Het grote tramtopic #2
Re: Het grote tramtopic #2
In Rouen is een eerste foto van een nieuwe Citadis 402 opgedoken:
(Bron: http://www.casimages.com/photos/elloco)
Vanaf dit jaar zal de Citadis daar de oudere TFS-2 (Tramway Français Standard de 2de generation) vervangen. Dat is niet omdat de TFS-2 te oud zijn, maar omdat ze te klein zijn. Waar de TFS-2 trams naartoe gaan is nog altijd niet duidelijk. Parijs en Grenoble zouden interesse hebben getoond, een deal met een tramnet in Roemenië (mij niet bekend welke) ging niet door.
(Bron: http://www.casimages.com/photos/elloco)
Vanaf dit jaar zal de Citadis daar de oudere TFS-2 (Tramway Français Standard de 2de generation) vervangen. Dat is niet omdat de TFS-2 te oud zijn, maar omdat ze te klein zijn. Waar de TFS-2 trams naartoe gaan is nog altijd niet duidelijk. Parijs en Grenoble zouden interesse hebben getoond, een deal met een tramnet in Roemenië (mij niet bekend welke) ging niet door.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Waarschijnlijk zullen er een aantal wel naar Parijs toe gaan, daar zijn ze echt nodig met al die verlengingen daar. *O*
Re: Het grote tramtopic #2
Over verlengingen gesproken, in Antwerpen werd vandaag de verlenging naar Wijnegem (shoppingcenter) ingehuldigd. Zie: http://www.deredactie.be/permalink/1.1273229
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #2
Saint-Denis wil juist heel graag van ze af want ze voelen zich achtergesteld, een probleem dat al eerder opdook toen T2 alsnog de Citadis kreeg en het "oude" materieel naar T1 werd gestuurd.Z2N schreef:Waarschijnlijk zullen er een aantal wel naar Parijs toe gaan, daar zijn ze echt nodig met al die verlengingen daar. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Ik heb het nog even opgezocht, maar ze zullen het er echt mee moeten doen: er gaan 9 trams van Rouen naar de T1. De RATP en het STIF (vervoersautoriteit) wouden in 2015 nieuwe trams gaan kopen ivm met de verlenging naar Val de Fontenay, maar die verlenging is geschrapt, en vervangen door de Grand Paris Express.Bee schreef: Saint-Denis wil juist heel graag van ze af want ze voelen zich achtergesteld, een probleem dat al eerder opdook toen T2 alsnog de Citadis kreeg en het "oude" materieel naar T1 werd gestuurd.
Re: Het grote tramtopic #2
De TFS was destijds het neusje van de zalm op het gebied van lagevloertrams en de Parijse T1 was na Grenoble het tweede Franse trambedrijf dat ermee ging rijden. Dus ze moeten niet zo zeuren daar in de Banlieue, ze hebben daar vast wel belangrijkere dingen om zich druk over te maken.
Een tram uit Grenoble heeft zelfs nog proefgereden op tramlijn 2 in Rotterdam Zuid, dus voor hetzelfde geld hadden ze nu daar nu ook gereden.
Een tram uit Grenoble heeft zelfs nog proefgereden op tramlijn 2 in Rotterdam Zuid, dus voor hetzelfde geld hadden ze nu daar nu ook gereden.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Het grote tramtopic #2
De TFS-2 was niet zo geschikt voor Rotterdam bleek in 1998. Kaartverkoop bij de bestuurder was onmogelijk, dus er was een conducteur voor nodig, iets wat toen net vijftien jaar verdwenen was in Rotterdam (tegelijkertijd met het verdwijnen van de laatste vierassers in 1983) en toen niet op korte termijn terug leek te keren. Daarnaast zijn de trams werkelijk topzwaar (bijna 57 ton) en op dat moment eigenlijk al verouderd, op dat moment waren er al 100%-lagevloerstrams beschikbaar.
Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 19 stuks dumpen. In Grenoble hebben ze pas eind volgend jaar weer trams nodig...
Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 19 stuks dumpen. In Grenoble hebben ze pas eind volgend jaar weer trams nodig...
Laatst gewijzigd door Suus op ma 16 apr 2012, 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Ik was in 1997 in Parijs en maakte toen een ritje met de T2 die destijds net open was en toen begreep ik niet dat ze voor die lijn nog steeds die trams hadden uitgekozen. Het was wel een wat modernere versie, dat wel.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Het grote tramtopic #2
Kijk hem kunnen tellen :NBee schreef:Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 18 stuks dumpen.
Re: Het grote tramtopic #2
Kijk mij een typefout maken :YFles schreef:Kijk hem kunnen tellen :NBee schreef:Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 18 stuks dumpen.
Kijk mij hem eens corrigeren :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Jullie moeten een komisch duo gaan vormen. Ik kom niet meer bij! _O-
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Het grote tramtopic #2
De proefritten van lijn 2 in Orléans zijn alweer een tijdje bezig *O*
Een van de oudste tramnetten in Frankrijk krijgt deze zomer eindelijk zijn eerste uitbreiding en hoort voortaan niet meer bij de steden met slechts één lijn maar bij die met een echt netwerk *O*
Een van de oudste tramnetten in Frankrijk krijgt deze zomer eindelijk zijn eerste uitbreiding en hoort voortaan niet meer bij de steden met slechts één lijn maar bij die met een echt netwerk *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
een vorkje noem je een "echt netwerk"? :')
Re: Het grote tramtopic #2
Lijn 1 rijdt van noord naar zuid, lijn 2 rijdt van oost naar west met midden in het centrum een kruising. Daarvoor hoefde de bovenleidingsconstructie niet aangepast te worden, want lijn twee gaat met APS rijden in het stadscentrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Dat lijkt een beetje op de Groningse plannen zou ik zeggen.
Hoe staat het daar trouwens mee?
Hoe staat het daar trouwens mee?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #2
Volgens mij zijn ze nu bezig met de aanbesteding. Las laatst ergens het bericht dat er zelfs meer geld voor de tram beschikbaar kwam.
Re: Het grote tramtopic #2
Niet helemaal; het maximale bedrag dat door de opdrachtgever wordt uitgegeven, oftewel wat het project kost, is met 10 miljoen Euro verlaagd van 307 naar 297 miljoen Euro.The best schreef:Volgens mij zijn ze nu bezig met de aanbesteding. Las laatst ergens het bericht dat er zelfs meer geld voor de tram beschikbaar kwam.
Het tramplan kabbelt hier in Groningen gemoedelijk voort. Er is voldoende politieke steun; alleen de VVD is tegen en een lokaal prutspartijtje (die wel 5 zetels heeft, dat wel). Tegenstand van betekenis is er niet, maar het project leeft ook (nog) niet. Op de groots aangekondigde protestactie afgelopen woensdag, waar iedereen op de forums en de nieuwssites het over eens was dat dat een groots gebeuren ging worden met een duidelijk signaal naar de gemeente toe, trok... 30 demonstraten. :')
Het enige dat hier nog roet in het eten kan gooien, is de voorjaarsbegroting en eventuele nieuwe bezuinigingen. Feitelijk ligt het hele bedrag al min of meer klaar om uitgegeven te worden. Het is nu aan de twee consortia om een aanbieding te doen die binnen die 297 miljoen Euro ligt.
Re: Het grote tramtopic #2
Kom er nu pas achter dat het net van Blackpool gemoderniseerd is. Nieuwe Flexity 2 trams. Althans zo staat het op Wikipedia Engeland
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Het grote tramtopic #2
De wijzigingen in het Antwerpse tramnet per september zijn definitief.
Het Tramschema staat al online, waardoor ook de namen van de nieuwe haltes bekend zijn.
Het Tramschema staat al online, waardoor ook de namen van de nieuwe haltes bekend zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic #2
De route van lijn 15 is bijna niet te volgen op die kaart, zelfde geldt in mindere mate voor lijn 11.
Re: Het grote tramtopic #2
Persoonlijk had ik de eindpunten van lijn 4 en 9 omgedraaid. Lijn 4 is een ontsluitende lijn terwijl lijn 9 meer het karakter van een verbindende lijn heeft en ook bij andere eindpunten zie je dat de lijn die de premetro ingaat verder rijdt dan de lijnen die via het (langzame) stadsnet rijden.
Ook slordig of slecht uitgedacht dat de tram naar Bouchout geen halte krijgt bij station Mortsel-Liersesteenweg terwijl de tram dit station met een viaduct kruist
Het nieuwe eindpunt in Wijnegem zou dan wel tijdelijk moeten zijn (vanwege de voorziene verlenging naar Schilde) maar het is ontzettend krap uitgevoerd en is eigenlijk niet geschikt om als halte te functioneren. Afgelopen zondag probeerde men er twee Hermelijnen en twee koppelstellen PCC's op te proppen, wat niet goed past.
Ook slordig of slecht uitgedacht dat de tram naar Bouchout geen halte krijgt bij station Mortsel-Liersesteenweg terwijl de tram dit station met een viaduct kruist
Het nieuwe eindpunt in Wijnegem zou dan wel tijdelijk moeten zijn (vanwege de voorziene verlenging naar Schilde) maar het is ontzettend krap uitgevoerd en is eigenlijk niet geschikt om als halte te functioneren. Afgelopen zondag probeerde men er twee Hermelijnen en twee koppelstellen PCC's op te proppen, wat niet goed past.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Mortsel-Liersesteenweg is een noodstation wat alleen bij uitzondering gebruikt wordt. Als de normale route langs Oude God niet te berijden is. Dus doorgaans heb je daar geen fuck te zoeken, ook niet met de tram *O*Bee schreef:Ook slordig of slecht uitgedacht dat de tram naar Bouchout geen halte krijgt bij station Mortsel-Liersesteenweg terwijl de tram dit station met een viaduct kruist
Re: Het grote tramtopic #2
Mortsel-Liersesteenweg wordt op alle werkdagen bediend. Je bent waarschijnlijk in de war met Mortsel-Deurnsesteenweg dat alleen in het weekend wordt bediend :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
_O- Hebben ze dat recentelijk omgedraaid dan? :D
Deurne (niet "Deurnse") steenweg ligt ook aan die lijn waar Oude God ook aan ligt. Vlak daarvoor takt de lijn naar Mortsel (zonder meer) en Boechout af
Deurne (niet "Deurnse") steenweg ligt ook aan die lijn waar Oude God ook aan ligt. Vlak daarvoor takt de lijn naar Mortsel (zonder meer) en Boechout af
Laatst gewijzigd door Fles op do 26 apr 2012, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het grote tramtopic #2
Dienstregeling van 2008 volgens Wikipedia.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten