Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Reizigers met het openbaar vervoer kunnen vanaf woensdag met de ov-chipkaart door heel Nederland reizen.
Met de officiele invoering van de pas in Groningen en Drenthe kent de ov-chipkaart dan een landelijke dekking, zo maakte het OV-bureau Groningen Drenthe dinsdag bekend.
Zo, zo mooi nieuws. Ik heb wel mijn weddenschap verloren, ik heb ooit gezegd dat de V250 eerder in reizigerdienst was als een landelijke dekking van de chipkaart...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vinny schreef:Zo, zo mooi nieuws. Ik heb wel mijn weddenschap verloren, ik heb ooit gezegd dat de V250 eerder in reizigerdienst was als een landelijke dekking van de chipkaart...
Ik kan nog altijd niet met mijn jaartrajectabonnement reizen in de trein bij NS (niet in het geldigheidsgebied van m'n abonnement maar ook niet erbuiten), ik kan nog altijd niet in en uitchecken met mijn sterabonnement bij Veolia en HTM dus dit nieuwsbericht slaat wat mij betreft echt nergens op. Onder landelijke dekking versta ik toch dat ik overal waar ik kom in Nederland m'n kaart voor dat ding kan houden en dat er dan berekend wordt wat er berekend zou moeten worden.
Arriva Ameland accepteert nog geen OV-Chipkaart, las ik donderdagochtend nog op een A4-tje op de bus.
Ja, het is maar een kleine vlek op de kaart, maar toch. Ben ook benieuwd hoe ze dat op Schiermonnikoog doen met al die varianten van buslijnen die ze daar hebben.
Op Vlieland, Terschelling ,Ameland en Schiermonnikoog komt er ook geen OV-chipkaart...
"Invoering van het chipkaartsysteem op de Waddeneilanden zou te duur worden. Eilandbezoekers kunnen straks via internet een kaartje kopen (eventueel in combinatie met het bootretour), waarmee de bus op het eiland tijdens het verblijf onbeperkt kan worden gebruikt. Dit geldt ook voor Schiermonnikoog, waar Arriva al rijdt. Staatssecretaris Huizinga moet deze barst in de bruikbaarheid van de OV-chipkaart nog wel goedkeuren. " Aldus Rover.
Ik zag wel chipkaartlezers zitten in de bussen op Ameland. Beetje zonde om die die niet te gaan gebruiken dan, lijkt me. En hoe wil men - zonder de chipkaart in te voeren - verchipte abonnementen gaan controleren op de eilanden?
Geert schreef:Ik zag wel chipkaartlezers zitten in de bussen op Ameland. Beetje zonde om die die niet te gaan gebruiken dan, lijkt me. En hoe wil men - zonder de chipkaart in te voeren - verchipte abonnementen gaan controleren op de eilanden?
Het lijkt me dat het hele tariefsysteem geheel losgekoppeld zal worden van de rest van Nederland. Dus hooguit "eigen" abonnementen en geen sterabonnementen meer.
Daantje schreef:en dat er dan berekend wordt wat er berekend zou moeten worden.
Ik vraag me sterk af of dat er ooit van komt. En dan bedoel ik natuurlijk het feit dat de chipkaart niets meer afschrijft als het tarief van bijvoorbeeld een dal- of dagkaartje bereikt is.
Ronald schreef:Het lijkt me dat het hele tariefsysteem geheel losgekoppeld zal worden van de rest van Nederland. Dus hooguit "eigen" abonnementen en geen sterabonnementen meer.
Ik neem aan dat landelijke abonnementen en bijvoorbeeld ov-studentenkaarten nog steeds geldig blijven op de Wadden. Als men fraude enigszins tegen wil gaan zal er toch een kaartlezer in de bus moeten zitten om dat te kunnen controleren. Dat er naast de chipkaart ook papieren kaartjes worden verkocht (voor de toeristen) is toch geen probleem...
Er schijnen ook mobiele kaartlezers te zijn die eruit zien als een soort railpocket. Wellicht komt er wel zoiets in de bus. Die dingen worden nu ook gebruikt op buslijnen waar ze met van die kleine taxibusjes rijden.
Toevallig vroeg ik me vandaag af hoe ze dat bij belbussen doen die door busjes van een taxibedrijf gereden worden. Dan is een mobiele lezer wel een oplossing inderdaad.
Toevallig was ik de afgelopen week ook op Ameland. Ik heb het berichtje in de bus ook gelezen, zoals Wubbo al beschreef. De OV-Chipkaart komt er helemaal niet (m.u.v. OV-Jaarkaart en OV-Studentenkaart), de gebruikelijke Eiland-enkeltjes, -retourtjes en 10-rittenkaarten en tot slot een E-ticketing-systeem (hoogstwaarschijnlijk in samenwerking met Wagenborg).
Er hangen in de bussen overigens wel diverse aanzetten tot de OV-Chipkaart, maar dit waren overblijfsels uit de tijd dat de aardgasbussen nog niet op Ameland reden. Dit ziet er hetzelfde uit als de chipkaartlezers in de treinen van Veolia Transport die er toch niet kwamen.
De OV-Chipkaart wordt overigens ook niet ingevoerd vanwege de hoge kosten voor, met name, de toeristen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MdJ schreef:Op Vlieland, Terschelling ,Ameland en Schiermonnikoog komt er ook geen OV-chipkaart...
"Invoering van het chipkaartsysteem op de Waddeneilanden zou te duur worden. Eilandbezoekers kunnen straks via internet een kaartje kopen (eventueel in combinatie met het bootretour), waarmee de bus op het eiland tijdens het verblijf onbeperkt kan worden gebruikt. Dit geldt ook voor Schiermonnikoog, waar Arriva al rijdt. Staatssecretaris Huizinga moet deze barst in de bruikbaarheid van de OV-chipkaart nog wel goedkeuren. " Aldus Rover.
Van wanneer is dat bericht? Als Huizinga er (nog) over moet oordelen, kan het nog wel even duren ;)
Ik ben het er dus principieel niet mee eens. Ik vind dat de vervoerders/provincie gewoon verplicht moeten worden om de chipkaart als geldig vervoersbewijs te accepteren - ook op de waddeneilanden. Ik heb niet voor niets 7,50 uitgegeven aan dat pokkeding, dan wil ik er ook gebruik van kunnen maken
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Overigens klopt de redenering "over de toeristen" niet. Je kan toch best wegwerpchipkaarten en kaartjes voor losse ritten blijven verkopen.? Tegelijkertijd kan de chipkaart voor vaste ov-reizigers toegevoegde waarde hebben.
Los daarvan: Waarom zou je eigenlijk een landelijk systeem willen weigeren?
Precies, dat vind ik ook. Het invoeren van de chipkaart staat niet de losse kaartverkoop in de weg. Op Schiermonnikoog worden bijvoorbeeld heel veel losse kaartjes verkocht omdat die voordeliger zijn dan een blauwe strippenkaart, maar als je zou willen kun je daar ook gewoon reizen met een strippenkaart. Zo'n combinatie van landelijk systeem en eigen kaartjes kan ook gewoon ingevoerd worden icm de ov-chipkaart.