Frans F schreef:fogeltje schreef:Dagkaartjes zijn al snel voordelig als je vol tarief reist.
Klopt, maar ik heb nog vrijwel nooit iemand een dagkaart zien kopen. Komt misschien ook omdat 95% van de mensen niet eens weet dat ze bestaan.
Het hele 'reisdoel' is in Oost en West Brabant Compleet onvergelijkbaar met SRE.
SRE is stedelijk en Eindhoven wordt wat dat betreft steeds auto-onvriendelijker wat betreft parkeren.
Steeds meer reizigers rondom Eindhoven (en in de stad zelf) ontdekken met name in de weekenden het gemak van de bus naar de stad. Korte reistijden met de bus en stukken goedkoper. Juist op de lijnen 171/172, 149/150 en 121/122 is dit goed te merken.
In de rest van Brabant zijn er gewoon geen stedelijke gebieden muv 'De Langstraat'. waardoor het gebruik zal achterblijven omdat de auto ten aller tijde sneller en goedkoper is.
Het dagkaartje in brabant is puur en alleen ontstaan doordat het gebruik van de Chipkaart achterwege bleef (en blijft) Het idee was om dan maar een dagkaartje (+kinderen) in te voeren. De invoering heeft niet geleid veel meer gebruik van deze kaart. De mensen die al reisden hebben over het algemeen het DB40% product waarop ze reizen.
GOV1 en 2 heeft ook niet het beoogde effect gehad. Er waren wel meer reizigerskilometers maar dat was voornamelijk van reizigers die normaal ook al vaker met de bus reisden en dus uiteindelijk meer gingen reizen tegen een nog goedkoper tarief.
Iedereen had een enorme terugval verwacht maar dat bleek niet zo te zijn. SRE had na de ingang van de concessie op zaterdagen een toename van meer dan 30% reizigers vooral op de stad en eerder genoemde streeklijnen. Maar dat kwam dan vooral door het extra aanbod wat er werd geboden en niet zozeer door de goedkopere kaartjes.
Hetzelfde is nu weer aan de orde in Eindhoven. Er zijn nauwelijks ouderen die nu minder gaan reizen nu de gratis reizenpas is afgeschaft. Het reizen is nu immers nog schandalig goedkoop.
Wel merk je dat door de afschaffing van zonesupplementen voor forenzen, wat reizigers verloren zijn gegaan.
SRE staat duidelijk voor wat duurdere kaartjes tegen een wat hoger aanbod. De provincie net andersom.
Frans F schreef:Een dagkaart van €8 lijkt me overigens kansloos, te duur.
Dat is maar de vraag. Een kaart van 5,50 stimuleert het gebruik van de OV chipkaart niet. Een dagkaart van 8 is vooral makkelijk als je bijvoorbeeld wat langere ritten met overstap moet maken eerst in SRE en dan bijvoorbeeld in West Brabant. Moet je nagaan dat de oude dagkaart en elders vaak meer dan 10 euro kost.
En voor OV hobbisten is een dagkaartje ook wel leuk, maar dat terzijde.