Kamperlijn
Re: Kamperlijn
Nou prima, gratis vervoer en meer ruimte in de trein voor de overige reizigers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kamperlijn
Want je krijgt minder reizigers in de trein die van Kampen-Zuid vertrekt als je Kampen sluit? De shoppers die met zware tassen verwachten terug te komen, zullen dan natuurlijk wel uitwijken naar Kampen-Zuid, dus verwacht eerder een lichte toename van reizigers op Kampen-Zuid. Maar verwacht niet dat de gehele groep reizigers die nu vanaf Station Kampen reist overgaat naar Station Kampen-Zuid.deadlock schreef:Nou prima, gratis vervoer en meer ruimte in de trein voor de overige reizigers.
De logica is ver te zoeken.
Re: Kamperlijn
Een lichte? Ik denk dat 90% gewoon van station zal verhuizen. Iets met soep en heet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kamperlijn
Weet je wat ook geldverspilling is? Negeren wat elke Kampenaar je kan vertellen, erop gokken dat je gevoel klopt en over een paar jaar erachter komen dat het besluit om Station Kampen te sluiten weer teruggedraait moet worden.deadlock schreef:Een lichte? Ik denk dat 90% gewoon van station zal verhuizen. Iets met soep en heet.
Re: Kamperlijn
Daarom moet je de hele lijn afbreken gelijk natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kamperlijn
En ophouden met dat Gemastwijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kamperlijn
Gelukkig blijft de Kamperlijn gewoon lekker open, en krijgen we met een beetje geluk mooie elektrische treinen en een stop in Stadshagen. :D
Re: Kamperlijn
Ik vroeg mij al een tijdje af waarom het Kamperlijntje nog steeds niet is doorgetrokken naar Emmeloord, maar gelukkig kwam ik toen deze discussie tegen. Werkelijk onbegrijpelijk dat een grote plaats als Emmeloord niet planologisch niet volledig is opgenomen in de infrastructuur, terwijl het zich kan meten aan plaatsen als Lelystad en Dronten. Dit was toch het nieuwe (beloofde) land? Welaan de NOP is sinds 1942 een feit, dus wanneer gaan we dat nu ook eens realiseren? Zijn er al onderzoeken bekend naar deze variant? Ik ben ze nog niet tegen gekomen, maar wat mij betreft kunnen we het simpel houden. Doortrekken van de diesellijn naar Emmeloord, passeren in Kampen, twee a drie nieuwe stations en eindpunt Zwolle. Keep it real! Later bekijken of een vertramming mogelijk is, maar dit vergt hogere investering ivm elektrificatie. Een dieselvariant lijkt mij de beste optie, maar mss niet voor de NS? Kijk naar de succesvolle (re)activatie van verschillende diesellijnen in Noord en Oost Nederland. Maar goed, als eens studie uitwijst dat het 'te duur' gaat worden: dan niet doen natuurlijk. Echter, projecten in Noord Oost Nederland worden al vrij snel door Den Haag als 'te duur' afgeserveerd. Hopelijk is deze discussie nog lang niet afgelopen.........................zegt het voort!
Re: Kamperlijn
Hahahahaha, Emmeloord kan zich meten aan Lelystad en Dronten? :D Ze zijn respectievelijk drie en bijna twee keer zo groot, laat me niet lachen. Je gaat voor 25.000 inwoners geen geëlektrificeerde spoorlijn aanleggen, zoiets kan pas uit bij 18.000 reizigers per dag, hahahahaha
Laten we de lijn gelijkt geschikt maken voor 220km/u en ICE's inzetten dan
Laten we de lijn gelijkt geschikt maken voor 220km/u en ICE's inzetten dan
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamperlijn
De Hanzelijn is niet alleen aangelegd voor Lelystad en Dronten natuurlijk, het was eerder een 'missing link' in het landelijke net. Dronten profiteerde wat dat betreft mee van de gunstige ligging aan de spoorlijn. Langs Emmeloord zal niet zo snel een spoorlijn aangelegd worden die verder gaat dan de NOP, ergo er zal dus niet snel een spoorlijn aangelegd worden. Vervelend voor Emmeloord, maar de kosten staan totaal niet in verhouding tot de maatschappelijke baten.
Re: Kamperlijn
Een IC-Zuiderzeelijn zou wel stoppen in Emmeloord volgens mij, en in Lemmer, Joure, Heerenveen en Drachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kamperlijn
Die Lemsters zijn maar met 10.000, dat is geen stop van de IC200 waard
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kamperlijn
In de zomerperiode wonen er minimaal 20.000.Bee schreef:Die Lemsters zijn maar met 10.000, dat is geen stop van de IC200 waard
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Kamperlijn
De hele regio Zuid-West Friesland zou dan ook bediend worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kamperlijn
Een plaats een spoorlijn geven is nooit een doel op zich: je wil ook een reizigersstroom beter bedienen. En volgens mij is de stroom tussen Emmeloord en Zwolle helemaal niet zo groot, ik denk dat Emmeloord beter af zou zijn met een verbinding met Lelystad (en de Randstad).
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Kamperlijn
Ik denk dat je je in dat laatste vergist. Emmeloord is qua openbaar vervoer meer op de as Kampen-Zwolle gericht dan op Lelystad. Dat heeft vooral met onderwijs te maken. Zwolle heeft qua voorzieningen een stuk meer te bieden dan Lelystad.
Emmeloord en Lelystad liggen (nu nog) in dezelfde provincie, maar ook dat zal in de toekomst waarschijnlijk veranderen als de Noordoostpolder weer bij Overijssel wordt gevoegd. Net als tot 1986 ook het geval was.
Het zou best kunnen dat het Kamperlijntje in de (verre) toekomst wordt doorgetrokken naar Emmeloord, als een soort lightrail/lighttrain. Maar dat zal pas zijn als de Noordoostpolder weer bij Overijssel hoort. Overigens is Overijssel een rijke provincie, waar Flevoland straatarm is. Zolang het bij Flevoland hoort hoef je geen investeringen in het OV te verwachten.
Emmeloord en Lelystad liggen (nu nog) in dezelfde provincie, maar ook dat zal in de toekomst waarschijnlijk veranderen als de Noordoostpolder weer bij Overijssel wordt gevoegd. Net als tot 1986 ook het geval was.
Het zou best kunnen dat het Kamperlijntje in de (verre) toekomst wordt doorgetrokken naar Emmeloord, als een soort lightrail/lighttrain. Maar dat zal pas zijn als de Noordoostpolder weer bij Overijssel hoort. Overigens is Overijssel een rijke provincie, waar Flevoland straatarm is. Zolang het bij Flevoland hoort hoef je geen investeringen in het OV te verwachten.
Re: Kamperlijn
Wat is dit nu weer voor een statement?. Overigens is Overijssel een rijke provincie, waar Flevoland straatarm is
Overigens heeft er wel eens een plan gecirculeerd om de Kamperlijn als tramverbinding door te trekken naar Urk. Dat zou volgens mij een tamelijk weinig zinvol plan zijn. Punt is dat regionale tramverbindingen een stuk duurder zijn in ouderhoud en exploitatie als busverbindingen. Ik vrees dat je niet kan verkopen dat de prijs van een vervoersbewijs vervijfvoudigt. In ieder geval, ik zie de SP wel weer met tomaten gaan gooien naar de bontjassentram als het zover komt. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kamperlijn
Tsja, een spoorlijn/tramlijn naar Emmeloord klinkt heel mooi natuurlijk. Maar vergeet niet dat je met een enorme spitsrichting te maken hebt, die in de ochtendspits naar Zwolle gaat en 's avonds weer terug. De trein/tram rijdt dus de helft van de dag vrijwel leeg terug.
Daarnaast zijn het voornamelijk scholieren die gebruik van het OV tussen Kampen en Emmeloord maken. Dus je moet voor de trein/tram ook andere doelgroepen gaan aanboren.
En de tijdwinst lijkt mij niet eens gigantisch. Het station zal buiten het centrum van Emmeloord gaan komen, dus iedereen moet eerst naar het station toe gaan en kan daar pas overstappen op de trein. Dit terwijl de bus vanuit het centrum vertrekt.
Ik zie veel meer heil in een nieuwe Hanzelijn (341) die reizigers een zeer hoog comfort bied, en door de snelwegen te nemen ook aanmerkelijk sneller in Kampen/Zwolle is. Ik denk dat de bus moet beginnen in Emmeloord, Bussation één korte stop in Ens en daarna non-stop door naar station Kampen (of Kampen Zuid), met een snelle en vlotte overstap op de trein richting Zwolle. In de spits zou je kunnen doorrijden naar Zwolle.
Om nieuwe doelgroepen naast scholieren aan te boren, zal een betrouwbare en comfortabele busdienst ook al best wat nieuwe reizigers aantrekken. Met hoge frequenties is iedereen gebaat.
Daarnaast zijn het voornamelijk scholieren die gebruik van het OV tussen Kampen en Emmeloord maken. Dus je moet voor de trein/tram ook andere doelgroepen gaan aanboren.
En de tijdwinst lijkt mij niet eens gigantisch. Het station zal buiten het centrum van Emmeloord gaan komen, dus iedereen moet eerst naar het station toe gaan en kan daar pas overstappen op de trein. Dit terwijl de bus vanuit het centrum vertrekt.
Ik zie veel meer heil in een nieuwe Hanzelijn (341) die reizigers een zeer hoog comfort bied, en door de snelwegen te nemen ook aanmerkelijk sneller in Kampen/Zwolle is. Ik denk dat de bus moet beginnen in Emmeloord, Bussation één korte stop in Ens en daarna non-stop door naar station Kampen (of Kampen Zuid), met een snelle en vlotte overstap op de trein richting Zwolle. In de spits zou je kunnen doorrijden naar Zwolle.
Om nieuwe doelgroepen naast scholieren aan te boren, zal een betrouwbare en comfortabele busdienst ook al best wat nieuwe reizigers aantrekken. Met hoge frequenties is iedereen gebaat.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Kamperlijn
Maar wat biedt de NOP dan echt aan om nieuwe reizigers te creëren? Toeristen zullen vaak alleen maar in de vakanties reizen en van werknemers zal er ook niet heel veel komen, lijkt mij.
Re: Kamperlijn
Zou die berg daar niet gebouwd gaan worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kamperlijn
De Hanzeliner was een hoogwaardige busverbinding die werd geïntroduceerd op 4 september 2005. Er gingen twee buslijnen onder deze formule rijden: Lijn 330 tussen Lelystad en Zwolle en lijn 341 tussen Zwolle en Emmeloord.
Hanzeliner 330 was de opvolger van Interliner 330, die al sinds 6 november 1994 werd gereden door Midnet (per mei 1999 Connexxion). Hanzeliner 341 was een nieuwe lijn die niet succesvol werd. Daarom werd die lijn op 26 augustus 2007 opgeheven.
Met overstap op de trein in Kampen-Zuid zal dit denk ik niet echt een succes worden.
Een trein naar Emmeloord heeft dan wel een hogere vervoerswaarde maar of dat echt wat kan worden, ik betwijfel het tenzij de lijn Lelystad - Emmeloord - Lemmer - Heerenveen er als spoorlijn gaat komen.
Hanzeliner 330 was de opvolger van Interliner 330, die al sinds 6 november 1994 werd gereden door Midnet (per mei 1999 Connexxion). Hanzeliner 341 was een nieuwe lijn die niet succesvol werd. Daarom werd die lijn op 26 augustus 2007 opgeheven.
Met overstap op de trein in Kampen-Zuid zal dit denk ik niet echt een succes worden.
Een trein naar Emmeloord heeft dan wel een hogere vervoerswaarde maar of dat echt wat kan worden, ik betwijfel het tenzij de lijn Lelystad - Emmeloord - Lemmer - Heerenveen er als spoorlijn gaat komen.
Re: Kamperlijn
Enerzijds denk ik dat Emmeloord inderdaad veel te klein is om een spoorlijn er naar toe aan te leggen.
Anderzijds zou de exploitatie van een doorgetrokken Kamperlijn weleens verrassend positief kunnen zijn. Ik ga hierbij uit van de volgende veronderstellingen:
De rijtijd Kampen - Emmeloord (non-stop) wordt 13 minuten (keertijd Emmeloord 4 minuten), op Emmeloord - Zwolle wordt de trein (met 23 minuten enkele reis) sneller dan de auto. Station Emmeloord krijgt een P&R-functie, en tussen Emmeloord en Zwolle worden de parallelle buslijnen opgeheven (alleen voor Ens moet je dan nog wat verzinnen).
Ik heb geen verstand van aanlegkosten, maar volgens mij hoeft aanleg van enkelspoor langs de N50 voor diesel lighttrains niet zo heel erg duur te zijn (maar je zit wel weer met een brug over de Ramspol).
De voordelen hiervan zijn volgens mij:
- efficiente exploitatie met hoge rijsnelheid (halfuursdienst Zwole - Kampen - Emmeloord met slechts 2 treinstellen)
- relatief veel reizigers die hele traject reizen (ofwel: mooie bezettingsgraad)
- besparing op heel wat onrendabele bussen
- wellicht trek je (ook met P&R) nieuwe reizigers uit de auto naar het OV
Niet omdat er zoveel treinreizigers vanuit de NOP zijn, maar door een aantal toevalligheden die misschien wel tot een heel leuke exploitatie kunnen leiden. Want volgens mij kan zo'n doorgetrokken Kamperlijntje tegen veel lagere aanleg- en exploitatiekosten dan dat we in Nederland gewend zijn.
Maar dan zou je eigenlijk een globale berekening moeten maken van de verwachte kosten en opbrengsten ervan.
Anderzijds zou de exploitatie van een doorgetrokken Kamperlijn weleens verrassend positief kunnen zijn. Ik ga hierbij uit van de volgende veronderstellingen:
De rijtijd Kampen - Emmeloord (non-stop) wordt 13 minuten (keertijd Emmeloord 4 minuten), op Emmeloord - Zwolle wordt de trein (met 23 minuten enkele reis) sneller dan de auto. Station Emmeloord krijgt een P&R-functie, en tussen Emmeloord en Zwolle worden de parallelle buslijnen opgeheven (alleen voor Ens moet je dan nog wat verzinnen).
Ik heb geen verstand van aanlegkosten, maar volgens mij hoeft aanleg van enkelspoor langs de N50 voor diesel lighttrains niet zo heel erg duur te zijn (maar je zit wel weer met een brug over de Ramspol).
De voordelen hiervan zijn volgens mij:
- efficiente exploitatie met hoge rijsnelheid (halfuursdienst Zwole - Kampen - Emmeloord met slechts 2 treinstellen)
- relatief veel reizigers die hele traject reizen (ofwel: mooie bezettingsgraad)
- besparing op heel wat onrendabele bussen
- wellicht trek je (ook met P&R) nieuwe reizigers uit de auto naar het OV
Niet omdat er zoveel treinreizigers vanuit de NOP zijn, maar door een aantal toevalligheden die misschien wel tot een heel leuke exploitatie kunnen leiden. Want volgens mij kan zo'n doorgetrokken Kamperlijntje tegen veel lagere aanleg- en exploitatiekosten dan dat we in Nederland gewend zijn.
Maar dan zou je eigenlijk een globale berekening moeten maken van de verwachte kosten en opbrengsten ervan.
Re: Kamperlijn
4 treinstellen in de spits. Minstens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kamperlijn
Opvolger Kamperlijntje rijdt niet voor 2017
ZWOLLE - Provincie en gemeenten Kampen en Zwolle nemen pas eind dit jaar een besluit over de toekomst van het Kamperlijntje; de vernieuwde verbinding tussen beide steden gaat niet voor 2017 rijden.
Dat blijkt uit antwoorden van de projectgroep Kamperlijn op vragen van volksvertegenwoordigers naar aanleiding van het rapport over de toekomst van de lijn, van eind mei.
Aanvankelijk was het streven om de gemeenteraden zich in september te laten uitspreken over de koers; voor Provinciale Staten was nog geen tijdstip geprikt. Hoe dan ook, waarschijnlijk wordt het huidige dieseltje, dat pendelt tussen de stations vanKampen en Zwolle, getransformeerd tot een elektrisch rijdende trein met een 1500 volts bovenleiding die óók een stop gaat maken in uitbreidingswijk Stadshagen.
Bron
Re: Kamperlijn
Ik denk dat Emmeloord meer erbij gebaat is dat de N50 wordt omgebouwd tot een volwaardige snelweg dan een spoorlijn welke maar aan beperkte behoefte voorziet. Zoals Zonnig al opmerkt is de 341 niet voor niets opgeheven, de behoefte om meer te betalen voor een busrit om sneller in Zwolle of Kampen te zijn is er niet. Je kan je dan ook afvragen of het loont om het traject (19 kilometer) te gaan verlengen, want dat kan nog wel eens een duur geintje worden (o.a. een brug bij Ramspol). En vergeet niet Emmeloord telt máár 25.000 inwoners, waarvan het overgrote meerderheid van scholieren in Emmeloord zelf op school zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten