Het leeuwendeel van het geld gaat echter naar de MIVB: 566 miljoen euro namelijk. “We leggen nu al 365 miljoen euro vast om een 40-tal nieuwe metrotoestellen aan te kopen”, zegt minister Grouwels. “Hoewel de eerste betalingen pas voorzien zijn vanaf 2015. Daarmee komt de automatisering van de metrolijnen 1 en 5 opnieuw een stap dichterbij. Met deze automatisering kan de capaciteit van deze metrolijnen tijdens de spitsuren zowat verdubbelen.”
De MIVB krijgt daarnaast ook 1,5 miljoen euro om de lokettenzaal van premetrostation Noord onder handen te nemen. Verder wordt ook een rits stations toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperkte mobiliteit. Het gaat om Bockstael, Josephine Charlotte, Koning Boudewijn, Vandervelde, Madou, Diamant, Graaf van Vlaanderen en Georges Henri.
MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Ik kwam dit artikel tegen, waaruit ik citeer:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
stations noemen naar mensen, welke achterlijke dakgladiool heeft dat ooit bedacht? :X :neg:
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
De stations heten gewoon naar een straat of plein in de buurt, alleen laten ze "straat" e.d. weg. Net als in Parijs.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Sommige metrostations in Brussel zijn niet vernoemd naar straten in de buurt maar echt naar personen, soms zelfs levende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Oh, dat is wel sneu ja. Enige geografische referentie is wel gewenst lijkt me.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Die discussie hebben we wel eens eerder gevoerd, en ik snap dus echt helemaal niet wat het probleem is. De enige rare naam vind ik station "Kunst-Wet". Dat suggereert dat het station is genoemd naar een geweldig briljante ingeving van een politicus die het houden van kunst voor particulieren verboden heeft of zo. In Nederland is Station De Vink bijvooorbeeld genoemd naar een café en daar hoor je ook niemand over...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Belgen zijn gewoon zo dom als kak, maar goed, dat is offtopic verder :)
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Eh, nee, Kunst-Wet (Arts-Loi) is vernoemd naar Kunstlaan-Wetstraat (Avenue des Arts - Rue de la Loi).Vinny schreef:Die discussie hebben we wel eens eerder gevoerd, en ik snap dus echt helemaal niet wat het probleem is. De enige rare naam vind ik station "Kunst-Wet". Dat suggereert dat het station is genoemd naar een geweldig briljante ingeving van een politicus die het houden van kunst voor particulieren verboden heeft of zo. In Nederland is Station De Vink bijvooorbeeld genoemd naar een café en daar hoor je ook niemand over...
Metrostation die naar een persoon vernoemd zijn zonder bijbehorende straatnaam zijn:
Jacques Brel (Franstalige volkszanger)
Eddy Merckx (Legendarische wielrenner, hij leeft nog steeds)
Laatst gewijzigd door Suus op vr 23 nov 2012, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Ja leuk. Maar het klinkt gewoon voor geen meter. Net als dat volgens eoa groepje malloten Vijzelgracht 'Ramses Shaffy' zou moeten heten.
Bij Zwarte Vijvers/Pétangs Noir en Beekkant denk ik aan een natuurgebied. Bij Koning Boudewijn denk ik dat er een paleis naast staat. Park is ook zo nietszeggend, alsof dat het enige park in de stad is.
Maar even ontopic: is er ook bekend om wat voor metrotreinen het gaat? De vervolgserie BOA's?
Bij Zwarte Vijvers/Pétangs Noir en Beekkant denk ik aan een natuurgebied. Bij Koning Boudewijn denk ik dat er een paleis naast staat. Park is ook zo nietszeggend, alsof dat het enige park in de stad is.
Maar even ontopic: is er ook bekend om wat voor metrotreinen het gaat? De vervolgserie BOA's?
Ik doe ook maar wat
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Volgens mij ontging je de ironie ;)Bee schreef:Eh, nee, Kunst-Wet (Arts-Loi) is vernoemd naar Kunstlaan-Wetstraat (Avenue des Arts - Rue de la Loi).
Metrostation die naar een persoon vernoemd zijn zonder bijbehorende straatnaam zijn:
Jacques Brel (Franstalige volkszanger)
Eddy Merckx (Legendarige wielrenner, hij leeft nog steeds)
Ook een station dat wel naar straatnamen vernoemd is kan verwarring opleveren
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Antwerpen-Angola
Brussel-Luxemburg
Amsterdam-Argentinië
Utrecht-Heidelberg
Aachen-Roermond
De potentiële voorbeelden zijn eindeloos.
Brussel-Luxemburg
Amsterdam-Argentinië
Utrecht-Heidelberg
Aachen-Roermond
De potentiële voorbeelden zijn eindeloos.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Toen ik 1,5 maand geleden in Brussel was en de metro moest gebruiken vond ik het in ieder geval behoorlijk irritant, al die rare namen overal.
Komt wel goed schatje.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Ik vind de metro daar juist wel overzichtelijk. Maar dat kan ook komen door de compactheid van het netwerk.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
De Franse vertaling is Étangs Noirs. ;)Ardan schreef: Bij Zwarte Vijvers/Pétangs Noir ...
Ik weet dat jij het wel weet, maar even voor de onwetenden: station Koning Boudewijn is genoemd naar het Koning Boudewijn-stadion. Dat dat stadion makkelijker bereikbaar is vanaf station Heizel vergeten we dan maar even.Ardan schreef:Bij Koning Boudewijn denk ik dat er een paleis naast staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Uit het artikel maak ik op dat het dan om een serie BOA-achtige automatische metro's zou moeten gaan, bestemd voor de lijnen 1 en 5:Ardan schreef:is er ook bekend om wat voor metrotreinen het gaat? De vervolgserie BOA's?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wadRL6NzQAk[/youtube]
Ik vind de Brusselse metro ook wel ok, het enige wat ik totaal niet begrijp is dat er een enorm ravijn gaapt tussen de perronrand en de vloer van de metro, zowel in hoogte als in afstand. Terwijl de metro daar relatief jong is en tot de komst van de BOA er maar één type reed.
En bij de BOA hebben ze de vloer ter hoogte van de voorste en achterste deur zelfs nog iets verhoogd, zodat ze daar een rolstoelplank zoals in bussen het perron op kunnen schuiven:
Vergelijk het verschil in vloerhoogte tussen deur 1 en deur 2:
Dat verzin je toch niet? :')
Vallend blad maakt rails glad.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Oppa Belgium Style! *O*
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Het heeft iets te maken met het feit dat de metroperrons nieuwer zijn dan de stations. Een aanzienlijk aantal metrostations is eerst voor de tram gebouwd en later omgebouwd (in een supersnelle ninja-actie 's nachts) dus men heeft van te voren geen rekening gehouden met de vloerhoogte van de eerste metro's. Later heeft men dit probleem op de goedkoopste manier getracht op te lossen door inderdaad een rolstoelplank in de nieuwste metro's in te laten bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Wat zijn we weer vriendelijk.Fles schreef:Belgen zijn gewoon zo dom als kak, maar goed, dat is offtopic verder :)
Moest ik zo eens iets over Nederlanders zeggen.
Is dat ook toegankelijk voor Fietsers?Bee schreef: Eddy Merckx (Legendarische wielrenner, hij leeft nog steeds)
En al dat Frans was ook wel een obstakel? Hebben jullie in NL nooit geleerd :NThom91 schreef:Toen ik 1,5 maand geleden in Brussel was en de metro moest gebruiken vond ik het in ieder geval behoorlijk irritant, al die rare namen overal.
[/quote]Dexter schreef:Uit het artikel maak ik op dat het dan om een serie BOA-achtige automatische metro's zou moeten gaan, bestemd voor de lijnen 1 en 5:Ardan schreef:is er ook bekend om wat voor metrotreinen het gaat? De vervolgserie BOA's?
[youtube]
Dat verzin je toch niet? :')
Ik hoop dat je niet veronderstelt dat je op die foto het perron ziet?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Nee dat lijkt me duidelijk :)Stéphane schreef:Ik hoop dat je niet veronderstelt dat je op die foto het perron ziet?
Maar het hoogteverschil tussen die voorste en die tweede set deuren :Y
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Ze te zien aan de blauwe knop is het een rijplank voor rolstoelen.Fles schreef:Nee dat lijkt me duidelijk :)Stéphane schreef:Ik hoop dat je niet veronderstelt dat je op die foto het perron ziet?
Maar het hoogteverschil tussen die voorste en die tweede set deuren :Y
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
ja, maar 2998 van de 3000 mensen die daar per dag instappen gaan dus op hun bek omdat ze een lagevloerstrein verwachten :')
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Jawel hoor, dat leert zo goed als iedereen hier geloof ik :) Maar in Brussel is alles uitstekend tweetalig of zelfs viertalig aangegeven en omgeroepen, dat hebben ze wel goed voor elkaar. En ik kan ook gewoon in het Nederlands mijn kaartje kopen aan het loket :Y Hoewel ik bij winkeltjes vaak wel weer Frans spreek.. zijn die Brusselaars nou echt zo eigenwijs dat ze het pertinent weigeren om de andere taal te spreken? (jajaja, offtopic blabla ik weet het)Stéphane schreef:En al dat Frans was ook wel een obstakel? Hebben jullie in NL nooit geleerd :NThom91 schreef:Toen ik 1,5 maand geleden in Brussel was en de metro moest gebruiken vond ik het in ieder geval behoorlijk irritant, al die rare namen overal.
Ik doe ook maar wat
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Brusselaars? Diegene die er al enkele generaties wonen spreken Brussels, een mix van Frans en Nederlands, best een grappig taaltje. Als m'n leerkracht aardrijkskunde (die 20 km van huis werkt) in dat taaltje begint gaan de meeste luisteraars wel plat.
Er wordt wel eens beweerd dat de verhouding NL/FR 20% tegen 80% is. Was het maar waar zeggen de Brusselaars dan, eigenlijk is het iets van 50% Engels (Expats van Nato, EU, VN, Lobbygroepen, hoofdkwartieren van bedrijven), 20%Nederlands, en 30% Frans.
Maar laten we nu terug naar die prachtige nieuwe MIVB stellen gaan.
Er wordt wel eens beweerd dat de verhouding NL/FR 20% tegen 80% is. Was het maar waar zeggen de Brusselaars dan, eigenlijk is het iets van 50% Engels (Expats van Nato, EU, VN, Lobbygroepen, hoofdkwartieren van bedrijven), 20%Nederlands, en 30% Frans.
Maar laten we nu terug naar die prachtige nieuwe MIVB stellen gaan.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: MIVB bestelt 40 nieuwe metro's en andere investeringen
Ze zijn in Brussel tenminste wel bezig het netwerk flink te moderniseren...Fles schreef:Belgen zijn gewoon zo dom als kak, maar goed, dat is offtopic verder :)
Iedereen die lacht om die o zo domme Belgen en het hoogteverschil tussen metro en perron kunnen in Amsterdam ook hun lol op. De tramhaltes, zelfs de nieuw aangelegde, sluiten totaal niet aan op de vloerhoogte van de Combino's.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten