Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Geplaatst op: dinsdag 21 augustus 2012 08:20
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 augustus 2012 08:22
Reizigers kunnen zelf het heft in handen nemen om de reizigersinformatie van de NS te verbeteren. De website treinreiziger.nl schrijft namelijk een prijsvraag uit met als doel de informatievoorziening over het treinverkeer te verbeteren.
De ideeënwedstrijd is niet alleen gericht op wizzkids. „Juist reizigers die hele goede praktische ideeën hebben, maar ze niet zelf kunnen ontwikkelen, kunnen hun idee insturen”, aldus Van Kuyeren. Deelnemers kunnen tot 29 september hun ideeën inzenden via spoorprijs@treinreiziger.nl. Reizigers kunnen daarmee vijfhonderd euro verdienen.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 21 augustus 2012 08:20
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 augustus 2012 08:22
Reizigers kunnen zelf het heft in handen nemen om de reizigersinformatie van de NS te verbeteren. De website treinreiziger.nl schrijft namelijk een prijsvraag uit met als doel de informatievoorziening over het treinverkeer te verbeteren.
De ideeënwedstrijd is niet alleen gericht op wizzkids. „Juist reizigers die hele goede praktische ideeën hebben, maar ze niet zelf kunnen ontwikkelen, kunnen hun idee insturen”, aldus Van Kuyeren. Deelnemers kunnen tot 29 september hun ideeën inzenden via spoorprijs@treinreiziger.nl. Reizigers kunnen daarmee vijfhonderd euro verdienen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Het heoft toch ook niet zo moeilijk te zijn?
1. Plop van die OBIS-schermpjes in alle treintypes.
2. De schermen geven aan wat de volgende stations met bijbehorende tijden zijn, met daarnaast overstapmogelijkheden en verstoringen/werkzaamheden (koppel het desnoods aan AV).
3. Automatische halte-afroep in alle treinen (sorry, maar de handmatige omroep gaat wel eens mis, dus afschaffen die handel tenzij het nodige extra mededelingen zijn) geven aan wat het volgende station is (eventueel in echte tweetaligheid bij belangrijke punten, dus niet als bij Schiphol wat compleet pauper is) en roept (eventueel gekoppeld aan AV) de overstapmogelijkheden om. Links/rechts uitstappen moet ook kunnen anno 2012. Het stemmetje mag van mijn part ook anders: Loes is te hoog en geforceerd, de nieuwe in SGMm is te hakkerig.
Als je dit soort simpele dingen doet, ben je al een heel eind op weg. :)
1. Plop van die OBIS-schermpjes in alle treintypes.
2. De schermen geven aan wat de volgende stations met bijbehorende tijden zijn, met daarnaast overstapmogelijkheden en verstoringen/werkzaamheden (koppel het desnoods aan AV).
3. Automatische halte-afroep in alle treinen (sorry, maar de handmatige omroep gaat wel eens mis, dus afschaffen die handel tenzij het nodige extra mededelingen zijn) geven aan wat het volgende station is (eventueel in echte tweetaligheid bij belangrijke punten, dus niet als bij Schiphol wat compleet pauper is) en roept (eventueel gekoppeld aan AV) de overstapmogelijkheden om. Links/rechts uitstappen moet ook kunnen anno 2012. Het stemmetje mag van mijn part ook anders: Loes is te hoog en geforceerd, de nieuwe in SGMm is te hakkerig.
Als je dit soort simpele dingen doet, ben je al een heel eind op weg. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Ik vind het vakje op die site nogal klein :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Ik vind ook dat men eens mag kijken naar het informeren van reizigers over hoe lang de trein is. Want het is natuurlijk dramatisch dat zoiets al tientallen jaren bestaat bij andere trein-/metrovervoerders maar dat een vervoerder die de boel moedwillig krap inplant niet verder komt dan het uitdelen van foldertjes dat reizigers zich over de lengte van de trein moeten spreiden. :')
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Zolang de afdeling bijsturing bestaat is het niet mogelijk om hier eerlijke informatie over op de informatieborden te toveren. Treinen wijken te vaak af van de geplande treinsamenstelling en bij mijn weten wordt de treinlengte niet automatisch herkend... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Je zet gewoon een mannetje neer die afwijkingen invoert op basis van track & trace. Zo moeilijk kan dat niet zijn. :')
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
In de systemen staat wel altijd uit welke treinstellen een trein bestaat. Koppel het daaraan. Of voer het in aan het begin van elke rit.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Betaal jij?Klaasje schreef:Je zet gewoon een mannetje neer die afwijkingen invoert op basis van track & trace. Zo moeilijk kan dat niet zijn. :')
De treindienstleiding heeft wel wat anders te doen dan op te letten wat voor geintjes de vervoerder nu weer aan het uitspoken is. Zolang het rondje rond de kerk en de corridordienstregeling niet wordt ingevoerd blijft het allemaal dweilen met de kraan open.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Op die schermen op Asd, Shl en Rtd staat nu toch ook al de treinlengte en positie aangegeven bij de Fyra en IC Brussel? Er is dus blijkbaar een 'systeempje' voor, lijkt me, sowieso omdat wel (nagenoeg) altijd wordt omgeroepen als zo'n trein 'achterstevoren' rijdt. Waarom zou de Hispeed-reutemeteut zoveel moeilijker zijn dan de andere treinen?
Ik doe ook maar wat
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Gesloten omloop
Het enige dat er moet gebeuren is af en toe handmatig omroepen dat ze vergeten zijn te driehoeken bij de Meer, zodat de eerste klas zich achteraan in de trein bevindt. En ook dit gaat wel eens (bij regelmaat) fout...
Het enige dat er moet gebeuren is af en toe handmatig omroepen dat ze vergeten zijn te driehoeken bij de Meer, zodat de eerste klas zich achteraan in de trein bevindt. En ook dit gaat wel eens (bij regelmaat) fout...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Nee maar al die klachten van reizigers afhandelen die in een "overvolle" trein zaten terwijl in het andere gedeelte van de trein vierzitters vrij waren is ook niet gratis.Vinny schreef:Betaal jij?Klaasje schreef:Je zet gewoon een mannetje neer die afwijkingen invoert op basis van track & trace. Zo moeilijk kan dat niet zijn. :')
Bang dat ze het niet bijhouden?De treindienstleiding heeft wel wat anders te doen dan op te letten wat voor geintjes de vervoerder nu weer aan het uitspoken is.
Dit is dus echt onzin. Eerst ga je het hebben over kosten om daarna te beginnen met een plan dat grofweg een fors duurdere exploitatie inhoud omdat daar meer personeel en materieel voor nodig is. Daarnaast is dat sowieso onmogelijk omdat er onvoldoende capaciteit op grote delen van het net is om alles per corridor te grouperen. (Waar dat makkelijk kan is dat namelijk allang doorgevoerd.)Zolang het rondje rond de kerk en de corridordienstregeling niet wordt ingevoerd blijft het allemaal dweilen met de kraan open.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Lampjes in de perronrand die de treinlengte aangeven
Displays op sprinterstations/perrons instellen op een meer metroachtige modus die de minuten aftelt.
Boven de ingang een lichtkrant waarmee je zonder leesbril de eerstvolgende vertrekken in minuten kan zien
Meer voorzieningen voor blinden, omroepberichtjes als "Trein naar Almere Oostvaarders over 2 minuten van spoor 1, trein naar Amsterdam Centraal over 3 minuten van spoor 2."
Displays op sprinterstations/perrons instellen op een meer metroachtige modus die de minuten aftelt.
Boven de ingang een lichtkrant waarmee je zonder leesbril de eerstvolgende vertrekken in minuten kan zien
Meer voorzieningen voor blinden, omroepberichtjes als "Trein naar Almere Oostvaarders over 2 minuten van spoor 1, trein naar Amsterdam Centraal over 3 minuten van spoor 2."
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Dat is alleen gedaan op het plekje op het Nederlandse spoorwegnet waar het echt totaal niet nodig is en eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen heeft gehad: Haarlem/Alkmaar-Amsterdam-Limburg :neg:Waar dat makkelijk kan is dat namelijk allang doorgevoerd.)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Pardon? Compleet Utrecht CS en Amsterdam CS zijn ontvlochten waardoor het aantal "buiten de corridors" rijdende treinen momenteel (afgezien van verbouwingsperikelen) tot een absoluut minimum is beperkt. Daar was het vrij eenvoudig uit te voeren en doordat er meer treinen zijn doorgekoppeld en er minder kruisende bewegingen zijn (en er dus minder onderlinge hindering is bij kleine onregematigheden) is de punctualiteit gestegen.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Uhm, Obis kent treinstelnummers. (Bij Spa herkent de NO uit Es al het stel dat in Dv erbij moet) Maak het systeem daarachter, plaats LED'jes in de perronrand. Ben je ook af van machinisten die te ver doorrijden.Klaasje schreef:Nee maar al die klachten van reizigers afhandelen die in een "overvolle" trein zaten terwijl in het andere gedeelte van de trein vierzitters vrij waren is ook niet gratis.Vinny schreef:Betaal jij?Klaasje schreef:Je zet gewoon een mannetje neer die afwijkingen invoert op basis van track & trace. Zo moeilijk kan dat niet zijn. :')Bang dat ze het niet bijhouden?De treindienstleiding heeft wel wat anders te doen dan op te letten wat voor geintjes de vervoerder nu weer aan het uitspoken is.)Zolang het rondje rond de kerk en de corridordienstregeling niet wordt ingevoerd blijft het allemaal dweilen met de kraan open.
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Mja, maar dan zou ik toch eerst wel eens de werking van OBIS wat verbeteren. Dat wil nog weleens treindelen vergeten of er een verkeerde bestemming aan koppelen. En als het het verkeerde aankomstspoor aangeeft zoals ik vanmorgen had staan ook de LEDjes in de perronrand op de verkeerde plek aan
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Even gedachtegangetje (vooral richting Bee): nu is een omroep met over hoeveel minuten een trein gaat en vanaf welk perron op zich een goed idee, maar geeft dat niet teveel auditieve 'prikkels'? Je ktijgt dan die omroep, met daarnaast de algemene stationsomroep, treinen die langsrijden...
Wellicht is een 'audiopaal', net zoals op veel busstations (als je ze kunt vinden) wellicht een goed idee? :)
Wellicht is een 'audiopaal', net zoals op veel busstations (als je ze kunt vinden) wellicht een goed idee? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Maar ontvlechting is iets anders. Overigens is dat inderdaad erg succesvol. Maar volgens mij is het Zwitserse systeem waarbij materieel hooguit een stuk of drie S lijnen rijden nog ver weg.Klaasje schreef:Pardon? Compleet Utrecht CS en Amsterdam CS zijn ontvlochten waardoor het aantal "buiten de corridors" rijdende treinen momenteel (afgezien van verbouwingsperikelen) tot een absoluut minimum is beperkt. Daar was het vrij eenvoudig uit te voeren en doordat er meer treinen zijn doorgekoppeld en er minder kruisende bewegingen zijn (en er dus minder onderlinge hindering is bij kleine onregematigheden) is de punctualiteit gestegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Het is vooral bedoeld voor kleine stations, voor grote stations moet je iets anders bedenken. Ik vind dat je kleine stations steeds meer als metrostations mag gaan beschouwen nu steeds meer stations elk kwartier of vaker door een sprinter worden aangedaan. Daar moet je de informatievoorziening dan ook meer op gaan inrichten.VIRM schreef:Even gedachtegangetje (vooral richting Bee): nu is een omroep met over hoeveel minuten een trein gaat en vanaf welk perron op zich een goed idee, maar geeft dat niet teveel auditieve 'prikkels'? Je ktijgt dan die omroep, met daarnaast de algemene stationsomroep, treinen die langsrijden...
Wellicht is een 'audiopaal', net zoals op veel busstations (als je ze kunt vinden) wellicht een goed idee? :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
NS weet zelf op stelniveau welk materieel er in welke omloop, en dus in welke trein zit. Er zijn dagelijks mensen bezig om dat actueel te houden en bij te sturen (om materieel in werkplaatsen te krijgen enzo). Ik mag aannemen dat je dan in 95% van de gevallen juiste info hebt. En het moet toch niet zo moeilijk zijn om, als je weet dat je het niet weet, de info gewoon niet te tonen? Dan heb je al in 99% van de gevallen juiste lengteinfo. Kunnen we daarna, als blijkt dat reizigers dit waarderen en het helpt met sneller in/uitstappen, de rest gaan volmaken.
Overigens blijf ik het niet melden van werkzaamheden met stip een van de grootste problemen vinden. Vandaag reed de Sprinter van Utrecht naar Woerden weer 17 minuten later dan normaal (vanwege werkzaamheden aan het perron van Utrecht Leidsche Rijn) maar dat is nergens te vinden. Dat moet toch makkelijk beter kunnen.
Overigens blijf ik het niet melden van werkzaamheden met stip een van de grootste problemen vinden. Vandaag reed de Sprinter van Utrecht naar Woerden weer 17 minuten later dan normaal (vanwege werkzaamheden aan het perron van Utrecht Leidsche Rijn) maar dat is nergens te vinden. Dat moet toch makkelijk beter kunnen.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Somda wel eens gevolgd? Soms lijkt het net een grote uitzondering als de omloop wel volledig planmatig in tact blijft
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Bij Somda kijken ze naar de materieelomloop, dat die gedurende een dag afwijkt tov het plan is niet zo belangrijk (voor een reiziger). Het feit dat NS regelmatig vergeet een geplande afwijking op de normale dienstregeling te publiceren vind ik wel wat ernstiger.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Dat betekent nog niet dat NS niet weet welk stel waar is. Je moet lengte-info niet doen op basis van statische informatie (uit het jaarplan), maar met actuele info.Vinny schreef:Somda wel eens gevolgd? Soms lijkt het net een grote uitzondering als de omloop wel volledig planmatig in tact blijft
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Is er dan helemaal NIETS wat NS zelf kan behalve geld vangen? Sorry hoor, maar waarom moet ook DIT weer vanuit de reiziger komen?Reizigers kunnen zelf het heft in handen nemen om de reizigersinformatie van de NS te verbeteren.
Re: Wedstrijd voor verbetering reisinformatie trein
Oh, wat ook zou helpen, en waar ik me echt keer op keer op keer over verbaas, is dat er hele volksstammen onder het rijdend personeel zijn die de aankondiging ongeveer als volgt doen:
Daaaaaaames en heren, over enkele ogenblikken naderen wij het station van Deventer
Ik zal maar weer even het wiel uitvinden voor ze: Het is essentieel dat de BELANGRIJKSTE informatie het DUIDELIJKST gebracht wordt. Anders geef je namelijk non-informatie.
Daaaaaaames en heren, over enkele ogenblikken naderen wij het station van Deventer
Ik zal maar weer even het wiel uitvinden voor ze: Het is essentieel dat de BELANGRIJKSTE informatie het DUIDELIJKST gebracht wordt. Anders geef je namelijk non-informatie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten