Geert schreef:Bovendien verwacht je van een intercity dat hij stopt in steden, niet in dorpjes als Buitenpost. Wat dat betreft blijf ik 'sneltrein' een betere benaming vinden. :)
Binnen de Nederlandse context kan dat prima. In Duitsland betaal je meer voor de IC, heb je meer comfort en reis je sneller. Een Nederlandse IC komt niet veel verder dan de Duitse RE, sterker nog: meestal minder (zo kun je in veel RE treinen gewoon koffie uit de automaat halen en rijden RE treinen 160 km/h).
En over Leeuwarden - Groningen gesproken: Dat zo'n trein in Buitenpost stopt doet niet terzake. Gewone IC's stoppen in Horst-Sevenum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-de Klomp en Overveen; en daar hoor je niemand over...
En dan hebben we in de spits een stoptrein Veenendaal Centrum-Amsterdam Centraal die niet op Duivendrecht en Amstel stopt.
Ook leuk: het tweetreinensysteem zal sowieso niet volledig werken, aangezien NS de s3800 geen Intercity mag noemen
Hier is in de aanloop naar dgl. 2007 nog wat heen en weer geschrijf met het LOCOV over geweest. Ik neem aan dat de beslissing destijds was, dat de s3800 nog de oude terminologie hield omdat de lijn binnen enkele jaren zou worden aanbesteed, ook de sneltrein Amsterdam-Amersfoort behield haar classificatie (in afwachting van het extra perron in Hilversum). Helaas zijn ze bij de ''Oude Lijn" de mist ingegaan, daar had de NS ook consequent de term 'sneltrein' moeten handhaven totdat de reconstructie (na indienststelling HSL) volledig zou zijn afgerond...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website