(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ik zou eens alle plannen die de komende jaren op het noordelijke net gaan gebeuren in een overzicht willen zetten. Ze staan zoals ik ze verwacht en ook wat vaststaande dingen. Ik reken Zwolle als zuidelijk punt, de lijnen naar Wierden, Kampen staan hier niet tussen. Ik ben benieuwd naar wie kan aanvullen.
- 3/4 sporen tot Herfte, wellicht fly-over.
- Realisatie van stations zoals Leeuwarden Werpsterhoek en Stadskanaal.
- Dubbelspoor Coevorden - Nieuw-Amsterdam, ook dubbelspoor Emmen Zuid.
- Spoorlijn Veendam verlengen naar Stadskanaal met geheel nieuw station.
- Extra spoor Leeuwarden - Groningen met 2e sneltrein. Ook nieuw spoor 7 station Leeuwarden.
- Extra sprinter Groningen-Assen, 4e perron Groningen Europapark?
- Doortrekken trein Roodeschool naar Eemshaven.
- Verbouwing station Assen, spoor 1 weer in gebruik.
- Grote verbouwing? station Groningen.
- ERTMS op de lijnen Lw-Zl en Gn-Mp, 200 km/h op de Groningerlijn.
- Bovenleidingvernieuwing 25kV met B4 portalen voor Lw-Zl en Gn-Mp (wanneer weet ik niet)
- Nog eventuele aanpassingen aan station Zwolle voor betere doorstroming.
- 3/4 sporen tot Herfte, wellicht fly-over.
- Realisatie van stations zoals Leeuwarden Werpsterhoek en Stadskanaal.
- Dubbelspoor Coevorden - Nieuw-Amsterdam, ook dubbelspoor Emmen Zuid.
- Spoorlijn Veendam verlengen naar Stadskanaal met geheel nieuw station.
- Extra spoor Leeuwarden - Groningen met 2e sneltrein. Ook nieuw spoor 7 station Leeuwarden.
- Extra sprinter Groningen-Assen, 4e perron Groningen Europapark?
- Doortrekken trein Roodeschool naar Eemshaven.
- Verbouwing station Assen, spoor 1 weer in gebruik.
- Grote verbouwing? station Groningen.
- ERTMS op de lijnen Lw-Zl en Gn-Mp, 200 km/h op de Groningerlijn.
- Bovenleidingvernieuwing 25kV met B4 portalen voor Lw-Zl en Gn-Mp (wanneer weet ik niet)
- Nog eventuele aanpassingen aan station Zwolle voor betere doorstroming.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
- Spoorwegovergang bij 'Om den Noort' in Wolvega vervangen door een onderdoorgang t.b.v. extra treinen (2014)
- Tweede sprinter Leeuwarden-Meppel (2017)
- 4 treinen tussen Leeuwarden-Zwolle (2021)
- Tweede sprinter Leeuwarden-Meppel (2017)
- 4 treinen tussen Leeuwarden-Zwolle (2021)
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
In de stad Groningen:
Vervanging Viaduct Hereweg http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... vuG18do8XQ,
Tunnel Paterswoldsweg: http://www.badstratenbuurt.nl/archief/d ... swoldseweg
Vervanging Viaduct Hereweg http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... vuG18do8XQ,
Tunnel Paterswoldsweg: http://www.badstratenbuurt.nl/archief/d ... swoldseweg
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Zoek maar op de Prorailwebsite naar projecten en je weet wat gepland wordt.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Vergeet de (mijns insziens absurde) Peizerweg-flyover niet..
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Fietstunnel onder het spoor door in Meppel.
Laatst gewijzigd door CX1000 op zo 13 jul 2014, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het lijkt me zinvol aan te geven welke plannen al zeker zijn (zoals Herfte) en welke nog in de planfase zitten, zoals ERTMS.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Perron 6b gok ik. Een perron langs spoor (5)6 realiseren is veel makkelijker dan spoor 57 opnieuw door te trekken en daar een perron langs te leggen. Dat is door het tunneltje eind jaren 80 onmogelijk geworden, maar de westzijde ervan is nog wel in gebruik als opstelspoor.Erik1100 schreef:Ik zou eens alle plannen die de komende jaren op het noordelijke net gaan gebeuren in een overzicht willen zetten. Ze staan zoals ik ze verwacht en ook wat vaststaande dingen. Ik reken Zwolle als zuidelijk punt, de lijnen naar Wierden, Kampen staan hier niet tussen. Ik ben benieuwd naar wie kan aanvullen.
- Extra spoor Leeuwarden - Groningen met 2e sneltrein. Ook nieuw spoor 7 station Leeuwarden.
Het perron moet tegenover 5b aan de zijde van de fietsenstalling komen. Daar is nu al genoeg ruimte voor vrijgehouden
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Bij Schrans in Leeuwarden komt dus ook een tunnel.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Er was volgens mij ook sprake van een station bij Assen Zuid?
En daarnaast zijn er een boel plannen waarvan het nog maar de vraag is of het ooit de tekentafel haalt zoals de spoorlijn Stadkanaal - Emmen of zelfs een nieuw aan te leggen spoorlijn tussen Groningen en Emmen via Borger.
En er zijn een boel afgeblazen plannen zoals de zuiderzeelijn en al haar varianten.
Vooral de provincie Drenthe lijkt een hoop ambities te hebben. Laatst kwam ik het volgende artikel tegen waarin de provincie Drenthe een hoop ideeën noemt. Misschien interessant?
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.d2k
En daarnaast zijn er een boel plannen waarvan het nog maar de vraag is of het ooit de tekentafel haalt zoals de spoorlijn Stadkanaal - Emmen of zelfs een nieuw aan te leggen spoorlijn tussen Groningen en Emmen via Borger.
En er zijn een boel afgeblazen plannen zoals de zuiderzeelijn en al haar varianten.
Vooral de provincie Drenthe lijkt een hoop ambities te hebben. Laatst kwam ik het volgende artikel tegen waarin de provincie Drenthe een hoop ideeën noemt. Misschien interessant?
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.d2k
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Leuk al die mooie plannen. Maar is er al contact geweest met Zoete Lieve Gerritje over de betaling van al dat moois?
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Beste Frans F(F)?? Het valt me op dat je toonzetting in je antwoorden tussen Noord en Zuid nogal uiteen loopt. Zit je iets dwars?Frans F schreef:Leuk al die mooie plannen. Maar is er al contact geweest met Zoete Lieve Gerritje over de betaling van al dat moois?
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Je moet natuurlijk realiseren dat de noordelijke provincies gebieden zijn die qua inwoneraantal flink gaan inkrimpen. Een paar extra stations kan dan heel nuttig en verantwoord zijn, maar met name met extra infrastructuur moet je voorzichtig zijn. Dat is toch een kritische noot die ik bij alle plannen wil plaatsen. Het zelfde geldt voor Limburg (Avantislijn, tram naar Hasselt, IC naar Aachen) en Zeeland.WillemGN schreef: Beste Frans F(F)?? Het valt me op dat je toonzetting in je antwoorden tussen Noord en Zuid nogal uiteen loopt. Zit je iets dwars?
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 08 jan 2014, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Leuk dat mijn link zo goed ontvangen wordt! ;)
Natuurlijk hangt er een behoorlijk financieel plaatje aan veel van de projecten die in het artikel worden voorgesteld, maar aangezien de nadruk in dit topic op 'plannen' ligt en niet zo zeer op of iets er echt gaat komen, leek het me toch de moeite waard om het artikel even te noemen.
Hoe dan ook is het duidelijk dat de provincie Drenthe veel ambites heeft op het gebied van infrastructuur, soms zelfs (gedeeltelijk) buiten hun eigen grenzen, en dat waardeer ik wel.
Natuurlijk hangt er een behoorlijk financieel plaatje aan veel van de projecten die in het artikel worden voorgesteld, maar aangezien de nadruk in dit topic op 'plannen' ligt en niet zo zeer op of iets er echt gaat komen, leek het me toch de moeite waard om het artikel even te noemen.
Hoe dan ook is het duidelijk dat de provincie Drenthe veel ambites heeft op het gebied van infrastructuur, soms zelfs (gedeeltelijk) buiten hun eigen grenzen, en dat waardeer ik wel.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Nog twee dingetjes die er waarschijnlijk gaan komen:
- Nieuw station in Hoogkerk
- Opheffen station Leeuwarden Achter de Hoven
- En alleen nog op de tekentafel: station in Adorp
- Nieuw station in Hoogkerk
- Opheffen station Leeuwarden Achter de Hoven
- En alleen nog op de tekentafel: station in Adorp
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Dat gaat dus nog wel eventjes duren.menno47 schreef:In de stad Groningen:
Vervanging Viaduct Hereweg http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... vuG18do8XQ,
......
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132912
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Pardon? Het verbeteren van de infra is juist hét instrument om krimp tegen te gaan.Frans F schreef:Je moet natuurlijk realiseren dat de noordelijke provincies gebieden zijn die qua inwoneraantal flink gaan inkrimpen. Een paar extra stations kan dan heel nuttig en verantwoord zijn, maar met name met extra infrastructuur moet je voorzichtig zijn. Dat is toch een kritische noot die ik bij alle plannen wil plaatsen. Het zelfde geldt voor Limburg (Avantislijn, tram naar Hasselt, IC naar Aachen) en Zeeland.WillemGN schreef: Beste Frans F(F)?? Het valt me op dat je toonzetting in je antwoorden tussen Noord en Zuid nogal uiteen loopt. Zit je iets dwars?
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Dat lijkt mij ook.
1 "Schat, wat denk je van kinderen?"
2 "Eén of twee lijkt me wel leuk."
1 "Maar er komt een nieuwe spoorlijn."
2 "Oh, eh, vijf kinderen dan ? Jij nog een wijntje?"
:X
Als je denkt dat je met een regionale spoorlijn demografische ontwikkelingen die decennialang duren kan sturen, dan ben ik wel benieuwd naar hoe die mechanismes werken.
1 "Schat, wat denk je van kinderen?"
2 "Eén of twee lijkt me wel leuk."
1 "Maar er komt een nieuwe spoorlijn."
2 "Oh, eh, vijf kinderen dan ? Jij nog een wijntje?"
:X
Als je denkt dat je met een regionale spoorlijn demografische ontwikkelingen die decennialang duren kan sturen, dan ben ik wel benieuwd naar hoe die mechanismes werken.
Het is een spectrum.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Eerder:
"Schat, na de aluminiumsmelter gaat nu ook de hoefijzerfabriek sluiten, dus mijn baan verdwijnt. Maar ik heb een nieuwe baan in Groningen waar nog wel veel bedrijvigheid is. Zullen we daar niet eens heen verhuizen? Dan hoef ik niet elke dag met die vreselijk langzame en uitpuilende bus en kan onze lieve dochter ook meteen naar een goede school."
"Maar wist je dat niet? Er komt een nieuwe spoorlijn, dus dan ben je er in 20 minuten en kan je onderweg de krant lezen"
"Oh, dan blijven we lekker in ons oude vertrouwde huisje!"
"Schat, na de aluminiumsmelter gaat nu ook de hoefijzerfabriek sluiten, dus mijn baan verdwijnt. Maar ik heb een nieuwe baan in Groningen waar nog wel veel bedrijvigheid is. Zullen we daar niet eens heen verhuizen? Dan hoef ik niet elke dag met die vreselijk langzame en uitpuilende bus en kan onze lieve dochter ook meteen naar een goede school."
"Maar wist je dat niet? Er komt een nieuwe spoorlijn, dus dan ben je er in 20 minuten en kan je onderweg de krant lezen"
"Oh, dan blijven we lekker in ons oude vertrouwde huisje!"
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Tegeneffect..
Tiener tegen andere tiener.. "Zullen we in het dorp dichtbij gaan winkelen?"
"Weetje, er is nu die nieuwe spoorlijn waarmee we heel snel bij supertoffe winkels in de stad kunnen komen! Zullen we dat proberen?"
"Ja, goed idee, zo spannend is het dorp nu ook weer niet."
Het is dus de vraag of infra wel goed is voor krimpgebieden. Het kan tot meer concurrentie tussen platteland en stad leiden in verschillende sectoren (scholen, winkelaanbod etc.) waarbij dorpen het altijd tegen steden zullen afleggen omdat steden nu eenmaal meer draagvlak hebben voor grote voorzieningen en/of gespecialiseerde voorzieningen.
Tiener tegen andere tiener.. "Zullen we in het dorp dichtbij gaan winkelen?"
"Weetje, er is nu die nieuwe spoorlijn waarmee we heel snel bij supertoffe winkels in de stad kunnen komen! Zullen we dat proberen?"
"Ja, goed idee, zo spannend is het dorp nu ook weer niet."
Het is dus de vraag of infra wel goed is voor krimpgebieden. Het kan tot meer concurrentie tussen platteland en stad leiden in verschillende sectoren (scholen, winkelaanbod etc.) waarbij dorpen het altijd tegen steden zullen afleggen omdat steden nu eenmaal meer draagvlak hebben voor grote voorzieningen en/of gespecialiseerde voorzieningen.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Da's waar, maar ik denk dat we dat stadium allang voorbij zijn. Die winkels en voorzieningen zijn al weg en komen niet meer terug. Enige dat je nog kan doen is zorgen dat de mensen zo veel mogelijk blijven.
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Dat laatste doe je met meer werkgelegenheid door het aantrekken van nieuwe bedrijven, niet door een spoorlijn of snelweg aan te leggen.
Groningen roept altijd over die belangrijke IC-verbinding naar Bremen en Hamburg maar vertelt nooit waarom die zo belangrijk is. De Groningse economie zou mijns inziens meer geholpen zijn met een dagelijkse container shuttletrein van Veendam naar Hamburg dan met een IC.
Groningen roept altijd over die belangrijke IC-verbinding naar Bremen en Hamburg maar vertelt nooit waarom die zo belangrijk is. De Groningse economie zou mijns inziens meer geholpen zijn met een dagelijkse container shuttletrein van Veendam naar Hamburg dan met een IC.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Tegenwoordig heeft iedere 18 jarige al een rijbewijs, dus als er geen spoor is nemen ze wel de auto van pa of ma mee. In het Noorden zijn er weinig verkeersopstoppingen en dus verliest het OV altijd van de auto.Klaasje schreef:Tegeneffect..
Tiener tegen andere tiener.. "Zullen we in het dorp dichtbij gaan winkelen?"
"Weetje, er is nu die nieuwe spoorlijn waarmee we heel snel bij supertoffe winkels in de stad kunnen komen! Zullen we dat proberen?"
"Ja, goed idee, zo spannend is het dorp nu ook weer niet."
Het is dus de vraag of infra wel goed is voor krimpgebieden. Het kan tot meer concurrentie tussen platteland en stad leiden in verschillende sectoren (scholen, winkelaanbod etc.) waarbij dorpen het altijd tegen steden zullen afleggen omdat steden nu eenmaal meer draagvlak hebben voor grote voorzieningen en/of gespecialiseerde voorzieningen.
Hoewel ik wel hoop dat Groningen-Heerenveen er ooit komt, Drachten is een vrij grote plaats zonder spooraansluiting. Hoewel dit bijvoorbeeld ook voor Wageningen geldt en Wageningen heeft nog een universiteit en Drachten niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Het eerste wat je stelt is niet waar. Autogebruik onder jongvolwassenen neemt zelfs af. In mijn beleving draagt het gebruiken van een auto meer bij aan het vrijheidsgevoel dan afhankelijk te moeten zijn van het OV.Tegenwoordig heeft iedere 18 jarige al een rijbewijs, dus als er geen spoor is nemen ze wel de auto van pa of ma mee. In het Noorden zijn er weinig verkeersopstoppingen en dus verliest het OV altijd van de auto.
En waar komt die weerstand tegen auto's vandaan? Ik ben blij dat ik mag autorijden en daarnaast fiets en trein ik net zo lief. Het één sluit het ander niet uit
Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:
Ja, dat is vrij lang de strategie geweest. Heeft niet gewerkt.Frans F schreef:Dat laatste doe je met meer werkgelegenheid door het aantrekken van nieuwe bedrijven, niet door een spoorlijn of snelweg aan te leggen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten