meppel te gaan en daar te keren (als ik bijdrgae hierboven goed gelezen heb). Hoe moet je van Steenwijk naar Meppel rijden?
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
De sprinter biedt natuurlijk een extra verbinding tussen Meppel, Steenwijk en verder. Reizigers vanuit de sprinter kunnen in Steenwijk overstappen op de IC naar Zwolle en verder. In Meppel keert de trein op het nu niet gebruikte spoor 1, direct aan het stationsgebouw.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Inderdaad, hij rijdt gewoon met reizigers naar Meppel. Je moet alleen al in Steenwijk op de IC overstappen omdat die niet op Meppel stopt. Overstappen op de Sprinter uit Groningen gaat trouwens sowieso niet lukken want die zit voor de Sprinter uit Leeuwarden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Eerst komt de stoptrein van Leeuwarden in Meppel aan; dan Groningen. Hoe zou anders een overstap mogelijk zijn.
Van de Leeuwarder Courant:
In 2013 is er een kleine verbetering. De extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Wolvega rijden dan door naar Meppel. Passagiers kunnen daar overstappen op treinen van en naar Zwolle.
Van de Leeuwarder Courant:
In 2013 is er een kleine verbetering. De extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Wolvega rijden dan door naar Meppel. Passagiers kunnen daar overstappen op treinen van en naar Zwolle.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Sorry, maar de pers weet wel vaker niet waar ze het over hebben. Ik geloof dan liever NS'ers op Somda, die hebben er over het algemeen wel wat meer zicht op. Even een quote:
Het niet geven van een aansluiting zal er ongetwijfeld in zitten dat ze kort na elkaar aankomen, maar de overstaptijd te kort is om van perron te wisselen.Reizigers uit de 9000 uit Lw stappen te Swk kort over op de 12500 die erachteraan komt. De 9000 rijdt dan wel door naar Mp, maar geeft daar geen aansluiting op de 9100.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Wat wordt bedoeld met 2013? Is dat dienstregeling 2013 (dus vanaf eind 2012) of in december 2013 (dus ingang dienstregeling 2014)?
Verder wordt de s2900 dan dus (doorgetrokken en) vernummerd in 9000?
Verder wordt de s2900 dan dus (doorgetrokken en) vernummerd in 9000?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Eerste doortrekking betreft vanaf drgl 2013 en dus m.i.v. aankomende december, waarbij de huidige s2900 dus inderdaad vernummerd wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Als de huidige tijden blijven gehandhaafd, dan ziet het er 's middags zo uit:Daniel schreef:Sorry, maar de pers weet wel vaker niet waar ze het over hebben. Ik geloof dan liever NS'ers op Somda, die hebben er over het algemeen wel wat meer zicht op. Even een quote:Het niet geven van een aansluiting zal er ongetwijfeld in zitten dat ze kort na elkaar aankomen, maar de overstaptijd te kort is om van perron te wisselen.Reizigers uit de 9000 uit Lw stappen te Swk kort over op de 12500 die erachteraan komt. De 9000 rijdt dan wel door naar Mp, maar geeft daar geen aansluiting op de 9100.
Sprinter Leeuwarden komt om .15 aan in Meppel. .20 vertrekt stoptrein Groningen uit Meppel, aankomst Zwolle .37
of
Sprinter Leeuwarden komt om .06 aan in Steenwijk. .16 vertrekt de sneltrein Leeuwarden uit Steenwijk, aankomst Zwolle .40
Beide keren moeten reizigers 10 minuten wachten. Een overstap in Meppel heeft als nadeel dat reizigers trap af trap op moeten om bij spoor 2 te komen, met bagage niet echt handig. Bij een overstap in Steenwijk komen reizigers slechts 3 minuten later aan in Zwolle.
Aangezien er wordt gesproken over een korte overstap, lijkt het mij dat de dienstregeling van de Sprinter iets wordt aangepast en deze later uit Leeuwarden gaat vertrekken, zodat er meteen een echte halfuursdienst ontstaat (.35 i.p.v. .28), waardoor de aansluiting in Meppel vervalt en de aansluiting Steenwijk dan nog maar 3 minuten is.
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Nee, want Gn - Zl krijgt twee Sprinters per uur dus die tijden gaan veranderen.Roelof88 schreef:Als de huidige tijden blijven gehandhaafd,
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Die tijden gaan niet (of niet veel) veranderen, er komt alleen maar een tweede stoptrein bij die een half uur later rijdt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Misschien een rare suggestie hoor, maar als de sprinters uit Leeuwarden en Groningen vlak achter elkaar aankomen in Meppel, waarom zou je de trein dan niet daar combineren en als één stoptrein naar Zwolle sturen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Kost uiteindelijk waarschijnlijk meer dan het waard is. Combineren betekent rare persooneelsdiensten omdat je meteen een machinist meer/minder hebt, en er zijn ook altijd technische problemen rondom koppelen. Een treindienst die niet combineert lijkt mij robuuster in de praktijk.
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Bovendien is de norm voor combineren langer dan een opvolging van twee treinen. Als je dan fatsoenlijk elders kunt overstappen verdient dat de voorkeur.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Het zou ook zomaar een extra omloop kunnen kosten, zeker wanneer de Sprinter vanuit Leeuwarden uiteindelijk ook z'n halfuursdienst krijgt. De eerste tijd staat dat ding drie kwartier in Meppel te keren, dan zou je er wel mee heen en weer kunnen naar Zwolle op zich.
Al zal het ook meespelen dat men zo snel mogelijk dat perronspoor in Meppel vrij wil hebben omdat anders de achteropkomende IC door trage wissels moet om te kunnen passeren. Combineren past niet in dat plaatje omdat het nu eenmaal meer tijd kost dan een simpele haltering.
Al zal het ook meespelen dat men zo snel mogelijk dat perronspoor in Meppel vrij wil hebben omdat anders de achteropkomende IC door trage wissels moet om te kunnen passeren. Combineren past niet in dat plaatje omdat het nu eenmaal meer tijd kost dan een simpele haltering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Hoe kom je aan die drie kwartier? Stel de huidige dienstregeling blijft en de Sprinter Lwd komt om .15 aan. De Sprinter Zwolle - Groningen komt om .39 in Meppel aan. Dan kan de Sprinter naar Leeuwarden bijvoorbeeld om .45 weer vertrekken = 30 minuten halteertijd. Dat wordt nog minder als de Leeuwarder Sprinter later uit Leeuwarden vertrekt.Daniel schreef:De eerste tijd staat dat ding drie kwartier in Meppel te keren, dan zou je er wel mee heen en weer kunnen naar Zwolle op zich.
Nog een probleem is dat reizigers uit Zwolle die naar Leeuwarden willen in Meppel trap af trap op moeten om bij perron 1 te komen om te kunnen overstappen op de sprinter leeuwarden. Of de Sprinter moet naar een wissel rijden en vanaf daar weer terugrijden naar spoor 3.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Huidige kering van de Sprinter in Wolvega is 6 minuten, Wolvega - Meppel is 17 min. rijden. Je komt dus uitgaande van de huidige paden om .14 in Meppel aan en moet om .46 weer weg om op de huidige tijd in Wolvega te zijn, goed, dat zijn dus inderdaad 32 min. en geen 45 maar meende dat ergens gelezen te hebben.
Een strakke halfuursdienst voor de stoptreinstations met de s10700 kan je niet rijden want dan kom je ergens in de knoop met de s10500. Iets sneller keren zou wel kunnen maar heeft als enige effect een nog schever interval voor de stoptreinstations.
Een strakke halfuursdienst voor de stoptreinstations met de s10700 kan je niet rijden want dan kom je ergens in de knoop met de s10500. Iets sneller keren zou wel kunnen maar heeft als enige effect een nog schever interval voor de stoptreinstations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Lw vertrek .32 --> Mp aankomst .19.
Mp vertrek .41 --> Lw aankomst .28.
In beide richtingen 4 minuten overstap in Steenwijk en geen aansluiting in Meppel op de s9100. Kort keren in Lw en dus geen extra omloop nodig.
Mp vertrek .41 --> Lw aankomst .28.
In beide richtingen 4 minuten overstap in Steenwijk en geen aansluiting in Meppel op de s9100. Kort keren in Lw en dus geen extra omloop nodig.
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Je kunt de kering nog wat robuuster maken, om vertraging op te vangen van de 10500, door de 10500, die om :14 in Lw is, te laten keten op de 9000, en de 9000 te laten keren op de 10500 met vertrek :46. Dat is in beide gevallen kering van 18 minuten, en het past ook op spoor 4 en 5. Voorwaarde is wel dan dat je beide met ICM rijdt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
En dat gaat niet lukken, want als ik de berichten op Somda mag geloven gaan de ICs over de Veluwelijn juist consequent met VIRM rijden. Die komen ook nog 1x/uur in Leeuwarden immers, naast dat de Hanzelijn een IRM/ICM mengbedrijf zou gaan krijgen waardoor je op het andere halfuur mogelijk ook niet lekker uitkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
De tijden van de IC's veranderen wel wat ten opzichte van 2012, door de wijzigingen rondom de Hanzelijn en de kwartierdienst op Zwolle - Emmen.reisthijs schreef:Die tijden gaan niet (of niet veel) veranderen, er komt alleen maar een tweede stoptrein bij die een half uur later rijdt.
Combineren in Meppel betekent dat je zowel vanuit Gn als vanuit Lw maar met 1 stel kan rijden: op de kopspoortjes van Zwolle past niet meer dan 7 bakken. Dat lijkt me geen succes vanuit Hoogeveen.
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Bovendien hebben reizigers van de stopper uit Groningen dan een langere reistijd naar Zwolle én de Randstad. Dat is ook niet iets wat je meteen moet willen denk ik.
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Opstand uit Hoogeveen, verder denk ik niet dat er veel mensen echt wakker van liggen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS rijdt meer treinen tussen Zwolle en Leeuwarden vanaf
Als je dat doet om de reizigers uit de wereldmetropolen Grou, Akkrum en Wolvega een rechtstreekse verbinding met Zwolle te geven.. Hoogeveen, Beilen en Haren staan bij mij toch iets hoger op de prioriteitenlijst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten