Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
FNV Spoor heeft een brandbrief gestuurd aan de NS over de veiligheid in treinen. Omdat veel omroepinstallaties defect zijn of niet goed werken kunnen bij calamiteiten reizigers en eigen medewerkers niet goed worden geïnstrueerd, aldus bestuurder Roel Berghuis maandag.
Mja, het is al jaren een probleem... Vooral in oude generatie V-IRM. Mja, conducteurs horen het niet echt, niemand meldt het, er wordt niks aan gedaan en zo sukkelt het voort. Je moet gewoon via het internet/telefoon dat soort dingen kunnen melden als je een stelnummer hebt...
Nee, en vraag me af of de NS daar ook daadwerkelijk wat mee doet... Dat is zoiets dat ergens in een systeem verzandt. Het is het niet waard om de trein voor extra onderhoud te laten gaan, en bij een onderhoudsbeurt wordt zoiets wel snel gemist tenzij iemand in het goede systeem kijkt.
V-IRM-III (3e levering dus) is ook prima. ICMm schijnt erg gevoelig te zijn voor degene die omroept: je hoort alles.
Bij ICMm hoor je soms enorm veel ruis/achtergrondgeluiden waar je met moeite de omroep nog doorheen hoort. Daar valt nog wel wat aan te verbeteren.
Als er handmatig wordt omroepen in SLT hoor je dat ook erg slecht (geluid hapert).
Sommige stellen van de SGMm hebben ook een behoorlijk slecht verstaanbare omroep. Wat is dat toch tegenwoordig. Zijn dit de onderdelen van een trein waarop het eerst en het meest op wordt bezuinigd?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Nouja, ik denk wel dat het FNV een punt heeft. Stel dat er iets gebeurd en de reizigers moeten worden geinformeerd dat ze bijvoorbeeld de trein moeten verlaten, maar door een gebrekkige omroep is dat niet duidelijk? Ben je als NS dan niet aansprakelijk?
VIRM schreef:Nouja, ik denk wel dat het FNV een punt heeft. Stel dat er iets gebeurd en de reizigers moeten worden geinformeerd dat ze bijvoorbeeld de trein moeten verlaten, maar door een gebrekkige omroep is dat niet duidelijk? Ben je als NS dan niet aansprakelijk?
Daar heb je wel een punt ja.
Maar geldt dit dan ook voor de andere vervoersbedrijven?
Ik heb wel eens meegemaakt dat een SLT zo ernstig stuk was dat deze gereset moest worden en toen deed helemaal niets het meer, ook de omroep niet (en de verlichting). Hoe is dat bij andere treintypes? Is de omroep daar ook snel niet meer beschikbaar als de trein dood gemaakt moet worden of als de stroom uitvalt etc.?
Zo gaat dat nou eenmaal bij grote bedrijven. Gewoon dingen (lees klachten, defecten) aan de kant schuiven. Tot het een keertje goed fout gaat en er slachtoffers vallen. En dan wordt alsnog de schuld naar een ander geschoven.
Dat hangt er vanaf hoe de organisatie is ingericht. Computerproblemen gaan bij ons op het werk centraal, met als gevolg dat het een en al ellende is. Kleine dingetjes in het pand zoals een kapotte lamp zijn echter binnen no-time opgelost omdat elk gebouw zijn eigen team huismeesters heeft. Als je iets lokaal regelt gaan dat soort dingen sneller dan als je eerst drie lagen doormoet om het te melden. Een nadeel is wel dat elk gebouw zijn eigen dingetjes regelt en er dus per gebouw afwijkingen zijn in huisstijl, het nuttigen van voedsel en wie de post doet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM schreef:Nouja, ik denk wel dat het FNV een punt heeft. Stel dat er iets gebeurd en de reizigers moeten worden geinformeerd dat ze bijvoorbeeld de trein moeten verlaten, maar door een gebrekkige omroep is dat niet duidelijk? Ben je als NS dan niet aansprakelijk?
Daar heb je wel een punt ja.
Maar geldt dit dan ook voor de andere vervoersbedrijven?
Het lijkt mij dat dat voor iedere vervoerder geldt. Als ik een kaartje koop/chip bij de NS, Arriva, Connexxion, GVB of KamelenExpress, dan sluit je in feite een contract af dat je van A naar B wordt gebracht op een veilige manier in een bepaalde tijd.
Als je letsel oploopt als gevolg van een ongeluk dat had voorkomen kunnen worden door bijvoorbeeld een goed-werkende omroep, reken maar dat er een hele batterij letselschadeadvocaten bovenop de NS (of andere vervoerder) zullen duiken. En dan hebben we het nog niet over een mediacircus, PR-shit en de Inspectie...
Het lijkt mij dan ook niet zo moeilijk om bij iedere onderhoudsbeurt van de trein ook de omroep mee te nemen. Dat lijkt mij kwestie van standaardprocedure.
Bij SGM doet de automatische omroep het gewoon goed, de omroep van de conducteur/machinist zelf is vaak waardeloos. Gelukkig kan de automatische omroep heel veel zelf, inclusief splitsen en combineren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het enige wat 'ie niet kan is aangepaste bestemmingen omroepen bij werkzaamheden. Maar de ene keer dat ik meegemaakt heb dat dat nodig was werkte de handmatige omroep ook prima, ging alleen veel lawaai vooraf aan het inbreken op de automatische omroep...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).
reisthijs schreef:Als er handmatig wordt omroepen in SLT hoor je dat ook erg slecht (geluid hapert).
Afgelopen zaterdag toevallig ook meegemaakt. Toen werd er voor Amsterdam vanuit de achterste cabine met veel gestotter omgeroepen dat de s4000 niet verder reed naar Uitgeest etc. Toen er bij breukelen bij de deuren werd ingesproken was er niks aan de hand...
Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).
Wordt het ondertussen niet eens tijd om de treinserienummers bij het grote publiek bekend te maken (bijvoorbeeld via de reisplanner of de vertrekstaten). Dit scheelt ook bij de klantservice een hoop tijd een werk over de klachten cq ideen.
Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).
Wordt het ondertussen niet eens tijd om de treinserienummers bij het grote publiek bekend te maken (bijvoorbeeld via de reisplanner of de vertrekstaten). Dit scheelt ook bij de klantservice een hoop tijd een werk over de klachten cq ideen.
Op de kaartautomaten zit een sticker met het verzoek het automaatnummer (wat op diezelfde sticker staat) door te geven als men zich bij de conducteur meldt als er zich een storing voordoet. Slechts een enkeling weet daadwerkelijk dat nummer als hij komt met het verhaal dat een automaat niet werkt.
Daarnaast denk ik dat het grote publiek echt het treinnummer niet gaat onthouden als hij zijn reis heeft gepland, of dat nou via een vertrekstaat of omroep is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).
Wordt het ondertussen niet eens tijd om de treinserienummers bij het grote publiek bekend te maken (bijvoorbeeld via de reisplanner of de vertrekstaten). Dit scheelt ook bij de klantservice een hoop tijd een werk over de klachten cq ideen.
Treinnummers staan al op de gele vertrekstaten ;)
of iig, meen dat een keertje gezien te hebben, kan ook alleen internationale treinen zijn overigens..
Alleen bij de internationale treinen staan de treinnummers vermeld. Bij binnenlandse treinen weigeren ze zelfs om de treinserie te noemen (terwijl dat toch veel makkelijker communiceert over bijvoorbeeld uitval).
Terug ontopic: best schandalig dat dit soort dingen eerst uitgebreid in de pers bekend moeten zijn of dat er doden vallen bij een ongeluk voordat er ook maar iets aan gedaan wordt...