Vergane glorie in het OV
Re: Vergane glorie in het OV
In Hoogvliet rijden de lijnen 78 en 79 grotendeels nog maar in één richting. Overal in Hoogvliet kom je op die manier nog bushokjes, tegels en voormalige haltepalen tegen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Vergane glorie in het OV
Naast het feit dat sommige tramhaltes in Amsterdam nog zijn uitgerust met vertrekborden met nooit gebruikte bestemmingen of bestemmingen die tegenwoordig een andere naam hebben zoals de nooit gebouwde tramremise in het westelijk havengebied of de bestemming Havens Oost (nu bekend als Azartplein) zijn er ook nog diverse plekken waar ooit een trambaan gepland was, waar ook zichtbaar rekening mee gehouden was maar waar de trambaan nooit is aangelegd.
Voorbeelden hiervan zijn de middenberm van de Henk Sneevlietweg, daar had ooit lijn 16 moeten gaan rijden.
De Burgemeester De Vlugtlaan tussen Haarlemmerweg en Plein '40-'45 had/heeft ook een brede middenberm, hier had het verbindingsspoor naar de tramremise aan de Noordzeeweg moeten komen (deze remise is er nooit gekomen, de centrale werkplaats is in de jaren 90 naar Diemen verhuisd)
De Valutaboulevard in Osdorp De Aker heeft ook een ruimtereservering voor een trambaan, oorspronkelijk zou lijn 2 de Aker gaan bedienen vanaf Nieuw Sloten, protesten over het poldertje de Vrije geer hebben dit tegengehouden.
Voorbeelden hiervan zijn de middenberm van de Henk Sneevlietweg, daar had ooit lijn 16 moeten gaan rijden.
De Burgemeester De Vlugtlaan tussen Haarlemmerweg en Plein '40-'45 had/heeft ook een brede middenberm, hier had het verbindingsspoor naar de tramremise aan de Noordzeeweg moeten komen (deze remise is er nooit gekomen, de centrale werkplaats is in de jaren 90 naar Diemen verhuisd)
De Valutaboulevard in Osdorp De Aker heeft ook een ruimtereservering voor een trambaan, oorspronkelijk zou lijn 2 de Aker gaan bedienen vanaf Nieuw Sloten, protesten over het poldertje de Vrije geer hebben dit tegengehouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vergane glorie in het OV
dus heel precies genomen is dat geen vergane glorie. Toch zie je dan maar hoe goed er vaak toch wel vooruitgekeken wordt in planologenland.
Uit een ander land: zo'n 2 jaar terug liep ik ong. 2 km vanaf een laatste CZ/CD superklein stationnetje DE in (ex DDR), eerst een haag met Vietnamese verkopers, dan de verlaten grenskontrollstelle. Bij de DE-bushalte (Kraftverkehr Dresden of zoiets) stond een mooi houten huisje, vol met spinnewebben. Daarvoor de normale DE-stil Haltestelle met het fahrplan etc. IN het huisje zat nog een stencil (weten jullie nog wat dat is/ooit was?) met het fahrplan van VEB Kraftverkehr voor die lijn -dus dat was van voor de wende-die pas 20 Jahre herdacht werd. en dat was nog prima leesbaar, niet bekrast, het huisje was ook al niet gevandaliseerd. Immer klagen das ja alles schlimmer wird was ook al niet toepasbaar: in DDR-tijden reden er beduidend minder diensten als toen (maar ja-het zal wel grenz-sperr-gebiet geweest zijn, denk ik, dus verboden voor iedereen die daar niet echt woonde/werkte)
Uit een ander land: zo'n 2 jaar terug liep ik ong. 2 km vanaf een laatste CZ/CD superklein stationnetje DE in (ex DDR), eerst een haag met Vietnamese verkopers, dan de verlaten grenskontrollstelle. Bij de DE-bushalte (Kraftverkehr Dresden of zoiets) stond een mooi houten huisje, vol met spinnewebben. Daarvoor de normale DE-stil Haltestelle met het fahrplan etc. IN het huisje zat nog een stencil (weten jullie nog wat dat is/ooit was?) met het fahrplan van VEB Kraftverkehr voor die lijn -dus dat was van voor de wende-die pas 20 Jahre herdacht werd. en dat was nog prima leesbaar, niet bekrast, het huisje was ook al niet gevandaliseerd. Immer klagen das ja alles schlimmer wird was ook al niet toepasbaar: in DDR-tijden reden er beduidend minder diensten als toen (maar ja-het zal wel grenz-sperr-gebiet geweest zijn, denk ik, dus verboden voor iedereen die daar niet echt woonde/werkte)
Re: Vergane glorie in het OV
De grens van de DDR met die van Tsjechië was veel minder dicht dan die van de BRD natuurlijk, Tsjechoslowakije was ook behoorlijk communistisch in die tijd.
Maarre, bedoel je Schöna ten oosten van Dresden? Daar rijdt tegenwoordig de OVPS (Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna-Sebnitz.
Maarre, bedoel je Schöna ten oosten van Dresden? Daar rijdt tegenwoordig de OVPS (Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna-Sebnitz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vergane glorie in het OV
Op het busstation van Vijfsluizen in Schiedam hangt een haltevertrekstaat van Connexxion van lijn 89 naar Schiedam Centrum.
Volgens rijdt Connexxion hier al een aantal jaar niet meer... ;)
Sowieso is Vijfsluizen een beetje oversized voor het aanbod: het busstation telt 5 perrons terwijl er slechts één stadslijn en één streeklijn stopt.
Volgens rijdt Connexxion hier al een aantal jaar niet meer... ;)
Sowieso is Vijfsluizen een beetje oversized voor het aanbod: het busstation telt 5 perrons terwijl er slechts één stadslijn en één streeklijn stopt.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vergane glorie in het OV
Haha, ik wou al zeggen: dat is toch geen busstation. Een metrostation in een ongure omgeving met een bushalte, dat is het :)
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Vergane glorie in het OV
In de Nijmeegse wijk Malvert liggen in de 51e straat nog steeds de tegels van twee voormalige haltes van lijn 6 welke op 29 mei 1994 zijn vervallen.
"Een touringcar is geen bus"
vergane glorie
Hermes rijdt al jaaaaren niet meer in limburg.
Toch duiken Hermes her en der nog op en blijven steevast prijken op gebouwen.
Dit keer in Venray. Van het 'busstation' is niet veel meer over dan een bushalte.
Dus perronbordjes A t/m H (niet zichtbaar op de foto) hangen ook nog mooi aan het gebouw.
Is het pand van Hermes, De gemeente Venray ?
Ik weet nog lang geleden dat er ook zon smerig gebouwtje stond in Gennep... weet iemand daar de status van ?
Toch duiken Hermes her en der nog op en blijven steevast prijken op gebouwen.
Dit keer in Venray. Van het 'busstation' is niet veel meer over dan een bushalte.
Dus perronbordjes A t/m H (niet zichtbaar op de foto) hangen ook nog mooi aan het gebouw.
Is het pand van Hermes, De gemeente Venray ?
Ik weet nog lang geleden dat er ook zon smerig gebouwtje stond in Gennep... weet iemand daar de status van ?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: vergane glorie
Leuke foto huib. In Venray was men altijd wat langzaam in verwijderen van oude zaken. In 2005 plakte er op het haltebord van station Venray nog een Zuidooster sticker onder een van de lijnen (39 volgens mij?).
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: vergane glorie
Misschien wil de gemeente laten zien van, "Kijk, toen waren het nog goede tijden" .
Re: vergane glorie
wellicht is het weer actueel in 2016 ... Wie weetMichael 1988 schreef:Misschien wil de gemeente laten zien van, "Kijk, toen waren het nog goede tijden" .
Re: vergane glorie
Mag ik jullie ook dit topic even tippen: http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f ... lit=glorie, voordat er twee reeksen naast elkaar gaan bestaan?
Bij twijfel: gebruik beton.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vergane glorie in het OV
Topic zijn samengevoegd.
Re: Vergane glorie in het OV
De NZH bushokjes in Volendam staan er ook nog steeds.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Vergane glorie in het OV
CN bushokjes op het busstation van Huizen :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Vergane glorie in het OV
Beetje late reactie, maar wat dacht je van de Haarlemmer Houttuinen? Daar liggen juist tramsporen die niet worden gebruikt. Overigens kunnen ze ook niet gebruikt worden omdat de sporen vlak voor het Haarlemmerplein (waar tram 3 rijdt) ophouden.Bee schreef:Naast het feit dat sommige tramhaltes in Amsterdam nog zijn uitgerust met vertrekborden met nooit gebruikte bestemmingen of bestemmingen die tegenwoordig een andere naam hebben zoals de nooit gebouwde tramremise in het westelijk havengebied of de bestemming Havens Oost (nu bekend als Azartplein) zijn er ook nog diverse plekken waar ooit een trambaan gepland was, waar ook zichtbaar rekening mee gehouden was maar waar de trambaan nooit is aangelegd.
Voorbeelden hiervan zijn de middenberm van de Henk Sneevlietweg, daar had ooit lijn 16 moeten gaan rijden.
De Burgemeester De Vlugtlaan tussen Haarlemmerweg en Plein '40-'45 had/heeft ook een brede middenberm, hier had het verbindingsspoor naar de tramremise aan de Noordzeeweg moeten komen (deze remise is er nooit gekomen, de centrale werkplaats is in de jaren 90 naar Diemen verhuisd)
De Valutaboulevard in Osdorp De Aker heeft ook een ruimtereservering voor een trambaan, oorspronkelijk zou lijn 2 de Aker gaan bedienen vanaf Nieuw Sloten, protesten over het poldertje de Vrije geer hebben dit tegengehouden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Vergane glorie in het OV
Je kunt het tracé ook prima gebruiken om de ringmetro eens door te trekken naar Amsterdam Centraal. Je hoeft alleen maar een paar gebouwen te slopen die toch lelijk zijn en weinig toegevoegde waarde hebben. De Haarlemmerhouttuinen zelf kunnen worden teruggebracht tot 2x1 rijstrook.
Overigens is het geen vergane glorie, er heeft nooit een tram gereden. De rails zijn alleen aangelegd zodat de gemeente subsidie kreeg voor de aanleg van de weg... :X
Overigens is het geen vergane glorie, er heeft nooit een tram gereden. De rails zijn alleen aangelegd zodat de gemeente subsidie kreeg voor de aanleg van de weg... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vergane glorie in het OV
De bushalten Oranjeplein, Europalaan, Groen van Prinstererlaan in Pijnacker en Ridderspoor en Duizendschoon in Nootdorp zijn ondertussen al vergane glorie. Lijn 61 is al sinds 11 december vervallen, de halteborden en vertrekstaten zijn nog steeds aanwezig.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Vergane glorie in het OV
Opzich wel een mooie oplossing, het was óf met de bus in de file óf dit.Vinny schreef:Overigens is het geen vergane glorie, er heeft nooit een tram gereden. De rails zijn alleen aangelegd zodat de gemeente subsidie kreeg voor de aanleg van de weg... :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Vergane glorie in het OV
Ik had vandaag tussen 10 en 15 u niks te doen dus ik besloot een tochtje te maken langs wat stations van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Dit was eerder een trein dan een tram die in de eeste helft van de vorige eeuw door het westland reed. Maar ondertussen zijn alle rails netjes opgeruimd, er zijn alleen nog wat stationsgebouwtjes en een spoorbrug omgebouwd tot fietsbrug over.
Dus ondanks het koude weer dit alles per fiets gedaan. (Vreemd genoeg kreeg ik het pas echt koud toen ik weer binnen was.) Dit is het station in 's-Gravenzande:
Ik had koud m'n camera gericht of de bewoner kwam met zijn zoon (neem ik aan) naar buiten om mij € 2 in rekening te brengen. Dat was een grapje maar ik heb het jochie toch die twee euro gegeven. Hij vond het niet erg dat mensen foto's maakten, wat regelmatig gebeurde, want hij was toch best trots op het verleden van zijn huis. Het is ook een tijd lang een zaadhandel geweest wat nog te zien is aan het glas in lood in de ramen.
De tram/trein reed voor het station langs waar nu de straat is.
In Naaldwijk is de situatie nogal anders, hier is het oude stationsgebouw geheel vrijstaand:
Toen werd het toch weer tijd om richting Den Haag te gaan voor mijn tandartsafspraak. Toen ik langs het spoor richting HS fietste zag ik nog een oud stuk spoor door de 1e van der Kunstraat lopen:
Het spoor steekt de Waldorpstraat (die parallel aan het huidige spoor loopt) over maar houdt dan op. Het gaat hier blijkbaar om oud treinspoor richting het laakhavengebied, niet om tramspoor.
En de brug over de Bontekoekade net voorbij HS mag dan nog druk gebruikt worden, de glorie is toch wel wat vervaagd. Ik vraag me af hoe oud die brug is.
Dus ondanks het koude weer dit alles per fiets gedaan. (Vreemd genoeg kreeg ik het pas echt koud toen ik weer binnen was.) Dit is het station in 's-Gravenzande:
Ik had koud m'n camera gericht of de bewoner kwam met zijn zoon (neem ik aan) naar buiten om mij € 2 in rekening te brengen. Dat was een grapje maar ik heb het jochie toch die twee euro gegeven. Hij vond het niet erg dat mensen foto's maakten, wat regelmatig gebeurde, want hij was toch best trots op het verleden van zijn huis. Het is ook een tijd lang een zaadhandel geweest wat nog te zien is aan het glas in lood in de ramen.
De tram/trein reed voor het station langs waar nu de straat is.
In Naaldwijk is de situatie nogal anders, hier is het oude stationsgebouw geheel vrijstaand:
Toen werd het toch weer tijd om richting Den Haag te gaan voor mijn tandartsafspraak. Toen ik langs het spoor richting HS fietste zag ik nog een oud stuk spoor door de 1e van der Kunstraat lopen:
Het spoor steekt de Waldorpstraat (die parallel aan het huidige spoor loopt) over maar houdt dan op. Het gaat hier blijkbaar om oud treinspoor richting het laakhavengebied, niet om tramspoor.
En de brug over de Bontekoekade net voorbij HS mag dan nog druk gebruikt worden, de glorie is toch wel wat vervaagd. Ik vraag me af hoe oud die brug is.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vergane glorie in het OV
Was er in Schipluiden ook niet zo'n stationnetje? Volgens mij ben ik daar wel eens geweest, maar heel precies weet ik het niet meer.
Die laatste foto is wel bekend, ik rijd wel eens aan de overkant van het water met de auto
Die laatste foto is wel bekend, ik rijd wel eens aan de overkant van het water met de auto
Re: Vergane glorie in het OV
Ja, inderdaad. Ik had alleen geen tijd meer om daarheen te fietsen. Ik heb wel ooit die oude spoorbrug gefotografeerd zonder te weten dat dit een oude spoorbrug was.
Re: Vergane glorie in het OV
Tramstation Schipluiden is nu een museum.Geert schreef:Was er in Schipluiden ook niet zo'n stationnetje?
http://www.tramstationschipluiden.nl/on ... et-gebouw/
Van de WSM zijn er ook nog het hoofdkantoor in Loosduinen en daar tegenover het oude tramstation van Loosduinen.
Re: Vergane glorie in het OV
In diverse straten in het Laakhavengebied liepen goederensporen.iljitsch schreef:Toen ik langs het spoor richting HS fietste zag ik nog een oud stuk spoor door de 1e van der Kunstraat lopen:
Het spoor steekt de Waldorpstraat (die parallel aan het huidige spoor loopt) over maar houdt dan op. Het gaat hier blijkbaar om oud treinspoor richting het laakhavengebied, niet om tramspoor.
Groot aantal bedrijven had daardoor de spooraansluiting voor de deur liggen.
Op http://www.sporenplan.nl/index.html Is de situatie in 1965 terug te vinden.
De beeldbank van het Haags Gemeentearchief heeft ook een aantal foto's; o.a.
http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/we ... 0Van%20der
Re: Vergane glorie in het OV
Sinds 1 januari in Amsterdam:
Bij de veerpont Hembrug staat nog een abri met een poster van het GVB dat de halte wordt opgeheven. Prima natuurlijk, alleen wordt verwezen naar de website van het GVB, niet dat de busdienst is overgenomen door een private vervoerder waar sprake van zou zijn. Anders zullen die werknemers niet heel erg blij zijn: station Sloterdijk is 4 kilometer lopen :o
Ook de tramlus bij PTA is mooie vergane glorie. Op het DRIP schermpje staat nu: Neem lijn 26.
Bij de veerpont Hembrug staat nog een abri met een poster van het GVB dat de halte wordt opgeheven. Prima natuurlijk, alleen wordt verwezen naar de website van het GVB, niet dat de busdienst is overgenomen door een private vervoerder waar sprake van zou zijn. Anders zullen die werknemers niet heel erg blij zijn: station Sloterdijk is 4 kilometer lopen :o
Ook de tramlus bij PTA is mooie vergane glorie. Op het DRIP schermpje staat nu: Neem lijn 26.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten