Pagina 6 van 14

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 20:57
door JanTerSluis
Michael schreef: do 19 okt 2023, 14:03
PHS schreef: di 17 okt 2023, 18:07
regenmaker schreef: di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.
Inmiddels rijdt bij Arriva alles weer door elkaar, maar dat schijnt nu wel te mogen in deze overbruggingsconcessie. Inderdaad ze zouden het prima gescheiden kunnen houden, zie vroeger toen de ZOF concessie wat werk uit GD reed. Of zoals nu dat er vanuit Utrecht DMG werk wordt weggereden in aparte diensten

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 13:46
door Kevster
Ik verwacht niet dat de bussen in elkaar over zullen lopen, maar personeel is natuurlijk goed mogelijk.

De huisstijl in GD is ook echt eigendom van het OV-bureau, volgens mij moeten zij zelfs toestemming geven voor inzet in andere concessies, maar pin me daar niet op vast.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 21:15
door Nicketick
Klopt, dat staat inderdaad in het bestek van de GD2020 concessie. Geldt zelfs voor bussen die gedeeltelijk in de huisstijl zijn.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 08:18
door UtrechtOV
Buba schreef: di 17 okt 2023, 13:33 Aanbod Qbuzz (Vervoerplan 2025)

Het Vervoerplan 2025 van Qbuzz kenmerkt zich door de voile inzet op het terugwinnen van reizigers en het aantrekken van potentieel nieuwe reizigers. Dit blijkt uit de forse frequentie- verhogingen op de hoofdstructuur en de introductie van nieuwel-10V-Iijnen.
Wat zijn 10V lijnen voor dingen?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 08:30
door TffpaA
Laagspanningslijnen, denk ik, om je telefoon mee op te laden misschien.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 12:01
door zone2000
Maarrreehhh nergens iets over het materiaal waar mee gereden wordt? Geen ronkend persbericht van de concessiehouder of Qbuzz waar de woorden 0-emission, elektrisch, waterstof etc in voorkomt? Of gaat er de eerste jaren nog met diesel rondgereden worden omdat zero emission pas in 2030 verplicht is voor deze concessie?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: zo 22 okt 2023, 12:35
door Lange_Dre
Zodra de gunning definitief is zal men wel meer info bekent maken.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 11:52
door Nicketick
Wat we natuurlijk wel weten is dat er vanaf volgend jaar een uitstroom gaat starten van jonge (2019) Euro6 diesel bussen uit GD omdat daar de elektrificatie versneld wordt. Ik ben erg benieuwd of die bussen gaan instromen in een van de nieuw verworven concessies.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 11:56
door JeroenSpock
Volgens mij blijven ze nog 5 jaar met de huidige diesels rijden. En terecht, bussen die nog niet af zijn moet je niet weg doen. Helemaal niet voor die klimaat onzin.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 12:47
door DPDelft
Het feit dat jij klimaat onzin vindt wil niet zeggen dat het voor anderen geen waarde heeft. Zodra de bezwaar periode voorbij is zal duidelijk worden wat Qbuzz heeft geboden.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 12:47
door TffpaA
DPDelft schreef: di 24 okt 2023, 12:47 Het feit dat jij klimaat onzin vindt wil niet zeggen dat het voor anderen geen waarde heeft.
TffpaA waardeert deze zin.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 12:59
door Roeland
Het klimaat is zeker geen onzin.
Wel betwijfel ik de integrale milieuwinst, wanneer we E-auto's en E-bussen gaan rijden terwijl een fors deel van de stroom (nog) niet duurzaam wordt opgewekt. Dan rijden die E-voertuigen per saldo nog steeds op opgestookte kolen (of nog erger: op opgestookte bossen die als "biomassa" in rook opgaan).
Zolang we nog niet het overgrote deel van onze stroom duurzaam opwekken, vind ik het prima als goed functionerende dieselbussen nog even blijven rondrijden (in plaats van vroegtijdige sloop).

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 13:13
door Dionysusnu
En zelfs los van het klimaat, zijn elektrische bussen niet gewoon fijner? Stil en minder trillingen. Bij sommige modellen heb ik ook het gevoel dat het accupakket positief bijdraagt aan de wegligging.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 15:07
door Mdk
Kritiek op de milieu-effecten van de productie van batterijen voor ev's is legitiem. Wat betreft de energiemix is er al lang consensus dat ev's per definitie minder co2-uitstoot genereren dan vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor. Al helemaal wanneer je zaken als energie-recuperatie meeneemt.

Desalnieettemin moet het doel natuurlijk zijn om de energiemix zo snel mogelijk te vergroenen, de impactvan productie van electrische alternatieven te verminderen en bestaande producten zo lang mogelijk te gebruiken en efficiënt te recycelen. Gelukkig is zo'n beetje iedereen zich hier ook wel bewust van, wat het in de meeste discussies nogal loze argumenten maakt in mijn ogen.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 15:10
door Mdk
Dionysusnu schreef: di 24 okt 2023, 13:13 Bij sommige modellen heb ik ook het gevoel dat het accupakket positief bijdraagt aan de wegligging.
Bij nieuwere modellen die exclusief als BEV zijn ontwikkeld is dit absoluut het geval (new citea, ebusco's, maar ook tesla's en ev's van het volkswagen concern) De zware accupakketten die nu in de vloer ipv op het dak verwerkt kunnen worden zorgen voor een veel lager zwaartepunt en daarmee veel meer stabiliteit en een prettigere rijbeleving. Zeker in snelle/krappe bochten.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 19:40
door Nicketick
Dionysusnu schreef: di 24 okt 2023, 13:13 En zelfs los van het klimaat, zijn elektrische bussen niet gewoon fijner? Stil en minder trillingen. Bij sommige modellen heb ik ook het gevoel dat het accupakket positief bijdraagt aan de wegligging.
Het rijgedrag van een elektrische bus vind ik ook fijner, voornamelijk het ontbreken van een (traditionele) versnellingsbak en de soepelere acceleratie zijn grote bonuspunten naast het geluid en de trillingen.

Daarnaast is mogelijk ook de TCO (total cost of ownership) van een elektrische bus lager dan een bus met een verbrandingsmotor. Dat speelt in ieder geval in GD waarin het OV-Bureau heeft aangegeven dat de versnelde elektrificatie enkele procenten op jaarbasis scheelt qua exploitatie.

Om even een on-topic bruggetje te maken naar deze concessie: die kostenoverwegingen (en of je er extra mee kan scoren in de aanbesteding) kunnen ook best een rol spelen in een besluit om eerder dan gevraagd ZE-bussen in te zetten binnen een concessie. Ik ben dan ook benieuwd welk pad Qbuzz in gaat slaan.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 20:43
door Wilco78
Ik ben benieuwd wat Qbuzz van plan is met vestiging Alkmaar aangezien het een kleine vestiging is.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 22:08
door CamilleKreemers
Ik verwacht dat die stalling in gebruik blijft. Je kan niet makkelijk een materieel rit leggen vanuit Sneek of Harlingen

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: di 24 okt 2023, 23:26
door JeroenSpock
Jongens ik ben voorstander van elektrische aandrijving in voertuigen op wielen. De efficiëntie is gewoon veel beter, daar hou ik wel van.
Maar geen enkel bedrijf gaat veel geld uitgeven om met 'schone' voertuigen te rijden voor het milieu. Die dingen rijden allemaal op subsidie. Als dat morgen stopt is er overmorgen geen bedrijf meer die BEV's koopt. Echt niet, want daar is de TCO op gebasseerd.
Ik ben op de hoogte van de opwekking van elektriciteit waarmee we BEV's opladen en waterstof produceren. Wind en zo is nog altijd maar een paar % van het totale plaatje, kansloos dus. Ik ben ook reëel en durf te vragen naar het hele plaatje van diesel. Dus van olie in de zeebodem tot diesel in de tank, en alle transport en verwerking daar tussen. Maar niemand kan of wil daar een antwoord op geven.

Wegligging van de Citaro 2 is nog niet geevenaard met een BEV, misschien dat de Ebusco 3.0 dat wel lukt.
Waterstof is zo duur dat diesels momenteel goedkoper rijden. Daarnaast komt dat spul per diesel vrachtwagen uit België naar Groningen _O-
Stil zijn de elektrische bussen zeker niet. Alleen de Ebusco 2.2 heeft echt een geluidsloze aandrijflijn, VDL, Van Hool, Huiliez (en Mercedes ook als ik video's zie) hebben een irritant hoge piep uit de motor regelaar. Dat noem je geen comfort.
De Mercedes OM470 en zeker de OM936 in de GD bussen zijn echt hele stille motoren, daar luister ik liever naar dan die zoemende Ev's.
Trilling vanuit de motor vind ik ook meevallen, versnellingsbakken is soms wel een drama.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 06:24
door DPDelft
De TCO van een batterij elektrische bus is inmiddels gunstiger dan die van een dieselbus. Daarom kiezen bedrijven bij nieuwe concessies nu eigenlijk standaard voor volledige omzetting van het wagenpark
Bussen op waterstof zijn echter een ander verhaal. Deze zijn nog fors duurder in gebruik (tot wel een factor 7) dan een dieselbus.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 12:12
door The Greyhound
JeroenSpock schreef: di 24 okt 2023, 23:26
Wegligging van de Citaro 2 is nog niet geevenaard met een BEV, misschien dat de Ebusco 3.0 dat wel lukt.
Waterstof is zo duur dat diesels momenteel goedkoper rijden. Daarnaast komt dat spul per diesel vrachtwagen uit België naar Groningen _O-
Stil zijn de elektrische bussen zeker niet. Alleen de Ebusco 2.2 heeft echt een geluidsloze aandrijflijn, VDL, Van Hool, Huiliez (en Mercedes ook als ik video's zie) hebben een irritant hoge piep uit de motor regelaar. Dat noem je geen comfort.
De Mercedes OM470 en zeker de OM936 in de GD bussen zijn echt hele stille motoren, daar luister ik liever naar dan die zoemende Ev's.
Trilling vanuit de motor vind ik ook meevallen, versnellingsbakken is soms wel een drama.
De Citea Electric NG heeft een zeer aangenaam geluidsniveau en rijcomfort (Chauffeurs lijken daar over het algemeen enthousiast over in Eindhoven). De Ebusco 3.0 maakt een hoop kabaal. Een veelzeggende uitspaak van 2 cheuffeurs in Hilversum was, "Dus hier moeten we het de komende jaren mee doen". De Citea LLE 115 werd door hen beter gewaardeerd.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 12:59
door Station Luchtbal
Keer op keer blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat onder alle omstandigheden elektrisch vervoer beter voor het milieu is dan diesel. Zelfs al wordt de batterij geladen met de allervervuilendste stroom uit Poolse kolencentrales of Duitse bruinkoolcentrales. - NB: Dit is incluis de productie van de batterij e.d.: elektrisch vervoer is schoner. In Nederland (en wereldwijd) is Auke Hoekstra, verbonden aan de TUe, een autoriteit op dit gebied. Het Engelse Carbon Brief zette onlangs nog 21 misvattingen over elektrische voertuigen op een rij:

CarbonBrief, "Factcheck: 21 misleading myths about electric vehicles".

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: wo 25 okt 2023, 13:07
door Meltrain
Mdk schreef: di 24 okt 2023, 15:10 Bij nieuwere modellen die exclusief als BEV zijn ontwikkeld is dit absoluut het geval (new citea, ebusco's, maar ook tesla's en ev's van het volkswagen concern)
Wat is een BEV?

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 15:42
door zone2000
Arriva gaat in beroep tegen de gunning

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)

Geplaatst: do 23 nov 2023, 16:14
door Roeland
Met welke argumenten?