Concessie Fryslân (2024-2034)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Hopelijk maken ze de geplande verbeteringen ook waar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Volgens Qbuzz zelf waren de andere inschrijvers Arriva en EBS:
https://www.qbuzz.nl/nieuws/ZS6a-BAAACI ... ie-fryslanHet provinciebestuur heeft concessie Fryslân gegund aan Qbuzz. Vanaf 15 december 2024 verzorgt Qbuzz er de komende tien jaar het busvervoer. Deze concessie bestaat uit de hele provincie Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Qbuzz krijgt met deze gunning de voorkeur boven andere inschrijvers Arriva en EBS.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ho, ho, je vergeet de concessie airportshuttle Lelystad helemaal!Meltrain schreef: ↑di 17 okt 2023, 20:20 Twente was dan ook wel hun eerste gewonnen concessie sinds 2016 (op de Noordelijke Nevenlijnen na)!
Arriva heeft tussen neus en lippen laten weten het liefst in te schrijven op concessies waarin zowel bus- als treinvervoer zit. Het zou me niet verbazen als ze West-Brabant kwijtraken en Achterhoek-Rivierenland (blijft die naam zo?) wel winnen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
En tot die tijd heeft Arriva de bussen die daarvoor bedoeld zijn tijdelijk op de Waddeneilanden neergezet
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ik lees kortere reistijden.
Gaan ze dan haltes overslaan of zich niet aan de maximum snelheid houden?
Arriva heeft vanwege de problemen in de A-7 extra rijtijd toegevoegd ivm drukker verkeer om omliggende wegen, denkt Qbuzz dat zij die tijd niet meer nodig heeft? Werkzaamheden gaan langer duren en zijn niet ib 2024 klaar.
En .... Arriva heeft gedaan wat de provincie wilden .... snijden.
Laatst gewijzigd door Zonnig op wo 18 okt 2023, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Dit komt mijn inziens over op het aloude liedje: bij een nieuwe concessie is er ineens extra geld beschikbaar om de dienstregeling in het 'buitengebied' uit te breiden, om te bezien of er daadwerkelijk meer passagiers gebruik zullen maken van het OV. Maar in de praktijk valt dit bar tegen en verdwijnen die uitbreidingen weer net zo snel....
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Eerst maar eens zien wat de concrete plannen zijn, afgezien van een snelbus tussen Sneek en Heerenveen heb ik er nog niks over gelezen
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Kan iemand mij vertellen wat het jaarlijkse budget is voor de nieuwe concessie? En wat het voor de huidige is?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
De exploitatiebijdrage van provincie was 39.6 miljoen euro in Overbruggingsconcessie 2022-2024. Dezelfde provinciale bijdrage is er voor de nieuwe concessie. (bron nota van uitgangspunten Fryslan 2024-2034). De bijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd dus zal bij start concessie veel hoger zijn (circa 47 miljoen) ivm hoge indexen van afgelopen jaren door toegenomen brandstofprijzen.
Ook zijn de reizigersopbrengsten volledig voor de vervoerder (zowel SOV, abbo als kaartverkoop). Bij kostendekkingsgraad van 45% is dit nog eens een slordige 40 miljoen.
Dus jaarlijkse circa 87 miljoen.
Ook zijn de reizigersopbrengsten volledig voor de vervoerder (zowel SOV, abbo als kaartverkoop). Bij kostendekkingsgraad van 45% is dit nog eens een slordige 40 miljoen.
Dus jaarlijkse circa 87 miljoen.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Dank je wel.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Zouden de korte ritten van de 315 (Groningen - Heerenveen) aan de de nieuwe sneldienst (wellicht Q-liner) Heerenveen - Sneek worden gekoppeld. Zou wel een meerwaarde geven (de 335 herleeft dan grotendeels).
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Ligt het aan mij, of rijdt de huidige 91 al vrij direct?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
De 91 rijdr alleen tussen Joure en Heerenveen via de snelweg.
De oude 335 reed tussen Heerenveen en Sneek via de snelweg met een stop in Joure.
De oude 335 reed tussen Heerenveen en Sneek via de snelweg met een stop in Joure.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Valt op zich wel mee denk ik toch? Bussen zul je niet mogen mengen, dat mocht Arriva nu ook al niet tussen de twee Friese concessies.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Houdt je flexibeler inzetten van chauffeurs over, maar laat Qbuzz die nou net niet hebben in GD
Misschien dan wat technische mensen die wat verder gaan rijden, maar is maar net de vraag hoe druk die normaal gesproken zijn.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Heb de dame van Qbuzz alleen horen zeggen dat het Sneek-Heerenveen (ongetwijfeld ook Joure) zou zijn, weet niet waar je Bolsward vandaan haalt?Roeland schreef: ↑do 19 okt 2023, 07:25Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
Hoop alleen dat het nu wel gaat lopen, jaren geleden (cxx tijd) was er een 351 Harlingen-Heerenveen en dat was na een jaartje ook weer voorbij.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Om de dorpen heen, tja de 47 is enkele jaren geleden juist door Balk gaan rijden en dat leverde meer reizigers op.Roeland schreef: ↑do 19 okt 2023, 07:25Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
Als je bij andere dorpen er om heen gaat rijden dan ga je reizigers missen, ze gaan niet naar de rand van het dorp lopen / fietsen.
Voor de snelheid is het natuurlijk wel goed om er omheen te rijden. Tja wat is belangrijker een volle bus door het dorp of een lege er om heen?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
En juist Qbuzz klaagde over het mengen van bussen in Friesland. Daarmee hebben ze alles wel op scherp gezet voor de toekomst, en of dat zo verstandig is weet ik niet.ZipperZapper schreef: ↑do 19 okt 2023, 11:35Valt op zich wel mee denk ik toch? Bussen zul je niet mogen mengen, dat mocht Arriva nu ook al niet tussen de twee Friese concessies.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Houdt je flexibeler inzetten van chauffeurs over, maar laat Qbuzz die nou net niet hebben in GD
Misschien dan wat technische mensen die wat verder gaan rijden, maar is maar net de vraag hoe druk die normaal gesproken zijn.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
En misschien moeten ze dan wel van uniform wissel tijdens een dienst.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Waarom zouden chauffeurs van uniform moeten wisselen?Zonnig schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:41En misschien moeten ze dan wel van uniform wissel tijdens een dienst.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Klopt ja materieel van de ene concessie werd ook in de andere concessie ingezet wat dus niet mocht. Daar is men van af gestapt nadat Qbuzz daarover had geklaagd.CamilleKreemers schreef: ↑do 19 okt 2023, 15:29Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Klopt, van materieel kan je wisselen echter als je van uniform moet wisselen omdat de opdrachtgever andere eisen stelt dan wordt het nog lastiger.CamilleKreemers schreef: ↑do 19 okt 2023, 15:29Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Is er al iets bekend over welk materiaal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten