Buslijn 492 heeft in 2010 een paar jaar durende omleiding gekregen van drie minuten, dit voorjaar een tweede langdurige omleiding erbij welke tien minuten kost en vanaf komende week een kortdurende omleiding erbij welke elf minuten kost.
Het is nooit een snelle buslijn geweest; van Grevenmacher naar Echternach via A t/m Z waardoor je ruim 55 minuten in de bus zit (terwijl het begin en eindpunt 25 minuten bij elkaar vandaan liggen), maar nu met drie omleidingen tegelijkertijd loopt de rijtijd op naar 80 minuten...
Laatst sprak ik een chauffeur die vertelde dat binnen een paar jaar tijd de bus van vol naar leeg is gegaan. Tot een paar jaar geleden had je ook vier ritten per dag, tegenwoordig nog maar drie ritten. De enige mensen die nu nog meereizen zijn toeristen die geen flauw idee hebben dat die lijn zo lang duurt of OV-liefhebbers. Zo zaten er een paar maanden terug drie Nederlandse OV-liefhebbers in; ik en nog een echtpaar waarmee ik bij de beginhalte in Grevenmacher mee aan de praat raakte.
Doordat komende week de weg tusssen Echternach en Steinheim dicht is, moet buslijn 492 volgens de omleidingsinformatie in Steinheim keren op het busstation (dat niet bestaat) en terug naar Rosport en Dickweiler rijden om daar de route weer op te pakken. De weg tussen Rosport en Dickweiler is zo smal en bochtig dat ik met de bestelbus al moeite heb om de bochten door te komen, hoe dat met een bus moet, is me een raadsel... Maargoed, het is vrij gebruikelijk in Luxemburg dat de eerste ritten van de dag zich klem rijden op een omleidingsroute.
Leuk borduurpatroon wel...
Tot een paar maanden geleden had wagen 39 (die altijd lijn 492 moet rijden) een wel toepasselijke reclame achterop: