Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Aangezien op vrijdag 15 april jl. de laatste getrokken treinen op de Hunsrückbahn (Boppard Hbf-Emmelshausen) zouden rijden, heb ik op 10 april eens een bezoekje gebracht aan deze spoorlijn. Na 1 mei is het de bedoeling dat Rhenus Veniro de treindienst overneemt van de Deutsche Bahn met Regioshuttles (soort veredeld Wadlopermotorrijtuig). Eigenlijk had dit in december 2009 al moeten gebeuren, maar de Regioshuttles werden maar niet toegelaten door de EBA (vergelijkbaar met de Duitse IVW).
De reis begon in een Desiro van de Mittelrheinbahn, welke sinds december 2008 de treindienst verzorgt op de linker Rijnoever. De heuvels worden naarmate je zuidelijker komt steeds hoger en de spoorlijn volgt grotendeels de Rijn. Helaas kunnen de raampjes niet meer open in de Desiro's, iets dat in 2007 nog wel kon in de rijtuigen van de Deutsche Bahn.
Het uitzicht ten zuiden van Koblenz Hbf
Omdat mijn trein in Boppard Hbf niet zou aansluiten op de Hunsrückbahn, ben ik iets verder doorgereden naar Oberwesel. Vanuit daar kon ik weer terugsteken.
Veel oude gebouwen bij het station van Oberwesel
De Hunsrückbahn is een zogenaamde Steilstrecke, wat inhoudt dat er hellingen van meer dan 40 promille inzitten. Tussen Boppard Hbf en Boppard-Buchholz wordt 336 meter geklommen over een afstand van 6 kilometer. Er wordt gereden met een diesellocomotief van de BR 218 en n-Wagens. Voordeel daarvan is dat het raam ook nog gewoon open kan in de rijtuigen .
Op een veilig ogenblik snel even een fotootje gemaakt ;)
Aangezien de meeste ramen wel openstonden vanwege het warme weer was het geronk van de dieselloc goed te horen. Ook om de dieselgeur kan je niet heen, in de tunnels blijft deze behoorlijk hangen namelijk. In ieder geval zijn het Nebenbahnsferen ten top! Het eindstation Emmelshausen is circa 20 minuten verwijderd van Boppard, aldaar keert de trein weer terug naar Boppard Hbf.
Emmelshausen
Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte
Vervolgens wilde ik nog wat andere motieven opzoeken langs deze spoorlijn, maar op de een of andere manier ben ik verkeerd gelopen en kreeg ik uitzicht op de Linke en Rechte Rheinstrecke. En aangezien dat ook niet verkeerd was, hoefde teruglopen ook niet perse van mij :) .
In de verte rijdt op de linker Rijnoever een Intercity
Uiteindelijk kwam ik weer uit bij het hoofdstation van Boppard, waar ik vanaf de parkeerplaats de trein naar Emmelshausen kon vastleggen.
Boppard Hbf
Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief!
Hierna heb ik de trein richting Koblenz gepakt, waar ik nog even heerlijk heb genoten van het heerlijke weer en de stad zelf. Daarna werd weer teruggekeerd naar Nederland.
De reis begon in een Desiro van de Mittelrheinbahn, welke sinds december 2008 de treindienst verzorgt op de linker Rijnoever. De heuvels worden naarmate je zuidelijker komt steeds hoger en de spoorlijn volgt grotendeels de Rijn. Helaas kunnen de raampjes niet meer open in de Desiro's, iets dat in 2007 nog wel kon in de rijtuigen van de Deutsche Bahn.
Het uitzicht ten zuiden van Koblenz Hbf
Omdat mijn trein in Boppard Hbf niet zou aansluiten op de Hunsrückbahn, ben ik iets verder doorgereden naar Oberwesel. Vanuit daar kon ik weer terugsteken.
Veel oude gebouwen bij het station van Oberwesel
De Hunsrückbahn is een zogenaamde Steilstrecke, wat inhoudt dat er hellingen van meer dan 40 promille inzitten. Tussen Boppard Hbf en Boppard-Buchholz wordt 336 meter geklommen over een afstand van 6 kilometer. Er wordt gereden met een diesellocomotief van de BR 218 en n-Wagens. Voordeel daarvan is dat het raam ook nog gewoon open kan in de rijtuigen .
Op een veilig ogenblik snel even een fotootje gemaakt ;)
Aangezien de meeste ramen wel openstonden vanwege het warme weer was het geronk van de dieselloc goed te horen. Ook om de dieselgeur kan je niet heen, in de tunnels blijft deze behoorlijk hangen namelijk. In ieder geval zijn het Nebenbahnsferen ten top! Het eindstation Emmelshausen is circa 20 minuten verwijderd van Boppard, aldaar keert de trein weer terug naar Boppard Hbf.
Emmelshausen
Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte
Vervolgens wilde ik nog wat andere motieven opzoeken langs deze spoorlijn, maar op de een of andere manier ben ik verkeerd gelopen en kreeg ik uitzicht op de Linke en Rechte Rheinstrecke. En aangezien dat ook niet verkeerd was, hoefde teruglopen ook niet perse van mij :) .
In de verte rijdt op de linker Rijnoever een Intercity
Uiteindelijk kwam ik weer uit bij het hoofdstation van Boppard, waar ik vanaf de parkeerplaats de trein naar Emmelshausen kon vastleggen.
Boppard Hbf
Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief!
Hierna heb ik de trein richting Koblenz gepakt, waar ik nog even heerlijk heb genoten van het heerlijke weer en de stad zelf. Daarna werd weer teruggekeerd naar Nederland.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Dodeman wordt daar met de hand bediend, toch?Cookie schreef:Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief!
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Mooie fotos, vooral die met de brug zo in de diepte. :pos:
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Kon je dit op een dag heen en weer reizen vanuit Nederland?
:N (A)steigingen
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Vanaf Arnhem is het 3u50 tot Emmelshausen zo te zien. :)
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Ja, heb er 1 dag voor uitgetrokken inderdaad :) .waldo79 schreef:Kon je dit op een dag heen en weer reizen vanuit Nederland?
Hmm... Hellingen beter?waldo79 schreef:steigingen :N (A)
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Leuk gezicht, zo'n dieselloc met 2 karretjes :D . En érg mooie foto's :pos: .
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Leuke plaatjes, inderdaad :-)
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Wereldplaten!Cookie schreef:Te Boppard-Buchholz ben ik uitgestapt en naar Liesefelds Hütte gelopen. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het dal en het Hubertus-Viadukt.
Het uitzicht vanuit Liesefelds Hütte
Een andere 'klassieker' op de lijn is het vertrek vanuit Boppard Hbf. Ik was overigens niet de enige die dit motief in gedachten had, bij mij stonden nog circa 10 andere fotografen . Uiteindelijk paste het allemaal precies en kwam rond half 5 de trein aanzetten.
Let op de uitstekende voet bij het raampje van de locomotief!
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Mooie foto's van een mooie omgeving. Ik hoop over 2 weken ook zulk mooi fotoweer te hebben als er een paar daagjes heen ga. :)
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Vette foto's hoor! Gave rit ook zo te zien :) Jammer dat het nu gedaan is met de 218-inzet daar.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Erg mooie foto's. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Hele mooie foto's! Op welke routes rijden deze mooie treinen nu nog wel eigenlijk?
Mijn Flickr account.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Op de Marschbahn misschien nog?
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Volgende treinen rijden volgens Wikipedia nog met Baureihe 218 + rijtuigen. Dit kunnen zowel n-Wagens als Dostos zijn. Ik weet overigens niet hoe actueel dit lijstje nog is.
Wikipedia schreef: RE Hannover Hbf – Hildesheim – Bad Harzburg
RE Frankfurt (Main) Hbf – Stockheim (Oberhessen)
RE Frankfurt (Main) Hbf – Nidda
RB Bad Vilbel – Stockheim (Oberhessen)
RB Dieburg – Frankfurt (nur noch ein Zugpaar)
RE München Hbf – Buchloe – Memmingen (zie ook dit verslag van afgelopen zomer)
RE München Hbf – Buchloe – Füssen
RE Augsburg Hbf – Buchloe – Füssen (einzelne Züge)
RB Augsburg Hbf – Buchloe – Memmingen – Lindau Hbf
RE Ulm – Memmingen – Kempten (Allgäu) Hbf (teilweise weiter nach Oberstdorf)
RE München Hbf – Buchloe
RB Kempten (Allgäu) Hbf – Oberstdorf (einzelne Züge)
RB Marktredwitz – Bayreuth Hbf (ein Zugpaar)
Kiel - Flensburg (nur an Freitagen)
Kiel – Lübeck (einzelne Zugpaare)
Lübeck - Puttgarden (am Wochenende in der Sommersaison)
EC Lindau Hbf – Buchloe – München Hbf (in Doppeltraktion)
RE Simbach (Inn) – Mühldorf
RB Landshut Hbf – Mühldorf – Salzburg Hbf
RE Mühldorf – München (oft in Doppeltraktion)
RE-Paar München - Mühldorf – Passau (nur an Samstagen)
RE Mainz Hbf – Alzey
RE Koblenz Hbf – Weißenburg (Elsass) (nur an Sonntagen)
RE Mainz Hbf – Weißenburg (Elsass) (nur an Sonntagen)
RB Neustadt (Weinstraße) – Weißenburg (Elsass) (nur an Sonntagen)
IRE Lindau Hbf – Friedrichshafen Stadt – Ulm Hbf (- Stuttgart Hbf, Mo-Fr 2 Zugpaare als "Sandwich")
RB Ulm Hbf – Geislingen/Steige (zwei Zugpaare Mo-Fr)
IC Stuttgart Hbf – Ulm Hbf – Oberstdorf (Doppeltraktion)
IC Augsburg Hbf – Buchloe – Oberstdorf
RE Augsburg Hbf – Buchloe – Oberstdorf (nur an Sonntagen, in Doppeltraktion)
IC Ulm Hbf – Friedrichshafen Stadt – Lindau Hbf
Autozüge Westerland/Sylt - Niebüll (Doppeltraktion)
IC Westerland/Sylt - Hamburg Hbf (Doppeltraktion)
IC Puttgarden - Hamburg Hbf (als Wendezug)
IC Munster - Uelzen (Fr und So)
IC Rostock Hbf - Seebad Heringsdorf (im Sommer, eine Lok)
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Voornamelijk echt in de uithoeken van Duitsland dus
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
De bovenste zijn niet echt in een uithoek, Hannover Hbf of Frankfurt Hbf zijn goed bereikbaar vanuit Nederland :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Op de Niddertalbahn (Bad Vilbel-Stockheim, vlakbij Frankfurt) is het altijd prijs, je hebt of een 628 of een 218. Beide leuke treinen.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Rhenus Veniro gaat 1 mei nog niet rijden met de RegioShuttles, er worden bussen ingezet (bron) .
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
IC 118 Salzburg - Münster rijdt in elk geval Lindau - Friedrichshafen en nog wel een stukje verder met BR218. Zelfs in dubbeltractie. Hippige shit jonge :pos:
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Tot Ulm Hbf. Net als de RE's tussen Friedrichshafen en Stuttgart die over Ulm rijden (remember Bodensee-trip 2007?)Paashaas schreef:IC 118 Salzburg - Münster rijdt in elk geval Lindau - Friedrichshafen en nog wel een stukje verder met BR218. Zelfs in dubbeltractie. Hippige shit jonge :pos:
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
ja. Dat was okt 2010 nog altijd zo trouwens :Y
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Ik ben voor het verkopen van alle GTW's en het verplicht inzetten van 218's met trek/duwtreinen <3<3 Wat een mooie locomotieven zijn het toch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
En dat geluid van die dingen! :D *O*
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Dieselen in de Hunsrück met BR 218
Mee eens :-)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten