Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Karl schreef:Wat is het verschil tussen RJ en een IC, stopt de laatste vaker? Of is daar geen toeslag verschuldigd? Wel slim van de Tsjechen om een in Oostenrijk bewezen concept uit te rollen.
Een RJ is een soort ICE van Oostenrijk, echter niet echt een hogesnelheidstrein, maar qua comfort en stationsbediening wel te vergelijken. Tussen Muenchen en Salzburg rijdt iedere twee uur een Railjet die in Muenchen Ost of Rosenheim of nergens stopt en iedere twee uur een IC/EC die zowel in Muenchen Ost, Rosenheim, Priem am Chiemsee, Traunstein als Freilassing stopt en dus een stuk trager is. Tussen Salzburg en Innsbruck rijden Railjets non-stop, terwijl een IC/EC ook in Kufstein en Worgl stopt.
Wanneer is iets wel een hogesnelheidstrein dan? De railjets kunnen 230 km per uur, daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen ;)
(En dat rijden ze overigens ook in passagierdienst, als we deze foto mogen geloven)
Bij de Railjet is de snelheid vooral een middel om een dienstregelingsconcept te kunnen realiseren, te weten het 1-2-3 concept. De dienstregeling in Oostenrijk wordt gebaseerd op knopen op de hoofdstations van de grote steden. Tussen deze grote knopen moet de Railjet elke keer in ongeveer een uur van knoop naar knoop rijden. Daarop worden grote investeringen in het netwerk gedaan, zoals de grootschalige uitbouw van de Westbahn-spoorlijn (niet te verwarren met de eerste Oostenrijkse open-access reizigersvervoerder die ook Westbahn heet).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Snel rijden heeft enkel zin wanneer je er op je totale reis tijdwinst mee kunt halen. Als de dienstregeling en infra rondom de snelle geoptimaliseerd is, kan het prettig zijn Mooi dat het in Oostenrijk goed uitpakt.
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)
Misschien kan je (vanaf nu uiteraard) je updates ook als reactie plaatsen, dan hoeven degenen die het overzicht al gelezen hebben niet telkens op zoek naar de aanvullingen om op de hoogte te blijven?
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)
Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Erno-BE schreef:
Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Erno-BE schreef:
Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.
Zijn de prijzen dan nog wel een beetje redelijk dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?