Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
104 Teletekst di 13 mrt
***************************************
Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
***************************************
` Werknemers van ProRail die zijn
gedetacheerd bij exploitant Keyrail van
de Betuweroute voelen zich onder druk
gezet om commerciële belangen voorrang
te geven boven veiligheid.Dat schrijft
vakbond FNV Spoor aan minister Schultz.
Daarnaast noemt de bond Keyrail een
slechte werkgever die cijfers over de
punctualiteit manipuleert.Schultz wil
Keyrail weer een tienjarige concessie
gunnen.De meeste werknemers zullen
volgens de FNV dan op zoek gaan naar
een andere werkgever.
De directie van Keyrail erkent dat er
onrust is onder het personeel,maar
spreekt de beschuldigingen tegen.
Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Ik heb me wel eens afgevraagd wat het nut is om 1 verkeersleidingspost van de 13 over te hevelen naar een andere club?
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
nu is het nog gedetacheerd, maar het was altijd al de bedoeling, dat Keyrail een aparte onderneming, dus ook een aparte treindienstleiding, zou zijn.
dat kan als je een van de rest van het net afgesloten stuk spoor moet bewaken...
dat kan als je een van de rest van het net afgesloten stuk spoor moet bewaken...
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
- Locatie: Horst
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Enigste reden voor het bestaan van KeyRail is dat ProRail geen winst mag maken, op de betuweroute mag dit wel. Personeel van KeyRail krijgt overigens ook gewoon door ProRail betaald.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
De werkwijze van Keyrail is ook echt anders dan van ProRail. Keyrail is echt ingericht voor goederenvervoer en heeft dus ook verstand van terminals (en tijdslots op terminals), daar hebben ze bij ProRail weinig kaas van gegeten.
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Wacht even. Ga je nu doen alsof "op tijd rijden" in het goederenverkeer belangrijker is dan in het reizigersverkeer?
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
De opleiding voor treindienstleiders bij Keyrail is dezelfde als voor een reguliere VL-post. Ook het examen is dezelfde. Een hoop zaken zijn natuurlijk ook hetzelfde... Maar zeer veel zaken die ze leren op de opleiding in Utrecht, kunnen ze na het examen direct weer vergeten omdat het niet van toepassing is bij hun.Wubbo schreef:De werkwijze van Keyrail is ook echt anders dan van ProRail. Keyrail is echt ingericht voor goederenvervoer en heeft dus ook verstand van terminals (en tijdslots op terminals), daar hebben ze bij ProRail weinig kaas van gegeten.
Als het echt zo anders is, waarom hebben ze dan geen eigen leertraject? Of een leertraject wat bv parallel loopt, en op sommige punten aan takt?
Bij mij in het groepje in Utrecht zat ook een man voor Keyrail in opleiding, die kreeg ongeveer 3x per dag te horen: Nu even opletten, straks mag je dit weer lekker vergeten want is voor jou niet van toepassing, maar even opletten voor het examen.
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Keyrail is meer dan alleen de VL-post, ze doen in principe alles wat ProRail ook doet. Dus zijn ze ook verantwoordelijk voor het onderhoud, plannen ze treinen etc.
@Fles: je hebt mij niet horen beweren dat iets meer of minder belangrijk is, maar Keyrail is veel meer gespecialiseerd op goederen en hebben daar dus ook meer verstand van dan ProRail. Dat is een voordeel, want de wensen en eisen van goederenvervoerders zijn anders dan die van reizigersvervoerders.
@Fles: je hebt mij niet horen beweren dat iets meer of minder belangrijk is, maar Keyrail is veel meer gespecialiseerd op goederen en hebben daar dus ook meer verstand van dan ProRail. Dat is een voordeel, want de wensen en eisen van goederenvervoerders zijn anders dan die van reizigersvervoerders.
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Iets als just-in-time delivery's, afhankelijk van de aard en tijdkritische factor van het te vervoeren goed? Om nog maar te zwijgen van de terminals/transfer points, of combineren van vrachten? Dat soort dingen :)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Keyrail is de vercommercialiseerde vorm van ProRail. De reden van het bestaan van Keyrail ontgaat mij eerlijk gezegd ook, het is niet zo dat er een soort van concurrentieslag (of aanbesteding) van VL posten aan het ontstaan is. En bovendien is een "winst" doelstelling ook helemaal niet zo raar, ProRail wordt voor 80% gefinancieerd door de overheid - met winst op de Betuweroute zou dat eventueel naar 70% kunnen dalen. Het is dus een papieren excercitie en levert (vanwege de onderhandse aanbesteding en een monopoliemarktstructuur) ook geen kostenbesparing op, maar wel veel weerstand op de werkvloer kennelijk. Een optie is om het beheer en onderhoud van de infrastructuur zelf in aanbesteding uit te geven (zoals men van plan was voor de Groningse (regio)tram), maar dan zul je meer moeten doen dan alleen het "privatiseren" van Keyrail.
En dat de vakbond tegen is verbaasd me ook niets. Die zijn tegen alle voorstellen die de spoorsector minder communistisch maakt...
En dat de vakbond tegen is verbaasd me ook niets. Die zijn tegen alle voorstellen die de spoorsector minder communistisch maakt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Als ik mij niet vergis werd de verkeersleiding van de Betuweroute aanbesteed en aangezien ProRail als overheidsbedrijf daarop niet mag inschrijven is er toen een commercieel bedrijf op poten gezet dat de aanbesteding toen heeft gewonnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
Ja dat is makkelijk als je de enige bent...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten