Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Er moet een eind komen aan treinen die altijd maar overvol zijn.
Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt dat de NS er voor de invoering van de nieuwe dienstregeling eind 2014 voor moet zorgen dat de structurele problemen op sommige trajecten zijn opgelost. Dat schrijft ze woensdag aan de Tweede Kamer. Lees verder
Er moet een eind komen aan treinen die altijd maar overvol zijn.
Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt dat de NS er voor de invoering van de nieuwe dienstregeling eind 2014 voor moet zorgen dat de structurele problemen op sommige trajecten zijn opgelost. Dat schrijft ze woensdag aan de Tweede Kamer. Lees verder
- AppleMoose
- Berichten: 6054
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Gewoon meer stations overslaan. Zo voorkom je dat reizigers instappen en zorg je dat nog meer mensen de trein gaan mijden. Zolang dit duidelijk omgeroepen wordt, zul je dat mens niet horen klagen.
Dat zo'n slap figuur staatssecretaris kan worden zeg :N
Dat zo'n slap figuur staatssecretaris kan worden zeg :N
Goh.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Die oorzaak is wel duidelijk toch? NS beknibbelt op de bakkilometers. Hoe gaat Mansveld meten of het volgend jaar beter gaat?De NS brengt op dit moment in kaart wat de oorzaken zijn van de volle treinen. Aan de hand van de uitkomsten moet de NS maatregelen nemen ''zodanig dat de problemen zich vanaf begin 2014 niet meer in deze mate en gedurende zo'n lange periode voordoen'', stelt Mansveld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Da's in ieder geval niet het enige. NS lijkt momenteel ook met een verbeterprogramma bezig te zijn om de materieelinzet beter in de soep te laten lopen
Tenminste, het valt mij behoorlijk op dat men het laatste halfjaar ofzo aanzienlijk meer moeite heeft om treinen ook daadwerkelijk op de geplande lengte en met het geplande materieel te rijden.
Tenminste, het valt mij behoorlijk op dat men het laatste halfjaar ofzo aanzienlijk meer moeite heeft om treinen ook daadwerkelijk op de geplande lengte en met het geplande materieel te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Dit jaar is de omloop van de noordoost-series ook niet echt vereenvoudigd natuurlijk...
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
In Friesland is de hoeveelheid treinmaterieel op het NS net ruimer dan ooit. Ik kom wel eens 10 bakken VIRM tegen in de trein Zwolle-Leeuwarden. Vroeger was dat een absolute uitzondering, tegenwoordig zie ik het tamelijk vaak zelfs. Geen wonder dat er dan in de randstad een materieel tekort is. De opening van de Hanzelijn heeft daar niet veel goeds in gebracht. Ik denk zelfs dat een deel van het probleem tussen Almere en Amsterdam daar op terug te voeren is. Daarnaast zijn de intercity's leger dan de stoptreinen, zeker nu Almere Buiten alleen nog sprinterbediening heeft. Voor een groot deel van Almere is de tijdwinst te beperkt om een intercity te nemen, en moeten reizigers bovendien eerst naar een andere wijk reizen. De praktijk wijst uit dat ze dat massaal niet doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
@Geert: Het eerste halfjaar van deze dienstregeling ging het echter wel stukken beter dan nu. De treinen waren toen weliswaar vaak nog behoorlijk aan de korte kant, maar ze waren tenminste wel consequent steeds net zo kort als gepland.
Aan het eind van de zomer is de chaos in de inzet pas echt begonnen en is het echt elke dag weer een verrassing wat er nu weer voor komt rijden. Het materieeltype klopt meestal nog wel met de planning, maar in lengte zit er een behoorlijke variatie in ten opzichte van het plan.
Aan het eind van de zomer is de chaos in de inzet pas echt begonnen en is het echt elke dag weer een verrassing wat er nu weer voor komt rijden. Het materieeltype klopt meestal nog wel met de planning, maar in lengte zit er een behoorlijke variatie in ten opzichte van het plan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Volgens mij is dat een heel beperkt probleem, de meeste treinen rijden gewoon zoals dat volgens planning zou moeten. En anders kan ik een verhuizing naar Amsterdam-Zuidoost aanbevelen, ik heb in een normale situatie altijd een VIRM-VI en altijd een zitplaats (en vaak ook nog een voor mijn tas (A) ).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Ow, een zitplaats heb ik eigenlijk ook altijd wel hoor (en afhankelijk van de weekdag ook voor m'n tas). Kwestie van tactisch opstellen, zowel in Utrecht als Amersfoort kan je best goed zien wat eraan komt om zo eerder op een korte trein te anticiperen dan de andere reizigers op het perron
Maar desondanks heb ik sinds de zomer nogal wat afwijkende samenstellingen getroffen (waarbij de 559 het trieste dieptepunt was in september)
Maar desondanks heb ik sinds de zomer nogal wat afwijkende samenstellingen getroffen (waarbij de 559 het trieste dieptepunt was in september)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
NS moet ook de geplande lengte of de lengte die al in gebruik is blijven hanteren en niet opeens bijvoorbeeld midden in de rit een treinstel afstoten en reizigers uit een volle treinstel over laten stappen op een ander vol treinstel. Ik heb dat nu al 3x meegemaakt dat NS plots halverwege een treinstel afstootte in een rit om dat treinstel op het station te laten staan. De treinstel(len) wat wel verder reed (of reden) werd(en) daardoor overvol. Als de trein nu voor de helft vol is snap ik het nog wel, maar de keren dat ik het meemaakte was dat juist niet het geval (was twee keer zelfs buiten de spits).
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Vergeleken met het eerste halfjaar zijn mijn treinen in het tweede halfjaar (sinds wijzigingsblad juni) regelmatiger van lengte. Kennelijk wisselt de beleving van het vasthouden van de treinlengte nogal per traject.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Ik denk ook per tijdstip. Waar ik het over heb gebeurde vorig jaar (2012) twee keer in 2 weken tijd (op verschillende tijdstippen) op het traject vanaf Amsterdam Centraal naar 's-Hertogenbosch (waar normaal al 2 VIRM's hoorden te rijden). Hoe het daarna verder ging weet ik niet omdat ik in 's-Hertogenbosch uitstapte. Hoe het dit jaar ging weet ik ook niet omdat ik niet meer naar Haarlem ben geweest dit jaar. De andere keer gebeurde op een ander traject in 2011.
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Definieer overvol? En zijn 'volle' treinen straks nog wel toegestaan? Vragen vragen..
Komt wel goed schatje.
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Nouja, overvol valt op papier nog wel te definiëren. Comfortabel is dat alle zitplaatsen (inclusief klapstoelen) bezet zijn, vol is dat dat alle staplaatsen gebruikt zijn waarbij er vanuit wordt gegaan van een acceptabele ruimte voor iedereen. Overvol is dus alles wat boven het getal van vol uitkomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Laten die getallen nou alleen niet erg reëel zijn, want anders was de materieelinzet wel wat meer naar maatstaven geweest.
Komt wel goed schatje.
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Geen tellers in de trein meer? (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Nou, zeker bij de Noord-Oost is een groot probleem dat de cijfers die in de loop der jaren waren opgebouwd onbetrouwbaar zijn geworden door aangepaste reisroutes en tijden. Het opbouwen van een stabiele basis duurt alleen even.
Het aantal reizigers dat in een treinstel past veranderd natuurlijk niet. Een ICM heeft op maandag niet meer plaats dan op woensdag, het is geen ding van elastiek.
Het aantal reizigers dat in een treinstel past veranderd natuurlijk niet. Een ICM heeft op maandag niet meer plaats dan op woensdag, het is geen ding van elastiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Om zo´n stabiele basis op te bouwen helpt het natuurlijk ook niet dat de geplande samenstellingen alle kanten op zijn gegaan het afgelopen jaar: diverse treinen die ik geregeld heb gingen bijvoorbeeld in wijzigingsblad februari naar een significant kortere samenstelling, terwijl ze in april weer op de lengte van december 2012 kwamen. Dan krijg je er ook deels een effect van reizigers die alternatieve treinen gaan zoeken bij.
(Ik krijg daar het idee van: niemand klaagt dus ze kunnen korter, vervolgens een paar maanden een stortvloed aan klachten en vervolgens wordt de trein dan weer langer. Je ziet soms echt een cyclus in de inzet die niet past bij de seizoenen)
Dat is natuurlijk alleen maar versterkt door de effecten van een verstoorde materieelomloop die vooral in de avondspits de laatste tijd geregeld optraden.
En dan heb je ook nog de rare gedachtenkronkels in de planning als in de maandagochtendspits korter rijden dan op vrijdagmorgen terwijl je het omgekeerde zou verwachten op basis van het gebruikelijke reizigersaanbod.
(Ik krijg daar het idee van: niemand klaagt dus ze kunnen korter, vervolgens een paar maanden een stortvloed aan klachten en vervolgens wordt de trein dan weer langer. Je ziet soms echt een cyclus in de inzet die niet past bij de seizoenen)
Dat is natuurlijk alleen maar versterkt door de effecten van een verstoorde materieelomloop die vooral in de avondspits de laatste tijd geregeld optraden.
En dan heb je ook nog de rare gedachtenkronkels in de planning als in de maandagochtendspits korter rijden dan op vrijdagmorgen terwijl je het omgekeerde zou verwachten op basis van het gebruikelijke reizigersaanbod.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
Misschien loopt dat vooruit op de vrijdagmiddagspits. Die is minder druk, maar reizigers reizen wel langer en meer met intercities.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Mansveld wil geen overvolle treinen meer
De non-stoptrein?Ronaldussen schreef:Gewoon meer stations overslaan. Zo voorkom je dat reizigers instappen en zorg je dat nog meer mensen de trein gaan mijden. Zolang dit duidelijk omgeroepen wordt, zul je dat mens niet horen klagen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten