Dat is echt niet alleen Amerikaans.groningen schreef:In de ochtend alleen treinen in 1 richting; in de middag alleen treinen in de andere richting.
http://www.soundtransit.org/Schedules/S ... ir=inbound
Heropening station Hamont
Re: Heropening station Hamont
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Re: Heropening station Hamont
Het principe van 's ochtends alleen treinen die kant op en 's middags alleen de andere kant op is zo oud als het principe van een dienstregeling.groningen schreef:Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
Er zit helemaal geen principe achter. Het is alleen een tijdelijke voorziening tot het nieuwe dienstregelingmodel eind dit jaar ingaat en Hamont gewoon een uurdienst krijgt.
Re: Heropening station Hamont
@bee
Dat de infraberekening gecompliceerd is geloof ik wel. Waar het echter uiteindelijk om draait is er gewoon een bepaald bedrag aan infraheffing moet binnenkomen om Infrabel van te kunnen betalen. Linksom of rechtsom. En aangezien NMBS nog steeds vrijwel een monopolie heeft moet NMBS dat bedrag ophoesten.
Dat de NMBS langzamerhand klem zit klopt. De tarieven zijn te laag en de personeelskosten zijn te hoog waardoor het bedrijf onvoldoende geld heeft voor infraheffing, onderhoud, materieel, etc. En daarbij helpt niet dat De Lijn dankzij bijna 90% subsidie van de Vlaamse overheid met totale afbraaktarieven kan concurreren.
Dat de infraberekening gecompliceerd is geloof ik wel. Waar het echter uiteindelijk om draait is er gewoon een bepaald bedrag aan infraheffing moet binnenkomen om Infrabel van te kunnen betalen. Linksom of rechtsom. En aangezien NMBS nog steeds vrijwel een monopolie heeft moet NMBS dat bedrag ophoesten.
Dat de NMBS langzamerhand klem zit klopt. De tarieven zijn te laag en de personeelskosten zijn te hoog waardoor het bedrijf onvoldoende geld heeft voor infraheffing, onderhoud, materieel, etc. En daarbij helpt niet dat De Lijn dankzij bijna 90% subsidie van de Vlaamse overheid met totale afbraaktarieven kan concurreren.
Re: Heropening station Hamont
Natuurlijk zit er wel een principe achter.Frans F schreef:Er zit helemaal geen principe achter. Het is alleen een tijdelijke voorziening tot het nieuwe dienstregelingmodel eind dit jaar ingaat en Hamont gewoon een uurdienst krijgt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
Dus die Breda - Brussel trein kan maar beter niet in Noorderkempen, Berchem, Mechelen, Luchthaven en Brussel Noord stoppen.
Re: Heropening station Hamont
De Breda-trein, de "Benelux-Plus" is een slap aftreksel van de Fyra, maar daar is denk ik iedereen het wel mee eens. Persoonlijk vind ik dan ook dat een particuliere onderneming een "oude" Beneluxtrein mag opereren, op het traject Asd - Gv - Rtd - Rsd - FN - FM - FBMZ. Dan is iedereen blij.
De mortuis nil nisi bene
Re: Heropening station Hamont
Het is een soort spiraal, want daardoor is NMBS ook de enige speler in België.Frans F schreef:Dat de infraberekening gecompliceerd is geloof ik wel. Waar het echter uiteindelijk om draait is er gewoon een bepaald bedrag aan infraheffing moet binnenkomen om Infrabel van te kunnen betalen. Linksom of rechtsom. En aangezien NMBS nog steeds vrijwel een monopolie heeft moet NMBS dat bedrag ophoesten.
NMBS betaalt torenhoge infraheffing, daar verdient Infrabel geld mee, dat is een staatsonderneming, de staat subsidieert NMBS om (onder meer) de infraheffing te betalen.* Door deze truc zijn de kosten nodeloos hoog voor andere bedrijven en daardoor is België onaantrekkelijk.
*, tot afgelopen jaar zaten NMBS en Infrabel zelfs in één bedrijvengroep. :')
Het is een spectrum.
Re: Heropening station Hamont
Het grootste voordeel van het uit elkaar trekken van de bedrijfskluwen die de NMBS Holding was, is dat nu tenminste transparant wordt welke kosten er worden gemaakt. In het verleden konden de echte NMBS en Infrabel al hun ongewenste problemen (zoals verlies) stilletjes dumpen in de NMBS Holding die daardoor voor meer dan een miljard aan schulden had verzameld.
Nu wordt gewoon heel duidelijk dat het met de huidige manier van financiering onmogelijk is om een jaar positief af te sluiten, tenzij ze opeens een flinke hoeveelheid extra inkomsten kunnen genereren. In dat oog zou de opmerkelijke bouwwoede die heerst bij de NMBS (er worden overal en nergens opeens nieuwe stationsgebouwen opgetrokken) verklaard kunnen worden, men hoopt in die nieuwe stationsgebouwen uitbaters te kunnen herbergen die geld in het laatje brengen.
Nu wordt gewoon heel duidelijk dat het met de huidige manier van financiering onmogelijk is om een jaar positief af te sluiten, tenzij ze opeens een flinke hoeveelheid extra inkomsten kunnen genereren. In dat oog zou de opmerkelijke bouwwoede die heerst bij de NMBS (er worden overal en nergens opeens nieuwe stationsgebouwen opgetrokken) verklaard kunnen worden, men hoopt in die nieuwe stationsgebouwen uitbaters te kunnen herbergen die geld in het laatje brengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
Dat was toch de Lage Landen Lijn (nou ja, vanaf Gvc dan) die mogelijk wel / mogelijk niet door Arriva gereden zal worden?Obus schreef:De Breda-trein, de "Benelux-Plus" is een slap aftreksel van de Fyra, maar daar is denk ik iedereen het wel mee eens. Persoonlijk vind ik dan ook dat een particuliere onderneming een "oude" Beneluxtrein mag opereren, op het traject Asd - Gv - Rtd - Rsd - FN - FM - FBMZ. Dan is iedereen blij.
En kun je voor buitenlandse stations alsjeblieft de naam voluit schrijven? Buitenlandse afkortingen hebben geen mouse-over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Heropening station Hamont
FN = Antwerpen-Centraal
FM = Mechelen
FBMZ = Brussel-Zuid
Arriva zal nooit gaan rijden, die hebben iets te licht over de zaken nagedacht...
FM = Mechelen
FBMZ = Brussel-Zuid
Arriva zal nooit gaan rijden, die hebben iets te licht over de zaken nagedacht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
16.42, 17.12, 17.42 zijn er bussen uit Budel-Schoot naar Weert.
Re: Heropening station Hamont
Naar Antwerpen-Haven gaat het al eeuwen zo.groningen schreef:Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Re: Heropening station Hamont
Je moet toch wel rekening houden met een half uur lopen vanaf station Hamont naar Budel-Schoot.groningen schreef:16.42, 17.12, 17.42 zijn er bussen uit Budel-Schoot naar Weert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
Per spoor 1.4 km, over de weg het dubbele. Nog steeds een kippeneindje, als er geen bochtje in het spoor zat kon je de trein zien staan vanuit Budel-Schoot :')
Ik doe ook maar wat
Re: Heropening station Hamont
Precies.. En bovendien, als je niet beter weet.. Het is in ieder geval beter dan gewoon géén trein! :pos:Fles schreef:Naar Antwerpen-Haven gaat het al eeuwen zo.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Heropening station Hamont
Leeuwarden Achter De Hoven ;)Fles schreef:Naar Antwerpen-Haven gaat het al eeuwen zo.groningen schreef:Nee; binnen een paar dagen ook in Belgie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heropening station Hamont
Op grote delen van het GEN is dat helaas het geval gezien de NMBS zegt hiervoor te weinig geld te krijgen.Obus schreef:Ik hoop niet dat ze de GEN-treinen van Brussel eens per uur laten rijden :D .Stéphane schreef:Ja, in België mag je blij zijn als een station een uurdienst krijgt.
Dat is de frequentie van een voorstadsnet :')
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Heropening station Hamont
Klopt deze GEN-kaart op wikipedia trouwens nog? http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RER-2009v2.png
Ik doe ook maar wat
Re: Heropening station Hamont
Gisterenavond toch nog eens gekeken of er nog iets van een opening zou zijn vandaag en dat was. Verder niet zo heel interessant, al die topmannen, maar er zou ook een paar uur lang een pendeldienst rijden naar Neerpelt. Zodoende vanochtend toch maar de sportschoenen aangetrokken en met trein, treinbus, trein, trein, streekbus en de wandelwagen vanaf Budel-Schoot naar Hamont afgedaald. In 's-Hertogenbosch werd ik nog voorzien van een NS-paraplu die tijdens het wandelen goed van pas kwam, toch erg lief weer
De partytent waarin de opening van het station werd gevierd. Een beetje een gierig feestje, want voor alle drankjes moest je zelf betalen. En snacks hadden ze ook niet.
Het volledige station.
Men had de nodige historie van het station bijelkaar gezocht op op een paar mooie posters opgehangen. Hier een korte tijdlijn.
En hier het verschrikkelijke verhaal van de treinramp van Hamont tijdens de Eerste Wereldoorlog.
De dienstregeling van deze feestelijke dag.
De pendeltrein uit Neerpelt is zojuist gearriveerd.
Na een ritje van acht minuten naar Neerpelt staat de pendeltrein uit Hamont (links) nu naast de IR-trein naar Antwerpen-Centraal (rechts). Station Neerpelt is een grote puinhoop omdat ze een tunneltje onder het spoor aan het bouwen zijn, daarbij zijn spoor 1 en 2 volledig verdwenen in het gewoel.
De partytent waarin de opening van het station werd gevierd. Een beetje een gierig feestje, want voor alle drankjes moest je zelf betalen. En snacks hadden ze ook niet.
Het volledige station.
Men had de nodige historie van het station bijelkaar gezocht op op een paar mooie posters opgehangen. Hier een korte tijdlijn.
En hier het verschrikkelijke verhaal van de treinramp van Hamont tijdens de Eerste Wereldoorlog.
De dienstregeling van deze feestelijke dag.
De pendeltrein uit Neerpelt is zojuist gearriveerd.
Na een ritje van acht minuten naar Neerpelt staat de pendeltrein uit Hamont (links) nu naast de IR-trein naar Antwerpen-Centraal (rechts). Station Neerpelt is een grote puinhoop omdat ze een tunneltje onder het spoor aan het bouwen zijn, daarbij zijn spoor 1 en 2 volledig verdwenen in het gewoel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Heropening station Hamont
Zelfs een kaartautomaat. Goed bezig!
Re: Heropening station Hamont
Hoho, het groene lampje was niet aan, dus hij deed het nog niet
Overigens zag ik in Neerpelt dat je de komende twee weken bij aankoop van een Go Pass 10 of een Rail Pass bij de kaartautomaat je een elfde rit cadeau krijgt.
Overigens zag ik in Neerpelt dat je de komende twee weken bij aankoop van een Go Pass 10 of een Rail Pass bij de kaartautomaat je een elfde rit cadeau krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten