Haaglanden bespreekt [commissie VVEZ, 15 juni] en vraagt het DB [29 juni] te besluiten over:
wijziging dienstregeling 2012
Grotendeels conform voorstellen HTM en Veolia. Na 20 uur halfuurdienst op de stadsbuslijnen [inclusief 23], en
actualisatie PvE buskavel stad
Geconstateerd wordt
De belangrijkste conclusie uit deze recente brieven is dat de Minister van Infrastructuur en
Milieu vast besloten lijkt tot het invoeren van de aanbestedingsverplichting voor al het openbaar vervoer, dus ook in de grote steden. Anderzijds is er perspectief geboden voor uitstel van aanbestedingsverplichting voor de stadskavel bus tot 1 januari 2013. Dat hoeft echter niet volledig benut te worden. Het biedt ook wat ruimte om alsnog een marktconsultatie onder potentiële inschrijvers te houden naar diverse aspecten van deze eerste openbare aanbesteding van een “GVB”-concessie. Daarbij kan gedacht worden aan vragen op het gebied van busexploitatie in een groot stedelijk gebied (veel evenementen, manifestaties op de openbare weg, de aardgasvestigingsproblematiek, problematiek OVchipkaart,
etc).
De marktconsultatie is gesloten op 29 april 2011. Het marktconsultatiedocument is opgevraagd door zeven
vervoerders. Daarvan zijn vier vervoerders momenteel actief op de Nederlandse markt. Eén in Nederland gevestigde vervoerder is momenteel alleen in het buitenland actief als busvervoerder. Ook twee in het buitenland actieve vervoerders hebben het document opgevraagd. Zij hebben allen een reactie ingediend.
De vervoerders geven zonder uitzondering aan dat er geen goede calculatie te maken is. Zij wijzen hierbij op de forse bezuinigingen in net, de mogelijke forse verhoging van OVchipkaarttarieven door Haaglanden na de periode van tariefrust tot medio 2012, de onzekere data van vervoersopbrengsten in duale fase met bevroren WROOV-opbrengstverdeelsleutels, en nog niet stabiele OV-chipkaartopbrengsten, Als de opbrengstverantwoordelijkheid bij de
vervoerder wordt gelegd, is de inschatting dat het Stadsgewest óf geen aanbiedingen of slechts één aanbieding ontvangt, óf dat het opbrengstrisico in de kostprijs ingecalculeerd wordt en dus tot een onnodige dure aanbiedingen zal leiden. Daarnaast geven de meeste vervoerders aan dat het loskoppelen van de stadsbusconcessie van het railnet met prioriteit voor de rail gegeven de BDU-taakstelling leidt tot een situatie dat het aanvullend busnet ook als sluitpost in de netwerkontwikkeling wordt beschouwd met alle gevolgen voor de vervoersopbrengsten. Pas als mogelijk in 2017 een geïntegreerd railen busnet op de markt komt, pleiten vervoerders voor het leggen van opbrengstverantwoordelijkheid
bij de vervoerders. Alles afwegend is dat nu ook het besluit dat voorligt. Gelet op de zeer onzekere situatie qua opbrengstontwikkeling wordt voorgesteld de opbrengstverantwoordelijk tijdelijk voor de relatief korte duur van deze busconcessie van 5 jaar bij het Stadsgewest te leggen.
Uitgangspunt wordt dat de winnende vervoerder de aardgasbussen van HTM verplicht overneemt en ook verplicht wordt om van de HTM-vestiging aan de Telexstraat en van het daar gevestigde aardgasvulpunt (dat overigens geen eigendom is van HTM) gebruikt te maken. In de marktconsultatie geven vervoerders aan dat dit een wenselijke situatie is.
Volledige transparantie en “gelijk speelveld”, ook voor de zittende vervoerder HTM, is daarbij noodzaak.
De verdere planning:
• 29 juni 2011: (eventueel) behandeling AB
• 11 juli 2011: Verzending publicatie TED EU, Bestek beschikbaar voor de markt
• 14 november 2011: Sluiting inschrijving
• 21 december 2011: Besluitvorming gunning DB
• 1 februari 2012: Einde bezwaartermijn (6 weken)
• 26 augustus 2012: Start exploitatie