Over de gehele lengte van het traject waar al trolleyinfrastructuur is, moet de bovenleiding worden vervangen. De voormalige lijn 5 (en 2) is in 1999 afgesneden van de rest van het netwerk en is sindsdien overgelaten aan de elementen. Enige tijd geleden heb ik daar nog een fotoverslag van gemaakt.fred1954 schreef:Als je onderstaand Youtube filmpje van Breng aandachtig bekijkt, over de route van lijn 4, dan zal je zien dat op het overgrote deel van de route van lijn 4 er al trolley-infra aanwezig is. Enkele stukken bovenleiding zullen misschien vervangen moeten worden, en nieuwe stukken inclusief wissels en masten zullen aangelegd moeten worden. Maar het zal zeker geen bakken met geld gaan kosten. Immers de infra is er al grotendeels.
Mochten ze toch besluiten van lijn 4 een trolleylijn te maken, ben ik vooral benieuwd wat voor gevolgen het heeft voor de huidige dienstregeling die sinds december al aardig is omgegooid. Ze kunnen gewoon het hele ongebruikte trolleytraject opknappen en lijn 4 verleggen via Vredenburg. Het zal de snelheid van lijn 4 alleen niet ten goede komen. Ook rijdend materieel is inderdaad belangrijk, hier volstaan gewoon standaardbussen. Maar ook dat is een behoorlijke investering.
Het verlengen van lijn 6 is zeker geen slecht idee, maar vergt wel aanpassingen in De Laar Oost. Hoewel er weleens gelede bussen door de wijk hebben gereden, is de route op dit moment totaal niet geschikt voor gelede exploitatie.
Overigens vraag ik me wel af of er vanuit de Laar Oost nog steeds veel wordt overgestapt bij het keerpunt van lijn 6. Ik weet nog dat in de tijd van de hoogfrequente lijn 5 er veel werd overgestapt. Maar ik heb het idee dat het tegenwoordig wel meevalt. Sowieso is het Kroonsewal-viaduct weer geopend en herontdekt als opstaphalte (met elk kwartier een snelle lijn 31), en met de lijnen 14 en 4 erbij is het bussen aanbod in De Laar Oost veel breder dan een paar jaar geleden.
Leuk trouwens, die instructiefilmpjes. Die kende ik nog niet :)