NS is toch echt wel potentieel geïnteresseerd, want ze nota bene zelf bij Limburg aangeboden om te onderzoeken of een rechtstreekse intercity Nijmegen-Maastricht mogelijk zou zijn. Alleen omdat er (voorlopig) niet genoeg dubbelspoor is, heeft NS er nog vanaf gezien.waldo79 schreef:Waarom zou NS dat willen? Er zijn amper doorgaande reizigers en je hebt er veel uitbreidingen in de infrastructuur voor nodig om het allemaal een beetje passend te krijgen :')
Maar dat is eerder in dit topic al aangekaart, waarbij ook nog eens duidelijk is gemaakt dat de Maaslijn nu absoluut niet aantrekkelijk is, omdat voor vrijwel alle doorgaande reizen het sneller is om via 's-Hertogenbosch te reizen in plaats van via Venlo. Logisch dus dat er amper doorgaande reizigers zijn, als er ook geen echte doorgaande verbindingen zijn.
Dit terwijl bij een intercity over de Maaslijn voor bijna heel noord-oost Nederland (en zelfs voor Venlo-Utrecht-Amsterdam/Schiphol) de Maaslijn (veruit) de snelste optie zou kunnen zijn.
Je kunt dus aan de huidige aantallen doorgaande reizigers absoluut niet zien of een intercity wel of niet 'rendabel' is.
Als dat zo is, zou het echt belachelijk zijn, want dat zou betekenen dat de stoptreinstations nooit meer dan 2x per uur bediend kunnen worden, zelfs als dat niet toereikend zou zijn voor de vervoersvraag. NS mag deze stations namelijk straks niet meer bedienen, want de regionale vervoerder heeft het monopolie op die bediening.starx schreef:Het is niet mogelijk voor de decentrale verveoerder om tussen Roermond en Maastricht stations over te slaan. Er zijn namelijk maximumfrequenties afgesproken in het decentralisatiebesluit. En laat dat nou ook precies de minimumfrequenties zijn voor de alle stations aan deze lijn.
Ik vraag me overigens ook af of dit wel echt zo is, want ik las dat Limburg al het idee opperde om 4 sprinters per uur te laten rijden op Roermond-Sittard (2x door naar Maastricht, 2x door naar Heerlen).
Dat de regionale vervoerder geen stations mag overslaan klopt inderdaad, maar Limburg was volgens mij al aan het lobbyen om dat wel mogelijk te maken voor een toekomstige doorgetrokken Maaslijn-sneltrein.
NS heeft helemaal niets weggegeven. Het is de politiek die deze sprinterdiensten uit het hoofdrailnet hebben gehaald voor de nieuwe concessie. NS heeft daar in principe helemaal niets over te zeggen, aangezien het een nieuwe concessie betreft. Die 6 miljoen is ook de subsidie die het rijk verstrekt aan Limburg om die treindiensten te betalen. Indirect komt het weliswaar van NS, omdat NS voor de nieuwe concessie moet gaan betalen (160 miljoen geloof ik, terwijl de huidige concessie gratis is). Denk je nu echt dat NS miljoenen aan een concurrent gaat geven om een treindienst te laten rijden? Dat zie ik NS niet doen, dat zie je bijv. bij Arnhem-Ede al. Connexxion wil die verliesgevende dienst zelfs gratis van NS over nemen, maar NS weigert vooralsnog om daar aan mee te werken.starx schreef:De NS hebben heus niet de limburgse lijnen half wegggegeven. Ze geven alleen het recht om er een dienst uit te voeren die ze anders zelf uit moesten voeren. Daar betalen ze zelfs 6 miljoen per jaar voor.