'Perron station Rijen te smal'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Perron station Rijen te smal'
'Perron station Rijen te smal'
door Maartje Huijben. woensdag 14 januari 2009 | 00:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 januari 2009 | 19:21
RIJEN - Het NS-station in Rijen is te smal, de toegang is onveilig en er staan geen geluidsschermen.
Althans, dat vindt de fractie van de PvdA in Gilze en Rijen. De partij maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de reizigers op het perron. De fractie wil dat de gemeente zo snel mogelijk actie onderneemt en nagaat of het perron überhaupt wel voldoet aan de eisen van deze tijd.
Het perron in Rijen is smal. Ter hoogte van het wachtlokaal kunnen twee reizigers elkaar net passeren. Ook de toegang laat te wensen over. Mensen moeten eerste het spoor oversteken om bij het perron te komen. "Ik heb mijn twijfels of het station nog wel aan de hedendaagse eisen voldoet", zegt Jos Uitterhoeve (PvdA). "Aan weerszijden van het perron rijden treinen voorbij. De afstand van het wachtlokaal tot aan de rand van het platform is minimaal. Het is gevaarlijk. Zeker gezien het feit dat er de komende jaren nog meer treinen over het spoor komen en deze ook nog eens harder gaan rijden dan nu het geval is."
De sociaaldemocraat heeft niet zelf met een meetlint op het perron gestaan. "Het spoor houdt me bezig en daarom spreek ik vaak met mensen over dit onderwerp. Een deskundige – zijn naam wil ik niet noemen – heeft mij op het hart gedrukt dat het station werkelijk niet aan de eisen voldoet. Dat baart mij grote zorgen. Het gaat hier wel om de veiligheid."
Prorail, verantwoordelijk voor het spoor en het perron, kan noch ontkennen noch bevestigen dat het perron niet aan de eisen voldoet. "Voor een nieuw station gelden andere eisen over de afstand van een object tot de rand van het perron", zegt René Vegter. "Die regels worden continu bijgesteld. Dit is een wat ouder station. Wij kunnen niet bij iedere wijziging alle stations in het land aanpassen. Dat gaat simpelweg niet. Zoiets heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Als het gaat over de breedte, dan zouden zelfs sporen verlegd moeten worden. Dat heeft nogal wat consequenties."
Uitterhoeve ziet bij voorkeur een nieuw station in Rijen verrijzen. "Dan kan er bijvoorbeeld een fietsers- en voetgangerstunnel komen en kan het perron breder worden. De toegang tot het perron is uitermate ongelukkig. We moeten er naar streven om het station te verbeteren."
Prorail heeft toegezegd de situatie ter plaatse te bekijken. "Als de bevolking het station als onveilig beschouwt, dan nemen wij die signalen serieus", besluit Vegter.
Bron: BN de Stem
door Maartje Huijben. woensdag 14 januari 2009 | 00:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 januari 2009 | 19:21
RIJEN - Het NS-station in Rijen is te smal, de toegang is onveilig en er staan geen geluidsschermen.
Althans, dat vindt de fractie van de PvdA in Gilze en Rijen. De partij maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de reizigers op het perron. De fractie wil dat de gemeente zo snel mogelijk actie onderneemt en nagaat of het perron überhaupt wel voldoet aan de eisen van deze tijd.
Het perron in Rijen is smal. Ter hoogte van het wachtlokaal kunnen twee reizigers elkaar net passeren. Ook de toegang laat te wensen over. Mensen moeten eerste het spoor oversteken om bij het perron te komen. "Ik heb mijn twijfels of het station nog wel aan de hedendaagse eisen voldoet", zegt Jos Uitterhoeve (PvdA). "Aan weerszijden van het perron rijden treinen voorbij. De afstand van het wachtlokaal tot aan de rand van het platform is minimaal. Het is gevaarlijk. Zeker gezien het feit dat er de komende jaren nog meer treinen over het spoor komen en deze ook nog eens harder gaan rijden dan nu het geval is."
De sociaaldemocraat heeft niet zelf met een meetlint op het perron gestaan. "Het spoor houdt me bezig en daarom spreek ik vaak met mensen over dit onderwerp. Een deskundige – zijn naam wil ik niet noemen – heeft mij op het hart gedrukt dat het station werkelijk niet aan de eisen voldoet. Dat baart mij grote zorgen. Het gaat hier wel om de veiligheid."
Prorail, verantwoordelijk voor het spoor en het perron, kan noch ontkennen noch bevestigen dat het perron niet aan de eisen voldoet. "Voor een nieuw station gelden andere eisen over de afstand van een object tot de rand van het perron", zegt René Vegter. "Die regels worden continu bijgesteld. Dit is een wat ouder station. Wij kunnen niet bij iedere wijziging alle stations in het land aanpassen. Dat gaat simpelweg niet. Zoiets heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Als het gaat over de breedte, dan zouden zelfs sporen verlegd moeten worden. Dat heeft nogal wat consequenties."
Uitterhoeve ziet bij voorkeur een nieuw station in Rijen verrijzen. "Dan kan er bijvoorbeeld een fietsers- en voetgangerstunnel komen en kan het perron breder worden. De toegang tot het perron is uitermate ongelukkig. We moeten er naar streven om het station te verbeteren."
Prorail heeft toegezegd de situatie ter plaatse te bekijken. "Als de bevolking het station als onveilig beschouwt, dan nemen wij die signalen serieus", besluit Vegter.
Bron: BN de Stem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Mooi. Kennelijk is het niet meer goed genoeg, dan kunnen we dat station wel sluiten. Veel veiliger enzo.
Kom op zeg, sinds wanneer is een spoorwegovergang oversteken onveilig. O wacht, dat is de laatste jaren, sinds we niet meer uit onze doppen kunnen kijken ofzo :?
Kom op zeg, sinds wanneer is een spoorwegovergang oversteken onveilig. O wacht, dat is de laatste jaren, sinds we niet meer uit onze doppen kunnen kijken ofzo :?
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Als de gemeente het grootste deel van de kosten wil dragen mag hij zijn plannetjes uitvoeren hoor :pos:
En een spoorwegovergang onveilig? Niet, als je maar gewoon goed oplet en al die bellen en lampen en die houten balk die toch wel erg vervelend in de weg zit niet negeert is er niets mis mee.
En een spoorwegovergang onveilig? Niet, als je maar gewoon goed oplet en al die bellen en lampen en die houten balk die toch wel erg vervelend in de weg zit niet negeert is er niets mis mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Dan kun je voortaan ook maar beter niet meer de straat op gaan.. Dan moet je oversteken enzo, da's wel erg onveilig.. :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
ProRail gaat de overweg al aanpassen, volgens dit bericht van een maand geleden. Daar kunnen ze in Rijen dus niks van zeggen.
En ik kan me voorstellen dat het als reiziger een wat onveilig gevoel geeft, een smal perron waar aan beide kanten treinen met 140km/u voor bij komen (waar komt trouwens het idee vandaan dat treinen hier harder zouden gaan rijden?), maar gebeuren hier nou vaak ongelukken door? Lijkt me dat dat wel meevalt.
En ik kan me voorstellen dat het als reiziger een wat onveilig gevoel geeft, een smal perron waar aan beide kanten treinen met 140km/u voor bij komen (waar komt trouwens het idee vandaan dat treinen hier harder zouden gaan rijden?), maar gebeuren hier nou vaak ongelukken door? Lijkt me dat dat wel meevalt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Dat is niet de overweg op het station, die wordt niet aangepast volgens de informatie uit de gegeven link. Overigens wordt onveiligheid veroorzaakt door de mensen, zelf die er bewust voor kiezen om alarmlichten en bellen te negeren, en zelfs onder gesloten spoorbomen doorkruipen.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Ik vind het wel meevallen, eigenlijk...
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Nee, dan is station Beesd erger
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Heeft de fotograaf ook een foto van 180 graden de andere kant op, want dat stukje is 'zogezegd' gevaarlijk (zie bijv. hier op stationsweb).
Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Valt nog wel mee eigenlijk, dan is Obdam toch wel even wat erger maar daar rijden de treinen heel langzaam voorbij omdat ze moeten stoppen langs het perron. http://www.stationsweb.nl/afbeelding.as ... bdam&num=2
Re: 'Perron station Rijen te smal'
De oplossing is dus simpel: wachthokjes weghalen en vervangen door een afdak zonder zijpanelen, zodat het perron niet versmald wordt.playertwo schreef:Heeft de fotograaf ook een foto van 180 graden de andere kant op, want dat stukje is 'zogezegd' gevaarlijk (zie bijv. hier op stationsweb).
Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
En Obdam is smaller, maar niet te vergelijken vanwege het snelheidsverschil van 120 km/h tussen de treinen langs Obdam en die langs Gilze-Rijen.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Net alsof je dat kan vergelijken. Een enkelspoortje waar alle boemeltjes stoppen, of een smal perron aan een grote IC-lijn waar veel treinen, en ook cargo's, gewoon zo hard mogelijk langs janken.playertwo schreef:Heeft de fotograaf ook een foto van 180 graden de andere kant op, want dat stukje is 'zogezegd' gevaarlijk (zie bijv. hier op stationsweb).
Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
En dan nog, "te smal, te smal". Te smal voor WAT dan? Op 30 juli 2006 konden enkele lokale jongeren prima uit de voeten met de breedte van het perron
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Ik vind dit erg lijken op een gemeente-ambtenaar die dacht "kom, laat ik eens wat nuttigs doen", en toen dacht "ik ga op zoek naar een zeer belangrijk probleem dat ik kan verbeteren." Na lang zoeken kwam hij hierop uit... :(
Ik hou niet van problemen zoeken die er niet zijn. :neg:
Ik hou niet van problemen zoeken die er niet zijn. :neg:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Ik vind Delden ook te smal. En Borne ook. En Rijssen eigenlijk ook.
Zo en nu ophouden met zeiken...
Zo en nu ophouden met zeiken...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Utrecht Centraal is ook te smal! Ik vind dat daar ook geluidsschermen moeten komen, want dat helpt!
Zo, nu die sollicitatiebrief voor gemeente-ambtenaar maar eens versturen ;-).
Zo, nu die sollicitatiebrief voor gemeente-ambtenaar maar eens versturen ;-).
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Moet ik nog een paar noemen? Scheemda, Loppersum... Al dat spul hier in het noorden is te smal...
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Daar stoppen doorgaans alle treinen. Bij Gilze-Rijen rijdt er 8x per uur een IC met 140 langs en heb ik de goederentreinen nog niet eens meegenomen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Bij Gilze-Rijen kan je voortaan het eilandperron alleen nog maar voor één richting gebruiken (dan kunnen de abri's naar de zijkant verplaatst), en een zijperron maken voor de andere richting. Een dergelijke oplossing is al bij meer Brabantse stations gebruikt zoals Oss en Helmond.
De smalle perrons (spoor 1t/m4) in Utrecht worden dan ook verbreed (al is dat niet voor de veiligheid, maar voor de capaciteit)!Wubbo schreef:Utrecht Centraal is ook te smal!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Misschien dat het topic opgesplitst kan worden naar een topic met de meest smalle perrons in Nederland (en Luxemburg ;) )
Station Belval Usines was jarenlang een echt gevaarlijk perron; http://www.rail.lu/im/g/20050413_512et1817.jpg
Als je pech had, kwamen er op hetzelfde moment twee treinen langs rijden met 120 km/u. Je moest je serieus aan een paal vasthouden...
Het perron is immidels afgebroken en is een noodperron voor in de plaats gekomen. In de toekomst krijgt Belval Usines een nieuw (breed) perron.
Station Belval Usines was jarenlang een echt gevaarlijk perron; http://www.rail.lu/im/g/20050413_512et1817.jpg
Als je pech had, kwamen er op hetzelfde moment twee treinen langs rijden met 120 km/u. Je moest je serieus aan een paal vasthouden...
Het perron is immidels afgebroken en is een noodperron voor in de plaats gekomen. In de toekomst krijgt Belval Usines een nieuw (breed) perron.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Langs vele stationnetjes aan de Rhein (vooral Rechtsrheinisch), hebben ze een andere oplossing voor dit probleem. De enige manier om op het perron te komen, is via het stationsgebouw. De deur naar het perron gaat pas open zodra te stoptrein er aan komt. Dit is in ieder geval in Rüdesheim(Rhein) en St. Goarshausen zo
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Dat hebben ze in België inderdaad ook op een aantal plekken, station Londerzeel is er eentje van. ;) In eerste instantie stond ik wel even vreemd te kijken. Toen de beste man, de 'stationschef', het uitgelegd had, begreep ik het wel beter. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Het is iets dat het projectbureau Hanzelijn (Lely2000) overweegt om ook in Lelystad te gaan doen, zodat doorgaande IC-treinen met 200 km/h veilig langs het perron kunnen scheuren.... (ik hoop en verwacht niet dat het zover komt)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Dat keurt IVW nooit goed.
Re: 'Perron station Rijen te smal'
Minister Eurlings wil dat er tussen Almere Oostvaarders en de aansluiting van de Hanzelijn op de Veluwelijn 200 km/h gereden wordt. Tegen elke prijs...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten